Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly 2013 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly 2013 1."— Előadás másolata:

1 1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly

2 Elbeszélés Nyelvi tevékenység, állítások sorozata, ahol az állítások egy történetet mondanak el. Az elbeszélés tehát: történetmesélés. 2

3 Történetmesélés A hétköznapi emberi kommunikáció és a művészi tevékenység egyik legbonyolultabb, mégis legalapvetőbb formája. Ősi tevékenység Az emberiség történetének kezdete óta mesélünk egymásnak történeteket. 3

4 Mi is az a történet? 4

5 Történet Arisztotelész (ie.384-ie.322) athéni filozófus szerint Olyan eseménysor utánzása, amelynek van eleje, közepe és vége. Időbeliséget (időbeni egymásutániságot, kronológiát) Oksági kapcsolatot (ok-okozati összefüggést, kauzalitást) 5

6 Az arisztotelészi meghatározás két dolgot feltételez : Időbeliséget (időbeni egymásutániságot, kronológiát) Oksági kapcsolatot (ok-okozati összefüggést, kauzalitást) 6

7 „Az alma piros. A körte sárga.” Elbeszélés? 7

8 „Az alma piros. A körte sárga.” –Ez nem elbeszélés, mert sem időbeliséget, sem oksági kapcsolatot nem tartalmaz. 8

9 „Jancsi szerette Juliskát. Juliska szerette Jancsit.” –Elbeszélés? 9

10 „Jancsi szerette Juliskát. Juliska szerette Jancsit.” –Ez sem elbeszélés, mert sem időbeliséget, sem oksági kapcsolatot nem tartalmaz. 10

11 „Jancsi szerette Juliskát. Azután Juliska megszerette Jancsit.” –Elbeszélés? 11

12 „Jancsi szerette Juliskát. Azután Juliska megszerette Jancsit.” –Még mindig nem elbeszélés, mert bár időbeliséget már tartalmaz, de oksági kapcsolatot még nem. 12

13 „Jancsi szerette Juliskát. Juliska ettől úgy meghatódott, hogy ezért végül ő is megszerette Jancsit.” Elbeszélés? 13

14 „Jancsi szerette Juliskát. Juliska ettől úgy meghatódott, hogy ezért végül ő is megszerette Jancsit.” Ez az állításpár már elbeszélés. Azért az, mert az állítások nem csak időbeli viszonyban vannak, hanem olyan időperiódust ívelnek át, amelyben a történések ok-okozati kapcsolatban állnak egymással. 14

15 Történet = átalakulás Minden történet valamilyen átalakulást ír le. Így volt ez az előbbi történetben is (Jancsi és Juliska). Az átalakulás különböző fázisokon megy keresztül. 15

16 Az átalakulás fázisai Tzvetan Todorov (1939-, bolgár filozófus) szerint az átalakulás minden történetben öt fázisra bontható: 1.Kezdeti egyensúlyi állapot 2.Megbomlik az egyensúly 3.Felismerjük az egyensúly felbomlását 4.Kísérlet(ek) az egyensúly visszaállítására 5.Új egyensúlyi állapot kialakulása 16

17 Összefoglalva az eddigieket: 17

18 Megfelel-e egy állítás-sorozat az elbeszélés kritériumainak? Megtalálható benne az időbeliség? Megtalálható benne az oksági viszony? Megtalálható benne az átalakulás öt fázisa? 18

19 A török és a tehenek Ki írta? Hogyan szól? 19

20 Móricz Zsigmond: A török és a tehenek 01:41 20

21 Megfelel-e a versike az elbeszélés kritériumainak? Megtalálható benne az időbeliség? Megtalálható benne az oksági viszony? Megtalálható benne az átalakulás öt fázisa? 21

22 Jelöld be az időbeliséget leíró sorokat! 1.Volt egy török Mehemed, 2.Sose látott tehenet. 3.Nem is tudta Mehemed, 4.Milyenek a tehenek. 5.Egyszer aztán Mehemed 6.Lát egy csomó tehenet. 7."Én vagy a Mehemed!" 8."Mi vagyunk a tehenek!„ 9.Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?„ 11.Számlálgatja Mehemed, 12.Hányfélék a tehenek. 13.Meg is számol Mehemed 14.Háromféle tehenet: 15.Fehéret, feketét és tarkát. 16."Meg ne fogd a tehén farkát!„ 17.Nem tudta ezt Mehemed, 18.s felrúgták a tehenek 22

23 Jelöld be az időbeliséget leíró sorokat! 1.Volt egy török Mehemed, 2.Sose látott tehenet. 3.Nem is tudta Mehemed, 4.Milyenek a tehenek. 5.Egyszer aztán Mehemed 6.Lát egy csomó tehenet. 7."Én vagy a Mehemed!" 8."Mi vagyunk a tehenek!„ 9.Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?„ 1.Számlálgatja Mehemed, 2.Hányfélék a tehenek. 3.Meg is számol Mehemed 4.Háromféle tehenet: 5.Fehéret, feketét és tarkát. 6."Meg ne fogd a tehén farkát!„ 7.Nem tudta ezt Mehemed, 8.s felrúgták a tehenek 23

24 Jelöld be az oksági viszonyt leíró sorokat! 1.Volt egy török Mehemed, 2.Sose látott tehenet. 3.Nem is tudta Mehemed, 4.Milyenek a tehenek. 5.Egyszer aztán Mehemed 6.Lát egy csomó tehenet. 7."Én vagy a Mehemed!" 8."Mi vagyunk a tehenek!„ 9.Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?„ 11.Számlálgatja Mehemed, 12.Hányfélék a tehenek. 13.Meg is számol Mehemed 14.Háromféle tehenet: 15.Fehéret, feketét és tarkát. 16."Meg ne fogd a tehén farkát!„ 17.Nem tudta ezt Mehemed, 18.s felrúgták a tehenek 24

25 Jelöld be az oksági viszonyt leíró sorokat! 1.Volt egy török Mehemed, 2.Sose látott tehenet. 3.Nem is tudta Mehemed, 4.Milyenek a tehenek. 5.Egyszer aztán Mehemed 6.Lát egy csomó tehenet. 7."Én vagy a Mehemed!" 8."Mi vagyunk a tehenek!„ 9.Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?„ 11.Számlálgatja Mehemed, 12.Hányfélék a tehenek. 13.Meg is számol Mehemed 14.Háromféle tehenet: 15.Fehéret, feketét és tarkát. 16."Meg ne fogd a tehén farkát!„ 17.Nem tudta ezt Mehemed, 18.S felrúgták a tehenek 25

26 Jelöld be a sorok végén – kapcsos zárójellel és nyilazással – a változás öt fázisát! Jelöld be a sorok végén – kapcsos zárójellel és nyilazással – a változás öt fázisát! 26

27 1.Kezdeti egyensúlyi állapot 2. Megbomlik az egyensúly 3. Felismerjük az egyensúly felbomlását 4. Kísérlet(ek) az egyensúly visszaállítására 5. Új egyensúlyi állapot kialakulása 1. Volt egy török Mehemed, 2. Sose látott tehenet. 3. Nem is tudta Mehemed, 4. Milyenek a tehenek. 5. Egyszer aztán Mehemed 6. Lát egy csomó tehenet. 7. "Én vagy a Mehemed!" 8. "Mi vagyunk a tehenek!„ 9. Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?" 11. Számlálgatja Mehemed, 12. Hányfélék a tehenek. 13. Meg is számol Mehemed 14. Háromféle tehenet: 15. Fehéret, feketét és tarkát. 16. "Meg ne fogd a tehén farkát!" 17. Nem tudta ezt Mehemed, 18. s felrúgták a tehenek. 27

28 1.Kezdeti egyensúlyi állapot 2. Megbomlik az egyensúly 3. Felismerjük az egyensúly felbomlását 4. Kísérlet(ek) az egyensúly visszaállítására 5. Új egyensúlyi állapot kialakulása 1. Volt egy török Mehemed, 2. Sose látott tehenet. 3. Nem is tudta Mehemed, 4. Milyenek a tehenek. 5. Egyszer aztán Mehemed 6. Lát egy csomó tehenet. 7. "Én vagy a Mehemed!" 8. "Mi vagyunk a tehenek!" 9. Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?" 11. Számlálgatja Mehemed, 12. Hányfélék a tehenek. 13. Meg is számol Mehemed 14. Háromféle tehenet: 15. Fehéret, feketét és tarkát. 16. "Meg ne fogd a tehén farkát!" 17. Nem tudta ezt Mehemed, 18. s felrúgták a tehenek. 28

29 vége 29


Letölteni ppt "1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly 2013 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések