Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mozgóképkultúra és média ismeret 1. Fogalmak - MÉDIA: Információs, tömegtájékoztatási eszközök összessége és ezek egész világra kiterjedő hálózata. - PRINTMÉDIA:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mozgóképkultúra és média ismeret 1. Fogalmak - MÉDIA: Információs, tömegtájékoztatási eszközök összessége és ezek egész világra kiterjedő hálózata. - PRINTMÉDIA:"— Előadás másolata:

1 Mozgóképkultúra és média ismeret 1. Fogalmak - MÉDIA: Információs, tömegtájékoztatási eszközök összessége és ezek egész világra kiterjedő hálózata. - PRINTMÉDIA: nyomtatással létrehozott média: ÚJSÁG ELEKTRONIKUS MÉDIA: valamely elektronikus eszköz felhasználásával működő média: TELEVÍZIÓ. - KOMMUNIKÁCIÓ: Információ közvetítése egyik helyről a másikra, a médiában is kommunikáció zajlik. 2. A mozgókép fogalma - MOZGÓKÉP=FILM Különféle technikai eljárásokkal a mozgás illúzióját keltő alkotás, melynek lényege a látvány. 3. A mozgókép jellemzői A mozgókép – a film – sajátos nyelvezettel rendelkezik. Másodpercenként 24 állókép vetítése már a folyamatos mozgás illúzióját kelti. A leggyakoribb mozgóképcsoportok a mozifilmek, videófilmek, TV műsorok és számítógépes animációk. A mozgókép gép ma már bárki számra elérhető, tömeges a megjelenése, azaz a tömegkultúra valamint a média része!

2 4. A mozgókép igen rövid története Az első nyilvános filmvetítés 1895-ben. A Lumiere fivérek vetítettek rövid filmeket egy párizsi kávéházban. 1896 és 1908 között a filmgyártás a feltalálók kezéből hamar átkerült az üzletemberek kezébe és a filmgyártás centruma egyben Európából Amerikába. Tevődött át. A ma is ismert legtöbb filmtípus tehát igen gyorsan kialakult és hamarosan megjelentek az első mozik és a mai ismert legnagyobb filmgyártó cégek is. Felvirágzott a filmipar fellegvára Hoollywood (USA). A hőskor tipikus filmjei a „némafilmek” (a film fekete-fehér volt és nem volt hangja) legismertebb típusuk a burleszk. A korszak legnagyobb színész rendezője Charlie Chaplin (1889- 1977) volt. Az 1920-as évekre megszületik a hangosfilm és a színes film mely fontos korszakváltás a film történetében. Az 1920-as évek másik fontos találmány volt a televízió, mely lehetővé tette a világ eseményeinek egyidejű közvetítését és a mozgókép igazán tömeges elterjedését. Napjainkra kialakult egy, az egész Földet behálózó médiarendszer, melynek legújabb eleme a számítógép és az Internet-Világháló. A magyar film az anyagi nehézségek ellenére számos értékes alkotással büszkélkedhet, filmtörténeti jelentőségűek a magyar „Oscar-díjas” filmek. Rofusz Ferenc: „A Légy” c. rövid rajzfilm az animációs film kategóriában 1981-ben Oscar díjat kapott. Szabó István: Mephisto c. nagyjátékfilmje 1981-ben szintén elnyerte az „Oscar-díjat. A rendszerváltást követően hazánkban is megjelentek a Multiplex mozik, valamint elterjedt a házi videózás-„dévédézés” és a kezdetben két TV csatorna helyett, vagy egy tucat magyar nyelvű országos TV csatorna lett. …

3 5. Fontosabb évszámok: 1839. Daguere: fényképezés feltalálása (francia) 1876. Bell: telefon feltalálás (angol) 1883. Nipkow: mechanikus „televízió” 1893. Puskás Tivadar: telefonhírmondó (Budapest) 1891. Edison: Nikelodeon-képnéző szekrény feltalálása 1895. Lumiere fivérek: első filmvetítés MOZI feltalálása (Párizs) 1900. Melies: első filmstúdió (Párizs) 1901. Marconi rádió feltalálása (Olaszo.) 1919. Első rádióadás (USA) 1923. Első rádióadás Magyarországon (Budapest) 1929. Mihályi Dénes mechanikus TV (Berlin) 1931. Tihanyi Kálmán és Zworykin, TV képcső 1931. Magyar mozifilmgyárás beindulása-Hunnia filmgyár 1936. Első TV-adás (Berlin) 1957. Elő TV adás Magyarországon (Budapest) 1991. Tim Berners-Lee, a World Wide Web (Internet) feltalálása

4 6. Mozgóképrögzítés, vetítés, TV készülék A mozgóképrögzítés előzménye a fényképezés. A fénykép nem más, mint fény segítségével készített állókép. A mozgókép felfogható állóképek sorozatának. A hagyományos fényképezéssel szemben, ma már a digitális fényképezés az elterjedtebb ahol fotófilmet fényérzékeny szenzor a CCD helyettesíti. A mozgókép egyik legfontosabb nyersanyaga a filmszalag mely cellulóz alapú és fényérzékeny réteggel bevont anyag. Szélességére hamar kialakul a nemzetközi szabvány a 35 mm-es ún. normál szélességű film, ilyenek a mozifilmek kópiái. A MOZI filmvetítést végző, szórakoztató intézmény. A kamera 1 másodperc alatt 24 felvételt készít és a moziban 1 másodperc alatt 24 állókép pereg le a vetítő segítségével. Egyetlen percnyi normál méretű mozifilm csaknem harminc méternyi filmszalag lepergetését jelenti. Az emberi szem a gyorsan lepergő filmet mozgóképként érzékeli, azaz szemünk becsap bennünket. Modernebb eljárás a mágnesszalagos filmezés, a vidófilmezés. Ezt részben a Sony cég fejlesztette ki. A legújabb technika a számítógépek tömeges elterjedésén alapuló digitális technika melynek adathordozója a CD „compact disc” és DVD "digital video disc" lemez. A CD és DVD lemez az információt optikai úton tárolja, a látszólag sima felületen barázdák vannak, a barázdák vezetik a lézerfényt, amely egy festékrétegbe "égeti" az információkat. Ezek az adathordozók kevésbé sérülékenyek mint a celluloid film és a videó film, sokkal többször le lehet játszani minőségromlás nélkül. Szinte minden háztartásban megtalálható ma már a televízió készülék. A TV elektronikus tömegkommunikációs eszköz. Működése bonyolult…Amikor megjelent a színes televízió, különböző országok más-más szabványt dolgoztak ki a színes TV adások sugárzására. A sok rendszer azóta egyesült az alábbiak szerint: PAL: Nyugat- európai szabvány, ma már Magyarországon is így sugároz a TV. Néhány éven belül digitális műsorsugárzás lesz, amit a digitális televíziók HDTV-k tudnak venni. Egy régebbi típusú TV készülékek ezt a fajta adást nem tudja venni, csak dekóderrel. Hazánkban az első (bemutató) digitális műsorsugárzás 1992-ben volt.

5 7. A film típusai Napjainkban már számtalan filmtípus, más szóval filmműfaj létezik. A fontosabbak: - burleszk: a némafilmes korszak humoros filmtípusa… - filmvígjáték: a humort, derűt megjelenítő filmtípus… - western: amerikai műfaj, főszereplője a fegyveres magányos hős a vadnyugati cowboy, - akció és kalandfilm: akció és kaland elválaszthatatlanok, a cselekmény többnyire valami bűnügy körül bonyolódik, a hősök ha kell kíméletlenek, kegyetlenek, a látvány pedig szinte fokozhatatlanul sokkoló… - sci-fi film: tudományos fantasztikus filmek melyek, előszeretettel foglakoznak földön kívüli lényekkel, gyakran használnak különleges trükköket… - filmdráma: gyakran színdarabokat, regényeket feldolgozó komoly, mély gondolatokat tartalmazó, nehéz szórakozást ígérő filmműfaj… - mesefilm: főként gyerekeknek szóló, gyakran animációs technikával készült, mesés történeteket feldolgozó film… - animációs film: rajztechnikával, vagy más technikával készített olyan film, ahol a mozgás illúziójának megteremtéséhez szükséges minden egyes képi fázist külön-külön készítenek el, azaz animálnak… - természetfilm: az élő és élettelen természetet bemutató rendhagyó filmműfaj… - dokumentumfilm: a valóság eseményeit hűen feldolgozó, bemutató film… - híradó: különféle rövidebb felszínesebb, televíziós műfaj, mely a tájékoztatás egyik alapvető műfaja, lényege a hír=fontos és érdekes információ. - szappanopera: főként Dél-Amerikában készülő, elég bugyuta, az érzelmekre ható bugyuta filmsorozatok… - videoklipp: sajátos lendületes dinamikus rövid műfaj, melynek lényeges eleme a zene, a ritmus… - művészfilm tényleges művészi értéket felmutató klasszikus filmalkotás -reklámfilm: (Lásd később!)

6

7

8 8. A film nyelvezete A mozgókép, a film sajátos nyelvezettel – jelrendszerrel - rendelkezik. A filmeket ún. Stáb- filmes csapat készíti (producer, rendező, operatőr, vágó, színészek), gyakran forgatókönyv alapján. A mozgókép által közvetíthető tartalom befogadására azok a nézők nyitottabbak, akiknek kisebb a képzettségük a képnyelv olvasása terén. A film tulajdonképpen mozgó képekkel mesél. A mozgóképek összeillesztése a Montázs-Vágás. Minden film (vagy televíziós műsor) képsorait összeillesztik, összevágják, más szóval montírozzák. Egy átlagos játékfilm játékideje másfél-két óra. A filmek általában nem másfél-két óra történetét mesélik el. A történet ideje általában jóval hosszabb mint a film. Azaz a film mintegy sűríti az eseményeket, felgyorsítja az időt, de éppen le is lassíthatja azt. A film jeleneteinek összessége képezi a Filmidőt. A film szerkezeti egységekre tagolódik a legkisebb szerkezeti egység a Beállítás, más néven snitt, itt a kamera által rögzített kép folyamatos. A film nagyobb szerkezeti egysége a Jelenet. A filmes eszközök sorába tartoznak a különféle kameramozgások és képkivágások. A képkivágás filmes neve Plán. Lehet nagy területet mutatni sok szereplőt egyszerre, ez a távoli vagy Totál-plán lehet egy adott személyt közelről mutatni vagy csak a fejét vagy a szemét: ez a közeli, szuperközeli vagy Premier-plán. A kameramozgásokról röviden: Fix: a kamera áll. Svenk: a kamera forog. Fahrt: a kamera a síkon mozdul el. A kompozíció az egyik legnehezebben értelmezhető filmes eszköz, gyakorlatilag a mozgókép elemeinek egymás hoz viszonyított helyzetét jelenti. Az a jó, ha a mozgóképben van egy fő pont, ahová a figyelem terelődik. A kompozíción belüli elemeknek egyensúlyban kell lenniük, a képi elemeknek harmónikus egészet kell mutatniuk a filmben. Házi videó készítésénél érdemes a kamerát nyugodtan tartani a kézben, lassan közelíteni vagy távolítani, illetve lassan fordulni. Ha már biztos technikai háttérrel rendlelkezik valaki akkor lehet figyelni az igényesebb filmkészítésre, történetmesélésre is.

9 9. A reklámokról A REKLÁM: a médiában megjelenő vásárlásra, fogyasztásra ösztönző eszköz. Azért késztik, hogy az emberekben megnöveljék a szükségletek szintjét, fogyasztásra csábítsák őket. A reklámfilmeket a rövidség, tömörség a harsány színek, a dinamikus hangzás jellemzi. Előszeretettel szerepeltetnek reklámfilmekben gyerekeket, sztárokat. A reklámok hatása alól elég nehezen tudunk szabadulni… 10. A sztárság Napjaink kitalált és megtervezett „hősei” a sztárok, akiket a legtöbb ember irigyel és akikhez a legtöbb ember hasonlítani szeretne. Ilyen fogalmak kapcsolódnak hozzájuk mint a szépség, az erő, a gazdagság, boldogság, a bátorság stb. Gyakorlatilag a sztár egy (gyakran szánalomra méltó) árucikk, akit el lehet adni, vagy akivel valamit el lehet adni, tehát pénzt lehet vele keresni.

10 GYAKORLÓ FELADATOK- írásbeli számonkéréshez 1. Miért vezették be tantárgyként a mozgóképkultúra és média ismeretet? 2. Mi a mozgókép fogalma? 3. Mi a média fogalma és mi a társadalmi szerepe? 4. Mi a hasonlóság és a különbség a fénykép és a mozgókép között? 5. Ki és mikor találta fel a mozit? 6. Egy másodperc alatt hány filmkockát kell vetíteni ahhoz, hogy a mozgás illúzióját keltsük? 7. Mikor sugározta a Magyar Televízió az első adását? 8. Mely magyar filmek nyertek Oscar-díjat? 9. Mi a reklámfilm, miért készítik? 10. Miért rossz sztárnak lenni? 11. Melyek a film „hőskorának” jellemzői? Karikázza be a megfelelő választ! a. A filmnek volt saját hangja b. A film fekete-fehér volt c. Kialakultak a nagy filmgyártó cégek d. A film ún. néma film volt, azaz saját hanggal nem rendelkezett e. Tulajdonképpen valamennyi ma is ismert filmtípus kialakult f. Az emberek többsége TV-ben nézhette a filmeket g. A film színes volt h. Széles körben elterjedt a házi videózás i. Készítettek western-filmeket 12. Mi a félképváltásos módszer lényege? 13. Mi a montázs? 14. Mi a fix, a svenk és a plán? 15. Értelmezze a következő kijelentéseket röviden: - A reklámokat a vásárló fizeti meg. - A reklámok hazudnak. - A reklám a szavakat elértékteleníti. - Ki/mi lehet reklámhordozó? - Mit jelent a „Jó bornak is kell a cégér” kifejezés? 16. Melyek a főbb filmtípusok? Mit tud róluk? 17. Mi a printmédia?


Letölteni ppt "Mozgóképkultúra és média ismeret 1. Fogalmak - MÉDIA: Információs, tömegtájékoztatási eszközök összessége és ezek egész világra kiterjedő hálózata. - PRINTMÉDIA:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések