Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés,"— Előadás másolata:

1 Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Budapest, 2013 március 25. ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK)

2 2 A múlt órán: Budai alsó rakpart 4 A kiindulópontot egy környezeti szempontból vitatható megoldás, a budai szennyvizek tisztítatlan formában való összegyűjtése és Csepelre szállítása képezi. 4 Még ezt a szennyvízvezetéket sem kellett volna feltétlenül éppen az alsó rakpart (egy-két méteres) kiszélesítésével összekapcsolni. 4 Ebben az esetben azonban a kiinduló beruházás nem szolgáltatott volna ürügyet a koncepciójában elavult rakparti sztráda sürgős megépítésére. (Ami egyébként ellentmondott a Duna irányába történő nyitást deklaráló városfejlesztési elképzeléseknek is.) 4 És akkor Buda belső részein a Duna mentén nem a forgalom növelésének, hanem éppen a forgalom csillapításának az eszközeiről folyhatna a vita. 4 Az UNESCO szakértőinek jelentése, és annak interpretációja 4 * Path dependency (pálya-függés)

3 3 4 Mi a logisztika? 4 Az anyagmozgatástól és a szállítástól az ellátási láncokig 4 A logisztika trendjei és mítoszai 4 Egy példa: a repülő halak esete 4 A city-logisztikáról 4 Személyszállítás: eltérő szempontok Áruszállítás és logisztika

4 4

5 5 Logisztika és kombinált fuvarozás

6 6

7 7

8 8

9 9

10 10 Logisztika és kombinált fuvarozás

11 11 4 Logisztika: az üzemen belüli anyagmozgatás + 4 + szállítások 4 Lényege: „ami nincs a fejedben, az a lábadban…” 4 1990 - a rendszerváltás okozta átrendeződés –Készletezés – (alapanyag helyett késztermék-tárolás) –Raktározás – hiánygazdálkodás ellenszeréből / integrálódás a termelési-elosztási folyamatba 4 Logisztika – szervezés, nemcsak „logisztikai központ” Logisztika és kombinált fuvarozás

12 12 4 Thomas L Friedman (2006) És mégis lapos a Föld. A XXI. század rövid története. HVG könyvek Budapest [Az eredeti angol kiadás 2005] 4 Tíz meghatározó megatrend (informatika: 1-4 és 9-10) 4 (1) A berlini fal leomlása (azaz a politikai cezura megszűnése) 4 (2) Az internet megjelenése (az információs hardver globálissá válása) 4 (3) A szoftverek kompatibilitásának megteremtése (az együttműködés hátterének szabványosodása) 4 (4) A nyílt forráskódok megjelenése (a szoftverek fejlesztésének társadalmasítása) 4 (9) A keresőmotorok (az információhoz való hozzáférés új alapjai) 4 (10) A mobil kommunikáció kiteljesedése (a vezetékről történő eloldozódás) Logisztika és kombinált fuvarozás

13 13 4 Thomas L Friedman (2006) És mégis lapos a Föld. A XXI. század rövid története. HVG könyvek Budapest [Az eredeti angol kiadás 2005] 4 Tíz meghatározó megatrend folyt. (logisztika: 5-8) 4 (5) A gyártási folyamat kiszervezésének a lehetősége outsourcing (a munkafolyamatok szabványosodása) 4 (6) A fázis-feladatok kiszervezésének a lehetősége (azaz a szolgáltatási tevékenységek munkafolyamat-csomagokra bontása) 4 (7) Az ellátási láncok kialakulása (azaz az üzemek közöttivé vált gyártási folyamat szállítási hátterének megteremtése) 4 (8) Az insourcing (azaz a szállítási láncba beleintegrálódó termelő/szolgáltató tevékenységek kialakulása) Logisztika és kombinált fuvarozás

14 14 Logisztika és kombinált fuvarozás

15 15 Logisztika és kombinált fuvarozás BILK

16 16 4 Megatrendek (ld. fentebb) 4 A termelés helye által meghatározott szállítás helyett kialakult a szállítási lánc által meghatározott termelési fázisok sora –Előképek üzemen belül szállítószalag, konyha –Előképek általánosabban városi közlekedés: az autóközlekedés kívánalmaihoz igazított város (!) 4 Változás a termékek hozzáadott érték tartalmában: megnőtt a szolgáltatás részaránya, megnőtt a tevékenységek szállítási hányada. 4 Átfogó logisztikai szemlélet szükségessége (a szállítás együtt kezelése az előidéző folyamatokkal és a hatásokkal) – vs. teljes szállítási láncok szervezésére vonatkozó gyakorlat. 4 Szorosan kapcsolt szállítási lánc, virtuális vállalat, méretgazdaságosság 4 De össze kell-e egy helyre gyűjteni az árut? (Pályafüggőség) Logisztika és kombinált fuvarozás

17 17 4 Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61. (ill. a kurzus honlapján) 4 A központi fekvés mítosza 4 A tranzit mítosza 4 A megállított áru mítosza 4 A magunkhoz ragadható folyosó mítosza 4 Intermodalitás – egy szlogen mítosza 4 A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza 4 A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza Logisztika és kombinált fuvarozás

18 18 4 „Magyarország fordítókorong” 4 „Híd kelet és nyugat között” 4 „A Balkán kapuja” 4 „Magyarország logisztikai központ” 4 Ezek a szlogenek a kormányzattal az ország fekvésének egyediségét akarják elfogadtatni, és erre hivatkozva állami pénzekből támogattatni logisztikai beruházások megépítését 4 Egyrészt helyzetünk nem egyedülálló, másrészt, ha így lenne, akkor is kérdéses, vajon a 21. században éppen ezt a pozíciót kellene-e eladni, erre alapozni a jövőt. Logisztika és kombinált fuvarozás A központi fekvés mítosza

19 19 4 „Ha erre jön, majdcsak lepottyan valami a számunkra” 4 A tranzitforgalomról a valódi döntéshozatal máshol történik: nyilván a valamelyik végponton. 4 A tranzitáló szakasz szerepe mindig kiszolgáltatott és esetleges marad. 4 Éppen fordítva, a logisztikának a hazai kiindulású és a hazai célpontú forgalomra kellene alapvetően épülnie. 4 A kedvező fekvés nem azért előnyös, mert sok áru „úgyis” áthalad rajtunk, hanem azért, mert ide tud jönni az, amit az itteni fejlődés igényel. 4 Új-Zéland, Finnország, Svédország – egész jól elvannak... Logisztika és kombinált fuvarozás A tranzit mítosza

20 20 4 „A várhatóan még tartósan külső uniós határokon” való jelenlét – „mert ott megállításra kerül az áru” 4 Éppen a felszívódó belső határokon át nő meg az együttműködés. ( A – H ; H – RO stb.) 4 A kölcsönös haszonnal járó együttműködésre kellene hosszú távon a stratégiát építeni, nem pedig a kényszermegállításból eredő lehetőségre. 4 Természetesen egy-egy vállalkozás (üdítőárus, kocsimosó, büffé, fogadó stb.) jól teszi, ha rugalmasan épít a torlódásra, tömegre. Léptéktévesztés azonban országos stratégiát ilyesmire próbálni alapozni. Logisztika és kombinált fuvarozás A megállított áru mítosza

21 21 4 Sandaság, protekcionista diplomácia elképzelése – (pl. szlovák, osztrák érdekeltek kihagyása) 4 A valóság: vannak földrajzi adottságok 4 Pl. FÁK – Európa forgalom fele Lengyelországon át, 20% Szlovákián át, 24% Magyarországon át. 4 Természetesen egy előbb kiépített kapcsolat átmenetileg meg tudja változtatni az arányokat, de naivitás azt hinni, hogy hosszabb távon nem áll be a földrajzi adottságoknak megfelelő arány. 4 Kulturált, valódi együttműködés éppen a kialakult arányok kölcsönös elfogadására, munkamegosztás, specializáció, stabil arányok megalapozására épülhet Logisztika és kombinált fuvarozás A magunkhoz ragadható folyosó mítosza

22 22 4 Intermodalitás, co-modalitás: különböző közlekedési alágazatok (modes) együttműködése. (Itt közút-vasút- hajózás, cargo; - de egyébként P+R, átszállás, vasút-busz stb. is) 4 Vajon a logisztikai központok mennyire segítik elő az áruforgalomnak a vasútra terelését, illetve mennyiben éppen átveszik a hagyományos vasúti rendező- pályaudvarok szerepét és azokat váltják fel közúti rendező- pályaudvari funkciókkal, de ezzel éppen elősegítve az áruszállítás további közút felé áramlását? 4 A soproni terminál esete – és a csatlakozás utáni helyzet Logisztika és kombinált fuvarozás Intermodalitás – egy szlogen mítosza

23 23 Logisztika és kombinált fuvarozás Intermodalitás – egy szlogen mítosza Qui prodest?

24 24 4 „olcsóbb inputok beszerzése” 4 „olcsóbb exportálási lehetőség” 4 „megnő a helyi termelő piaci rádiusza”. 4 Ez mind igaz, de nem csak a helyi termelő, hanem más termelők költségei is hasonlóan csökkennek, - sőt egy magyarországi áruközpont segítségével éppen a távoli termelő tudja az áruját a mi piacaink közelében tartani. 4 Ez nem tilos, - csak az a kérdés, hogy olyan érdekről van-e szó, amit a magyar adófizetők pénzéből kellene megtámogatni? Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

25 25 4 Logisztika és kombinált fuvarozás Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

26 26 Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

27 27 4 A hazai logisztikai kapacitások ráépülnek arra a hibás, egyközpontú rendszerre, amit a főútvonalak ma kijelölnek, és amit a jelenlegi fejlesztések tovább fokoznak. Ezzel a fővárosba koncentrálunk olyan kapacitásokat, melyek részben inkább a nyugati és a keleti országrész központjában (pl. Székesfehérvár ill. Szolnok térségében) fejthetne ki hasznos térségfejlesztő hatást. 4 ( ld. a boríték-modell.. >-< ) Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

28 28 4 Tizenegy krumpli tervezete Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

29 29 4 Németország: 22 LKP 80 millió lakos (Hu: 3 LKP) 4 Franciaország: 9 LKP 50 millió lakos (Hu: 2 LKP) 4 Hollandia: 3 LKP 15 millió lakos (Hu: 2 LKP) 4 Spanyolország: 20 LKP 40 millió lakos (Hu: 5 LKP) 4 Olaszország: 15 LKP 50 millió lakos (Hu: 3 LKP) 4 Portugália: 1 LKP 10 millió lakos (Hu: 1 LKP) 4 Görögország: 10 LKP (terv) 10 millió lakos 4 Forrás: Szegedi Zoltán – Prezenszki József: (2003) Logisztika menedzsment. Tankönyv. 10. kiegészítő fejezet. Letöltve a www.logisztikamenedzsment.hu honlapról. www.logisztikamenedzsment.hu Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

30 30 4 A krumplik és a makaróni nincs összehangolva Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

31 31 4 „2005. november 24-én elindult Magyarország egyik legnagyobb logisztikai központjának építése Herceghalom mellett. A közel 120 hektáron megvalósuló, 200 millió euro értékű zöldmezős beruházás alapkövét Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter helyezte el. A kereskedelmi központtal és ipari parkkal is kiegészülő fejlesztés célkitűzése, hogy a közép-kelet európai régió meghatározó logisztikai centrumává váljon.” (2005.11.24 TRANSIT 2005 dec. 2) Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

32 32 Logisztika és kombinált fuvarozás „Újabb” fejlemények 4 2008 folyamán Magyar Logisztikai Stratégia (GKM majd KHEM)

33 33 Logisztika és kombinált fuvarozás „Újabb” fejlemények

34 34 Logisztika és kombinált fuvarozás „Újabb” fejlemények

35 35 4 A repülő halak esete 4 Tina Petersen – Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp.12-18. http://www.eco-logica.co.uk/WTTPhome.html FLUX – Centre for Transport Research, Roskilde University, Denmark http://www.eco-logica.co.uk/WTTPhome.html Logisztika és kombinált fuvarozás

36 36 Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp.12-18.

37 37 Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp.12-18.

38 38 Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp.12-18.

39 ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Budapest, 2013 március 25. CITY-LOGISZTIKA

40 40 4 Mi a probléma? 4 Uniós lecke: városi áruszállítás és logisztika 4 Áruelosztó központok és fuvar-falvak (logisztikai parkok) 4 Személyközlekedés: miben más? 4 Közlekedésfejlesztési rendszerterv 2001 és 2008, Teherforgalmi stratégia… 4 Összefoglalás City-logisztika

41 41 4 Környezetbarát, az életminőségre figyelemmel lévő, fenntartható, szervezett városi ellátási rendszer 4 Az alapprobléma: mind a szállítás végpontjai, mind a lakosság, mind a forgalom a városokban koncentrálódnak. Melyik szempontja előbbrevaló? 4 A „magas kémény elve” – a szennyezés hatását tartja távol 4 „Távfűtés” – a szennyező tevékenységet viszi a város peremére 4 „Napelem” – technológiai megoldás kisebb(?) szennyezésre 4 „Okos mérő” – az igények oldalán próbál csökkenteni (‘szoftver’) 4 „Szigetelés” – az igények oldalán próbál csökkenteni (‘hardver’) (HF 1) City-logisztika

42 42 A probléma EGYÉNITÖMEGES ÁRU SZEMÉLY

43 43 A probléma EGYÉNITÖMEGES ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés

44 44 A probléma egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény EGYÉNITÖMEGES ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés

45 45 A probléma egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény racionálisan szervezett, egyedi igényeket kielégíteni képes szolgáltatás EGYÉNITÖMEGESINTELLIGENS ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés egyéni igényeket figyelembe vevő társas közlekedés

46 46 A probléma egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény racionálisan szervezett, egyedi igényeket kielégíteni képes szolgáltatás EGYÉNITÖMEGESINTELLIGENS ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás egyedi igényeknek megfelelő szerve- zett áruszállítás (HF ) SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés egyéni igényeket figyelembe vevő társas közlekedés

47 VÁROSI ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA Fóliák 2003 EU által támogatott kutatási eredmények a városi közlekedés területén www.eu-portal.net KÖZLEKEDÉSI OKTATÁSI SEGÉDANYAG

48 48 4 „Ezt az anyagot “Városon belüli teherszállítás és city logisztika” címmel Ulrich Schäffeler and Jost Wichser IVT-ETH, (Institute for Transport Planning and Systems, Swiss Federal Institute of Technology) állította össze 2001-ben, majd egy előadásokat is tartalmazó workshop folyamán került átformálásra 2002-ben.” Meta-anyag: 11 elkészült uniós kutatás összegzése 4 Urban freight transport and city logistics http://www.eu-portal.net/material/downloadarea/kt8_wm_hu.pdf http://www.eu-portal.net/material/downloadarea/kt8_wm_hu.pdf 4 LEAN BESTUFS IDIOMA COST 321 SOFTICE FV-2000 FREYA INFREDAT REFORM COST 339 DIRECT 4 LEAN - Integration of LEAN LOGISTICS in urban multimodal transport 4 BESTUFS – Thematic Network "Harmonisation of strategies and highlighting best practice to determine optimum URBAN FREIGHT SOLUTIONS " 4 IDIOMA – Innovative distribution with intermodal freight operation in metropolitan areas 4 REFORM – Research on freight platforms and freight organisation 4 DIRECT – Data Integration Requirements of European Cities for Transport Városi áruszállítás és logisztika

49 49

50 50

51 51

52 52

53 53

54 54 4 „A városközpontokban a forgalom optimalizálása gyakran nem összeegyeztethető a résztvevő felek érdekeivel. Hajlandóak ugyan optimalizálni a saját forgalmukat a saját érdekeik függvényében, ami azonban nem felel meg egy általános optimalizáció elvárásainak.” 4 „Ennek következtében az áruelosztó központok a legtöbb esetben sikertelenek voltak.” 4 „Az áruforgalmi központok kialakítása terén vannak elért eredmények. Ezen központok célja a jelentős teherforgalmi teljesítményű vállalkozások koncentrációja a jól megközelíthető ipari területeken. Az ilyen jellegű teherforgalmi központok intermodális terminálokká történő fejlesztése támogatandó.” 4 „A közlekedés klasszikus szemlélete, amely korábban a főszabály volt (és a személyszállításban még ma is az), mindössze úgy határozza meg önmagát, mint a két pont közötti megteendő távolságot. Napjainkban a szállítást a logisztikai folyamat részeként értelmezzük.” Városi áruszállítás és logisztika

55 55

56 56 4 AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK BIZOTTSÁGA Brüsszel, 18.10.2007 COM(2007) 607 végleges A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE A teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv => {SEC(2007) 1320} {SEC(2007) 1321} 4 2. AKCIÓK: 4 2.1. e-teherszállítás és intelligens közlekedési rendszerek (ITS) 4 2.2. Fenntartható minőség és hatékonyság 4 2.3. A szállítási láncok egyszerűsítése 4 2.4. Járműméret és rakodási egység 4 2.5. „Zöld” teherszállítási folyosók 4 2.6. Városi teherszállítási logisztika ( kapcsolódási-elosztási pontok, „fuvar-falvak”, tapasztalatcsere, holisztikus megközelítés ) A teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv

57 57

58 58 4 COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. Az Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, 25.9.2007 25 p. {SEC(2007) 1209} 4 „Az Európai Unióban a lakosság több mint 60 %-a városi környezetben él. Az EU GDP-jének megközelítőleg 85 %-át városokban állítják elő.” 4 „optimalizálni kell a közlekedési módokat és meg kell szervezni a különböző kollektív közlekedési módok (vonat, villamos, metró, busz, taxi) és az egyéni közlekedési módok (személyautó, motorkerékpár, kerékpár, gyaloglás) kombinálásának lehetőségeit.” 4 „…el kell érni a jól működő gazdaság, a mobilitáshoz való jognak a közlekedési iránti igény megfelelő kezelésén keresztüli tiszteletben tartása, az életminőség és a környezetvédelem tekintetében kitűzött közös célokat.” 4 „…össze kell egyeztetni a személyszállítási és a teheráru-szállítási célú közlekedés érdekeit, bármilyen is legyen az igénybe vett közlekedési mód.” A városi mobilitás új kultúrája felé

59 59 4 COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. Az Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, 25.9.2007 25 p. {SEC(2007) 1209} 4 2.1 A közlekedési dugóktól mentes városok és nagyvárosok felé 4 2.2 Zöldebb városok és nagyvárosok 4 2.3 Az intelligensebb városi közlekedés felé 4 2.4 Az akadálymentesen hozzáférhető városi közlekedés felé 4 2.5 A biztonságos és biztonságérzetet adó városi közlekedés felé 4 3. A városi mobilitás új kultúrájának megteremtése 4 3.1 Az ismeretek javítása… 4 3.2 …és adatgyűjtés 4 4. Pénzügyi források 4 5. Konzultációk A városi mobilitás új kultúrája felé

60 60 4 COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. Az Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, 25.9.2007 25 p. {SEC(2007) 1209} 4 „A városi területeken megvalósuló áruszállításhoz 4 Hatékony összekapcsoló felületet kell teremteni a távolsági szállítás és a rövid távolságokra, a végcélhoz történő szállítás között. => 4 A helyi áruszállításhoz kisebb, hatékony és nem környezetszennyező járműveket lehetne használni. 4 A városi területeken áthaladó, hosszú távú áruszállítás negatív hatásait tervezéssel és műszaki intézkedésekkel lehet csökkenteni.” 4 „…A tömegközlekedésben az ITS használata az üzemeltetés és az új szolgáltatások jobb irányítását teszi lehetővé (flottamenedzsment, utastájékoztató rendszerek, jegyértékesítő rendszerek stb.)..” 4 „…” A városi mobilitás új kultúrája felé

61 61 A logisztikai szemlélet csapdája Intermodális központ, áruelosztó stb. Érvényesítendők-e ugyanezek az elvek a személyforgalomban?

62 62 4 BKRFT 2001 S-Bahn 2007-08 BKRFT 2008-09 4 A közgyűlés által 2001-ben elfogadott BKRFT a kilencvenes évek folyamán alakult ki, hosszas előkészületekkel, széleskörű konzultációkkal. 4 A közösségi közlekedési filozófiájának központi és szent eleme volt a 4-es metró, és az összes utas-áramlási elvet ez a szempont határozta meg. 4 A közösségi közlekedés technokrata merevséggel másolta az áruelosztó központok logisztikai elvét, kényszeres átszállásra késztető nagy intermodális csomópontokat alakítva ki a metróvégállomásokon. (Korábbi minta az Örs vezér tér, vagy a Köki) 4 „Nagyforgalmú átszálló kapcsolatok fejlesztése” Gyakorlatilag a metró vonalakra történő ráhordást, az utasfeltöltést biztosító tervezés. 4 Az utas számára nem az a kedvező, ha egy „mindent tudó” óriási csomóponton választhat 22 továbbvezető irányból, -- hanem az átszállásmentes, vagy kevés, de egyszerű átszállással megoldható utazás. Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve

63 63 4 Ács Balázs - István György: Átjárhatóság és intermodalitás a 4-es metró tervének tükrében http://members.chello.hu/g.istvan/atjintermetro4.htmlhttp://members.chello.hu/g.istvan/atjintermetro4.html 4 „az átjárhatóság az átszállások számának csökkentésére való törekvést jelenti, az intermodalitás pedig az átszállások kényelmetlenségének csökkentését.” 4 Rámutatnak, hogy a BKRFT intermodális csomópontokon elsősorban az egyéni közlekedésről a metróra való átszállást (funkciójában P + R parkolókat) propagál, és háttérbe szorul a kollektív közlekedési eszközök közötti kényelmes átszállás kifejlesztése, a különböző eszközök átjárhatósága (interoperabilitás) pedig igazán fel sem merül. 4 Itt a logisztikai elvek követése a közösségi közlekedésben kifejezetten hibás irányt alapoz meg. 4 S-Bahn koncepció. A 11 elővárosi vasútvonal bekapcsolása a főváros belső közlekedésébe, átjárhatóság földrajzi értelemben. Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve

64 64 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf

65 65 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf

66 66 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf

67 67 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf

68 68 Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve Távlati koncepció és a 2020-ig javasolt fejlesztés terve. FKT URB konzorcium 2008. december

69 69 Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve Távlati koncepció és a 2020-ig javasolt fejlesztés terve. FKT URB konzorcium 2008. december

70 70 Budapest teherforgalmi stratégiája Elérhetősége: http://www.budapest.hu/resource.aspx ?ResourceID=TirPortalBinary&docu mentversionid=67144

71 71 Budapest teherforgalmi stratégiája Budapest teherforgalmi stratégiája Elérhetősége: http://www.budapest.hu/resource.aspx?ResourceID=TirPortalBinary&documentversionid=67144

72 72 Budapest teherforgalmi stratégiája Budapest teherforgalmi stratégiája Elérhetősége: http://www.budapest.hu/resource.aspx?ResourceID=TirPortalBinary&documentversionid=67144

73 73 4 A probléma: szervezetten megoldani a diszperz városi szállításokat 4 Uniós city-logisztika tanulmányok városkörnyéki áruelosztó központok majd az intermodális teherforgalmi központok (parkok) kialakítását javasolják 4 A valóságban ritkán vált be a séma: nincsenek típus-megoldások: a tapasztalatokból lehet (kell) tanulni, de minden város egyedi megoldásokat igényel. 4 Teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv 2007 ( 1/6 akció a városi teherforgalom ); ill. A városi mobilitás új kultúrája felé 2007 ( integrációk ) 4 Budapest 2001-es közlekedési rendszerfejlesztésének terve átvette az elosztó központok elvét, és a közösségi közlekedésben hasonló intermodális csomópontokra (kényszerátszállást jelentő végállomásokra) alapozta a struktúráját. Fordulat: S-Bahn 4 Budapest közlekedési rendszerének 2008. évi fejlesztési terve, bár tartalmazza a S-Bahn koncepciót, az új logisztikai elvet nem tette struktúrája alapjává. „Teherforgalmi stratégia” elv- és távlathiányos A city-logisztikáról – Összefoglaló

74 Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia/ Budapest, 2013 március 25. ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK) KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések