Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MTA Regionális Kutatások Központja TRANSZEURÓPAI KÖZLEKEDÉSI TENGELYEK FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS HATÁSA A BALKÁN TÉRSZERKEZETÉRE Erdősi Ferenc MTA Regionális.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MTA Regionális Kutatások Központja TRANSZEURÓPAI KÖZLEKEDÉSI TENGELYEK FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS HATÁSA A BALKÁN TÉRSZERKEZETÉRE Erdősi Ferenc MTA Regionális."— Előadás másolata:

1 MTA Regionális Kutatások Központja TRANSZEURÓPAI KÖZLEKEDÉSI TENGELYEK FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS HATÁSA A BALKÁN TÉRSZERKEZETÉRE Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja

2 A Balkán közlekedés-földrajzi fekvése Földrajzi / gazdasági / közlekedési periféria Interkontinentális, orientális kapocs Az európai piac koncentrációja Jelmagyarázat: Az áruszállításban 8 órán belül közutakon elérhető népesség száma millióban

3 MTA Regionális Kutatások Központja A balkán szerep az európai közlekedés hálózati rendszerében csomópont (hub) jelentéktelen kapu (gateway) harmadlagos –szűk hinterland –a Range nyomasztó fölénye tranzitterület (ÉNy–DK, ÉK–DNy, É–D) –politikai/katonai –gazdasági jelentősége

4 MTA Regionális Kutatások Központja A Balkánon átvezető főbb közlekedési vonalak Jelmagyarázat: l/a – az Oszmán Birodalom érdekeit szolgáló nemzetközi (multi­nacionális, ill. délkelet-európai érdekeket is szolgáló) vonalak; I/b – kifejezetten az Oszmán Birodalom érdekeit szolgáló (belső balkáni) vonalak; II. – a Szuezi-csatorna vonzásának hatására az Égei-tenger felé tartó vonalak; II/1 – a marginális jelentőségű pontuszi történelmi útvonal (potenciális jelentősége van a gépi közlekedés idején); II/2 – az Iszker- Sztruma tengely; II/3 – a Morava-Vardar-tengely; III. – az elsősorban az Osztrák–Magyar Monarchia érdekeit szolgáló) vonalak; III/4 – a Boszna–Neretva tengely; III/5 – az Una vasút; III/6 – a Lika vasút; III/7 – a Budapest–Zágráb–Ogulin–Fiume vasút; III/8 – a Bécs–Ljubljana–Trieszt vasút; IV. – a jugoszláv (szerb- montenegrói) érdekeket szolgáló Belgrád–Bar vasút

5 MTA Regionális Kutatások Központja A külső hatalmi érdekek által alakított tranzitszerep Római Birodalom: Via Egnatia Oszmán birodalom –felvonulási vonal: Isztambul–Nis–Belgrád hadiút –utánpótlási/tartomány működtetési vonal: Szaloniki–K. Mitrovica [Szarajevó] vasút Brit/német transzeurázsiai vasúttervek ; B erlini kongresszus –Belgrád–Nis–Szófia–Isztambul („Bagdad vasút”) –Nis–Szkopje–Szaloniki [„Szuezi útvonal”] Oroszország: pánszláv politika, gyenge gazdasági erő, távolmaradás Jugoszlávia (szintetikus állam): n emzetközi tranzittengely belföldi kohézióerősítő szerepben

6 MTA Regionális Kutatások Központja 1940/1950-es évek Második világháború: mellékfront, a gépesített hadműveletek és nehéz terepviszonyok „A harci tevékenységek méretéhez képest egyetlen fronton sem volt nagyobb veszteségünk páncélosokban és járművekben, mint az alig járható Balkánon.” (Guderian) „Ha Hannibál elefántjaival át tudott kelni az Alpokon, shermanjaink előtt sem lehet akadály a Balkán.” (Churchill) 1940/1950-es évek: erős politikai megosztottság, tranzitfunkció megszűnése,

7 MTA Regionális Kutatások Központja 1970-es évek: TEM – Balkánon szétágazó autópálya-hálózat

8 MTA Regionális Kutatások Központja TEN PEN TINA hálózatok Európa közlekedéshálózata –közelmúltig: összefércelt országos hálózatok, nemzeti érdekek, interoperabilitás hiánya –jelen: egységes európai piac – harmonizálatlan közlekedés ellentmondása –követelmény: versenyképes, koherens, kiegyensúlyozottabb Európa  a vonalas fővonali infrastruktúra európai léptékű, fenntartható, környezetbarát, integrált rendszere Kréta 1994: 9 korridor Helsinki 1997: 10 fő- és több mellékkorridor

9 MTA Regionális Kutatások Központja TEN PEN TINA hálózatok 1 – szárazföldi korridorok; 2 – kiemelkedő fontosságú transzbalkáni; 3 – dunai vízi út; 4 – nem korridor autópályák; 5 – M9 mint az Új Selyemút része

10 MTA Regionális Kutatások Központja Balkáni korridorok 4 szárazföldi korridor (V., IV., IX. és X.) végpontja balkáni kikötő 1 folyamhajózási korridor 1 Balkánon belüli korridor (VIII.) Külpontos csomópont : Budapest – sugaras szétágazás Balkánon belüli további osztódás

11 MTA Regionális Kutatások Központja Fejlesztések Egyenlő státus – eltérő érdekek –Összeurópai érdekek (intercentrális) –Németország/Törökország érdeke? Egyenlőtlen fejlesztések –a IV. korridor kivételes geopolitikai jelentősége –problematikus korridorok (IX., Vc. stb.) –drasztikus különbségek az EU-támogatásban

12 MTA Regionális Kutatások Központja A hálózatban rejlő stratégiai alternatívák A)Békés időkben ÉNy–DK É–D tranzit a Közép- és Észak- Balkánon át Anakronisztikus nagysebességű vasút Görögországban

13 MTA Regionális Kutatások Központja A hálózatban rejlő stratégiai alternatívák (2) B) Békétlen időkben K–Ny tranzit a Dél-Balkánon át: versengés az északi bolgár– macedón–albán „Via Egnatia” (VIII. korridor) és a déli, görögországi „Egnatia Odos” között

14 MTA Regionális Kutatások Központja Boszporusz átjárhatósága? Kerülő olajvezetékek

15 MTA Regionális Kutatások Központja A korridor végpont kikötők versenye Észak-adriai és fekete-tengeri kikötőcsaládok eltérő rakományszerkezete „Tengerre magyar” – de hol? „Nekünk Konstanca kell!” – M9 A Boszporusz átjárhatósága Globalizáció kínai árudömping –a tengeri kereskedelem új logisztikai rendszere –a dél-görögországi kikötők felértékelődése

16 MTA Regionális Kutatások Központja Térszerkezeti hatások Közelmúlt: történelmi térszerkezet konzerválódása Jövő: a hálózat teljes kiépülése után módosulások Bosznia, Románia és Bulgária javára „Alagúthatás”: területi egyenlőtlenségek növekedése –korridorok menti vonalas és csomóponti koncentráló –távol fekvő térségek kiürülése

17 MTA Regionális Kutatások Központja Regionális és közlekedéspolitika szerény eszközei a kiegyensúlyozottabb területi fejlődés érdekében –belföldi főutak –korszerű mellékvonalak [Menenius Agrippa…] –a helyi gazdaság és társadalom erősítése (lokal sourcing)


Letölteni ppt "MTA Regionális Kutatások Központja TRANSZEURÓPAI KÖZLEKEDÉSI TENGELYEK FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS HATÁSA A BALKÁN TÉRSZERKEZETÉRE Erdősi Ferenc MTA Regionális."

Hasonló előadás


Google Hirdetések