Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991"— Előadás másolata:

1 A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991
Szelektív figyelem Tartós figyelem és éberség A figyelem intenzitása A figyelem megosztása Tartós figyelem: bizonyos ingerek felvételének képessége rövid időre megnő, vagy hosszabb időre fennmarad – monotónia tűrés, feladattartás

2 Az aktív figyelem átlagos időtartama az egyes életkorokban
5-7 éves korban max. 15 perc 7-10 éves korban max. 20 perc 10-12 éves korban max. 25 perc Prepubertás idején a koncentrációs képesség valamelyest csökken 14 éves kortól kb. 30 perc (Ortner 1979) Feltűnő javulás tapasztalható a tartós figyelmi teljesítményben a éves életkor körül. A lényeges és a lényegtelen ingerek megkülönböztetésében drámai emelkedés. Oka: A homloklebeny érése.

3 Az átlagos napi teljesítménygörbe
A figyelmi működést sokféle tényező befolyásolja: a nap, a hét, az év mely szakaszában vagyunk. A testi, pszichés állapot, az életmódja, táplálkozása, alvásigénye, fáradékonysága,az információ érdekessége, újszerűsége, a tanóra üteme, a pedagógus stílusa.

4 A figyelemzavarral küzdő gyermekek csoportjai
Probléma a figyelem összpontosításával Probléma az intenzív figyelemmel Probléma a figyelem megosztásával Probléma a figyelem terjedelmével

5 Vizuális figyelem fejlesztése:
Mi változott? Keresd a párját! (pl. memóriakártyákkal) Kakukktojás játékok Melyik nem illik a sorba? Keresd az egyformákat! Pontok összekötése Építs ugyanilyet (pl. pálcikából, kockából stb.) Labirintus játék: térben papíron, mágnessel Tréfás képek Nagy képen kis részlet megtalálása Képek átmásolása Felvillantott képek, információk megfigyelése (látótér növelése) Lényeges információ kiemelése szövegből, képekből Figyelemmegosztás fejlesztése több egyidejű információ megadásával Betűtáblában megadott betűk, szavak keresés

6 Auditív figyelem fejlesztése:
Zörejek, hangok, beszéd hallgatása Kiemelt inger érzékelése, jelzése: taps, koppantás stb megbeszélt jelre, szóra Háttérzaj készítése számítógépen, kazettán (pl.témához illő effektek, zenei aláfestés, ének, beszéd, állathangok, forgalom zaja stb.)

7 Vizuális érzékelés, észlelés Térészlelés, téri tájékozódás
Érzékelés, észlelés, tájékozódás fejlesztése: Vizuális érzékelés, észlelés Taktilis észlelés Auditív észlelés Térészlelés, téri tájékozódás

8 internetes játékok: dobolás: mmelmaus.html Teszt: eves_valojaban_az_agyad_A_legjobb_onli_02P7 MW

9 Figyelemfejlesztés

10 1. Kit látunk a képen? egy manót 2. Mikből tudhatjuk, hogy az? a füléről és a cipőjéről 3. Mit fog a kezében? lóherét 4. Melyik kezében fogja? a bal kezében 5. Mit csinál a másik kezével? támasztja a fejét; könyököl 6. Min ül a manócska? gombán

11 Különbségkereső

12 Elveszett számok! Nézd meg figyelmesen a számokat!
Keresd meg, hogy melyik a legnagyobb és melyik a legkisebb szám! Keresd meg, hogy melyik szám veszett el a számsorból! De csak akkor írhatod le a számokat, ha eltűntettem a képet!

13 Elveszett számok! 1.

14 10 9 1 6 3 4 7

15 Most leírhatod melyik szám hiányzik!

16 10 5 9 1 6 3 4 2 7 8

17 Elveszett számok! 2.

18 1 5 10 14 12 20 9 17 6 18 4 19 2 7 13

19 Most leírhatod melyik szám hiányzik!

20 11 1 10 14 5 20 12 9 17 6 3 18 15 4 19 7 13 8 16 2

21 Elveszett számok! 3.

22 20 24 14 18 25 23 27 16 30 21 17 15 13 26 11 29

23 Most leírhatod melyik szám hiányzik!

24 20 24 14 18 25 23 27 16 22 12 19 28 30 21 17 15 13 26 11 29


Letölteni ppt "A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991"

Hasonló előadás


Google Hirdetések