Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,"— Előadás másolata:

1 Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK, Marketing és Kereskedelem Tanszék Élelmiszerklub Műhely Kikényszerített innovációk Budapest, március 7.

2 Az előadás során megválaszolandó kérdések Milyen jelentőséggel bír az egészségesség, mint innovációs mozgatórugó? Milyen lehetőségek mutatkoznak ezen a területen a hazai élelmiszer-feldolgozóknak?

3 AZ EGÉSZSÉGESSÉG, MINT INNOVÁCIÓS MOZGATÓRUGÓ JELENTŐSÉGE

4 Az élelmiszeripari fejlesztések motivációi Forrás: XTC World Innovation, 2011

5 Az élelmiszer-innováció mozgatórugóinak átalakulása Forrás: XTC World Innovation, 2011

6 Az egészség komplex megközelítése

7 Az élelmiszer-innováció mozgatórugóinak átalakulása Forrás: XTC World Innovation, 2011 Az egészség, mint fejlesztési irány célcsoportja az új fogyasztó! célcsoportja az új fogyasztó!

8 Egészség- és környezettudatos fogyasztók Őket tekinthetjük az új fogyasztóknak Régi fogyasztó Alkalmazkodó Új fogyasztó Független Passzív Aktív Kevésbé informált Jól informált Másokat követett Individualista és alakító Képes-e a hazai élelmiszeripar felismerni ezen trendeket?

9 A Medical és Vegetal irány K+F erőforrásigénye Az új fogyasztó igényeinek részletes ismerete Jelentős erőforrások (kutatási, anyagi, humán, marketing) Jelentős termék módosítást és termelési folyamat átalakítást kíván Jelentős K+F kapacitás

10 A Natural csoport innovációs kulcsszavai Adalékanyag mentesség Alapanyag Receptúra Eredetjelölés Feldolgozási eljárás Tradíció-minőség-életérzés

11 A differenciálás lehetőségei Általános elvárások (Frissesség, Törvényi előírásoknak való megfelelés, Megszokott íz) Alapanyaghoz kötődő elvárások (Vegyszermentes, Természetes eredetű, Hazai ) Egészségügyi elvárások (E számmal jelölt adalékanyagtól mentes, Tápláló) Azonosíthatósággal kapcsolatos elvárások (A termelő-feldolgozó egyértelműen beazonosítható legyen, Hazai eredetet garantáló jelölés) Tradicionalitásra vonatkozó elvárások (Évszázados receptúra, Hagyományos feldolgozási eljárás, Hazai gyártó) Tradicionalitásra vonatkozó elvárások ( Évszázados receptúra, Hagyományos feldolgozási eljárás, Hazai gyártó) Egyéb elvárások (Élvezetes, Magyar márkanév, Csomagolás, Gyors elkészíthetőség) Nem differenciáló szint Differenciáló szint

12 A Natural vonal K+F erőforrásigénye A termék természetességére fókuszál Receptúra, gyártástechnológia, speciális alapanyag előállítási elvárások A „Vissza a természethez” trend fogyasztói elvárásainak ismerete szükséges Nem szükséges jelentős K+F kapacitás Eltérő innovációs kapacitás igények. Hogyan illeszkedhet ez a hazai élelmiszeripar vállalati méretkategóriáihoz?

13 HAZAI ÉLELMISZERIPARI KKV-K INNOVÁCIÓS SAJÁTOSSÁGAI

14 Az innováció területei

15 És az EU-ban? Forrás: SMEs-NET Vision paper, 2005 A KKV-k jellemzően a kisebb termék módosítást, vagy gyártási folyamat módosítást részesítik előnyben. Milyen információ szolgál a fejlesztés alapjául?

16 Az innováció alapja Képesek-e a hazai élelmiszeripari KKV-k felismerni az átalakulóban lévő fogyasztói trendeket?

17 Ennek eredménye

18 Birtokolt szabadalmak száma vállalati méretkategóriánként Forrás: SMEs-NET Vision paper, 2005 A K+F munkahelyek is egyre nagyobb arányban a nagyvállalati szférához kötődnek.

19 Az elmúlt három évben termék innovációt nem kivitelező élelmiszeripari vállalkozások aránya az EU-ban (%) Forrás: SMEs-NET Vision paper, 2005

20 KKV Szűk információs bázis Nagyvállalat Erőteljesebb piacorientáció Az innováció mérhető outputjait tekintve aktívabb Termék-, folyamat javítás Jelentősebb termék innovációt is megvalósít Nem „aktív” innovátor Önálló K+F kapacitás Önálló K+F kapacitással igen korlátozottan rendelkezik A Health innovációs irány három csoportja melyik vállalati méretkategória számára valódi alternatíva?

21 Melyik vállalati kategória melyik Health fejlesztési irányban lehet eredményes? Mikro-, kisvállalat Közép-, nagyvállalat NATURAL MEDICAL VEGETAL Az egészség komplex szemléletű megközelítése szükséges!

22 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések