Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az autóipari tudástranszferek földrajzi dimenziói: Kelet-Közép-Európa Dr. Smahó Melinda Generációk diskurzusa a regionális tudományról 2012. november 23.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az autóipari tudástranszferek földrajzi dimenziói: Kelet-Közép-Európa Dr. Smahó Melinda Generációk diskurzusa a regionális tudományról 2012. november 23."— Előadás másolata:

1 Az autóipari tudástranszferek földrajzi dimenziói: Kelet-Közép-Európa Dr. Smahó Melinda Generációk diskurzusa a regionális tudományról 2012. november 23.

2 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 28 Az autóipar kutatás-fejlesztési és innovációs sajátosságai Forrás: Kremlicka et al. 2011 Modularizáció Termék életciklus rövidülése Low Cost – High Tech

3 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 38 A járműipari értéklánc szerkezete Forrás: The Automotive Sector in CEE…, 2007, 9.

4 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 48 A beszállítói kompetenciák piramisa Forrás: Gelei–Venter–Gémesi 2011, 186–190. o. alapján saját szerkesztés

5 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 58 Globális értéklánc elmélet => centrum-periféria viszony újszerű értelmezése Megújítás (Upgrading) Termék megújítás Folyamat megújítás Értékláncon belüli (funkcionális) megújítás Értékláncok közötti megújítás Follow sourcing Kelet-Közép-Európa Tudásáramlás és nemzetközi munkamegosztás

6 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 68 Járműipari (NACE 34) vállalatok száma Európa néhány országában Ország Vállalatok száma (db) Változás (%) (2007/1999) 1999200020022007 Németország2 3082 2832 5582 483107,6 Ausztria206193237307149,0 Csehország288341573491170,5 Lengyelország1 6461 1451 0701 32880,7 Szlovákia415376141343,9 Magyarország194202396409210,8 Szlovénia1241269610483,9 Románia218300352402184,4 Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics

7 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 78 GDP arányos K+F ráfordítások (2007) és járműgyártó vállalatok Forrás: 91 autó- ill. motorgyár 54 régióban Éles határvonal Németország és KKE országok között Németországi gyárak => 5 kivételével olyan régiók, ahol 1% fölötti a GDP arányos K+F ráfordítás

8 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 88 GDP arányos K+F ráfordítások (2007) és járműgyártó vállalatok Forrás:

9 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 98 Európai járműgyártó vállalatok K+F beruházás szerinti rangsora (2010) Forrás: EU Investment Scoreboard 2011 adatai alapján saját szerkesztés. Rang (1000 európai cég) Vállalat neveOrszág K+F beruházás (millió EUR) Foglalkoz- tatottak száma (fő) Egy foglalkozta- tottra jutó K+F beruházás (ezer EUR/fő) Rangsor (1 főre jutó K+F beruházás) 1VolkswagenNémetország6 258351 90717,87 3DaimlerNémetország4 852258 12018,86 7Robert BoschNémetország3 824276 41813,811 12BMWNémetország2 77394 44629,45 15Peugeot (PSA)Franciaország2 402198 22012,117 FiatOlaszország1 936196 7239,822 20RenaultFranciaország1 728124 74913,910 23ContinentalNémetország1 525142 69510,718 31PorscheNémetország924148 1996,231 45ZFNémetország62162 5589,921

10 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 1010 8 A járműipar (NACE 34) kutatás-fejlesztési jellemzői Kelet-Közép-Európa országaiban Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics Ország Országon belüli K+F ráfordítások (millió EUR) K+F ráfordítások hozzáadott értékhez viszonyított aránya (%) 20022007 Változás (%) 20022007 Változás (különbség) Németország13 621,217 587,3129,124,824,0-0,8 Ausztria310,8323,9104,213,910,0-3,9 Csehország174,9289,8165,78,96,7-2,2 Lengyelországn.a.26,9n.a. 0,7n.a. Szlovákia0,73,0428,60,2 0,0 Magyarország16,854,1322,01,32,00,7 Szlovénia3,07,1236,72,01,9-0,1 Románia4,50,715,61,70,1-1,6

11 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 1 8 A járműipar (NACE 34) kutatás-fejlesztési jellemzői Kelet-Közép-Európa országaiban Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics Ország K+F foglalkoztatottak száma (fő) K+F foglalkoztatottak összes foglalkoztatotton belüli aránya (%) 20022007 Változás (%) 20022007 Változás (különbség) Németország78 11183 1551068,99,80,9 Ausztria1 7752 0721176,36,1-0,2 Csehország2 5363 2521282,82,7-0,1 Lengyelországn.a.1 118-n.a.0,8n.a. Szlovákia11272640,60,2-0,4 Magyarország990876882,71,6-1,1 Szlovénia841331581,21,30,1 Románia1 4681 070732,11,7-0,4

12 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 1212 8 Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozóra jutó ráfordítás (ezer EUR/fő) Ország Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozóra jutó ráfordítás (ezer EUR/fő) Változás (%) 20022007 Németország174,4211,5121,3 Ausztria175,1156,389,3 Csehország69,089,1129,2 Lengyelországn.a.24,1n.a. Szlovákia6,341,7666,7 Magyarország17,061,8363,9 Szlovénia35,753,4149,5 Románia3,10,721,3 Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics adatai alapján saját számítás

13 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 1313 8 Járműiparhoz kapcsolódó egyetemi karok Csehországban Forrás: Czechinvest 2009, 12.

14 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 1414 8 Autóipari kutatás-fejlesztési kapacitások Kelet-Közép-Európa néhány országában (2010) KategóriaSzlovéniaSzlovákiaMagyarországRománia Tudományos és technológiai park1 Egyetemi központ6132 Kiválósági központ71 Technológiafejlesztő központ639136 Kutatóközpont/ kutatóintézet483 Mérnöki szolgáltatásokat nyújtó központ 8634 Tesztközpont12 Innovációs központ321 Összesen85362016 Forrás: ACSEE 2010, 15–16 alapján saját szerkesztés.

15 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 1515 8 Jelentősebb autóipari vállalatok kutatás-fejlesztési egységei Kelet-Közép-Európa néhány országában Forrás: The Automotive Sector in CEE…, 2007, 26 OrszágBeruházók Lengyelország Delphi, Faurecia, TRW Automotive, Volvo, Remy Automotive, Valeo, Volkswagen Csehország Bosch, Mercedes-Benz, TRW Automotive, Valeo, Visteon, Ricardo Magyarország Audi, Bosch, Denso, Magna-Steyr, Visteon, Knorr-Bremse, Continental, Thyssen-Krupp Szlovákia PSA, Volkswagen, Johnson Controls, Visteon

16 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 1616 8 Néhány KKE ország K+F kapacitásainak tulajdonos szerinti megoszlása (2010) Forrás:

17 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 1717 8 A járműipari vállalatok K+F ráfordításainak nagysága és bruttó hozzáadott értékhez viszonyított aránya Magyarország régióiban, 2008 Forrás: A járműipar helyzete…, 2011, 33.

18 Generációk diskurzusa a regionális tudományról Győr, 2012. 11. 23. 1818 8 Összefoglalás Forrás: Éles határvonal Németország (Ausztria), és a KKE országok között Alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés, rutin funkciók telepítése a KKE országokba Szelektív megújítási folyamatok, periferikus helyzet megmarad Erősödő verseny (BRIC), KKE pozícióinak megtartása => versenyképesség alapja a tudás, innováció

19 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség www.ujszechenyiterv.gov.hu 06 40 638 638 Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003

20 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Smahó Melinda Egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Járműipari és Térgazdasági Kutatócsoport smahom@sze.hu


Letölteni ppt "Az autóipari tudástranszferek földrajzi dimenziói: Kelet-Közép-Európa Dr. Smahó Melinda Generációk diskurzusa a regionális tudományról 2012. november 23."

Hasonló előadás


Google Hirdetések