Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Perifériák csoportosítása adatáramlás iránya szerint

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Perifériák csoportosítása adatáramlás iránya szerint"— Előadás másolata:

1 Perifériák csoportosítása adatáramlás iránya szerint

2 Perifériák A számítógép központi egysége és a külvilág közötti adatcserét megvalósító eszközöket be- és kiviteli (input-output, I/O) eszközöknek nevezzük.

3 Perifériák csoportosítása
Bemeneti: az adatok, programok, vezérlőjelek ezeken keresztül jutnak a számítógépbe. Leggyakrabban a billentyűzetet és az egeret szoktuk használni Kimeneti: Az információkat, a feldolgozás eredményeit ezeken az eszközökön keresztül jeleníti meg a számítógép. A leggyakrabban alkalmazott eszközök a képernyő és a nyomtató. Ki- és bemeneti: A ki- és bemeneti egységek kétirányú adatcserére képesek. Ide soroljuk például a háttértárakat is.

4 Bemeneti perifériák Billentyűzet Kormány Egér Szkenner Trackball
Touchpad Digitalizáló Tábla Fényceruza Joystick Gamepad Kormány Szkenner Digitális Fényképezőgép Digitális Videokamera Mikrofon Webkamera Vonalkódolvasó

5 Billentyűzet A számítógép billentyűzete önálló mikroprocesszoros egység. A billentyűzet processzora folyamatosan figyeli a billentyű lenyomásokat. A lenyomott billentyű kódját (scan-kód) a számítógépnek küldi. Jelenleg használatosak a 105 gombos billentyűzetek, amelyek egyértelműen a Microsoft Windows operációs rendszer változataihoz készült. Három billentyűt "windows-os" feladatokra alakítottak ki. A Start menüt nyithatjuk meg az ablakkal jelölt billentyűkkel jele:  (2 található belőle a billentyűzeten). A kijelölt elemhez tartozó helyi menüt gördíthetjük le a menüvel jelölt billentyűvel. jele: 

6 Gombok osztályzása: 1. csoport: Azok a billenytűk, melyek a hagyományos írógépen is megtalálhatók: 10 számjegy, az angol ABC 26 betűje, írásjelek, speciális billentyűk, space. 2. csoport: Váltóbillentyűk: Alt, AltGr, Caps Lock, Ctrl, Num Lock, Scroll Lock, Shift. 3. csoport: Funkciógombok. 4. csoport: Numerikus billentyűk 5. csoport: Kurzor- és egyéb billentyűk: Del, Ins, iránygombok, lapozó gombok, print screen, break

7 Egér A bemeneti perifériák közül a második legfontosabb helyet tudhatja magáénak. Maga az egér egy úgynevezett egérkurzort használ, amely a képernyőn pontosan követi az elmozdulás irányát. Ennek segítségével lehet rámutatni a megfelelő objektumra (például ikon, menüpont, nyomógomb) majd az egér gombjával aktivizálni. Típusai: Mechanikus egér Optikai egér

8 Trackball (hanyattegér)
Elsősorban helytakarékossági okok vezérelték a készítőit, ugyanis a felhasználó nem az egeret mozgatja, hanem annak golyóját (értelemszerűen a golyót por- és zsírtaszító anyaggal vonták be, hogy csökkentsék az érzékelőkbe jutó szennyeződéseket). A nyomógombokat sajnos nem lehetett megspórolni, így azok funkciójukat tekintve megmaradtak. A modellt az úgynevezett táskaszámítógépekhez (laptop) tervezték, de közkedveltsége miatt a drágább billentyűzetek már tartalmazzák.

9 Digitalizáló Tábla A4 vagy A5 méretű érzékelő tábla, amihez egy egér és egy toll tartozik. Az érintőegér és a fényceruza ötvözete, ahol a felhasználó nem az ujját használja a pozícionálásra, hanem egy speciális ceruzát. Előnye a berendezésnek, hogy az emberi érintéskor keletkezett szennyeződések, zsírfoltok szinte teljes mértékben kiküszöbölődnek, és ezáltal sokkal biztonságosabb, hatékonyabb pozícionálásra nyílik lehetőség. A digitalizáló tábla kiválóan alkalmas rajzok készítésére, hiszen ugyanúgy kell dolgozni rajta mintha az egy papírlapra történne.

10 Fényceruza Egy ceruza nagyságú eszköz, amelynek végén fényt kibocsátó dióda található. A megfelelő objektumra mutatva fénye akadályba ütközik, és vezérlő elektronikája ezen változást figyeli, majd továbbítja a számítógép felé. Előszeretettel alkalmazzák a drágább menedzser kalkulátoroknál és olyan berendezéseknél, ahol a tisztasági körülmények nem megfelelőek egy hagyományos egér használatához (például az autószerelő műhelyek motordiagnosztikai berendezései is fényceruzát használnak adatbevitelre).

11 Kimeneti perifériák Monitor Projector Nyomtató Plotter Hangszóró

12 Nyomtatóra jellemző adatok
DPI (Dot Per Inch): Egy inch (25.4 mm) hosszban elhelyezkedő képpontok mennyisége. Például egy 25 DPI felbontású kép képpontjainak mérete kb. 1mm x 1mm. A korszerű nyomtatók felbontása 600 és 2400 DPI között van, de ma már nem ritka a 4000 DPI-t meghaladó felbontású nyomtató sem. Sebesség: lapszám/perc. Átlagos sebesség: fekete-fehér lap: 10 lap/perc, színes: 6-8 lap/perc

13 Nyomtató típusai (1/2) Mátrixnyomtató: működésének alapja egy apró tűket tartalmazó fej(9 vagy 18 db tű, 24 tűs modell esetén 2x12 darabos oszlop található), A nyomtatóvezérlő-elektronikája minden egyes kinyomtatandó karakter képét összeállítja, és ennek megfelelően nyomja rá a tűket a festékszalagra. Előnye: olcsó, hátránya: lassú és hangos. Hőnyomtató: a képet egy speciális hőérzékeny lapra „égetik” rá. Hőnyomtatókkal pénztárgépekben és faxkészülékekben találkozhatunk, előnye, hogy gyors és csendes.

14 Nyomtató típusai (2/2) Tintasugaras nyomtató: A nyomtatófejben található fúvókán keresztül finom tintacseppeket juttat a papírra, de nem festékszalagról, hanem tintapatronból. Lézernyomtató:Működésének alapja egy gumihenger, amely egy vegyi anyaggal, a szelénnel van bevonva, egy lézersugár egy tükörrendszer segítségével a hengerre pontokat rajzol, melyeknek helyén feszültség keletkezik, így a festékpor rátapad a feltöltött területekre. A henger mellett elhúzott papírra ráégeti a festéket. Előnye: zajtalanság, kifogástalan minőségű nyomtatás és a gyorsaság.

15 Monitorok Információk megjelenítésére szolgál
Működési elvük szerint a képernyők lehetnek: Katódsugárcsöves (CRT), Plazmakijelzős (LED), Folyadékkristályos(LCD), Vékonyfilm tranzisztoros(TFT). Képátló mérete általában: 15”,17”,21”

16 Felbontás és képfrissítés
A felbontás a monitor által megjeleníthető pixelek számát adja meg, szorzatként adják meg: VGA 640x480 SVGA 800x600 XGA 1024x768 SXGA 1280x1024 UXGA 1600x1200 Képfrissítés frekvencia: egy másodperc alatt hányszor rajzolódik újra a kép a képernyőn. Szokásos képfrissítési frekvencia 60-90HZ között van.

17 Monitor színmélység A színes monitoroknak három alapszíne van: a piros, a zöld, és a kék (RGB). Ezek keverésével bármelyik szín előállítható. A színmélységet szokás bitekben is megadni, amelyből hatványozással számítható az ábrázolható színek mennyisége (pl. 8 bit szín, 16 bit(High Color) szín, 24 bit - ~16,7 millió szín, 32 bit(True Color) > 4 milliárd szín)

18 Kétirányú perifériák Érintőképernyő Modem és hálózati csatoló
Háttértárak

19 Érintőképernyő(Touchscreen)
Az érintőképernyő egy számítógép monitorához hasonló eszköz, melynek segítségével a rajta megjelenő parancsokat és funkciókat érintéssel választhatjuk ki. Az érintőképernyő ultrahang vagy nagyfrekvenciás jelek segítségével érzékeli, hogy a képernyő elé helyezett átlátszó, üveg vagy műanyag réteget a felhasználó hol érinti meg. Ezt a technológiát többek között információs pultok esetében alkalmazzák.


Letölteni ppt "Perifériák csoportosítása adatáramlás iránya szerint"

Hasonló előadás


Google Hirdetések