Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A közszolgálati életpálya az MKKSZ nézőpontjából

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A közszolgálati életpálya az MKKSZ nézőpontjából"— Előadás másolata:

1 A közszolgálati életpálya az MKKSZ nézőpontjából
XXII. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Keszthely, szeptember 12.

2 2001 2012 1. Jogalkotási előzmények
A 2001-től hatályos Köztisztviselők jogállásáról szóló törvény a karrierelvű és európai színvonalú életpálya modell bevezetését tette lehetővé. Az a törvény garantálta a kiszámíthatóságot, bizonyos mértékben a foglalkoztatási biztonságot, és szavatolta az érdemeken alapuló előmenetelt is. Ennek nyomán javult a közszolgálatban dolgozók jövedelmi helyzete. 2001 A március 1-étől hatályos – a Közszolgálati tisztviselőkről szóló – törvény. Ennek egyik deklarált célja, a civil és a fegyveres közszolgálat átjárhatóságának megteremtése. A másik jelentős paradigmaváltás: a karrierelvet felváltotta a szolgálati elv. Probléma ugyanakkor az, hogy e törvényi változásokhoz nem járult többlet forrás. 2012

3 JÓ ÁLLAM Az MKKSZ-nek a JÓ ÁLLAM
Az államhatalom mindenkori birtokosai – a szolgálati jellegű munkavégzés elrendelése, ezzel kapcsolatos elvárások, és a mindenre kiterjedő szigorú követelmény támasztás mellett – a jól teljesítő közszolgálati dolgozókat megfelelő védelemben részesítik, és munkájuk értékével arányos javadalmazást biztosítanak számukra. JÓ ÁLLAM

4 2008-2014 2. A jövedelmi helyzet alakulása
Az elmúlt hat évben a közszolgálati keresetek reálértéke drasztikusan csökkent. Ennek oka mindenekelőtt az, hogy a bértarifák hat éve változatlanok, megszűnt a 13. havi juttatás, jutalmazásra nincs forrás, és jelentősen csökkentek (vagy végképp megvonták) a béren kívüli juttatásokat.

5 25% nem a reá irányadó illetménytábla szerinti fizetést kap
2. A jövedelmi helyzet alakulása A közszolgálatban dolgozók létszáma kb. 660 – 680 ezer fő 25% nem a reá irányadó illetménytábla szerinti fizetést kap 40 ezer fő minimálbért: nettó Ft = kb. 210 EURO 150 ezer fő a szakmunkás bérminimumot: nettó Ft = kb. 250 EURO

6 A jelenleg hatályos bruttó illetmény összege
2. A jövedelmi helyzet alakulása - illetményrendszer I. Besorolási osztály (felsőfokú iskolai végzettségű kormánytisztviselők) Besorolási fokozat megnevezése Fizetési fokozat Kormányzati szolgálati jogviszony időtartama (év) Szorzószám A jelenleg hatályos bruttó illetmény összege Gyakornok 1 0–1 3,1 Fogalmazó 2 1–2 3,2 3 2–3 3,3 Tanácsos 4 3–4 3,5 5 4–6 3,7 6 6–8 3,9 Vezető-tanácsos 7 8–10 4,2 8 10–12 4,4 9 12–14 4,6 10 14–16 4,8 Főtanácsos 11 16–19 5,1 12 19–22 5,2 13 22–25 5,3 Vezető-főtanácsos 14 25–29 5,6 15 29–33 5,7 16 33–37 5,8 17 37 év felett 6,0

7 A jelenleg hatályos bruttó illetmény összege
2. A jövedelmi helyzet alakulása - illetményrendszer II. Besorolási osztály (középiskolai végzettségű kormánytisztviselők) Besorolási fokozat megnevezése Fizetési fokozat Kormányzati szolgálati jogviszony időtartama (év) Szorzószám A jelenleg hatályos bruttó illetmény összege Gyakornok 1 0–2 1,79 69 184 Előadó 2 2–4 1,9 73 435 3 4–6 2,0 77 300 4 6–8 2,2 85 030 5 8–10 2,25 86 963 6 10–12 2,3 88 895 Főelőadó 7 12–15 2,5 96 625 8 15–18 2,6 9 18–21 2,65 10 21–24 2,7 11 24–27 2,8 12 27–29 2,85 13 29–31 2,9 Főmunkatárs 14 31–33 3,3 15 33–35 4,0 16 35–37 4,2 17 37 év felett 4,4

8 2. A jövedelmi helyzet alakulása - illetményrendszer
A közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozata szerinti garantált illetmények havi összege forintban, valamint a fizetési fokozatokhoz tartozó legkisebb szorzószámok évben Fizetési Fizetési osztályok fokozatok A B C D E F G H I J 1. 69 000 77 000 78 000 79 000 89 000 2. 1,0175 1,0200 1,0250 1,0275 1,0350 1,0500 1,0450 1,0600 3. 1,0400 1,0550 1,0725 1,1000 1,1025 1,1350 4. 1,0525 1,0650 1,0750 1,0900 1,1100 1,1500 1,1675 1,2100 5. 1,0700 1,1250 1,1475 1,2000 1,2425 1,2850 6. 1,0875 1,1125 1,1600 1,1850 1,2600 1,3175 1,3600 7. 1,1075 1,1375 1,1525 1,1975 1,2225 1,3350 1,3925 1,4200 8. 1,1275 1,1400 1,1625 1,1875 1,2350 1,2650 1,2725 1,4100 1,4675 1,4825 9. 1,1725 1,1950 1,2250 1,3075 1,3325 1,4850 1,5275 1,5450 10. 1,2075 1,2300 1,2625 1,3100 1,3675 1,3950 1,5600 1,5875 1,6075 11. 1,2675 1,3000 1,3475 1,4275 1,4575 1,6250 1,6475 1,6700 12. 1,2175 1,2775 1,3050 1,3375 1,3775 1,4875 1,5200 1,6900 1,7075 1,7325 13. 1,2400 1,3125 1,3425 1,3750 1,4075 1,5475 1,5825 1,7550 1,7775 1,8025 14. 1,3500 1,3800 1,4125 1,4425 1,6450 1,8200 1,8475 1,8725

9 2. A jövedelmi helyzet alakulása - illetményrendszer
A közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozata szerinti garantált illetmények havi összege forintban, valamint a fizetési fokozatokhoz tartozó legkisebb szorzószámok évben Fizetési Fizetési osztályok fokozatok A B C D E F G H I J 1. 69 000 77 000 78 000 79 000 89 000 2. 70 208 78 348 79 560 80 975 91 448 3. 71 415 79 695 81 120 82 950 93 895 4. 72 623 81 043 83 070 84 925 97 010 5. 73 830 82 390 85 020 86 900 6. 75 038 83 738 86 775 88 875 7. 76 418 85 278 88 725 91 048 8. 77 798 87 780 90 675 93 813 9. 79 350 90 283 93 210 96 775 10. 80 903 92 978 95 940 99 738 11. 82 455 95 673 98 865 12. 84 008 98 368 13. 85 560 14. 87 113

10 bérkompenzáció 2. A jövedelmi helyzet alakulása
A közszolgálati munkavállalók több mint 50 %-ának (kb. 350 ezer fő) 2010 óta változatlan összegű a nominális nettó keresete től a személyi jövedelemadó törvény változása (az adójóváírás kivezetése) miatt a bruttó Forintnál kevesebb illetménnyel rendelkezők számára – fizetésük négy évvel ezelőtti nominális összegének megtartása érdekében (bonyolult, bürokratikus, egyéni igénylés alapján) – bérkompenzációt kell fizetni. bérkompenzáció

11 Javaslatok

12 1. Mindent felülíró érték számunkra a munkahely stabilitása, és biztonsága.
17 évi tapasztalat szerint a létszámcsökkentések mindig lehetőséget biztosítottak a politikai töltésű, tisztogatás jellegű személycserékre, főleg a vezetői beosztásokban. 2. A közszolgálati életpálya modellel kapcsolatos elvárásunk az is ,hogy az biztosítsa a közszolgálati munkavégzés pártpolitikai semlegességét. Az államhatalom mindenkori birtokosai biztosítsanak megfelelő védelmet és garanciát a jogszabályokat, a közhatalmi akaratot érvényesítő munkavállalók számára. elvárás

13 arányosság 3. Szigorú törvényességet a közszolgálati munkavégzésben.
A jó minőségű közszolgáltatáshoz az ellátandó feladatokkal arányos foglalkoztatotti létszám kell. Az állam nem teheti meg, hogy nemcsak tudomásul veszi, a törvényes munkaidő díjazás nélküli törvénysértő túllépését, hanem azt rendszerszerűen elvárja. Ez az állami szerep hitelességét kérdőjelezi meg 4. Követelménynek tekintjük a megfelelő és alkalmazható „munkaeszközt”, a színvonalas időtálló jogszabályokat. arányosság

14 5. Az MKKSZ egy jól működő munkadíjazási-, bérrendszer alapjául 4 tényezőt tekint elengedhetetlennek. Első: a feladat, a munkakör, a felelősség tartalma Második: a szakirányú, a munkakörhöz szükséges kvalifikáltság Harmadik: a teljesítmény Negyedik: a szolgálati idő

15 6. A közszolgálati életpálya modell szerves része a sajátos közszolgálati juttatás
Magyary Zoltánra hivatkozunk, aki többször rámutatott arra, hogy az állam olyan jelentős teljesítményt és lojalitást kér a közszolgáktól, hogy azt a piacgazdaság, de még a válságos gazdasági helyzet viszonyai között is méltó jogosítványokkal és szolgáltatással, javadalmazással kell elismerje. Az államnak nincs igazgatási versenytársa. Tehát nem az a kérdés, hogy ugyan azt a teljesítményt, produktumot hol tudják olcsóbban, vagy azonos költség mellett jobb eredménnyel előállítani. javadalmazás

16 7. A közszolgálati munkáltatói egészségbiztosítás, nyugdíjrendszer, egészségmegőrzés
Az MKKSZ a színvonalas és az esélyegyenlőséget garantáló közszolgálati szociálpolitika megteremtésében érdekelt. az MKKSZ javasolja megvizsgálni azt, hogy az állam – mint a tényleges munkáltató – a közszféra munkavállalói számára hozzon létre (működtessen) sajátos szolgáltatásokat nyújtó egészségbiztosítási és nyugdíjbiztosítási rendszert. a munkavállalók – munkáltatói közreműködéssel – rendszeresen vegyenek (vehessenek) részt munkaegészségügyi és általános egészségügyi szűrővizsgálatokon. biztonság

17 8. A közszolgálati munkáltatói egészségbiztosítás, nyugdíjrendszer, egészségmegőrzés
Az MKKSZ elengedhetetlennek tartja, hogy – az Európai Szociális Karta vonatkozó szabályainak alkalmazásában – az állami foglalkoztatók legyenek példamutatóak a munkahelyi stressz csökkentése tekintetében. A polgárbarát, az ügyfél centrikus, a lakossági érdekeket mindenek előtt preferáló közigazgatási szolgáltatás nem zárja ki azt, hogy az ügyintézők, az ügyek intézői (jegyzők, polgármesterek) is, indokoltan megfelelő védelemben részesüljenek. védelem

18 9. Az életpályamodell működtetés biztosítéka a szociális partnerség, a szociális párbeszéd
Általános európai tapasztalat az, hogy a válságkezelés ott volt eredményes és mindenki számára elfogadható megoldásokat jelentő, ahol széleskörű, a szociális partnereket érdemi módon kezelő érdekegyeztetés történt. párbeszéd

19 10. Az életpálya modell működtetés biztosítéka a szociális partnerség, a szociális párbeszéd
Az MKKSZ nem vitatja azt, hogy a munkáltató birtokolja az erőforrások döntő többségét, legyen az anyagi, szellemi, humánkapacitás, információs többlet, szervezeti előny, lobbi előny, hálózati előny, stb. Éppen ezért érdekes az a felvetés, hogy ennyi előny birtokában mégis miért érdeke a munkáltatónak (esetünkben az állam képviselőinek) leülni a tárgyalóasztalhoz? Rendkívül egyszerű a válasz! Az összes erőforrás használhatatlan, vagy holt tőke, ha nincs meg az azt működtető emberi tényező közös érdekeltsége. partnerség

20 Elérhetőségeink Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) Levélcím: H-1146 Budapest XIV., Abonyi utca 31. Telefon: (36-1) Facebook: https://www.facebook.com/mkksz


Letölteni ppt "A közszolgálati életpálya az MKKSZ nézőpontjából"

Hasonló előadás


Google Hirdetések