Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan segíthetik a kompetenciafejlesztő feladatok az ökoiskolai munkát? Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos találkozója 2009. Június 6. Horváth Zsuzsanna.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan segíthetik a kompetenciafejlesztő feladatok az ökoiskolai munkát? Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos találkozója 2009. Június 6. Horváth Zsuzsanna."— Előadás másolata:

1 Hogyan segíthetik a kompetenciafejlesztő feladatok az ökoiskolai munkát? Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos találkozója Június 6. Horváth Zsuzsanna

2 A feladatállomány elérhetősége Magyar Elektronikus Taneszköz Adatbázis és Etalontár (META) A háttértanulmányok elérhetősége Tanulmányok az érettségiről (pl. Einhorn Ágnes: A fejlesztő- és mérőfeladatok különbségei) Tanulmányok

3 A feladatállomány szerkezete: évfolyam Idegen nyelvek: a referenciakeret szintjei szerint Tanári mappa/tanulói mappa Feladatsorok, kommentárokkal Feladatmegoldások Módszertani javaslatok Szövegértés, szövegalkotás (Írni jó!) Matematika Történelem Angol, Német, Francia nyelv Informatika Biológia, Fizika, Földrajz, Kémia Rajz-vizuális kultúra

4 TÖBB ÖNBIZALOM, KEVESEBB KUDARC. a tanóra minősége: az osztálytermi szint jelentősége (a „tulajdonlás” kérdése: kié a tanóra?)    iskolaeredményességi kutatások Pygmalion-hatás, rejtett tanterv

5 Elméleti megfontolások A reflektív tanításra vonatkozó kutatási eredmények - a gyakorlati tanári tudás felértékelődése A tartósan jó teljesítmény megbízható, érvényes előrejelzője a „pszichológiai immunrendszer” (pl. stressztűrés, impulzuskontroll, önismeret, a sikeres megküzdés mint az énkép része) A flow élmény (a feladatmegoldásban mint jóleső vonzó feszültség), mint a pozitív tanulási beállítódás serkentője (Csíkszentmihályi M.) Az érzelmi intelligenciára vonatkozó kutatások (pl. H. Gardner, D. Coleman), az EQ fejlesztésének szerepe az iskola kedvező pszichés klímájában A konstruktív tanulásfelfogás (cselekvő részvétel, értelmes cél) Az induktív gondolkodás mint az új tudás képzésének eszköze (vö. megfigyelés, tapasztalat, cselekvés, a probléma-megoldási tapasztalat átvihetősége új helyzetre)

6 Feltevések, célok A tantárgyak közös kompetenciaterületeinek fejlesztése A jó minőségű és koncepciózus‘fejlesztő feladattal’ jelentős transzfer hatás elérése A „diagnózis-terápia” eljárás megjelenítése (fejlesztő feladat’ elhelyezhető a diagnózis-terápia kontextusában: hiányterületek azonosítása és célzott fejlesztése A fejlesztő értékelés lehetővé tétele (nem minden feladatmegoldás tétje az azonnali nyereség vagy veszteség (osztályzat, minősítés)

7 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A feladattartalmak jellemzői A fejlesztendő kompetenciák „tematizálása” (kreativ tevékenységeket igénylő feladattémák kreatív megtalálása) A tudáskeret (háttértudás, előzetes tudás) figyelembe vétele Változatos „hozzáférhetőség”, változatos források (bázisszövegek, információk) Kapcsolódás tananyagtartalmakhoz

8 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A fejlesztő feladat mint „próbálkozás”, mint heurisztikus tanulás „A hat oldal”: Problémamegoldó gondolkodás, indukció Modellalkotás Tájékozódás térben és időben) Kommunikáció Társas együttműködés Érzelmi intelligencia

9 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A tanulás alapelveinek érvényesülése a mérésben TanulásOsztálytermi mérés Vizsga Aktivitás, konstruálás  Sokféle faladat Nyitott feladatok Kreativitás  Sokféle feladat Nyitott feladatok (!!!) Autencititás  Autentikus anyagok  Reális élethelyzetek Tanulói autonómia  Részterületek mérése Transzparens értékelés Részletes indoklás Választási lehetőségek  Transzparens értékelés Választási lehetőség Együttműködés  Páros munka Csoportmunka Projekt  Páros vizsga Csoportos vizsga Projektvizsga

10 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Példa (1) társas kompetenciák Együttműködés (heterogén) csoportban  mások megértése kapcsolatépítés és a kapcsolat fenntartása vitastílus alakítása, érvelési módszerek alkalmazása konfliktuskezelés önérvényesítés és empátia szolidaritás

11 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Példa (2) Kommunikáció BeszédértésBeszéd Olvasás, szövegértés Írás, szövegalkotás

12 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Példa (3) Az érvelés támogatása – Véleményem szerint … – Úgy vélem … – Azt gondolom … – Úgy látom … – Nem hiszem … – Egyetértek. – Valóban, erre nem gondoltam. – Ez meggyőző érv, ezt én is így látom. – Egyezik a véleményünk. – Igazad van, de … – Ez érdekes vélemény, de … – Ez valóban fontos szempont, azonban … – Vegyük azt is figyelembe, hogy … – Ez nem így van, mert … – Ezzel az állásponttal vitatkoznom kell. – Ebben nem egyezik a véleményünk. – Ezt meg tudom cáfolni, mivel …

13 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Példa ( 4 ) érzelmi intelligencia A személyes kompetenciák és a másokra irányuló társas (személyközi) kompetenciák „együttese” pl. érzelmi tudatosság, önismeret, önszabályozás, empátia, motiváltság, együttműködés, társas felelősségtudat, meggyőző erő, a saját érzelmek kezelése

14 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A feladatmegoldás mint tevékenységekre alapozott tanulás a tudás megalkotása interakcióval Biztosítékok: - felépített feladatsorok, világos feladatinstrukciók - változatos egyéni és kooperatív feladat-megoldási tevékenységek pl. manuális tevékenységek, információ-keresés, alkalmazás, általánosítás, következtetés, értelmezés, modellalkotás, vizualizálás - támogató értékelői visszajelzések

15 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A fejlesztő feladat az iskolában A fejlesztő feladatot a tanórán vagy a tanóra alternatívájaként felfogott más tanulási helyzetben oldják meg a diákok Ideális a reflektív tanári magatartás, a támogató érzelmi klíma és a fejlesztő, kvalitatív, kritériumorientált értékelés

16 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A feltételezett hatás területei Mi változik, változhat a tanórán? a tanulási folyamat szervezése a tanulási klíma a tanári kommunikáció a diákok kapcsolata az értékelés kritériumai és hatása

17 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Feladatpéldák

18 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Szövegértés – szóhasználat, szójelentés, kontextuális jelentés „Brutus sorsa sem szappanoperába[1] illő, őt „gondos" kezek szorosan a menhely kapujához láncolták. „[1] [1] Szappanopera: az angol szappan és opera szavak összevonásával keletkezett szó (soap+opera: soapera) magyar fordítása, elsősorban háziasszonyok szórakoztatására készült érzelmes filmsorozat, melyben a jók elnyerik méltó jutalmukat.

19 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Kifejezés értelmezése, kontextuális jelentés „Brutus sorsa sem szappanoperába illő.” Fogalmazza meg másképpen! Miért van idézőjelben a „gondos” kezek kifejezés első tagja? Magyarázza meg a kifejezés szövegbeli jelentését és az idézőjel szerepét!

20 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Idézőjeles kifejezés értelmezése „gondos” kezek - a szerző távolságtartását is kifejezi - a szó szótári jelentésével ellentétesen a gondatlan, felelőtlen és embertelen bánásmódra utal - a ’gondos’ szó két jelentését (1.: alapos 2.: gondoskodó) állítja szembe egymással - a ’kezek’ eltávolodik a konkrét személytől (aki alaposan és gondatlanul odakötötte a kutyát) és tágabban értelmezi a helytelenítendő magatartást, utalva ezzel a közös, társadalmi felelősségre

21 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Szövegalkotás – leírás változatos kontextusban /eltérő nézőpontból Az iskolaépület leírása mint - tájékozódási útmutató - tárgyszerű bemutatás - mint egyfókuszú látvány a környezet összefüggésében - mint személyes érzelmi tér - mint mesebeli helyszín

22 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Néhány szövegalkotási téma és műfaj Durva beszéd, agresszív kifejezésmód Televíziózás Kreatív írás: „Mi lenne,…ha” szerkezetben Műfajok: ajánlás, leírás, érvelés, vita, megbeszélés, jellemzés, kifejtés nézőpontváltással Gyakorlati írásbeliség: önéletrajztípusok

23 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Történelem – forráselemzés (szövegértés), együttműködés, kreatív problémamegoldás A feladathelyzet: családi tőke befektetése Lépések: -(fiktív) cégalapítás (vendéglátás) 1895-ben egy magyar vidéki városban -névadás, PR (reklámozás, plakát, cégér) Források: Cukrászat, cukrászda, kávéházak, berendezésük, cégérek, reklámok, kávéházbelsők (fotók)

24 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Történelem – forráselemzés (szövegértés), együttműködés, kreatív problémamegoldás A feladathelyzet: családi tőke befektetése Lépések: -(fiktív) cégalapítás (vendéglátás) 1895-ben egy magyar vidéki városban -névadás, PR (reklámozás, plakát, cégér) Források: Cukrászat, cukrászda, kávéházak, berendezésük, cégérek, reklámok, kávéházbelsők (fotók)

25 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Angol nyelv/Future of Communication – olvasás és hallott szöveg értése TASK 2 Internet Visit the following website: Click on the option: ‘Launch site with introduction.’ Read or listen to the text you can find on this site. Then using the text, fill in the sentences to make them true. 1. We can barely imagine in the next decade. 2. In this site some changes they think will happen can In this site you can tell Vodafone wants to offer mobile services in the future that

26 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Német nyelv – tájékozódás internetes oldalon - olvasás/írás a) Du kannst für jeden Tag ein Buch online bestellen. b) Du kannst dein Tagebuch online führen. c) Du findest hier eine Seifenoper. 2. a Um mitmachen zu können brauchst du nur ein Formular auszufüllen.Welche Fragen passen wohin? Studiere das Formular, und ergänze!

27 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Matematika – METEO – szövegértés, modellalkotás, logikai következtetés, léptékváltás Az egyik bennszülött ma éppen napos (azaz pontosan napja született). Szerencsére ezt a kerek évfordulót napos és szélcsendes időben ünnepelhetik meg. Milyen volt az időjárás, amikor született? Napos és erős szeles.

28 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Matematika – METEO – vizualizálás, logikai következtetés, Egy bennszülött a legjobb barátjától születésnapjára kapott egy faragott botot ezzel a mintával.

29 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Matematika / Meteo A faragás jeleinek megfejtése A faragás az időjárást ábrázolja. A vékony kör a napos, a vastag a borús, a vízszintes vonal a szélcsendes, a vékony nyíl a szellős és a vastag nyíl az erős szeles időjárást jelzi.

30 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Fizika – megfigyelés, lényegkiemelés Léteznek a világon ferde tornyok, amelyeket véletlenül, vagy akarattal ferdére építettek, esetleg valamitől elferdültek az idők során, mégsem dőltek le. Kérdés, hogy mennyire lehet elferdíteni egy tornyot. Tudunk-e erre valamilyen szabályszerűséget találni?

31 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Fizika - tevékenység eredményének megfigyelése, értelmezése Építs a rendelkezésre álló egyforma, téglatest alakú (homogén tömegeloszlású) építőkockákból tornyot! Építs egymás után több tornyot is, különböző ferdeségűeket! Építsd mindegyiket olyan magasra, amennyire csak tudod, akkor hagyd abba az építkezést, amikor érzed, hogy a következő téglától már felborulna a torony! Figyeld meg a következőket! Függ-e a torony maximális magassága attól, hogy mennyire építetted ferdére? Ha igen, hogyan? Figyeld meg, hogy amikor ledől a torony, az hogyan történik! Figyeld meg, legfeljebb mennyire tolódhat el vízszintes irányban a torony teteje az aljához képest!

32 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Biológia – fókuszban a Növényismeret című könyv - irányított információgyűjtés A könyv végén található Adatbázisban konkrét fajok élőhely igényeit tüntették fel. Tanulmányozzuk először az Ökológiai mutatók jelentését majd keressünk a táblázatból néhány olyan fajt, amelyik igen száraz környezetet jelez erős emberi beavatkozást (degradációt) „kedvel”, ill. jelez savanyú kémhatású talajt jelez Milyen típusú növényeknek jelezték 0-val ökológiai mutatóit? Miért? Milyen típusú növényeknél nem jeleztek semmit egy vagy több ökológai mutató helyén? Miért?

33 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Biológia – összehasonlítás, általánosítás Az eddigi példák alapján fogalmazzuk meg, mi a hasonlóság a biológiai (ökológiai) indikáció, és a kémiai indikáció (például sav-bázis indikáció között). Mi az a különbség, ami a biológiai indikációt a kémiainál bonyolultabbá teszi? Mindkettő jelzés. Mindkét jelzést csak a hozzáértő ember tudja megfejteni. Különbség: az élőlények a környezet sokféle tényezőjére érzékenyek (pl. ökológiai mutatók), ezek együttes hatását jelzik elterjedésükkel vagy vissza-szorulásukkal.

34 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Földrajz – térképvázlat alkotása (színezése) adott információk alapján / szövegértés, fogalmi ismeret kreatív alkalmazása A Rák- és a Baktérítő között fekszik a kontinens. A kontinens nyugati és belső részén magashegységek húzódnak. A nyugati part mentiről tudjuk, hogy mélytengeri árok követi, tehát gyűrthegység, amely óceáni-szárazföldi lemezek ütközéséből született. A C betűvel jelölt terület alföld, enyhén süllyed a tenger felé, egészen mélyfölddé. A D dombvidék. A part mentén körben sekély a tenger, majd fokozatosan mélyülni kezd.

35 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Földrajz – márkanév értelmezése, információgyűjtéssel Téma: a légkör Miről kapták típusnevüket a német Volkswagen autók? VW Passzát VW Golf VW Sirokkó VW Bora

36 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Rajz és vizuális kultúra – ujjnyomat-labirintus A személyes ujjnyomat átalakítása labirintussá grafikai terv  táblás játék tervezése (játékszabályokkal!)  plakát  személyes honlap


Letölteni ppt "Hogyan segíthetik a kompetenciafejlesztő feladatok az ökoiskolai munkát? Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos találkozója 2009. Június 6. Horváth Zsuzsanna."

Hasonló előadás


Google Hirdetések