Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mozgóképkultúra és média ismeret 1. Fogalmak - MÉDIA: Információs, tömegtájékoztatási eszközök összessége és ezek egész világra kiterjedő hálózata. - PRINTMÉDIA:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mozgóképkultúra és média ismeret 1. Fogalmak - MÉDIA: Információs, tömegtájékoztatási eszközök összessége és ezek egész világra kiterjedő hálózata. - PRINTMÉDIA:"— Előadás másolata:

1 Mozgóképkultúra és média ismeret 1. Fogalmak - MÉDIA: Információs, tömegtájékoztatási eszközök összessége és ezek egész világra kiterjedő hálózata. - PRINTMÉDIA: nyomtatással létrehozott média: ÚJSÁG ELEKTRONIKUS MÉDIA: valamely elektronikus eszköz felhasználásával működő média: TELEVÍZIÓ. - KOMMUNIKÁCIÓ: Információ közvetítése egyik helyről a másikra, a médiában is kommunikáció zajlik. 2. A mozgókép fogalma - MOZGÓKÉP=FILM Különféle technikai eljárásokkal a mozgás illúzióját keltő alkotás, melynek lényege a látvány. 3. A mozgókép jellemzői A mozgókép – a film – sajátos nyelvezettel rendelkezik. Másodpercenként 24 állókép vetítése már a folyamatos mozgás illúzióját kelti. A leggyakoribb mozgóképcsoportok a mozifilmek, videófilmek, TV műsorok és számítógépes animációk. A mozgókép gép ma már bárki számra elérhető, tömeges a megjelenése, azaz a tömegkultúra valamint a média része!

2 4. A mozgókép igen rövid története Az első nyilvános filmvetítés 1895-ben. A Lumiere fivérek vetítettek rövid filmeket egy párizsi kávéházban és 1908 között a filmgyártás a feltalálók kezéből hamar átkerült az üzletemberek kezébe és a filmgyártás centruma egyben Európából Amerikába. Tevődött át. A ma is ismert legtöbb filmtípus tehát igen gyorsan kialakult és hamarosan megjelentek az első mozik és a mai ismert legnagyobb filmgyártó cégek is. Felvirágzott a filmipar fellegvára Hoollywood (USA). A hőskor tipikus filmjei a „némafilmek” (a film fekete-fehér volt és nem volt hangja) legismertebb típusuk a burleszk. A korszak legnagyobb színész rendezője Charlie Chaplin ( ) volt. Az 1920-as évekre megszületik a hangosfilm és a színes film mely fontos korszakváltás a film történetében. Az 1920-as évek másik fontos találmány volt a televízió, mely lehetővé tette a világ eseményeinek egyidejű közvetítését és a mozgókép igazán tömeges elterjedését. Napjainkra kialakult egy, az egész Földet behálózó médiarendszer, melynek legújabb eleme a számítógép és az Internet-Világháló. A magyar film az anyagi nehézségek ellenére számos értékes alkotással büszkélkedhet, filmtörténeti jelentőségűek a magyar „Oscar-díjas” filmek. Rofusz Ferenc: „A Légy” c. rövid rajzfilm az animációs film kategóriában 1981-ben Oscar díjat kapott. Szabó István: Mephisto c. nagyjátékfilmje 1981-ben szintén elnyerte az „Oscar-díjat. A rendszerváltást követően hazánkban is megjelentek a Multiplex mozik, valamint elterjedt a házi videózás-„dévédézés” és a kezdetben két TV csatorna helyett, vagy egy tucat magyar nyelvű országos TV csatorna lett. …

3 5. Fontosabb évszámok: Daguere: fényképezés feltalálása (francia) Bell: telefon feltalálás (angol) Nipkow: mechanikus „televízió” Puskás Tivadar: telefonhírmondó (Budapest) Edison: Nikelodeon-képnéző szekrény feltalálása Lumiere fivérek: első filmvetítés MOZI feltalálása (Párizs) Melies: első filmstúdió (Párizs) Marconi rádió feltalálása (Olaszo.) Első rádióadás (USA) Első rádióadás Magyarországon (Budapest) Mihályi Dénes mechanikus TV (Berlin) Tihanyi Kálmán és Zworykin, TV képcső Magyar mozifilmgyárás beindulása-Hunnia filmgyár Első TV-adás (Berlin) Elő TV adás Magyarországon (Budapest) Tim Berners-Lee, a World Wide Web (Internet) feltalálása

4 6. Mozgóképrögzítés, vetítés, TV készülék A mozgóképrögzítés előzménye a fényképezés. A fénykép nem más, mint fény segítségével készített állókép. A mozgókép felfogható állóképek sorozatának. A hagyományos fényképezéssel szemben, ma már a digitális fényképezés az elterjedtebb ahol fotófilmet fényérzékeny szenzor a CCD helyettesíti. A mozgókép egyik legfontosabb nyersanyaga a filmszalag mely cellulóz alapú és fényérzékeny réteggel bevont anyag. Szélességére hamar kialakul a nemzetközi szabvány a 35 mm-es ún. normál szélességű film, ilyenek a mozifilmek kópiái. A MOZI filmvetítést végző, szórakoztató intézmény. A kamera 1 másodperc alatt 24 felvételt készít és a moziban 1 másodperc alatt 24 állókép pereg le a vetítő segítségével. Egyetlen percnyi normál méretű mozifilm csaknem harminc méternyi filmszalag lepergetését jelenti. Az emberi szem a gyorsan lepergő filmet mozgóképként érzékeli, azaz szemünk becsap bennünket. Modernebb eljárás a mágnesszalagos filmezés, a vidófilmezés. Ezt részben a Sony cég fejlesztette ki. A legújabb technika a számítógépek tömeges elterjedésén alapuló digitális technika melynek adathordozója a CD „compact disc” és DVD "digital video disc" lemez. A CD és DVD lemez az információt optikai úton tárolja, a látszólag sima felületen barázdák vannak, a barázdák vezetik a lézerfényt, amely egy festékrétegbe "égeti" az információkat. Ezek az adathordozók kevésbé sérülékenyek mint a celluloid film és a videó film, sokkal többször le lehet játszani minőségromlás nélkül. Szinte minden háztartásban megtalálható ma már a televízió készülék. A TV elektronikus tömegkommunikációs eszköz. Működése bonyolult…Amikor megjelent a színes televízió, különböző országok más-más szabványt dolgoztak ki a színes TV adások sugárzására. A sok rendszer azóta egyesült az alábbiak szerint: PAL: Nyugat- európai szabvány, ma már Magyarországon is így sugároz a TV. Néhány éven belül digitális műsorsugárzás lesz, amit a digitális televíziók HDTV-k tudnak venni. Egy régebbi típusú TV készülékek ezt a fajta adást nem tudja venni, csak dekóderrel. Hazánkban az első (bemutató) digitális műsorsugárzás 1992-ben volt.

5 7. A film típusai Napjainkban már számtalan filmtípus, más szóval filmműfaj létezik. A fontosabbak: - burleszk: a némafilmes korszak humoros filmtípusa… - filmvígjáték: a humort, derűt megjelenítő filmtípus… - western: amerikai műfaj, főszereplője a fegyveres magányos hős a vadnyugati cowboy, - akció és kalandfilm: akció és kaland elválaszthatatlanok, a cselekmény többnyire valami bűnügy körül bonyolódik, a hősök ha kell kíméletlenek, kegyetlenek, a látvány pedig szinte fokozhatatlanul sokkoló… - sci-fi film: tudományos fantasztikus filmek melyek, előszeretettel foglakoznak földön kívüli lényekkel, gyakran használnak különleges trükköket… - filmdráma: gyakran színdarabokat, regényeket feldolgozó komoly, mély gondolatokat tartalmazó, nehéz szórakozást ígérő filmműfaj… - mesefilm: főként gyerekeknek szóló, gyakran animációs technikával készült, mesés történeteket feldolgozó film… - animációs film: rajztechnikával, vagy más technikával készített olyan film, ahol a mozgás illúziójának megteremtéséhez szükséges minden egyes képi fázist külön-külön készítenek el, azaz animálnak… - természetfilm: az élő és élettelen természetet bemutató rendhagyó filmműfaj… - dokumentumfilm: a valóság eseményeit hűen feldolgozó, bemutató film… - híradó: különféle rövidebb felszínesebb, televíziós műfaj, mely a tájékoztatás egyik alapvető műfaja, lényege a hír=fontos és érdekes információ. - szappanopera: főként Dél-Amerikában készülő, elég bugyuta, az érzelmekre ható bugyuta filmsorozatok… - videoklipp: sajátos lendületes dinamikus rövid műfaj, melynek lényeges eleme a zene, a ritmus… - művészfilm tényleges művészi értéket felmutató klasszikus filmalkotás -reklámfilm: (Lásd később!)

6

7

8 8. A film nyelvezete A mozgókép, a film sajátos nyelvezettel – jelrendszerrel - rendelkezik. A filmeket ún. Stáb- filmes csapat készíti (producer, rendező, operatőr, vágó, színészek), gyakran forgatókönyv alapján. A mozgókép által közvetíthető tartalom befogadására azok a nézők nyitottabbak, akiknek kisebb a képzettségük a képnyelv olvasása terén. A film tulajdonképpen mozgó képekkel mesél. A mozgóképek összeillesztése a Montázs-Vágás. Minden film (vagy televíziós műsor) képsorait összeillesztik, összevágják, más szóval montírozzák. Egy átlagos játékfilm játékideje másfél-két óra. A filmek általában nem másfél-két óra történetét mesélik el. A történet ideje általában jóval hosszabb mint a film. Azaz a film mintegy sűríti az eseményeket, felgyorsítja az időt, de éppen le is lassíthatja azt. A film jeleneteinek összessége képezi a Filmidőt. A film szerkezeti egységekre tagolódik a legkisebb szerkezeti egység a Beállítás, más néven snitt, itt a kamera által rögzített kép folyamatos. A film nagyobb szerkezeti egysége a Jelenet. A filmes eszközök sorába tartoznak a különféle kameramozgások és képkivágások. A képkivágás filmes neve Plán. Lehet nagy területet mutatni sok szereplőt egyszerre, ez a távoli vagy Totál-plán lehet egy adott személyt közelről mutatni vagy csak a fejét vagy a szemét: ez a közeli, szuperközeli vagy Premier-plán. A kameramozgásokról röviden: Fix: a kamera áll. Svenk: a kamera forog. Fahrt: a kamera a síkon mozdul el. A kompozíció az egyik legnehezebben értelmezhető filmes eszköz, gyakorlatilag a mozgókép elemeinek egymás hoz viszonyított helyzetét jelenti. Az a jó, ha a mozgóképben van egy fő pont, ahová a figyelem terelődik. A kompozíción belüli elemeknek egyensúlyban kell lenniük, a képi elemeknek harmónikus egészet kell mutatniuk a filmben. Házi videó készítésénél érdemes a kamerát nyugodtan tartani a kézben, lassan közelíteni vagy távolítani, illetve lassan fordulni. Ha már biztos technikai háttérrel rendlelkezik valaki akkor lehet figyelni az igényesebb filmkészítésre, történetmesélésre is.

9 9. A reklámokról A REKLÁM: a médiában megjelenő vásárlásra, fogyasztásra ösztönző eszköz. Azért késztik, hogy az emberekben megnöveljék a szükségletek szintjét, fogyasztásra csábítsák őket. A reklámfilmeket a rövidség, tömörség a harsány színek, a dinamikus hangzás jellemzi. Előszeretettel szerepeltetnek reklámfilmekben gyerekeket, sztárokat. A reklámok hatása alól elég nehezen tudunk szabadulni… 10. A sztárság Napjaink kitalált és megtervezett „hősei” a sztárok, akiket a legtöbb ember irigyel és akikhez a legtöbb ember hasonlítani szeretne. Ilyen fogalmak kapcsolódnak hozzájuk mint a szépség, az erő, a gazdagság, boldogság, a bátorság stb. Gyakorlatilag a sztár egy (gyakran szánalomra méltó) árucikk, akit el lehet adni, vagy akivel valamit el lehet adni, tehát pénzt lehet vele keresni.

10 GYAKORLÓ FELADATOK- írásbeli számonkéréshez 1. Miért vezették be tantárgyként a mozgóképkultúra és média ismeretet? 2. Mi a mozgókép fogalma? 3. Mi a média fogalma és mi a társadalmi szerepe? 4. Mi a hasonlóság és a különbség a fénykép és a mozgókép között? 5. Ki és mikor találta fel a mozit? 6. Egy másodperc alatt hány filmkockát kell vetíteni ahhoz, hogy a mozgás illúzióját keltsük? 7. Mikor sugározta a Magyar Televízió az első adását? 8. Mely magyar filmek nyertek Oscar-díjat? 9. Mi a reklámfilm, miért készítik? 10. Miért rossz sztárnak lenni? 11. Melyek a film „hőskorának” jellemzői? Karikázza be a megfelelő választ! a. A filmnek volt saját hangja b. A film fekete-fehér volt c. Kialakultak a nagy filmgyártó cégek d. A film ún. néma film volt, azaz saját hanggal nem rendelkezett e. Tulajdonképpen valamennyi ma is ismert filmtípus kialakult f. Az emberek többsége TV-ben nézhette a filmeket g. A film színes volt h. Széles körben elterjedt a házi videózás i. Készítettek western-filmeket 12. Mi a félképváltásos módszer lényege? 13. Mi a montázs? 14. Mi a fix, a svenk és a plán? 15. Értelmezze a következő kijelentéseket röviden: - A reklámokat a vásárló fizeti meg. - A reklámok hazudnak. - A reklám a szavakat elértékteleníti. - Ki/mi lehet reklámhordozó? - Mit jelent a „Jó bornak is kell a cégér” kifejezés? 16. Melyek a főbb filmtípusok? Mit tud róluk? 17. Mi a printmédia?


Letölteni ppt "Mozgóképkultúra és média ismeret 1. Fogalmak - MÉDIA: Információs, tömegtájékoztatási eszközök összessége és ezek egész világra kiterjedő hálózata. - PRINTMÉDIA:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések