Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

,,Jó gyakorlatok” az Európai Unióból az ADAPT2DC projekt alapján

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: ",,Jó gyakorlatok” az Európai Unióból az ADAPT2DC projekt alapján"— Előadás másolata:

1 ,,Jó gyakorlatok” az Európai Unióból az ADAPT2DC projekt alapján
Résztvevő országok: Németország, Csehország, Magyarország, Olaszország, Lengyelország és Szlovénia Főbb célkitűzések: fenntartható közszolgáltatások fejlesztése tudástranszfer létrehozása (szakértők, állami partnerek, beruházók) demográfiai változások kezelése Bevezető megjegyzés a „Kihívások és helyi megoldások a szolgáltatásnyújtásban” I. és II.-höz Az ilyen változásokra adott helyi megoldások kritikus fontosságúak a demográfiai változások következményeinek kezeléséhez, hiszen az alapvető szolgáltatások nyújtása helyi és regionális szinten történik. Az olyan kis területi egységek, mint a régiók és a települések nagy potenciállal rendelkeznek az adaptációs folyamatok véghezviteléhez. Nagyobb valószínűséggel találhatunk megvalósítható megoldásokat, ha a helyi igényeken alapul alulról-lefelé haladó megközelítést választjuk, mintha a központi kormány által meghatározott fentről lefelé haladó megközelítést választanánk. Ezért ilyen demográfiai folyamat esetén a regionális és a helyi szint a megfelelő terület a szakpolitikai válaszok kidolgozására és végrehajtására. A demográfiai változásokra adott helyi válaszok komoly mértékű hatást gyakorolnak a terület versenyképességére, társadalmi kohéziójára és az életminőségre.

2 Általános megállapítások
Közép-Európa egészére jellemző negatív társadalmi folyamatok: elöregedés és népességfogyás Főbb okok: alacsony születési ráta, negatív migrációs tendenciák Következmény: éven belül a relatíve fiatalabb lakosságú régiók körében is a népesség elöregedése és csökkenése várható. Kivételek: metropolisz térségek és jelentősebb agglomerációk, melyek Európa fejlettebb térségei közé tartoznak. Bevezető megjegyzés a „Kihívások és helyi megoldások a szolgáltatásnyújtásban” I. és II.-höz Az ilyen változásokra adott helyi megoldások kritikus fontosságúak a demográfiai változások következményeinek kezeléséhez, hiszen az alapvető szolgáltatások nyújtása helyi és regionális szinten történik. Az olyan kis területi egységek, mint a régiók és a települések nagy potenciállal rendelkeznek az adaptációs folyamatok véghezviteléhez. Nagyobb valószínűséggel találhatunk megvalósítható megoldásokat, ha a helyi igényeken alapul alulról-lefelé haladó megközelítést választjuk, mintha a központi kormány által meghatározott fentről lefelé haladó megközelítést választanánk. Ezért ilyen demográfiai folyamat esetén a regionális és a helyi szint a megfelelő terület a szakpolitikai válaszok kidolgozására és végrehajtására. A demográfiai változásokra adott helyi válaszok komoly mértékű hatást gyakorolnak a terület versenyképességére, társadalmi kohéziójára és az életminőségre.

3 Várható hatások Adók és bevételek csökkenése (önkormányzati oldal),
Versenyképesség és életminőség csökkenése, Ellátási költségek növekedése, Szolgáltatások és infrastrukturális költségek egy főre eső értékének növekedése, Szolgáltatások és infrastruktúra elérhetőségének és hozzáférhetőségének problémái, Jelentősebb lakosságra kiépített épületállomány és infrastruktúra alacsony kihasználtsága, fenntartási költségek növekedése. Bevezető megjegyzés a „Kihívások és helyi megoldások a szolgáltatásnyújtásban” I. és II.-höz Az ilyen változásokra adott helyi megoldások kritikus fontosságúak a demográfiai változások következményeinek kezeléséhez, hiszen az alapvető szolgáltatások nyújtása helyi és regionális szinten történik. Az olyan kis területi egységek, mint a régiók és a települések nagy potenciállal rendelkeznek az adaptációs folyamatok véghezviteléhez. Nagyobb valószínűséggel találhatunk megvalósítható megoldásokat, ha a helyi igényeken alapul alulról-lefelé haladó megközelítést választjuk, mintha a központi kormány által meghatározott fentről lefelé haladó megközelítést választanánk. Ezért ilyen demográfiai folyamat esetén a regionális és a helyi szint a megfelelő terület a szakpolitikai válaszok kidolgozására és végrehajtására. A demográfiai változásokra adott helyi válaszok komoly mértékű hatást gyakorolnak a terület versenyképességére, társadalmi kohéziójára és az életminőségre.

4 Megoldások Elérhetőség, hozzáférhetőség biztosítása,
Civil szerveződés elősegítése, Pénzügyi korlátok figyelembe vétele a tervezéskor, Közigazgatás és közintézmények fenntartása, Alapvető szolgáltatások és infrastruktúra biztosítása: egészségügy, oktatás és gyermeknevelés, nappali ellátás, mobilitás, közlekedés, közintézmények, szolgáltatások Innovatív megoldások és modellek alkalmazása a finanszírozásban, a költségek csökkentése. Bevezető megjegyzés a „Kihívások és helyi megoldások a szolgáltatásnyújtásban” I. és II.-höz Az ilyen változásokra adott helyi megoldások kritikus fontosságúak a demográfiai változások következményeinek kezeléséhez, hiszen az alapvető szolgáltatások nyújtása helyi és regionális szinten történik. Az olyan kis területi egységek, mint a régiók és a települések nagy potenciállal rendelkeznek az adaptációs folyamatok véghezviteléhez. Nagyobb valószínűséggel találhatunk megvalósítható megoldásokat, ha a helyi igényeken alapul alulról-lefelé haladó megközelítést választjuk, mintha a központi kormány által meghatározott fentről lefelé haladó megközelítést választanánk. Ezért ilyen demográfiai folyamat esetén a regionális és a helyi szint a megfelelő terület a szakpolitikai válaszok kidolgozására és végrehajtására. A demográfiai változásokra adott helyi válaszok komoly mértékű hatást gyakorolnak a terület versenyképességére, társadalmi kohéziójára és az életminőségre.

5 Materiális infrastruktúra
Közlekedés és mobilitás – Kereslet-alapú szolgáltatás, önkéntesség „Village Mobile” Klausban, Steyrling, Kniewas, Felső-Ausztria 2002-ben vezették be, rugalmas A megállókat integrálták a közösségi közlekedési rendszerbe Önkéntes sofőrök, hétfő-péntek 6-19 óra Költségek fedezése: tagdíjak, rendezvények, adakozások, jegyárusítás és állami támogatások A képek forrása: A „village mobile”-t 2002-ben mutatták be, azóta kínál rugalmas és keresleten alapuló megoldást. Akik szeretnének a busszal utazni fél órával az utazás előtt fel kell hívniuk a sofőrt. A „village mobile” megállói integrálták a közösségi közlekedési rendszerbe, így csatlakozási lehetőséget teremt a meglévő, de nem megfelelő tömegközlekedéshez. Önkéntesek vezetik a buszokat hétfőtől péntekig, reggel 6 óra és este 7 óra között. A költségcsökkentés adott volt az önkéntesek közreműködése, a közösségi közlekedési rendszerrel való integrálás és a közösségek és az intézmények közötti együttműködés miatt. A „village mobile” bevezetésének évében a költségek euró körül mozogtak, de az ezt követő években ez az összeg euróra csökkent. A költségeket a szervezet tagdíjaival, események szervezésével, adakozásokkal, jegyeladásokkal és Felső-Ausztria állami támogatásaival fedezik. Továbbá, a „village mobile”-t integrálták az EU ARTS projektjében, aminek segítségével euró támogatáshoz jutott. Megállapodtak, hogy a következő években Felső-Ausztria tartomány fedezni fogja a költségek felét.

6 Materiális infrastruktúra
Közlekedés és mobilitás – Az áru- és a személyszállítás kombinálása KombiBus, Saale-Orla Tartomány, Németország Az utas- és az áruszállítás egyesítése A tartományon belül bárhonnan bárhová eljuthatunk, egy napon belül Az áruszállításból bevétele származik a szolgáltatónak, amivel kompenzálhatja a kevés utasból fakadó veszteségeket Költségcsökkentési lehetőséget nyújt a helyi vállalkozások számára, hiszen olcsóbb, mint a professzionális csomagküldő szolgálatok A Saale-Orla Tartomány Türingia dél-keleti részén található és 2010 között a tartomány elveszítette lakosságának körülbelül 16%-át. A régió nagy részét középhegység fedi. A Kombus GmbH buszai - melyek jelenleg Saale-Orla és Saalfeld-Rudolstadt vidéki tartományok teljes területén közlekednek rendszeresen -, a jövőben nem csak utasokat, hanem árukat is fog szállítani. A kombinált busz egy nap többször jár minden faluban és egy nap alatt a tartomány bármely részéből el lehet jutni a tartomány bármely részébe. Ezzel a megoldással a közösségi közlekedés - amelyet jelenlegi formájában az utasok lecsökkenése fenyeget – jövője biztosítva van. A kombinált szállítással a busztársaságok utas csökkenésből fakadó bevételcsökkenése kompenzálható a párhuzamos áruszállítással (amely plusz bevételt jelent a busztársaság számára). Így a vidéki közösségi közlekedés hatékonyabbá és vonzóbbá válik, valamint fenntartható válik jelenlegi minősége. A már meglévő hálózati struktúrák használatával elkerülik a gazdaságtalan és környezeti szempontból is káros párhuzamos közlekedést. Ráadásul, egy vonzó, regionális áruszállító rendszer is kiépíthető. A kombinált buszos szállítás egy innovatív és fenntartható megközelítés, amellyel hatékonyabbá/extra bevételt generálóvá válik a közösségi közlekedés a társaság számára, emellett a jövőben is megteremti a tömegközlekedés lehetőségét. A hosszabb távolságok hosszútávon jelentkező gazdasági költségei és az időveszteség megspórolható. Az utasok lecsökkenésével keletkező extra kapacitások is jól kihasználhatóak ezzel a megoldással. Mindemellett a helyi vállalkozások is csökkenthetik költségeiket, hiszen a „Kombibus” szolgáltatásánál a professzionális csomagküldő szolgálatok sokkal drágábbak. Azonban még korai meghatározni, hogy pontosan mekkora költségcsökkenés érhető el a busz bevezetésével.

7 Materiális infrastruktúra
Lakhatás és középületek – Funkcióváltoztatás, energiahatékonyság növelése Költséghatékony, innovatív megoldások a középületek fenntartásának biztosításához Vejprtsko, Ústi régió, Csehország A megüresedett épületek között található volt kórház, óvoda, bevásárlóközpont, gyár és lakóház Az önkormányzat tulajdonában lévő intézményekhez kapcsolódó tevékenységek célja a következő: a leginkább költségesen fenntartható épületek meghatározása – 3 épület energiavizsgálata, költségcsökkentést célzó ötletek kidolgozása Megfelelő új funkciók meghatározása – üzletközpont, egészségügyi központ, szociális bérlakás A népességcsökkenéssel sújtott területeken a megüresedett és romló állapotban lévő épületek között található volt kórház, óvoda, bevásárlóközpont, gyár és lakóház. A kísérleti projekt elsősorban az önkormányzati tulajdonban lévő épületekhez kapcsolódik. A projekt célja, hogy meghatározza a leginkább költségesen fenntartható épületeket és új ötleteket dolgozzon ki a költségcsökkentésre és ezen épületek újrafelhasználására. A projekt kezdeti szakaszában 3 épülethez készült energiavizsgálat, valamint tanulmányokat folytattak, felmérve az önkormányzat és a helyi lakosok szükségleteit, annak érdekében, hogy új funkciókat találhassanak az érintett épületek számára (pl.: üzletközpont, egészségügyi központ és szociális lakhatás). A költségcsökkenést a fenntartási költségek csökkenésével kívánják elérni.

8 Materiális infrastruktúra
Lakhatás és középületek – Az épületek megüresedésének kezelése, tömör település-struktúrák kialakítása Megüresedett épületek nyilvántartása, Remptendorf, Saale-Orla tartomány, Németország Földrajzi információs rendszeren (GIS) alapuló megüresedett épület nyilvántartás Láthatóak a friss fejlesztések,a jövőbeli fejlesztési tervek  A helyi szereplők, politikusok a külváros helyett a városközponthoz kapcsolódó tevékenységekre koncentrálhatnak A Saale-Orla-tartomány déli részén található Remptendorf település kifejlesztett egy földrajzi információs rendszeren (GIS) alapuló megüresedett épület nyilvántartást, amely a fejlesztési döntések alapja lehet a jövőben. Az ötlet alapja, hogy a lakosok regisztrációs adatait összekapcsolják a kataszteri adatokkal egy földrajzi információs rendszerben (GIS), majd mindezt grafikusan megjelenítsék. A megüresedett épület nyilvántartás segítségével a megüresedések és a megüresedett épületek láthatóak, így a lakók következtetéseket vonhatnak le az elmúlt évek fejlesztéseiből és új célokat és feladatokat tűzhetnek ki a jövőre vonatkozóan. Ennek eredményeképpen még az is megjósolható, hogy mely épületek lesznek lakatlanok (azaz olyan házak, amelyeket jelenleg laknak, de az elkövetkezendő években lakatlanná válhat, például az időskorú lakók miatt). Így a helyi szereplők/politikusok koncentrálhatnak a városközpont fejlesztésére és elkerülhetik a külvárosok költséges fejlesztését. Közép- és hosszútávon költségcsökkenés érhető el, például nem kell magas költségű beruházásokat végrehajtani a külvárosban, mert a városközpontban is biztosítható a megfelelő élettér. Emellett az új infrastruktúra fenntartása is megspórolható.

9 Materiális infrastruktúra
Lakhatás és középületek – Az épületek megüresedésének kezelése, lerombolás Az állami lakásállomány csökkentése Németországban Az ExWoSt “Stadtumbau West” a városi szerkezetátalakítással foglalkozó kutatási és kísérleti projekt keretein belül hét kísérleti régióban számos stratégiát teszteltek és alkalmaztak. Fő cél: az állami lakásállományok lecsökkentése és a közinfrastruktúra átalakítása a demográfiai és gazdasági fejlődés érdekében Az egyik stratégia az volt, hogy lerombolják a már nem szükséges állami lakásállományt, a helyén pedig zöldövezetet alakítanak ki, hogy megtartsák a lakosságot és/vagy új lakókat vonzzanak A Saale-Orla-tartomány déli részén található Remptendorf település kifejlesztett egy földrajzi információs rendszeren (GIS) alapuló megüresedett épület nyilvántartást, amely a fejlesztési döntések alapja lehet a jövőben. Az ötlet alapja, hogy a lakosok regisztrációs adatait összekapcsolják a kataszteri adatokkal egy földrajzi információs rendszerben (GIS), majd mindezt grafikusan megjelenítsék. A megüresedett épület nyilvántartás segítségével a megüresedések és a megüresedett épületek láthatóak, így a lakók következtetéseket vonhatnak le az elmúlt évek fejlesztéseiből és új célokat és feladatokat tűzhetnek ki a jövőre vonatkozóan. Ennek eredményeképpen még az is megjósolható, hogy mely épületek lesznek lakatlanok (azaz olyan házak, amelyeket jelenleg laknak, de az elkövetkezendő években lakatlanná válhat, például az időskorú lakók miatt). Így a helyi szereplők/politikusok koncentrálhatnak a városközpont fejlesztésére és elkerülhetik a külvárosok költséges fejlesztését. Közép- és hosszútávon költségcsökkenés érhető el, például nem kell magas költségű beruházásokat végrehajtani a külvárosban, mert a városközpontban is biztosítható a megfelelő élettér. Emellett az új infrastruktúra fenntartása is megspórolható.

10 Materiális infrastruktúra
Lakhatás és középületek – Funkcióváltás, alkalmazkodás a szükségletekhez, tömör település struktúra kialakítása A városközpont felfrissítése, Güstrow Az elhagyott területet az idősek negyedévé változtatták, apartmanokkal, közösségi épületekkel és szolgáltatási egységekkel Rövid távolságok  nagyobb mobilitás, autonóm életstílus A projektben megvásároltak egy elhagyott területet, annak érdekében, hogy a helyén kialakítsanak egy negyedet az idősek részére. Az új központban találhatóak apartmanok, egy közösségi épület és szolgáltatási egységek is. Mivel rövid a távolság a szociális intézmények között, így nagyobb az idősek mobilitása és ez hozzájárul egy autonóm életstílus kialakításához. Költségcsökkenést az idősek autonóm és aktív életstílusának meghosszabbításával érnek el, emellett mivel az idősek átköltöznek ide, ez lehetőséget nyújt a már nem szükséges infrastruktúra lerombolására és a szociális szolgáltatások összevonására. A projekt költségcsökkenést kínál, mivel a felélesztett városközpont motiválja az időseket abban, hogy erre a területre költözzenek, így a máshol nem használt infrastruktúrát le lehet rombolni és a szociális szolgáltatásokat össze lehet vonni. Emellett az időseket segítik abban, hogy autonóm és aktív életstílust élhessenek, így tovább maradhatnak függetlenek és egészségesek. Mindezekkel hosszútávon csökkenthető a közfinanszírozás.

11 Materiális infrastruktúra
Víz/szennyvízkezelés – Rugalmas technikai megoldások bevezetése hatékony menedzsment bevezetése, hatékonyabb energia-ellátás kifejlesztése EuWak – Földgáz és hidrogén előállítása víztiszító üzemben, Bottrop, Észak-Rajna-Vesztfália, Németország Biogáz felhasználása földgáz és hidrogén előállítására A földgáz fedezi az üzem hő- és áram szükségleteit A biogáz egy részét földgázzá alakítanak át, mely ellátja az üzem gépparkját A többi részéből hidrogént állítanak elő, amelyet a szomszédos iskolába és uszodába továbbítanak és áramot és hőt állítanak elő belőle Kép forrása: https://www.kfw- entwicklungsbank.de/PDF/Entwicklungsfinanzierung/Sektoren/Wasser/Veranstaltungen/00_03_Schroeder_Pr%C3%A4sentation_Infrastructure_Conference.pdf A projektben biogázt használnak földgáz és hidrogén előállítására. Ez fedezi a víztisztító üzem teljes hő- és áramellátását. A biogáz egy részéből földgázt állítanak elő, mely az üzem gépparkját látja el. A földgáz másik részét hidrogénné alakítják, amelyet a szomszédos iskolába és uszodába szállítanak át, hogy áramot és hőt termeljenek belőle. Költségcsökkenés érhető el a víztisztító, a benzinkutak és a szomszédos intézmények pl. iskolák és lakókomplexumok számára történő áram és hő előállításával.

12 Szociális infrastruktúra
Egészségügy - Az otthoni ápolás támogatása AAL – Életvitelt segítő rendszerek segítségével Lakások átalakítása a független élet elősegítése érdekében/Arzberg, Oberfranken, Németország Egy modern lakás – Életvitelt segítő rendszerekkel (AAL-rendszerek) felszerelve Egészségügyi rendszerek – méri és elemzi az egészségügyi adatokat (vérnyomás, pulzus, súly) Biztonsági és kényelmi rendszerek: az ablakok és ajtók kinyitása és bezárása szenzorok segítségével történik; füstjelzők és vészvilágító lámpák Vezérlőrendszerek: vezérelhető fűtést, ajtók bezárását és kinyitását tartalmazzák , valamint az elektronikus eszközök Arzbergben egy kísérleti lakást életvitelt segítő rendszerekkel (AAL-rendszerek) szereltek fel, annak érdekében, hogy a fogyatékkal élők és az idősek hosszabb ideig maradhassanak otthonukban. Ezek a rendszerek lehetőségek széles tárházának megvalósításához járulhatnak hozzá. Arzbergben az egészségügy, a biztonság és kényelem, valamint a vezérlőrendszerek kerültek középpontba. Az egészségügyi rendszerek mérik és elemzik az egészségügyi adatokat, mint például a vérnyomás, pulzus, súly. Ha az értékek romlanak, akkor a rendszer küld egy figyelmeztető t például az orvosnak vagy a családtagoknak. Ennek segítségével a lakók egészségügyi naplót vezethetnek. A biztonsági és kényelmi rendszerek többek között szenzorok segítségével nyitható és zárható ajtókat és ablakokat, füstjelzőket és vészvilágító lámpákat foglalnak magukban. Vészhelyzet esetén a rendszer jelez és automatikusan vészjelzést küld egy előre meghatározott személynek. A vezérlőrendszerek tartalmaznak távirányítóval vezérelhető fűtést, az ajtók bezárását és kinyitását, valamint az elektronikus eszközök ki és bekapcsolását. A „modern lakás” bizonyos időközönként nyitva áll az érdeklődők számára, akik megnézhetik, hogyan alakíthatják át otthonaikat egy viszonylag olcsó megoldással. A felszerelt rendszerek beszerelése viszonylag megfizethető, így az emberek inspirációkat gyűjthetnek otthonaikhoz. Minél többen döntenek úgy, hogy alkalmazzák a modern lakás megoldásait saját otthonaikban, annál jobb. Ha az arzbergi lakók csupán 6 hónappal tovább tudnak otthonaikban maradni, mint maradhatnának a technikai rendszerek nélkül, már megérte a befektetés, hiszen egy öregek otthonának költségei ehhez képest magasak. Valamint, egy előzőleg üres ház került átalakításra, így a modern lakás kialakítása 300€ (fenntartási) költségtől szabadította meg a lakókat. 

13 Szociális infrastruktúra
Egészségügy - Az ICT technológiák bevezetése az otthonokba Telemedicina szolgáltatások az idősek számára, egy eszköz, mellyel optimalizálhatóak az egészségügyi kiadások, Malopolska, Lengyelország Kiváló minőségű egészségügyi szolgáltatások, alacsony áron, idősek egy csoportja számára A kirekesztettség fenyegette betegek elérése, főleg az elnéptelenedő területeken A projekt célja kiváló minőségű egészségügyi szolgáltatások biztosítása alacsony áron, idősek egy csoportja számára, akiket az egészségi állapotuk és lakóhelyük alapján választottak ki négy poviatból (= lengyel adminisztrációs körzet): Miechowskiból, Chrzanowskiból, Olkuskiból és Proszowickiből. Az akció célja egy telemedicina szolgáltatás (teleEKG) biztosítása, mellyel figyelemmel kísérhető a résztvevők egészségi állapota, nöelhető az életminőség és megelőzhetőek a további egészségromlások. Így a betegek kapnak egy telemedicina szolgáltatást, mellyel mérhetik életfunkcióikat (EKG), valamint közvetlenül, a távolból kaphatnak egészégügyi támogatást, konzultációt és diagnózis felállítást. A konkrét célok a következők: Az egészségügyi szolgáltatások átalakítása a demográfiai változásoknak megfelelően, azáltal, hogy kiváló minőségű egészségügyi szolgáltatásokat biztosítunk az idősebb betegek számára, A kirekesztettség fenyegette betegeket is elérhetjük, különösen az elnéptelenedő területeken,, A kiváló minőségű egészségügyi szolgáltatások költségei csökkennek, mert korán diagnosztizálhatóak és meg is előzhetőek a betegségek Várhatóan pozitív hatással lesz a betegek egészségi állapotára és életminőségére, valamint gazdasági előnyöket is rejt magában.

14 Szociális infrastruktúra
Egészségügy - A meglévő egészségügyi rendszer hatékonyabb irányítása Idősek kulturális- és szórakoztató-központja, Nowa Huta, Lengyelország Az elhagyott iskolai menza újrafelhasználásával létrehozták az Idősek kulturális- és szórakoztató-központját, ahol az idősek, fogyatékkal élők és az alacsony jövedelemmel rendelkezők profi segítséget kaphatnak A Központba rendszeresen 250 idős és fogyatékkal élő jár Az épületet hatékonyan használják, hasznos részét képezi a helyi közösségnek A kép forrása: A projekt célja kiváló minőségű egészségügyi szolgáltatások biztosítása alacsony áron, idősek egy csoportja számára, akiket az egészségi állapotuk és lakóhelyük alapján választottak ki négy poviatból (= lengyel adminisztrációs körzet): Miechowskiból, Chrzanowskiból, Olkuskiból és Proszowickiből. Az akció célja egy telemedicina szolgáltatás (teleEKG) biztosítása, mellyel figyelemmel kísérhető a résztvevők egészségi állapota, nöelhető az életminőség és megelőzhetőek a további egészségromlások. Így a betegek kapnak egy telemedicina szolgáltatást, mellyel mérhetik életfunkcióikat (EKG), valamint közvetlenül, a távolból kaphatnak egészégügyi támogatást, konzultációt és diagnózis felállítást. A konkrét célok a következők: Az egészségügyi szolgáltatások átalakítása a demográfiai változásoknak megfelelően, azáltal, hogy kiváló minőségű egészségügyi szolgáltatásokat biztosítunk az idősebb betegek számára, A kirekesztettség fenyegette betegeket is elérhetjük, különösen az elnéptelenedő területeken,, A kiváló minőségű egészségügyi szolgáltatások költségei csökkennek, mert korán diagnosztizálhatóak és meg is előzhetőek a betegségek Várhatóan pozitív hatással lesz a betegek egészségi állapotára és életminőségére, valamint gazdasági előnyöket is rejt magában.

15 Szociális infrastruktúra
Egészségügy – A nem szükséges infrastruktúra felhasználása mobil/helyi praxisok kialakításához Mobil fogorvos, Németország Hetente egyszer, kiegészítő szolgáltatás Speciálisan felszerelt autó volt szükséges – ez kezdeti költséggel jár Hosszú távú költségcsökkentés – a megelőző vizsgálatoknak köszönhetően A mobil fogorvos hetente egyszer kínálja szolgáltatásait, fogorvosi rendelésének kiegészítéseként. A projekt megvalósításához egy speciálisan felszerelt autóra volt szükség. A mobil fogorvosi autó beszerzését Brandenburg szövetségi állam (4.443 €) és az ELER, az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap ( €) finanszírozta. Bár a szolgáltatás kezdeti költségekkel jár, hiszen egy normál autót mobil fogorvosi rendelővé kell átalakítani, viszont a mobil fogorvos a megelőző vizsgálatoknak köszönhetően hosszútávon segíti a hosszan tartó kezelések költségeinek csökkentését. Source:

16 Szociális infrastruktúra
Egészségügy - A fiatal orvosok ösztönzése Családorvos Akadémia - Hersfeld-Rothenburg, Németország Akadémia a családorvosoknak – A vidéken, családorvosként praktizálás vonzóvá tétele a fiatal orvosok számára Mentorálás az orvostanhallgatók és fiatal családorvosok számára Hosszú távú költségcsökkentés: az orvosok és a betegek plusz utazási költségeinek elkerülése Thüringen Stipendium, Németország Fiatal orvosok lehetősége, hogy szakmai pályafutásuk első éveiben munkavállalóként dolgozzanak, így alkalmuk lehessen arra, hogy belejöjjenek a munkába, mielőtt elindítják saját, felelősségteljes praxisukat Családorvos Akadémia - A vidéken, családorvosként praktizálás vonzóvá tétele a fiatal orvosok számára A németországi Hersfeld-Rothenburg tartományban a klinikák, praxisok és a Hessian családorvosok szövetsége létrehozott egy Családorvos Akadémiát. A koncepció egy mentorprogramból áll, az orvostanhallgatók és a fiatal családorvosok számára. A hallgatók közeli kapcsolatban vannak a mentoraikkal, a régió már aktívan praktizáló családorvosaival. Tanácsokat adnak a speciális, felsőfokú tréningekről és a családorvosok praxisának vezetéséről. Hosszútávon költségcsökkenést jelent, hiszen így elkerülhető az orvosok és a betegek plusz utazási költségek, mert vonzóvá válik a vidéki munka a fiatal orvosok számára.

17 Szociális infrastruktúra
Új gyermeknevelési szolgáltatások bevezetése A nők munkaerő-piaci visszatérésének elősegítése a kiskorúak számára biztosított integrált nevelési szolgáltatások révén az Észak-Alföldön, Magyarország Javasolt módszerek: a gyermeknevelési szolgáltatások racionalizálása; a kapacitások bővítése; családi napközi szolgáltatások elindítása az egyedi igényekre szabva A nők munkaerő-piaci visszatérésének elősegítése a kiskorúak számára biztosított integrált nevelési szolgáltatások révén az Észak-Alföldön, Magyarország A projekt célja a gyermeknevelési szolgáltatások racionalizálása és napközi szolgáltatások elindítása három magyarországi településen: Jánoshidán, Jászfényszarun és Jászárokszálláson. A projekt a következő módszereket javasolja: i) a gyermeknevelési szolgáltatások racionalizálása; ii) a gyermeknevelési szolgáltatások kapacitásainak bővítése; iii) családi napközi szolgáltatások elindítása az egyedi igényekre szabva. Mindezek megvalósításához előzetesen kidolgoztuk a tervezett professzionális szolgáltatások megvalósíthatósági tanulmányát. A tanulmány alapja az egyes települések helyzetelemzése volt, amely tartalmazta a következőeket: a helyi óvodák aktuális és lehetséges kapacitása; a családi napközi szolgáltatások jogi és politikai háttere; a résztvevő települések céljai és hajlandósága; a helyiek családi napközik iránti kereslete. Emellett elemzés készült a települések helyzetéről, infrastruktúrájáról; a szükséges emberi erőforrásokról, az elérhető élethosszig tartó tanulás és az újraképzések lehetőségeiről, valamint a bevonható közalkalmazottakról. A jelenlegi helyzet értékelésén alapulva a megvalósíthatósági tanulmány tartalmazta egy integrált óvodaközpont felállításának vizsgálatát, valamint megvizsgálta a családi napközik elindításának feltételeit, amelyek a kísérleti projektben, hálózatban működtek.

18 Szociális infrastruktúra
Gyermeknevelési és más szociális szolgáltatások – A gyermeknevelési és idősgondozási szolgáltatások összevonása egy épületbe Generációk háza : “A társadalom gyümölcsei” Murska Sobota, Szlovénia 2009-ben nyílt, a helyi iskolák, egy könyvtár, egy park és egy idősek otthona mellett található – a célcsoport könnyen elérheti A házban különféle tevékenységek érhetőek el pl. fazekasműhely, kerámiakészítés, színház és főzés Külön hangsúlyt helyeznek a generációk közötti tudás és tapasztalatok cseréjére, valamint az élethosszig tartó tanulásra A nők munkaerő-piaci visszatérésének elősegítése a kiskorúak számára biztosított integrált nevelési szolgáltatások révén az Észak-Alföldön, Magyarország A projekt célja a gyermeknevelési szolgáltatások racionalizálása és napközi szolgáltatások elindítása három magyarországi településen: Jánoshidán, Jászfényszarun és Jászárokszálláson. A projekt a következő módszereket javasolja: i) a gyermeknevelési szolgáltatások racionalizálása; ii) a gyermeknevelési szolgáltatások kapacitásainak bővítése; iii) családi napközi szolgáltatások elindítása az egyedi igényekre szabva. Mindezek megvalósításához előzetesen kidolgoztuk a tervezett professzionális szolgáltatások megvalósíthatósági tanulmányát. A tanulmány alapja az egyes települések helyzetelemzése volt, amely tartalmazta a következőeket: a helyi óvodák aktuális és lehetséges kapacitása; a családi napközi szolgáltatások jogi és politikai háttere; a résztvevő települések céljai és hajlandósága; a helyiek családi napközik iránti kereslete. Emellett elemzés készült a települések helyzetéről, infrastruktúrájáról; a szükséges emberi erőforrásokról, az elérhető élethosszig tartó tanulás és az újraképzések lehetőségeiről, valamint a bevonható közalkalmazottakról. A jelenlegi helyzet értékelésén alapulva a megvalósíthatósági tanulmány tartalmazta egy integrált óvodaközpont felállításának vizsgálatát, valamint megvizsgálta a családi napközik elindításának feltételeit, amelyek a kísérleti projektben, hálózatban működtek.

19 Szociális infrastruktúra
Helyi ellátás - Különféle szolgáltatások területi összekapcsolása A multi-szolgáltatóközpont Ostanában (A Pó völgye), Olaszország A központ úgy működik, mint egy kis bolt. Alapvető szolgáltatásokat nyújt, generációk találkozási pontja is. a helyi szervezeteknek ad helyet Könyvtár, internet helyi agrár-élelmiszeripari termékek bemutatása a térség főbb b&b szállásainak koordinálása; telekocsi szolgáltatások koordinálása, más felső Pó-ban található településsel együtt A multi-szolgáltatóközpont Ostvában (Pó) Az Ostanában (Piemonte, IT) létrehozott, UNCEM Piemonte irányította multi-szolgáltatóközont egy olyan innovatív megközelítés, melynek a közérdeket és a magánérdeket szeretné összekapcsolni a közös célok megvalósítása érdekében. A fő cél egy olyan új multiszolgáltatásokat nyújtó központ létrehozása volt, mely megoldást kínál a terület üzlethiányára egy olyan területen, ahol a hegységek megnehezítik az utazást és az összeköttetések kiépítését; a lakosság csökken és idősödik és szezonálisan, legfőképp a nyári időszakban indul meg a turisták hulláma (ideiglenes lakók, nyaralókban). A központ egy kevesebb mint 100 fős településen található, egy olyan völgyben, ahol a legtöbb község hasonló demográfiai helyzetben van. Mivel bezárták a kisboltokat, így mára Ostana lakói nagy részének körülbelül 12 km-t kell utazni ahhoz, hogy elérje a legközelebbi boltot. Az üzletek, gyógyszertárak, élelmiszerboltok, internetelérés és találkozópontok hiánya, valamint az alapvető szolgáltatások lecsökkentése (egy héten egyszer rendel az orvos és kétszer működik a posta) komoly hatással van mind az új, mind pedig a régi lakók életminőségére. A cél az, hogy a falu életben maradjon.  A központ úgy működik, mint egy kis bolt, mely a terület jellegzetessége. Alapvető szolgáltatásokat nyújt és egyben különböző generációk találkozási pontja is. A következő szolgáltatásokat nyújtja: a helyi szervezeteknek ad helyet; könyvtár, elengedhetetlen szükség van a növekvő fiatal lakosságra. A könyvtár a növekvő „Alpesi kultúra széleskörű könyvtárának” is helyet ad; A főbb helyi agrár-élelmiszeripari termékeinek bemutatása, valamint a völgy és a helyi élelmiszeripari termékek általános reklámozása; Egy „széleskörű hotel” koordinálása, mely összeköti a térsék b&b-it Internetelérés Telekocsi szolgáltatások koordinálása, más, felső Pó-ban található településsel és környezetvédelmi szervezetekkel együtt, hogy támogassák a hegyi térség fenntartható elérhetőségét. Ezek mellett, a már megvalósított lépések mellett a következőket fogják még bevezetni:  A vény nélkül kapható gyógyszerek árusítása, hiszen 2006 óta Olaszországban ezeket egyszerűbb előírásokkal lehet árusítani boltokban, mint gyógyszertárakban, ezek az úgynevezett gyógyhatású készítmények; A családorvos hetente fogja meglátogatni a központot, ahol össze tudják írni a kéréseket és be tudják gyűjteni a recepteket. Gyógyszereket kiszállító szolgáltatás, főképp az idősek számára Egy kis óvoda gyerekmegőrző/játszóház is hozzákapcsolható lenne ehhez a szolgáltatóközponthoz, de ez még jelenleg hiányzik. Ebben az értelemben a központot úgy képzelik el, mint a generációk találkozási pontja, ahol a hagyomány és az innováció közösen jelenik meg, kiegészíti egymást és olyan fejlesztésekre törekszik, mely jövőben a szolgáltatások és az állami kezdeményezések kibővítésére törekszik. Sőt, hogy még inkább láthatóvá váljon a központ, a LEADER PLUS program támogatáság is elnyerte, amely összeköti azokat a különféle EU-s programokat, amelyek a demográfiai változások ugyanazon problémáival néznek szembe és amelyek új eszközöket próbálnak ki a Pó elnéptelenedő völgyében élő emberek számára.

20 Forrás: Tematikus információs nap a demográfiai változások hatásaira adható helyi válaszokról
Dorogi Zoltán, tervezési menedzser (Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség) előadása Szolnok, augusztus 28.

21 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt ",,Jó gyakorlatok” az Európai Unióból az ADAPT2DC projekt alapján"

Hasonló előadás


Google Hirdetések