Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A közszolgálati életpálya az MKKSZ nézőpontjából XXII. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Keszthely, 2014. szeptember 12.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A közszolgálati életpálya az MKKSZ nézőpontjából XXII. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Keszthely, 2014. szeptember 12."— Előadás másolata:

1 A közszolgálati életpálya az MKKSZ nézőpontjából XXII. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Keszthely, 2014. szeptember 12.

2 1. Jogalkotási előzmények A 2001-től hatályos Köztisztviselők jogállásáról szóló törvény a karrierelvű és európai színvonalú életpálya modell bevezetését tette lehetővé. Az a törvény garantálta a kiszámíthatóságot, bizonyos mértékben a foglalkoztatási biztonságot, és szavatolta az érdemeken alapuló előmenetelt is. Ennek nyomán javult a közszolgálatban dolgozók jövedelmi helyzete. A 2012. március 1-étől hatályos – a Közszolgálati tisztviselőkről szóló – törvény. Ennek egyik deklarált célja, a civil és a fegyveres közszolgálat átjárhatóságának megteremtése. A másik jelentős paradigmaváltás: a karrierelvet felváltotta a szolgálati elv. Probléma ugyanakkor az, hogy e törvényi változásokhoz nem járult többlet forrás. 2001 2012

3 Az MKKSZ-nek a JÓ ÁLLAM Az államhatalom mindenkori birtokosai – a szolgálati jellegű munkavégzés elrendelése, ezzel kapcsolatos elvárások, és a mindenre kiterjedő szigorú követelmény támasztás mellett – a jól teljesítő közszolgálati dolgozókat megfelelő védelemben részesítik, és munkájuk értékével arányos javadalmazást biztosítanak számukra. JÓ ÁLLAM

4 2. A jövedelmi helyzet alakulása Az elmúlt hat évben a közszolgálati keresetek reálértéke drasztikusan csökkent. Ennek oka mindenekelőtt az, hogy a bértarifák hat éve változatlanok, megszűnt a 13. havi juttatás, jutalmazásra nincs forrás, és jelentősen csökkentek (vagy végképp megvonták) a béren kívüli juttatásokat. 2008-2014

5 2. A jövedelmi helyzet alakulása A közszolgálatban dolgozók létszáma kb. 660 – 680 ezer fő 25% nem a reá irányadó illetménytábla szerinti fizetést kap 40 ezer fő minimálbért: nettó 66 483 Ft = kb. 210 EURO 150 ezer fő a szakmunkás bérminimumot: nettó 77 290 Ft = kb. 250 EURO

6 2. A jövedelmi helyzet alakulása - illetményrendszer Besorolási fokozat megnevezéseFizetési fokozat Kormányzati szolgálati jogviszony időtartama (év)Szorzószám A jelenleg hatályos bruttó illetmény összege Gyakornok10–13,1119 815 Fogalmazó21–23,2123 680 32–33,3127 545 Tanácsos43–43,5135 275 54–63,7143 005 66–83,9150 735 Vezető-tanácsos78–104,2162 330 810–124,4170 060 912–144,6177 790 1014–164,8185 520 Főtanácsos1116–195,1197 115 1219–225,2200 980 1322–255,3204 845 Vezető-főtanácsos1425–295,6216 440 1529–335,7220 305 1633–375,8224 170 1737 év felett6,0231 900 I. Besorolási osztály (felsőfokú iskolai végzettségű kormánytisztviselők)

7 2. A jövedelmi helyzet alakulása - illetményrendszer II. Besorolási osztály (középiskolai végzettségű kormánytisztviselők) Besorolási fokozat megnevezéseFizetési fokozat Kormányzati szolgálati jogviszony időtartama (év)Szorzószám A jelenleg hatályos bruttó illetmény összege Gyakornok10–21,7969 184 Előadó22–41,973 435 34–62,077 300 46–82,285 030 58–102,2586 963 610–122,388 895 Főelőadó712–152,596 625 815–182,6100 490 918–212,65102 423 1021–242,7104 355 1124–272,8108 220 1227–292,85110 153 1329–312,9112 085 Főmunkatárs1431–333,3127 545 1533–354,0154 600 1635–374,2162 330 1737 év felett4,4170 060

8 2. A jövedelmi helyzet alakulása - illetményrendszer A közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozata szerinti garantált illetmények havi összege forintban, valamint a fizetési fokozatokhoz tartozó legkisebb szorzószámok 2014. évben FizetésiFizetési osztályok fokozatokABCDEFGHIJ 1.69 00077 00078 00079 00089 000122 000127 000129 500142 000154 500 2.1,0175 1,02001,02501,02751,0350 1,05001,04501,0600 3.1,0350 1,04001,05001,05501,0725 1,10001,10251,1350 4.1,0525 1,06501,07501,09001,1100 1,15001,16751,2100 5.1,0700 1,09001,10001,12501,1475 1,20001,24251,2850 6.1,0875 1,11251,12501,16001,1850 1,26001,31751,3600 7.1,1075 1,13751,15251,19751,2225 1,33501,39251,4200 8.1,12751,14001,16251,18751,23501,26501,27251,41001,46751,4825 9.1,15001,17251,19501,22501,27251,30751,33251,48501,52751,5450 10.1,17251,20751,23001,26251,31001,36751,39501,56001,58751,6075 11.1,19501,24251,26751,30001,34751,42751,45751,62501,64751,6700 12.1,21751,27751,30501,33751,37751,48751,52001,69001,70751,7325 13.1,24001,31251,34251,37501,40751,54751,58251,75501,77751,8025 14.1,26251,35001,38001,41251,44251,60751,64501,82001,84751,8725

9 2. A jövedelmi helyzet alakulása - illetményrendszer A közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozata szerinti garantált illetmények havi összege forintban, valamint a fizetési fokozatokhoz tartozó legkisebb szorzószámok 2014. évben FizetésiFizetési osztályok fokozatokABCDEFGHIJ 1.69 00077 00078 00079 00089 000122 000127 000129 500142 000154 500 2.70 20878 34879 56080 97591 448126 270131 445135 975148 390163 770 3.71 41579 69581 12082 95093 895130 845136 208142 450156 555175 358 4.72 62381 04383 07084 92597 010135 420140 970148 925165 785186 945 5.73 83082 39085 02086 900100 125139 995145 733155 400176 435198 533 6.75 03883 73886 77588 875103 240144 570150 495163 170187 085210 120 7.76 41885 27888 72591 048106 578149 145155 258172 883197 735219 390 8.77 79887 78090 67593 813109 915154 330161 608182 595208 385229 046 9.79 35090 28393 21096 775113 253159 515169 228192 308216 905238 703 10.80 90392 97895 94099 738116 590166 835177 165202 020225 425248 359 11.82 45595 67398 865102 700119 928174 155185 103210 438233 945258 015 12.84 00898 368101 790105 663122 598181 475193 040218 855242 465267 671 13.85 560101 063104 715108 625125 268188 795200 978227 273252 405278 486 14.87 113103 950107 640111 588128 383196 115208 915235 690262 345289 301

10 2. A jövedelmi helyzet alakulása A közszolgálati munkavállalók több mint 50 %-ának (kb. 350 ezer fő) 2010 óta változatlan összegű a nominális nettó keresete. 2011-től a személyi jövedelemadó törvény változása (az adójóváírás kivezetése) miatt a bruttó 243.000 Forintnál kevesebb illetménnyel rendelkezők számára – fizetésük négy évvel ezelőtti nominális összegének megtartása érdekében (bonyolult, bürokratikus, egyéni igénylés alapján) – bérkompenzációt kell fizetni. bérkompenzáció

11 Javaslatok

12 1. Mindent felülíró érték számunkra a munkahely stabilitása, és biztonsága. 17 évi tapasztalat szerint a létszámcsökkentések mindig lehetőséget biztosítottak a politikai töltésű, tisztogatás jellegű személycserékre, főleg a vezetői beosztásokban. 2. A közszolgálati életpálya modellel kapcsolatos elvárásunk az is,hogy az biztosítsa a közszolgálati munkavégzés pártpolitikai semlegességét. Az államhatalom mindenkori birtokosai biztosítsanak megfelelő védelmet és garanciát a jogszabályokat, a közhatalmi akaratot érvényesítő munkavállalók számára. elvárás

13 3. Szigorú törvényességet a közszolgálati munkavégzésben. A jó minőségű közszolgáltatáshoz az ellátandó feladatokkal arányos foglalkoztatotti létszám kell. Az állam nem teheti meg, hogy nemcsak tudomásul veszi, a törvényes munkaidő díjazás nélküli törvénysértő túllépését, hanem azt rendszerszerűen elvárja. Ez az állami szerep hitelességét kérdőjelezi meg 4. Követelménynek tekintjük a megfelelő és alkalmazható „munkaeszközt”, a színvonalas időtálló jogszabályokat. arányosság

14 5. Az MKKSZ egy jól működő munkadíjazási-, bérrendszer alapjául 4 tényezőt tekint elengedhetetlennek. Első: a feladat, a munkakör, a felelősség tartalma Második: a szakirányú, a munkakörhöz szükséges kvalifikáltság Harmadik: a teljesítmény Negyedik: a szolgálati idő

15 6. A közszolgálati életpálya modell szerves része a sajátos közszolgálati juttatás Magyary Zoltánra hivatkozunk, aki többször rámutatott arra, hogy az állam olyan jelentős teljesítményt és lojalitást kér a közszolgáktól, hogy azt a piacgazdaság, de még a válságos gazdasági helyzet viszonyai között is méltó jogosítványokkal és szolgáltatással, javadalmazással kell elismerje. Az államnak nincs igazgatási versenytársa. Tehát nem az a kérdés, hogy ugyan azt a teljesítményt, produktumot hol tudják olcsóbban, vagy azonos költség mellett jobb eredménnyel előállítani. javadalmazás

16 7. A közszolgálati munkáltatói egészségbiztosítás, nyugdíjrendszer, egészségmegőrzés Az MKKSZ a színvonalas és az esélyegyenlőséget garantáló közszolgálati szociálpolitika megteremtésében érdekelt. az MKKSZ javasolja megvizsgálni azt, hogy az állam – mint a tényleges munkáltató – a közszféra munkavállalói számára hozzon létre (működtessen) sajátos szolgáltatásokat nyújtó egészségbiztosítási és nyugdíjbiztosítási rendszert. a munkavállalók – munkáltatói közreműködéssel – rendszeresen vegyenek (vehessenek) részt munkaegészségügyi és általános egészségügyi szűrővizsgálatokon. biztonság

17 8. A közszolgálati munkáltatói egészségbiztosítás, nyugdíjrendszer, egészségmegőrzés Az MKKSZ elengedhetetlennek tartja, hogy – az Európai Szociális Karta vonatkozó szabályainak alkalmazásában – az állami foglalkoztatók legyenek példamutatóak a munkahelyi stressz csökkentése tekintetében. A polgárbarát, az ügyfél centrikus, a lakossági érdekeket mindenek előtt preferáló közigazgatási szolgáltatás nem zárja ki azt, hogy az ügyintézők, az ügyek intézői (jegyzők, polgármesterek) is, indokoltan megfelelő védelemben részesüljenek. védelem

18 9. Az életpályamodell működtetés biztosítéka a szociális partnerség, a szociális párbeszéd Általános európai tapasztalat az, hogy a válságkezelés ott volt eredményes és mindenki számára elfogadható megoldásokat jelentő, ahol széleskörű, a szociális partnereket érdemi módon kezelő érdekegyeztetés történt. párbeszéd

19 10. Az életpálya modell működtetés biztosítéka a szociális partnerség, a szociális párbeszéd Az MKKSZ nem vitatja azt, hogy a munkáltató birtokolja az erőforrások döntő többségét, legyen az anyagi, szellemi, humánkapacitás, információs többlet, szervezeti előny, lobbi előny, hálózati előny, stb. Éppen ezért érdekes az a felvetés, hogy ennyi előny birtokában mégis miért érdeke a munkáltatónak (esetünkben az állam képviselőinek) leülni a tárgyalóasztalhoz? Rendkívül egyszerű a válasz! Az összes erőforrás használhatatlan, vagy holt tőke, ha nincs meg az azt működtető emberi tényező közös érdekeltsége. partnerség

20 Elérhetőségeink Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) Levélcím: H-1146 Budapest XIV., Abonyi utca 31. Telefon: (36-1) 338-4002 E-mail: mkksz@mkksz.org.humkksz@mkksz.org.hu Facebook: https://www.facebook.com/mkksz


Letölteni ppt "A közszolgálati életpálya az MKKSZ nézőpontjából XXII. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Keszthely, 2014. szeptember 12."

Hasonló előadás


Google Hirdetések