Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanulásmódszertan Dr. Réthy István. Hangulatjavító bejelentés… Nem feltétlenül szükséges jegyzetelni, persze nem is tilos. A diasor letölthető majd a.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanulásmódszertan Dr. Réthy István. Hangulatjavító bejelentés… Nem feltétlenül szükséges jegyzetelni, persze nem is tilos. A diasor letölthető majd a."— Előadás másolata:

1 Tanulásmódszertan Dr. Réthy István

2 Hangulatjavító bejelentés… Nem feltétlenül szükséges jegyzetelni, persze nem is tilos. A diasor letölthető majd a világhálóról, tehát dőljenek hátra és érezzék jól Magukat!

3 Bevásárlólista 1. Tej 2. Kenyér 3. Liszt 4. Cukor 5. Tojás 6. Citromlé 7. Cigi :p 8. Sör 9. Kávé 10. Tea

4 Néhány érv a tárgy mellett A hatékony tanuláshoz tanácsokat, tippeket adni Esetleg jól működő készségeket tudatosítani Új, hasznos dolgokat megmutatni Egy „szociális térképet” átnyújtani a felsőoktatásban való könnyebb tájékozódáshoz Kedvet csinálni a tanuláshoz

5 Információforrások Tankönyv: Allan Mundsack, James Deese, Ellin K. Deese HOGYAN TANULJUNK? (jegyzetbolt, 2200 Ft) Internet: Követelményrendszer PowerPoint Vizsgakérdések

6 Vizsga Írásbeli vizsga Gyors Objektívebb Teljes tananyag Mindenki hasonlót Kreditátvitel Ismételt vizsga lehet szóban is Mindent mutat a GTR (no meg a honlapunk )

7 A továbbtanulás motivációja Külső és belső motivátorok Szülői elvárás Kortárs-csoport „nyomása” Ne kelljen dolgozni menni Jobb kereset a jövőben A tervezett karrierhez kell Önmegvalósítás Intellektuális kiteljesedés öröme Önálló célkitűzés – játék az idővel (no meg a „szponzorok” türelmével)

8 A továbbtanulás motivációja Erősségek és gyengeségek felmérése Kompetenciák különbözősége. Itt problémaérzékenység, önálló vélemény és mellette érvelés, ezt támogató fekészültség Túlélni vagy élvezettel végigcsinálni?

9 A továbbtanulás motivációja Tájékozódás, információszerzés Hol jobb lakni? Megismerni a „helyszíneket” Megismerni a személyeket Tantárgyi követelmények – az 1:2 arány Önállóság Új környezet HÖK Klubok, szervezetek Számítógépek Egészségügyi ellátás Anyagi gondok (?)

10 A tanulásról Motiváció és osztályzatok Rendszergondolkodás = tanulócsoportok Technika és nyitottság Időgazdálkodás Előadások, szemináriumok előtt Tanuláskor Időzítés, tartam, hely, pihenés, szünetek Erős és gyenge pontok feltérképezése (53. oldal)

11 A tanulás motivációja Azért járok főiskolára, mert Tudom, mi akarok lenni, és ehhez szükséges a diploma; A családom akarta, pedig nekem eszem ágában sem volt; Azt gondoltam jó móka lesz; Jobban meg akartam ismerni és érteni az engem körülvevő világot; Sok barátom tett így, és velük akartam maradni; El akartam kerülni otthonról; Kifejezetten érdekel a diákélet; A mai világban nem lehet létezni diploma nélkül; Szeretek tanulni, és bizonyos tárgyak kifejezetten érdekelnek.

12 A tanulás motivációja Olyan eredményt akarok elérni, amely elegendő ahhoz, hogy Bennmaradhassak; Megfeleljek a diploma megszerzéséhez előírt követelményeknek; Részt vehessek a tanuláson kívüli tevékenységekben; Kitüntetéssel végezhessem el tanulmányaimat, és ezzel elismerést szerezzek magamnak; Jó hírnévre tegyek szert az iskolában.

13 A tanulás motivációja A jó eredmény elérését nálam a következők motiválják Be akarom bizonyítani magamnak, hogy tanultam valamit; Hogy jó ajánlást kapjak, ha majd állást keresek; Hogy örömet szerezzek a családomnak; Hogy felülmúljam a vetélytársaimat; Igazolni akarom, hogy miért állok jó tanuló hírében; Hogy kivívjam társaim elismerését.

14 A tanulás motivációja Néha azért nem tanulok, amikor pedig kéne, mert Személyes problémáim akadályoznak benne; Egyszerűen képtelen vagyok érdeklődést tanúsítani bizonyos tantárgyak iránt; Egyéb tevékenységeim túlságosan lefoglalnak; Betegségem és gyenge egészségügyi állapotom hátráltat; A körülöttem zajló dolgok, elterelik a figyelmemet; Hajlamos vagyok halogatni a munkát könnyen elcsábulok, és érdekesebb dolgokkal kezdek foglalkozni.

15 Erős és gyenge pontok Van valami, ami akadályozza abban, hogy munkájában a legjobbat tudja nyújtani? Ha ismeretlen szóval találkozik, meg szokta-e nézni a szótárban? Ugyanazon a helyen szokott tanulni minden nap? Át szokta-e futni a fejezetet, mielőtt elkezdené részletesen olvasni? Reggelente tudja-e már, hogy mivel fogja tölteni a napot? Át szokta-e nézni a fejezetet a bekezdések címeire figyelve, mielőtt elkezdené részletesen olvasni? Van-e az íróasztalán olyasmi, ami elvonhatja figyelmét? El szokta-e olvasni a fejezet elején vagy/és végén található összefoglalást, mielőtt magát a fejezetet olvassa? Tanulás közben át szokott-e siklani grafikonokon, táblázatokon? Együtt tartja-e ugyanahhoz a tárgyhoz tartozó jegyzeteit? Gyakran készít egyszerű ábrákat az olvasott anyag lényeges pontjainak kiemelésére? Az előadásokról vázlatos formában készít-e jegyzetet?

16 Erős és gyenge pontok Olvasmányairól vázlatos formában készít-e jegyzetet? Amikor memorizál mindent egyszerre akar megjegyezni? Meg szokta próbálni egy mondatban vagy egy rövid bekezdésben összefoglalni az olvasott anyagot? Időnként megpróbálja elemezni saját munkáját, hogy feltárja esetleges gyenge pontjait? Miután elolvasott egy fejezetet s jegyzeteket készített, szokott összefoglalást írni az egész fejezetről? Gyakran előfordul Önnel, hogy egy tesztkérdésre adott válaszról azt gondolja később, hogy az egy másik kérdésre a jó válasz? Vizsga előtt éjszakába nyúlóan szokott tanulni? Szokta-e tudatosan hasznosítani az egyik tantárgyban megszerzett tudást egy másik tanulása során? A vizsgára való felkészülés során szokott- e memorizálni szöveget? Ugyanolyan gyorsan készít jegyzeteket órán, mint amilyen gyorsan ír?

17 Előadáson, szemináriumon… Előadás Személyes élmény Áttekintés, kérdezés, odafigyelés Szerkezeti felépítés  Előzetesben is megtalálható gondolat.  „A lényeg az…” vagy „Ne feledjék…” vagy „Kiemelném…”  Többször elmondja, többféleképpen  A beszéd ritmusa Az előadó stílusa Aktív figyelem Jegyzetelés (technika: minden tárgy külön!!!) Lejegyzés > Rövidítés > Felmondás > Gondolkodás > Ismétlés Eszmecsere Szeminárium

18 Olvasás Hiányosságok? Mormol, „jár a szája” Szavak egyenként Sok ismeretlen szó Visszalapozás Azonos sebesség Nem érti, amit olvas

19 Olvasás Céltudatos olvasás Globális felmérés, átolvasás Mondanivaló Bekezdések elemzése Fontos részek megtalálása Az olvasottak értékelése Az olvasottak kiegészítése

20 Olvasás Szem és szem-mozgás Fejlesztés Szókincs Sebesség Böngészés

21 Érzelmi intelligencia A racionális elme figyelem összpontosítás elmélyedés latolgatás Az emocionális elme indulatos heves illogikus Szív/fej - egyensúly

22 Érzelmi intelligencia rétegei Én tudatosság saját érzelmek felismerése önszabályozás az érzelem segítsen, ne …. lelkiismeretesség kielégülés késleltetése talpra-állás motiváció empátia társas készségek

23 Gondolkodási intelligencia Értelmi képesség és mérése verbális quotiens performális quotiens Elemei tapasztalatokból való tanulás elvonatkoztatás környezethez való alkalmazkodás saját magam motiválása EQ és IQ összefügg (közös elemek) Én tudatosság, önszabályozás > tapasztalatokból való tanulás, elvonatkoztatás Empátia, társas készségek > környezethez való alkalmazkodás Motiváció > motiváció EQ és IQ is fejleszthető!!!

24 A rokonsági fok és a neveltetés, valamint a gondolkodási intelligencia közötti összefüggés Rokonsági fokKorreláció Egypetéjű ikrek Együtt nevelt0,86 Külön nevelt0,72 Kétpetéjű ikrek Együtt nevelt0,60 TestvérekEgyütt nevelt0,47 Külön nevelt0,24 Szülő/gyermek 0,40 Nevelőszülő/gyermek 0,31 Unokatestvérek0,15 A korreláció >0,6 erős, 0,2-0,6 feltételezhető, hogy... <0,2 igen óvatosan.

25 Asszertivitás Az agresszív ember jellemzői és annak formai megjelenése. A szubmisszív ember jellemzői és annak formai megjelenése. Az asszertív ember jellemzői: önbizalom nem megalázó elegánsan magabiztos nyugodt derűs A valóság, hogy amikor ilyen-olyan vagy amolyan vagyok.

26 Jogom van ahhoz, hogy… Meghallgassanak Tiszteljenek Kérdezzek Kifejezzem érzelmeimet Véleményem legyen Kiálljak az érdekeimért Nemet mondjak Ne tudjak dolgokat Hibázzak Segítséget kérjek Megváltoztassam az elhatározásomat PERSZE, EZZEL EGYÜTT KÖTELEZETTSÉGEIM IS VANNAK ÉS TUDOM, HOGY A MÁSIK EMBERNEK IS MINDEHHEZ JOGA VAN!

27 Vizsgázás Utolsó ismétlés (tervezett) Vizsgadrukk Önbizalom Külső körülmények Időpont, sorrend Foglaljuk el magunkat Kényeztessem magam

28 Vizsgázás, lámpaláz Objektív, tárgyi feltételek: Ha felkészületlenek vagyunk Ha igen fontos a számunkra Ha félünk a kudarctól Tehát: Alapos felkészülés Előre és pontosan megfogalmazott anyag Biztos tudás

29 Vizsgázás, lámpaláz Lelki feltételek Ne színészkedjünk Adjam önmagam Légzés A kezdés fontossága Ha hibát vétünk A közönség Mikrofonláz

30 Vizsgázás Objektív vizsgák 1. Feladatlap áttekintése 2. Az utasítások gondos elolvasása 3. Pontozás rövid tanulmányozása 4. Előbb a könnyű kérdések 5. A kérdések összefüggésbe helyezése (bevásárló lista ) Esszé, házi dolgozat Szóbeli, „nyitott könyv” vizsga

31 Záró gondolatok Ésszerű gondolkodás = könnyebb alkalmazkodás Nem félni a „félelemtől” (vizsgadrukk) Minimalizálni az elhárító mechanizmusokat Motiváció megértése, prioritások rangsorolása (EQ) Célokat finoman hangolni, amikor kell Célkitűzések teljesítését elhalasztani olykor (EQ) Pro-aktívnak, elfoglaltnak lenni


Letölteni ppt "Tanulásmódszertan Dr. Réthy István. Hangulatjavító bejelentés… Nem feltétlenül szükséges jegyzetelni, persze nem is tilos. A diasor letölthető majd a."

Hasonló előadás


Google Hirdetések