Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Jógaétrend – életmód Selmeci Ágota min. vez. jógatanár, Magyar Jóga Akadémia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Jógaétrend – életmód Selmeci Ágota min. vez. jógatanár, Magyar Jóga Akadémia."— Előadás másolata:

1 Jógaétrend – életmód Selmeci Ágota min. vez. jógatanár, Magyar Jóga Akadémia

2 A szánkhja filozófia alapja A sok különböző iskolát magában foglaló szánkhja hagyomány („számbavétel”), elsősorban a létezés alapvető kategóriáit veszi számba és írja le. A jógával közeli rokonságban van és egykor egyetlen preklasszikus hagyományt alkottak. Amíg a szánkhja követői a megkülönböztetés (viveka, megkülönböztető tudás) és a lemondás eszközeit használták az üdvözülés eszközeként, a jógik főleg a meditáció és a lemondás egyesített gyakorlásával haladtak előre. A szánkhját gyakran a jógagyakorlat elméleti aspektusaként jellemezték. Ísvara Krisna (kb. i.sz. 350) a Szánkhja-káriká szerzője iskolájában azt tanította, hogy a valóság nem egyes, hanem többes. Egyik oldalon a természet számtalan változó és tudattalan formája van (prakriti), a másik oldalon a megszámlálhatatlan transzcendens önvaló (purusa), melyek tiszta tudatosságok, mindenütt jelenlévők és örökkévalók. Prakriti az elemi, differenciálatlan nyersanyaga mind az elmének, mint az anyagnak.

3 A szánkhja filozófia alapja Ísvara Krisna azt tanította, hogy a természet három alapvető kötőerő, vagy dinamikus minőség (guna) kölcsönhatása által létrejövő óriási kompozíció, vagy több dimenzióban ható struktúra. Gúna kötelet jelent, de széles körű mellékjelentése van. Ez a kifejezés a kozmosz megmagyarázhatatlan végső valóságait jelenti. Azt lehet mondani, hogy a 3 féle gúna a modern fizika energiakvantumjaira hasonlít. Ezek alkotják minden anyag és pszichomentális jelenség alapját. Ők a természet kötőerői, mint ahogy az atomok anyag-energiák. Együtt felelnek a természeti formák óriási változatosságáért a létezés valamennyi szintjén, a transzcendens önvalókon kívül, amelyek feltétel nélküli, gúnáktól független tudatosságok.

4 A szánkhja filozófia alapja Sajátos jellemvonásaikat a Szánkhja Káriká a következőképpen vázolja: „A háromféle gúna boldogság, aktivitás és szenvedés természetű, és ennek megfelelően céljuk a felvilágosítás, élénkítés és korlátozás. Hol az egyik minőség keveredik felül, hol egymással elkeverednek. A szattva élénkíti az értelmet, ezért fényt árasztónak tartják. A radzsasz serkenti a cselekvést és változékony. A tamasz tehetetlen, bénult és megtévesztő. A gúnák működésének rendeltetése hasonlít a lámpához. Különböző részekből áll, amelyek együtt a fény egyedüli jelenségét hozzák létre.”

5 A Gúnák a következők: Szattva (tisztaság, jóság), Radzsasz (szenvedély, aktivitás, folytonos változás), Tamasz (tudatlanság, sötétség, tehetetlenség, lassúság). A Szattva elősegíti a tisztánlátást és a fényességet, a Radzsasz megteremti az energiát és az erőt, a Tamasz a tehetetlenség és nehézség létrehozója. Tehát a prakriti e három erőből van összetéve, ezek váltakozva vannak az egyensúly és –talanság állapotában, egymáshoz való viszonyuk olyan, hogy állandó változásnak vannak alávetve. Sokféle kombinációba kerülnek egymással, ezek mindig szabálytalanok, hol az egyik van túlsúlyban, hol a másik. Ez az oka a sokféle fizikai és lelki jelenségnek, amely együtt alkotja a látható világot. (mikor egyensúlyban vannak, akkor a prakriti differenciálatlan, elkezdődik a teremtés és a prakriti felbomlása)

6 A gúnákat energiának, vagy tulajdonságnak, vagy minőségnek is nevezik. A hármat együtt erők háromszögének képzelhetjük el, melyek ellentétesek és mégis kiegészítik egymást. A fejlődési folyamatban a szattva a megvalósítandó forma esszenciája, képviseli mindazt, ami tökéletes, tiszta, ideális és nyugodt. tamasz a megvalósítást gátló, szilárdság princípiuma, a mozdulatlan ellenállásé és a tehetetlenségé. Radzsasz pedig az az erő, ami elhárítja az akadályt, (kifejezésre jut a mozgásban, tevékenységben, erőszakban) így előtűnhet a lényeges forma. Példa:

7 Szobrász elhatározza, hogy egy ló formáját megformázza. Elővesz egy anyagot, ami a tamasz erejét jelképezi, alaktalansága az akadály, amit le kell győzni. Itt segítségére jön a radzsasz ereje, ami a szobrász akaratereje, jelenti az izomerő kifejtését is, amivel a művét befejezi. A szattva pedig az az eszme, amit meg akart formázni. Bármely teremtő aktushoz mindhárom erő, gúna szükséges. Napfényben a szattva van túlsúlyban, a vulkánkitörésben a radzsasz, tamasz pedig a gránittömbben. Az emberi lélekben a gúnákat a legnagyobb változékonyság állapotában találjuk. Innen van az a sokféle hangulat, amin keresztül megyünk egy nap alatt. Gondolathullámaink a gúna-erők kivetítődései. Szattva okozza ihletett pillanatainkat, érdeknélküli szeretetünket, csöndes örömeinket és elmélyedő nyugalmunkat. Radzsaszból erednek dühös kitöréseink, vad vágyaink, nyugtalanná és elégedetlenné tesz, de belőle származik az építőtevékenység, energia, lelkesedés és a fizikai bátorság. A tamasz állapotában kerülnek felszínre legrosszabb tulajdonságaink (lustaság, ostobaság, makacsság, tehetetlen kétségbeesés) A diszkrimináció gyakorlásával azonban a jógagyakorló ezeken felülkerekedik.

8 A test harmonikus, zavartalan, egészséges működése előfeltétel a jóga céljának megvalósításához. Az egészség nem cél, hanem eszköz a jógában. A test és az elme “megtisztítása" és tisztán tartása meghatározó alapelv a jógaétrendben is. A jógát tanulóknak fejlődésük, tökéletesebbé válásuk végett gondosan meg kell válogat- ni táplálékukat-

9 A szattvikus étrend A szattvikus étrend a legmegfelelőbb minden jógázó számára. Táplálja, és kiegyensúlyozott állapotban tartja a testet. Megtisztítja és megnyugtatja az elmét, és lehetővé teszi, hogy az maximális hatékonysággal működ-hessen. Eredménye egy megbékélt elme, amely képes ellátni egy könnyű és rugalmas test vezetésének a feladatát. A szattvikus ételek közé az alábbiak tartoznak: gabonafélék, teljes kiőrlésû lisztből készült kenyerek, friss gyümölcsök és zöldségek, friss gyümölcslevek, tej, vaj, és sajt, hüvelyes növények, diófélék, magvak, csíráztatott magok, méz, és gyógyteák.

10 A radzsaszikus étrend A radzsaszikus étel felborítja a test és az elme közti egyensúlyt, és a testet az elme rovására erősíti. Túlzott fogyasztásuk fokozzák a szenvedélyeket és az elmét nyugtalanná, irányíthatatlanná teszik. Ételei közé tartoznak: az erős fűszerek és füvek, a hal, a tojás, a serkentő szerek, pl. a kávé, fekete tea, só, csokoládé. A gyors evés is radzsaszikus jellegű.

11 A tamaszikus étrend A tamaszikus étrend hatására a prána mennyisége megfogyatkozik, a józan gondolkodás elborul és az embert a tehetetlenség érzése keríti hatalmába. Az elmét sötét érzelmek borítják el, mint pl. harag, kapzsiság. A test ellenállóképessége a betegségekkel szemben minimálisra csökken. Ételei közé tartoznak a húsok, az alkohol, a dohány, a vöröshagyma, fokhagyma, az erjesztett ételek, mint pl. az ecet, valamint az állott és túlérett dolgok. A túl sok evés és a rosszul megrágott étel szintén tamaszikus jellegűnek számít.

12 Hagyományos jógaétkezés Az étrend kialakításakor két szempont érvényesült: az ajurvéda sok ezer éves tapasztalata és az ezekkel megegyező erkölcsi elvek. A “jama” és a “nijama” (a tenni és a kerülni való dolgok) részét képező “ahimsza” a nem ártás szabálya, mint erkölcsi alapelv is fontos szerepet kapott az étrend jellegének kialakításában. A jógik tapasztalata bebizonyította, hogy a vegetárius étrend a legelőnyösebb számukra.

13 Hagyományos jógaétkezés A klasszikus jógaszövegek gabonacentrikus (különösen a rizs és a búza fogyasztása került előtérbe), hüvelyeseket, kevés leveles zöldséget, kevés gyümölcsöt, kevés fűszert tartalmazó étkezést ajánlanak. A jóga táplálkozási mód alapja mai napig is a hántolt rizs (kargo), a teljes búzamag és a belőlük frissen készített lisztek. Az elkészítés módját csak annyiban szabályozzák, hogy kikötik: az étel tápláló, és kellemes legyen, és semmiképpen sem száraz és darabos. A Mitahara (szabályozott táplálkozás) szerint a gyomor félig legyen étellel, negyedrészig vízzel, másik negyedrész üresen maradjon a gázok szabad mozgása miatt. Mindez a könnyű emésztést segíti elő. A jógaszövegek napi 2- 3-szori étkezést ajánlanak; reggel csak folyadékot, délben és naplementekor bővebb étkezést. Nem ajánlják a túlízesített, túl savas, romlófélben, erjesztett vagy puffasztó hatású ételeket. A túl nagy víztartalmú zöldséget, gyümölcsöt, a túl sok (főleg zöld színű) zöldséget és a túl olajos vagy vajas ételt sem. Ezek az emésztést és kiválasztást terhelik meg.

14 A Geranda Szamhita A 15. századbeli klasszikus mű a Pranajama fejezetben említi a szabályozott táplálkozást. Az étkezés szilárd táplálék útján történő pránafelvétel. Az ivás a folyadékból, a légzés pedig a légnemű anyagokból veszi át az általuk hordozott pránát. A pránajáma első lépéseként szilárd tápanyagokból kell tudnunk a pránát kivonni, majd ezt követően válik lehetővé a folyadék és a levegő pránájának irány ítása. Tehát a táplálkozás pránajáma, az energia és életerő felvétele. Nagyon fontos, hogy az étel szattvikus legyen, mert ezáltal tud csak megtörténni a pránafolyamok szabad áramlása a nádikon keresztül.

15 “Aki úgy kezd a jóga gyakorlásához, hogy nem szabályozza az étrendjét, sok betegségnek teszi ki magát, és nem lesz képes a jóga útján haladni”(V.16.) “A jógi étele rizsből, barna lisztből vagy árpából és búzából, tiszta és hántolt mung dálból, nagy szemű babból (Phaseolus radiatus) csanakádiból (nálunk a csicseriborsó helyettesíti) stb. kellene álljon…”( V.17). “Az érzékeny és intelligens szádhaka (gyakorló) biztosítja, hogy táplálkozása gondosan szabályozott és tiszta (szattvikus) legyen.“( V. 16.)

16 A Szattvikus (pránájáma-barát) ételek jellemzői: édes, tiszta, lágy, ízletes, egészséges, könnyen emészthető, kellemes ételek, melyek a test táplálására alkalmasak, egészséget, mentális és fizikai erőt adnak. Ilyenek a teljesség igénye nélkül: alma, articsóka, spárga, sárgabarack, banán, bab, vaj, író, árpa, barna és búzakenyér, káposzta, csicseriborsó, karfiol, ribizli, uborka, sárgarépa, zeller, cseresznye, gesztenye, kókusz, datolya, sajt, kukorica, füge, szőlő, ghí, grapefruit, mogyoró, méz, apró zöld citrom, lencse, fejes saláta, citrom, tej, mandarin, narancs, zab, olajbogyó, paszternák, borsó, körte, ananász, burgonya, mazsola, mogyoró, gránátalma, rizs, rozs, spenót, eper, paradicsom, dió.

17 A Pranajama ellenségei a radzsaszikus és tamaszikus ételek Radzsaszikus ételek: kávé, kakaó, hal, hagyma, fokhagyma, mustár, bors, retek, rebarbara, só, aludttej, savó. Jellemzői: savanyú, fanyar, sós, keserű, erősen fûszeres, savas, csípős, száraz, mely nehézkesség, fájdalom, betegség előidézője lehet. Tamaszikus ételek: hús, sült ételek, mártások, szószok, pácok, ecet, szeszes ital, dohány, bármilyen tisztítatlan étel, valamint amit kétszer felmelegítenek. Jellemzői: nehezen emészthető, rossz, bûzös, forró, nagyon hideg, állott, égett élelmek.

18 “ Azt nevezik mitáhárának – helyes táplálkozásnak-, ha az ételek tiszták, igen kellemesek, lágyak és a gyomrot csak félig töltik meg, és amelyeket azért fogyasztanak a jógik, hogy belső tudatukat örvendeztessék.”(V.21.) " A jógi egyen, illetve étke elkészítéséhez használjon friss vajat, ghít, (olvasztott vaj) (nyers) cukrot, cukornádat, kókuszpálmacukrot, főzőbanánt, kókuszdiót, gránátalmát, ánizst, szőlőt, nem keserű gyümölcsű fának a leveleit, szerecsendiót... és datolyát." (V ) “Hasonlóképpen (a jógi) egyen könnyen emészthető, kellemes, lágy és nem darabos (nem száraz) ételt, amely táplálja a test sejtjeit, és amely megfelelő és helyes " ( V. 29.) “A jógi kerülje (kezdetben) a kora reggeli fürdőt (a folyóban), a (hosszú) böjtöket és bármit, ami kimerültséget okoz. Hasonlóképpen kerülje (kezdetben) a naponta egyszeri étkezést, a nem evést csakúgy, mint a három órán belüli étkezéseket." (V. 31.)

19 A Bhagavad Gita “Az emberek, akik tiszták, azoknak ételei is tiszták, amely egészséget, mentális erőt, fizikai erőt és hosszú életet ád, amely ízletes, megnyugtat és táplál, s amely megörvendezteté az ember szívét. A Radzsasz emberei olyanok, mint a Radzsasztikus ételek. Savanyú, csípős, sós és száraz, bánat, betegség és fájdalom előidézője. A Tamasz emberei oly étket esznek, mely állott és íztelen, amely romlott és előző napról maradt. Tisztátalan, alkalmatlan szent adakozásra.” (XVII. 8-10) "A jóga nem annak való, aki falánk, vagy aki túlzottan önmegtartóztató, aki túl sokat alszik, vagy túl sokat virraszt, óh Ardzsuna. (6.16.) "A jóga minden szenvedését elmulasztja annak, aki étkezésében, szórakozásában, tevékenységében, alvásban és ébrenlétben egyaránt mértékletes."(6.17.)

20 A Bhagavad Gita kihangsúlyozza a felajánlás és az áldozat fontosságát az étkezésben. "Ki egy levelet, virágot, gyümölcsöt vagy vizet áldoz áhitattal Énnekem, elfogadom azt a törekvőtől, mivel áhitattal ajánlotta föl Nekem". (9.26.) Felajánláskor lemondunk tulajdonunkról és így az egónk is csökken. Szabaddá és függetlenné válunk, mentesek a ragaszkodástól. Isten felé irányuló feltétel nélküli szeretetünkkel a számunkra egyik legkedvesebb dolog tulajdonlásáról mondunk le. A felajánlásban tehát megjelenik a pozitív hozzáállás. A jógi táplálkozásában mindig a legjobbat a legnagyobb szeretettel adja. Fontos, hogy az ételünk szeretetteljes úton kerüljön asztalunkra, szeretettel készítsük étkünket, és szeretettel gondoljunk azokra, akiknek készítjük. Étkezés alatt Isten felidézése együtt jár a pozitív gondolatok és ideák felidézésével, azaz étkezés közben folyamatosan a legmagasabb ideálunkon meditálunk. Ez is egy jógagyakorlat, ami nagyon fejleszt, de a mai rohanó világban bizony nehéz megvalósítani.

21 "Az igazak, akik az áldozat morzsáin élnek, feloldatnak bűneik alól, de a gonoszok, akik csak maguknak készítenek eledelt, bűnt esznek véle."(3.13.) "Bármivel is foglalkozzál, bármivel is táplálkozzál, bármit áldozzál is, bármit ajándékozzál, Kaunteja, bármit tégy is, lemondásból, tedd mindezt Nekem ajánlva. (9.27.) Így szabadulsz fel a tettek gyümölcseitől, amelyek jó és rossz gyümölcsöt hoznak. A lemondás jógájával eléred a harmóniát, s Hozzám jössz, ha szabad leszel."(9.28.) A vrat általában "nemes célt szolgáló elhatározást" jelent, de fogadalomnak is fordíthatjuk. Vrat által gazdagított módon étkezhetünk a következőképpen: mielőtt elkezdenénk enni, tudatosítsuk. hogy az étel ajándék. A Föld és az Ég ajándéka. A jógahagyomány szerint csak az az étel válik egészségünkre, amelyet először szimbolikusan feláldozunk. "Az az áldozat, amelyet, az Írásoknak megfelelően, a gyümölcsére való vágyakozás nélkül ajánlanak fel, azzal a szilárd meggyőződéssel, hogy áldozni kötelesség, az tiszta áldozat" (XVII.11.) "Az előírásokkal ellentétes áldozat, amelyet nem kísér ételosztás, sem ajándékozás, amely a bűvös igék nélkül történik, amelyből hiányzik a hit, a sötétség áldozatának neveztetik." (XVII.13.) Ősi tapasztalatok szerint a Bhagavad Gita egy négysoros részlete nagyon találóan megragadja mindazt az érzést, hangulatot és szellemi áthangolódást, amit az étkezések előtt éreznünk ás átélnünk kellene: (IV.24.)

22 " BRAHMA PRANAM BRAHMA HAVIR BRAHMA AGNO BRAHMANA HUTAM BRAHMAI VA TENA GANTAVIAM BRAHMA KARMA SAMADHINAM" Magyar jelentése: Az ÖRÖKKÉVALÓT, az áldozatot, az ÖRÖKKÉVALÓT, az áldozati vajat az ÖRÖKKÉVALÓ önti áldozatként az ÖRÖKKÉVALÓ tüzébe. Bizony az ÖRÖKKÉVALÓHOZ megy az, aki cselekvés közben az ÖRÖKKÉVALÓRA gondol.

23 Hathapradipika Szvátmáráma híres Hathapradipikája (Digambarji-Raghunathashastri, 1970) az étkezésről így szól: "Mértékletes étkezésnek azt nevezik, amikor az igen lágy és édes ételből egynegyedrészt meghagynak, és Sivának ajánlják fel." (A Hatha- jóga lámpása c., Terebess kiadó) “A mitáhára az, ha kellemes, lágy és felajánlott az étel, és ha gyomrunk egynegyede üres marad...” (I. 58.) “ A jógik tápláló, igen kellemes és lágy ételeket egyenek, továbbá olyan eledelt, amely saját megítélésük szerint elősegíti szervezetük minden összetevőjének működését.“ (I.63.) "A többször melegített étel, a kiszáradt vagy túl sós, savanyú, romló, vagy túl sok zöldséget tartalmazó ételek előnytelenek és kerülendők.”

24 Az asramok étkezési szokásai Az asramokban az étkezési tradíciók szinte érintetlenül megmaradtak, néhol évszázadok óta változatlanok, gyakran törekszenek önellátásra: van konyhakertjük, zebuistállójuk. A bentlakók közül többen nehéz testi munkát is végeznek. India legészakibb részein a hangsúly az igénytelenebb gabonaféléken van. Ahogy haladunk délnek, a különbségek egyre szaporodnak. Egyre gyakoribbak a csípős mártások, főzelékek, a sok rizs és a déligyümölcs. Egyre erősödik a csípős íz, csökken a sóhasználat. Egy déli asram főztje már olyan csípős a székrekedés kiküszöbölése miatt, hogy könnyezést, csuklást okoz annak, aki nem szokott hozzá. A legtöbb asram bizonyos meghatározott jógagyakorlás irányának követelményeihez szabja a táplálkozást. Így pl. ahol a karma jóga az uralkodó (az asram lakói nehéz munkát végeznek), az étel is nehezebb, sok a hüvelyes, a gabonaféle, kevesebb a zöldség és a gyümölcs. Édesség jóformán nincs. A hatha jógát gyakorló asramokban sok a zöldség, a gyümölcs és a koplalás. A rádzsa jóga ászanát és pranajámát oktató asramokban a gabonafélék, a hüvelyesek és a zöldségek vannak túlsúlyban. Ahol az elme edzésével és fejlesztésével foglalkoznak, ott az élelem rizs, csapáti, gyümölcs jellegű zöldség, egy kevés hüvelyes és sovány tej. Ügyelnek arra, hogy az étel ne okozzon felfúvódást. A leggyakoribb, legjellemzőbb étel a főtt rizs, (zöldséges rizs), a rántás nélküli zöldfőzelékek, a csapáti és a mártások. Az asram vezetője vagy az ajurvédikus tanácsadó egyéni étrendet is előírhat, ha például valakinek valamilyen egészségügyi problémája van, vagy ha a bentlakó intenzív hatású jógagyakorlatokat kezd. Az asramokban felszolgált ételmennyiség is változik. Az intenzíven jógázókon megfigyelhető, hogy - eltekintve az időnkénti kivételektől - kevesebb étel is elég. Így az asramban szokásos adag a kiképzés intenzitásától és jellegétől is függ.

25 Diéták és böjtök A jóga ajánlja az egyszerű koplalást, vagy böjtöt, amikor pihentetjük emésztőszerveinket. A szervezetnek ilyenkor ideje van a “nagytakarításra”, méregtelenítésre. Egynapi böjt mozgósítja a szervezetet, bár aki első ízben végzi, ne lepődjön meg, ha az elindult méregtelenítési folyamatra szervezete ellenreakcióval válaszol, ami pl. fejfájásban, vagy egyéb tünetekben nyilvánul meg. Ha már megszoktuk a 24 órás koplalást, akkor rendszeressé tehetjük, és rászokhatunk a heti egynapos böjtökre. A böjtnek tehát sok válfaja van, a rövid böjt a heti egyszeri 32 vagy legalább 24 órás koplalás. A hetente egyszeri böjtöt minden szellemi hagyomány ismer. A jógik kedden vagy csütörtökön, a keresztények pénteken szoktak böjtölni. A böjt napjának reggelén ajánlott elvégezni a dzsala básztit (vastagbéltisztitás). A nap folyamán legalább 1,5-2 l folyadékot vegyünk magunkhoz, igyunk friss vagy langyos (télen meleg) vizet (legjobb a forrás. illetve szűrt víz), de ha egészségi állapotunk megkívánja, fogyasszunk gyógyteát vagy vízben áztatott friss gyógynövényből nyert kivonatot. Ne igyunk viszont fekete kávét, teát, alkoholtartalmú italokat és tejet Kezdetben csak hetente egyszer tartsunk böjtöt, hosszabb ideig csak abban az esetben, ha szakemberrel tudtunk konzultálni, vagy legalább megfelelő szakirodalom áll rendelkezésünkre. A rendszeres böjt regeneráló és tisztító hatással van a szervezetre, és ha el tudtuk kerülni, hogy elménkben ételről, főzésről álmodozzunk, vagy eme ábrákkal állandó harcot folytassunk, úgy szellemileg is frissítőleg hat.

26 Diéták, böjtök A böjt ellenjavasolt cukorbetegeknél, pajzsmirigytúltengésnél és gyomor-, illetve nyombélfekély esetében. A hosszabb böjt időtartama lehet egy hétvége, 3 nap, 5 nap, 7 nap. 10 nap, 14 nap, 21 nap vagy 42 nap. A 70 napos böjt viszont már a határ, amit a szervezet még el bír viselni. A hosszú (több mint 7 napos) böjtnél elengedhetetlen, hogy pontos útmutatásokkal rendelkezzünk a fel- és lefutó étkezési időszakokat, valamint az egész böjtölési időszak életvitelét illetően A böjtök sok típusából a legkönnyebb a monodiéta (csak párolt zöld levelek vagy csak főtt gabonaneműek fogyasztása). Itt is nagyon fontos a napi liter (max 3 liter) folyadék és a rendszeres mozgás. Igényesebb böjtök közé tartozik a Breuss kúra. ahol gyökeres zöldségleveket (előírt összetételű keverék!) és gyógyteákat fogyasztunk. A hosszabb böjt erősen mozgósítja a szervezet védekező rendszerét és igen sok krónikus megbetegedés esetében gyógyhatású (pl. a bőrbetegségeknél). A böjt talán legnehezebb része az étkezésre való visszaállás. Legjobb. ha az első étkezési napon csupán 1-2-szer fogyasztunk párolt salátalevelet vagy hasonló zsenge leveleket, forrázott zöldségeket, illetve reszelt nyers sárgarépát friss citrommal, mézzel és ánizzsal keverve (ezek terhelik meg a legkevésbé az emésztést, hamar emésztődnek). A második nap ehhez már ehetünk bő vízben főtt rizst (3 liter vízben főzünk 2 evőkanálnyit kb. 3 óráig). Harmadnap már több rizst is ehetünk. vagy esetleg főtt kölest, árpagyöngyöt, zabot. Ekkor a nyelvünk még nagyon érzékeny és pontosan meg tudja különböztetni, mi a jó nekünk és mi nem. Nagyon fontos, hogy ne fogyasszunk legalább 1-2 hétig tejtermékeket és ne próbáljuk szemünk vágya szerint kárpótolni magunkat az elmaradt ételekért. Ez egyébként nagy lelki-fizikai stresszhez és elhízáshoz is vezethet.

27 Diéták, böjtök Ha felkészültségünk és eltökéltségünk megfelelő, úgy testileg, mint lelkileg frissek leszünk és nagyon jól tudjuk végezni majd az igényesebb légző-, valamint meditációs gyakorlatainkat is. A böjtök hatására izületeink kitisztulnak, hajlékonyabbak, rugalmasabbak leszünk. Akaraterőnk megnő, lelkileg erősebbé válunk, nő önbecsülésünk, és jobban értékeljük magunkat. Hiszen ha egy ilyen igényes és nehéz folyamatot sikerült végigvinnünk, akkor az élet nehézségein is könnyebben túltesszük magunkat és könnyebben találunk megoldást a felmerülő problémákra.

28 Az egyéni táplálkozás A természeti népek ösztönösen érzik, mit kell enniük. A civilizált ember erre már képtelen, mert az ételek eladása olyan üzlet lett, ami miatt a profi szakemberek befolyásolják az ételek ízét, illatát, kinézetét stb., és ehhez kitalálták azt a sokféle mesterséges anyagot, tartósítót, szabályzóanyagokat, fokozó-anyagokat, stb. ami által ezek az ételek nemhogy egészségesek és táplálóak, hanem ellenkezőleg, kifejezetten mérgezőanyagokat tartalmaznak, betegséget idéznek elő. És ráadásul még különböző vizuális és zenei társításokkal (reklámok) befolyásolják az élelemről alkotott véleményünket is. A helyes táplálkozással kapcsolatban nem lehet olyan definíciókkal szolgálni, amely mindenkor, mindenkin, minden körülmények között segít. Lásd a könyv példáját, amiben emberhúst kellett enni ahhoz, hogy valaki életben maradhasson. Hiába hivatkozunk kedvenc könyveinkre, filozófusainkra, orvosokra, vagy az erkölcsre. Nincs „királyi út”. A különböző helyzetekben más és más a helyes megoldás. Ami az egyik esetben használ, lehet, hogy a másikban hátráltat. Általános szabályokat nehéz felállítani, de szükséges, mert az elinduláshoz támpontot adhat. Ezért érdemes figyelembe venni táplálkozásunkban a modern kísérletek eredményeit és az ősi szövegek tanításait is. Egyéni étrend kialakítása különösen akkor fontos, ha valaki kezdő jógázó, vagy eü. problémákkal küzd.

29 Egyéni táplálkozás Ennek kialakításához könnyű módszer a naplóírás. Minden étkezést írjunk le, hogy miből mennyit ettünk, mennyi ideig főztük, sütöttük az ételt, mennyi ideig állt stb. és a fogyasztás után hogyan éreztük magunkat. Visszaolvasva az egyes étkezéseket és az utánuk következő eü. állapotunkat összehason- lítva könnyen rájöhetünk, hogy melyik étel és étkezés a számunkra legjobb, szattvikus, vagy nem. Másik módszer a böjt hatására kifinomult érzékszerveink, ízlelésünk, szaglásunk jobb emésztésünk és anyagcserénk felhasználása az egyes táplálékok ellenőrzésére. Ilyenkor hamarabb kapunk visszajelzést, talán még a fogyasztás előtt is! Magas spirituális fejlettség csak akkor érhető el, ha előrehaladunk, ha a nem megfelelő táplálkozás mindig visszafog, visszahúz akkor nehéz haladni. Ha a jógaétkezést követi a gyakorló, akkor a táplálkozásra koncentrált érzékenység kifejleszt egy olyan ösztönt, mely által a gyakorló mindig tudni fogja (ráérez), mit, mennyit és mikor egyen. Azt együk, amit a leginkább táplálónak találunk. Ha tudjuk, hogy valami árt és ezzel a tudattal esszük, akkor ártunk a legtöbbet magunknak.

30 Hogyan ellenőrizhetjük, hogy helyesen táplálkozunk ? Minimum napi háromszori vizelés, színe szalmasárga. A széklet normális sűrűségű, alig hagyjon nyomor a papíron. (ez jelzi a táplálék teljes felszívódását). A teljesen egészséges és helyesen táplálkozó embernél minden étkezés után széklet van az emésztési idő elteltével. Ha kellemetlen szagú, akkor előnytelen bomlási folyamatok, erjedés, rothadás van a tápcsatornában. Gyakori izzadás, ödémás végtagok, vagy gyakori vizelés esetén kevesebb vizet igyunk. Kellemetlen szagú izzadás energiazavarra utal, túlerőltetésre, stresszre. Lehet oka a rossz táplálkozás, a sok húsevés is. Lepedékes nyelv, rossz lehelet emésztési, anyagcserezavarra utal. Ha túlságosan fáradtak, kimerültek vagyunk, nem tudjuk kialudni magunkat 6-8 óra alatt, akkor több gabonát, friss gyümölcsöt együnk. Ha nem tudunk hízni, pedig szeretnénk, akkor együnk több otthon sütött kenyeret, mézet, sütőtököt. Radzsaszikusok több zöldséget, kevesebb tejet, és sót egyenek. Főzzenek több vízzel. Tamaszikusok kevesebb folyadékot, több gabonát, vadon növő zöldséget, sütőtököt egyenek. (agytáplálék)

31 Életszakaszok - gyerekkor Fiatalkori jógázás adja a legjobb alapot az életben. Lelkesek, hajlékonyak, ezért gyors a fejlődés. Pózkitartás tilos! Koncentrálni még nehezen tudnak, ezért a gyakorlatokat játékosan kell végeztetni velük. Mély légzésre meg kell őket tanítani, de légzést visszatartaniuk sem szabad. Koncentrációs gyakorlatok, légzőgyakorlatok és a relaxáció sokat segíthet az önbizalom növelésben, érzelmi zavarok kezelésében, melyek a felnőtté válás folyamatát kísérik.

32 Életszakaszok - terhesség Sok nő ekkor kezd el jógázni, mert szeretne erősebb, egészségesebb lenni a terhesség alatt. Szeretne egészséges, szép gyermeket és könnyen akar szülni. Nincs még egy ennyire fontos szakasza az életnek, amikor ilyen nagy szükség lenne fizikai, lelki és szellemi kondíciónk megőrzésére. A jógában elkerülheti a terhesség fizikai velejáróit, pl. hátfájás, visszér, elhízás stb. De a jóga megtanítja arra is, hogy szembe tudjon nézni a nehézségekkel, őket félelem és aggódás nélkül tudja kezelni, pl. vajúdás, szülési félelmek. A kismama attól függően, hogy a terhessége előtt rendszeres gyakorló volt-e, más –más gyakorlatokat végezhet. Eltérőek a gyakorlatok a terhesség egyes szakaszaiban is. Nagy szakirodalma van ennek a témának is, és már vannak végzett kismamajóga oktatók is, ezért ajánlott hozzájuk fordulni tanácsért!!!

33 Életszakaszok – Késői évek, az időskor Az ászanák lassú, kíméletes mozdulatai ideális testgyakorlást jelentenek az Ő számukra is. Ezáltal megőrizhetik testi és szellemi frissességüket, aktivitásukat. Sok jógagyakorlat végezhető széken ülve, sőt még ágyban fekve, vagy csak mentálisan is. Az ágyban fekvők végezhetnek légzőgyakorlatokat, koncentrációs-gyakorlatokat, mantrázhatnak stb. Az egyes életszakaszokban más étrend válik szükségessé. Pl. terhesség alatt a gabonanyákok, kásák, csírák a legjobbak. Idős korban a legtöbb problémát a mozgáshiány okozza, a helytelen táplálkozási és légzési szokások (ízületi fájdalmak, emésztési zavarok, elégtelen vérkeringés és szívműködés stb. ennek az okai). Ha valaki idős korban kezd jógázni, nála gondosan kell megállapítani a kezdő gyakorlatokat, legjobb csak a Pawavmukt-gyakorlatsor Antigasztrikus részével gyakoroltatni hónapokig. Ászanát csak rendszeres gyakorlás után és akkor végezhet, ha nincs ellenjavasolt betegsége. Érdemes segédeszközökkel könnyíteni a gyakorlatokat (párna, szék, stb). Kezdő idős ember jógáztatása nagy felelősség, ezért szakképzett oktatóval kell előtte konzultálni.

34 A jóga életviteli tanácsai és alkalmazása a mindennapi életben Swami Sivananda a spirituális élet feltételét hat egyszerű parancsban határozta meg: “Szolgálj. Szeress. Adj. Tisztítsd önmagad. Meditálj. Valósítsd meg önmagad.” A mester közelebbről is megismerve a nyugati ember életstílusát és igényeit, a jóga bölcseletét öt egyszerű alapelvben foglalta össze, melyeket mindenki könnyedén beépíthet a maga életébe, hogy azt hosszabbá, egészségesebbé és tartalmasabbá tegye. Ezek az alapelvek a következők:. A helyes táplálkozás: alapját a természetes ételek jelentik, melyek a testet könnyűvé, az elmét tisztává, a szervezetet pedig ellenállóvá teszi a betegségekkel szemben..A helyes testmozgás: ez az ászanák, és egyéb jógagyakorlatok gyakorlását jelenti, melyek edzik a test minden részét, megnyújtják és erősítik az izmokat és inakat, rugalmassá teszik a gerincet és az izületeket, felfrissítik a vérkeringést, stb..A helyes légzés: azt jelenti, hogy mélyen és szabályosan lélegzünk, ami által az egész tüdőt alaposan tisztítjuk, szellőztetjük és megtöltjük oxigénnel..A légzőgyakorlatok segítségével testünk újra feltöltődik és elménket a befolyásunk alá tudjuk vonni, mivel képessé válunk a prána áramoltatására..A helyes relaxáció: feloldja az izmokban a feszültséget, és pihenést nyújt az egész szervezetnek, testnek és elmének, ami által az ember felfrissül testileg, lelkileg és szellemileg egyaránt..A pozitív gondolkodás és meditáció: Hozzásegít a negatív gondolatok eltávolításához, lecsendesíti az elmét és végül eljuttat a gondolatokon túli birodalomba.

35 Swami Sivananda

36 Satyananda Swamik

37 A jóga tehát nemcsak azt jelenti, hogy fizikailag ászanákat gyakorlunk, hanem a jóga tudatosságot, tudatosítást is jelent. Ez igaz saját magunkra, mind az életünk eseményeire nézve is. Felébredés után tudatosítsd az első gondolatodat, fejleszd ki mentális folyamataid tudatosítását, 5-10 teljes jóga légzés és nyújtózkodj. Ha reggel zenét hallgatsz, akkor az ne valamelyik kereskedelmi rádió reggeli műsora legyen, hanem lehet egy megnyugtató szép zene, vagy mantra. Ha reggelizel, akkor lassan és nyugodtan egyél, ha nincs annyi időd, inkább kevesebbet. Az étkezés egy áldott, szent tevékenység, ezért mondj köszönetet az ételért, és ajálnd fel úgy, ahogy az előző részben. Gondoljuk végig, hogy az étel mekkora utat tett meg, hogy megehessük. A felesleges beszéddel el tudjuk pazarolni a pránát, az energiát, ezért csak akkor szóljunk, ha valóban annak értelme van. Több jógaiskola javasolja a nyelvnek alaphelyzetként kecsari mudrába való szoktatását, így az ember leszokik a felesleges beszédről. Az energiát minden szinten meg kell őrizni. Ha busszal utazol és leültél a székre, vagy kocsival a dugóban állsz, végy egy mély lélegzetet és pásztázd végig az egész testedet a fejed búbjától a lábad hegyéig, de ugyanezt megteheted sorbanállás közben is. Az alap a légzés tudatosítása, majd folyamatosan tudatában lenni a légzésnek. Töltsük fel magunkat újra a lélegzetvételekkel és engedjük el a feszültséget. Felfedezhetjük egy baba szép mosolyát, egy fa szépségét, de ez csak akkor lehetséges, ha energiaszintünket felemeltük. Légy tudatában a testtartásodnak, annak hogy hogyan mozogsz. Ahelyett hogy idegesen elkésel, késs el nyugadtan. Próbálj tudatában lenni mindannak, amit a munkahelyen teszel, nyújtózkodj időnként nagyokat, és figyeld meg a tested. A mértékletes életmód szintén hozzájárul az energia megtartásához, ez jelenti a korán fekvést és kelést, a mértékletes evést, a szabályzott vagy mértékletes nemi életet, a test külső és belső tisztaságát. Több fizikai és mentális energia azt okozza, hogy tudatod tisztább és fókuszáltabb lesz. Ennek az lesz a következménye, hogy megérted önmagadat, reakcióidat, viselkedésedet, és azt is, hogy miért viselkedsz úgy más emberekkel. Elkezdheted élvezni az életedet és élvezni a legegyszerűbb dolgokat is. Ahelyett, hogy aggódnál, tudatában leszel életed bőségének, annak hogy milyen sok mindened van az életben. Röviden az életed minősége javulni kezd


Letölteni ppt "Jógaétrend – életmód Selmeci Ágota min. vez. jógatanár, Magyar Jóga Akadémia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések