Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

4. 1. Definíciók Rohács Dániel  Közlekedés:  A közlekedés személyek, áruk, hírek és információk helyváltoztatása [közlekedési rendszerek jegyzet]  Személyek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "4. 1. Definíciók Rohács Dániel  Közlekedés:  A közlekedés személyek, áruk, hírek és információk helyváltoztatása [közlekedési rendszerek jegyzet]  Személyek."— Előadás másolata:

1 4. 1. Definíciók Rohács Dániel  Közlekedés:  A közlekedés személyek, áruk, hírek és információk helyváltoztatása [közlekedési rendszerek jegyzet]  Személyek vagy tárgyak mozgása, melynek célja a közlekedési pályákon történő szállítás [wikipedia]  Közlekedési rendszer: Közlekedési rendszer közlekedési pálya közlekedési jármű energia ellátási, hajtási rendszer kiszolgáló létesítmények közlekedési pálya szabályozás környezetvédelem támogatás Rohács Dániel

2 4. 2. Közlekedési pályák Rohács Dániel  Közlekedési pálya:  A térnek részben vagy egészben lehatárol része, ahol a helyváltoztatás végbemegy [közlekedési rendszerek jegyzet]  Mindazon létesítmények összessége, melyek lehetővé teszik a közlekedési járművek (eszközök) közlekedését két adott földrajzi pont között [wikipedia]  A közlekedés igényeinek levezetésére szolgáló létesítmény, rendszer

3 4.2. Közlekedési pályák (folyt.) Rohács Dániel  Csoportosítás a kialakítás alapján  Természetes pályák  Légi közlekedés: légterek  Vízi közlekedés: belvízi (folyók, tavak), tengerek  az útvonal kitűzését szolgáló technikai elemekkel ellátott tér  Mesterséges pályák  Vasúti, közúti, csővezeték, drótkötélpályák, csatornák Közlekedési pályák Mesterséges Természetes - Vízi közlekedés - Közúti közlekedés - Vasúti közlekedés - Városi közlekedés - Csővezetékes szállítás - Kötélpályás szállítás - Hírközlés informatika - Vízi közlekedés - Légi közlekedés

4 4. 3. Közlekedési jármű Rohács Dániel  Meghatározás:  A közlekedés helyváltoztatására szolgáló eszköz [közlekedési rendszerek jegyzet]  Formái funkciójuk alapján:  Személyszállító,  Áruszállító,  Vontató: önálló hajtóberendezés nélküli személy és áruszállító járművek továbbítását végzik (pl. vasúti motorkocsi, önjáró uszály)  Különleges rendeltetésű: speciális feladatokat ellátó jármű, mely nagyrész a közlekedési főtevékenység kiszolgálásához kapcsolódik (pl. pályaépítő jármű)

5 4. 3. Közlekedési jármű (folyt.) Rohács Dániel  Formái kialakításuk szerint:  Vasúti:  Személygépkocsik, tehergépkocsik, motorkocsik, mozdonyok  Közúti:  Személygépkocsik, motorkerékpárok, autóbuszok, trolibuszok, tehergépkocsik, kerékpárok, fogatott járművek  Vízi:  Belvízi hajók: személyhajók, áruszállító hajók, vontató- és tolóhajók  Tengeri hajók: személyhajók, áruszállító hajók  Légi:  Hajtóművel rendelkező eszközök:  Forgószárnyú eszközök: repülőgépek  Merevszárnyú eszközök: helikopterek  Hajtómű nélküli eszközök:  Vitorlázó repülőgép, léghajó, hőléggömb  kötélpályás

6 5.2. Vasúti közlekedés Rohács Dániel  Kialakulása a Manchester-Liverpool gőzüzemű vasút átadásától számítható, 1830-tól  Kezdetekben az egyes országok - a nemzeti iparra jellemző műszaki szabályozásokkal - külön-külön fejlesztik a vasútvonalakat  A nemzeti vasúthálózatok összekapcsolása számos akadályba ütközött:  Eltérő nyomvonalak:  Európában általánosan a 1435 mm a meg-határozó, de pl. FÁK, Finnország 1524mm  Eltérő villamosítási rendszerek:  Egyenáramú (800, 1500, 3000V)  Egyfázisú, váltakozó áramú  Egyfázisú, váltakozó áramú ipari frekvenciájú

7 5.2. Vasúti közlekedés (folyt.) Rohács Dániel  Transzeurópai vasútrendszer interoperabilitásának főbb feltételei:  Villamosítási rendszer  Mozdonyváltás a határátmeneteleken, ill. többáramrendszerű mozdony  Infrastruktúra (vonalak)  Járművek műszaki paraméterei  Vasúti járművek:  Személy és áruszállításra a személygépkocsik, tehergépkocsik, motorkocsik, mozdonyok halmazát általában vonatba rendezik, melyek szállítókapacitása messze meghaladja a közúti járművekét  Tradicionális járművek:  Sebességkorlát km/h  km-es távolságon belül biztosít kedvező eljutási lehetőséget (költség, idő tekintetében)

8 5.2. Vasúti közlekedés (folyt.) Rohács Dániel  Gyorsforgalmú járművek: pl. német ICE, francia TGV (25 éves!!)  Speciális – nagyobb sebességet megengedő – vonalvezetés

9 5.2. Vasúti közlekedés (folyt.) Rohács Dániel  Gyorsforgalmú járművek: pl. német ICE, francia TGV (25 éves!!)  Speciális – nagyobb sebességet megengedő – vonalvezetés  Maximális TGV sebesség (világrekord Július 29): 575 km/h  Pl. Lyon-Párizs 506 km, 1 óra 55 perc (1 megállóval)  Sebességkorlát: 350 km/h (zajszennyezés miatt)  1 km vágány 40 millió EUR (kb. 4-5 km autópálya)  2015-re Budapestig tervezi megépíteni a Francia kormány  Budapest-Bécs 50 perc, Budapest-Párizs 6 óra (vs. repülő cca. 5 óra 10 perc)  1000 km-ig kedvező eljutási lehetőséget ad (költség, idő)

10 5.2. Vasúti közlekedés (folyt.) Rohács Dániel  Előnyei:  Nagy tömegű, közepes és nagy távolságú személy és áruszállítás  Gazdaságos és környezetkímélő üzem  A kombinált áruszállítás fő hordozója  Iparvágány esetén átrakás nélküli forgalom lebonyolítása  Hátránya:  Szállítási színvonal növelése csak jelentős beruházásokkal, és élőmunka ráfordítással lehetséges  Iparvágány nélkül gyűjtő és terítőfuvarozás szükséges  Hatóságilag szabályozott díjszabás, korlátozott versenyképesség


Letölteni ppt "4. 1. Definíciók Rohács Dániel  Közlekedés:  A közlekedés személyek, áruk, hírek és információk helyváltoztatása [közlekedési rendszerek jegyzet]  Személyek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések