Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében Sági Matild OFI TÁMOP3.1.1 „Fejlesztés a minőségi oktatásért – fejlesztés a pedagógia világában”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében Sági Matild OFI TÁMOP3.1.1 „Fejlesztés a minőségi oktatásért – fejlesztés a pedagógia világában”"— Előadás másolata:

1 Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében Sági Matild OFI TÁMOP3.1.1 „Fejlesztés a minőségi oktatásért – fejlesztés a pedagógia világában” Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet évi konferenciája Budapest, december 6.

2 Az oktatás minősége egyike azon kulcsfontosságú tényezőknek, amelyek meghatározzák, hogy egy ország növelni tudja-e a versenyképességét Mitől függ az oktatás minősége? A választ a nemzetközi összehasonlító mérésekre alapozott elemzések adják meg

3 „A tanárok számítanak!” Mi befolyásolja a gyerekek iskolai teljesítményét? (Pisa adatokra, kompetencia-mérésekre alapozott kutatási eredmények: Hanushek, Kain, Rivkin, Darling-Hammond, Vignoles, …) A család szerepe a legfontosabb Az iskolán belüli drága megoldások nemigen hatnak Az iskolán belül a TANÁR A LEGFONTOSABB! McKinsey elemzés 2007: „Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében?" A megfelelő emberekből legyenek a tanárok A tanárképzés valóban eredményes oktatókká képezzen A rendszer a lehető legjobb színvonalú oktatást nyújtsa MINDEN gyermek számára. OECD 2005: „A tanárok számítanak!”

4 Oktatási rendszerek fejlesztési területei ( 2. McKinsey jelentés ) Gyengéről megfelelőre Megfelelőről jóra Jóról magas színvonalúra Magas színvonalúról kiemelkedőre Alapvető írás- olvasási és számolási készségek elérése Intézményi- szervezeti alapok kialakítása A pedagógus hivatás megerősítése Szakértői együtt- működésre és innovációra épülő tovább- fejlődés FEJLESZTÉSI FÁZIS KIEMELT FEJLESZTÉSI TERÜLET

5 Mitől függ a tanári munka minősége?  A rekrutációtól:  A tanári pályára jelentkezők képességeitől, ambícióitól  A tanárjelöltek kiválasztásától (szűrés)  A tanárképzés minőségétől  A pályakezdők „betanításától”  A tanári munka minőségének értékelésétől, visszacsatolásától, az ehhez kapcsolódó jutalmazási és támogatási rendszertől (A tanárok egyénre szabott, fejlesztő szakmai támogatása)  A képzés, továbbképzés, hivatásbeli szakmai fejlődési lehetőségek rendszerétől  Az adott célkitűzésnek, az adott helyzetnek leginkább megfelelő „optimális keverék”  „Tanuló közösségek” jelentősége  Iskolavezetéstől  Attól, hogy hosszú távon (is) mennyire vonzó a tanári pálya  A fizetés számít  A tanári pályaív (oktatáson belüli karrier lehetőségek, önmegvalósítási lehetőségek) legalább ilyen fontosak  Munkafeltételek, iskolai légkör, tanítási környezet

6 A kutatások  OECD nemzetközi tanár kutatás (TALIS)  23 résztvevő ország (Ausztrália, Ausztria, Belgium (Fl.), Brazilia, Bulgária, Dánia, Észtország, Magyarország, Izland, Írország, Olaszország, Korea, Litvánia, Malajzia, Málta, Mexikó, Norvégia, Lengyelország, Portugália, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország, Törökország)  Standardizált kérdőíves adatfelvétel, 2008  ISCED 2 szinten tanító tanárok és iskolavezetők –Igazgatói és tanári kérdőív, –Országonként 200 iskola, iskolánként 20 pedagógus (+ az iskolavezető)  A Társadalmi Megújulás Operatív Program számú, „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” című kiemelt projekt (Megvalósítók: Oktatáskutató és Fejlesztő intézet és Educatio Kft)

7 A szakmai továbbfejlődés gyakorlata

8 A vizsgálatot megelőző 18 hónapban szakmai továbbképzésben részt vevő pedagógusok, % Forrás: TALIS 2008

9 A szakmai fejlesztésekben való részvétel Forrás: TALIS 2008, a vizsgálatot megelőző 18 hónapban, %

10 A kívánt továbbképzésben való részvétel elmaradásának okai Forrás: TALIS 2008, akadályról beszámoló pedagógusok %-a

11 A tanári munka értékelésének gyakorlata

12 A vizsgálatot megelőző 18 hónapban NEM értékelték a munkáját, % Forrás: TALIS 2008

13 Külső szakmai értékelés hiánya Nem kapott külső szakmai értékelést a vizsgálatot megelőző 18 hónapban, % Forrás: TALIS 2008

14 A szakmai értékelés kimenetei Forrás: TALIS 2008

15 Összegzés  Az oktatás minősége a pedagógusok munkájának minőségétől függ  A tanári munka minőségét befolyásolja:  A pedagógus pályát választók toborzása, kiválasztása  A tanárképzés minősége  A pályakezdők „betanítása”  A tanári munka minőségének értékelési rendszere  Képzés, továbbképzés, hivatásbeli-szakmai fejlődési lehetőségek rendszere  Iskolavezetés  A tanítás, mint életpálya hosszú távú vonzereje  A főbb tényezők tekintetében a nemzetközi középmezőnyben helyezkedünk el  A pedagógus hivatás megerősítéséhez nemcsak az egyes tényezők javítására, de az elemek közötti koherencia megerősítésére is szükség van

16 Dia címe Köszönjük a figyelmet! Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet


Letölteni ppt "Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében Sági Matild OFI TÁMOP3.1.1 „Fejlesztés a minőségi oktatásért – fejlesztés a pedagógia világában”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések