Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A SZAKNYELVOKTATÁS HELYZETE ÉS JÖVŐJE H IDASI J UDIT / BGF A magyarországi nyelvtanulás eredményessége, tanulási környezete az elmúlt évtizedben Oktatáskutató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A SZAKNYELVOKTATÁS HELYZETE ÉS JÖVŐJE H IDASI J UDIT / BGF A magyarországi nyelvtanulás eredményessége, tanulási környezete az elmúlt évtizedben Oktatáskutató."— Előadás másolata:

1 A SZAKNYELVOKTATÁS HELYZETE ÉS JÖVŐJE H IDASI J UDIT / BGF A magyarországi nyelvtanulás eredményessége, tanulási környezete az elmúlt évtizedben Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, 2012 Február 29

2 M IÉRT VAN SZÜKSÉG A ( SZAKMAI ) NYELVI ISMERETEKRE ? Rossz válasz: hogy tudjon a hallgató nyelvvizsgát szerezni (és így diplomához jutni) >>>> kényszer-stratégiák: 1. Ne legyen az idegennyelv-tudás a KKK része 2. Bármely nyelvből legyen a nyelvvizsga elfogadható (formális, ámde értelmetlen teljesítés) 3. Korán letudni a nyelvvizsgát és ténylegesen nem használni a nyelvtudást az oktatásban vagy tanulásban

3 M IÉRT VAN SZÜKSÉG A ( SZAKMAI ) NYELVI ISMERETEKRE ? Jó válasz: hogy megfeleljen a korszerű követelményeknek hogy szélesedjék látóköre hogy tudjon szakirodalmat olvasni, tájékozódni, információhoz jutni idegen nyelveken is hogy képes legyen szakmájával nemzetközi értelemben is lépést tartani

4 M AKRÓKÖRNYEZETI VÁLTOZÁSOK ÉS ELVÁRÁSOK Nemzetköziesedés a munka világában: Versenyképesség Külföldi partnerekkel való kapcsolattartás A szakmai vérkeringésben való részvétel Egységes Európai Felsőoktatási Térség Mobilitás Bologna rendszer Kreditrendszer

5 144 ALAPSZAK NYELVI KÖVETELMÉNYE A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK (KKK) ALAPJÁN SZAKOK SZÁMANYELVVIZSGA ELŐÍRÁS 130 alapszak1 középfokú komplex 12 alapszak1 szakmai középfokú komplex 2 alapszak2 szakmai középfokú komplex

6 239 MESTERSZAK NYELVI KÖVETELMÉNYE A KKK ALAPJÁN SZAKOK SZÁMANYELVVIZSGA- ELŐÍRÁS 204 mesterszak1 középfokú komplex 10 mesterszak1 középfokú komplex + 1 alapfokú (írásbeli vagy szóbeli) 15 mesterszak2 középfokú komplex 7 mesterszak1 felsőfokú komplex 2 mesterszak1 felsőfokú komplex+ 1 középfokú komplex 1 mesterszak2 felsőfokú komplex

7 S ZAKMAI AGGÁLYOK 1/3 Az általános és a szakmai nyelvvizsga elvárások aránya több mint aggályos: Az alapképzési KKK-k 90%-a (144/130) „beéri” középszintű komplex nyelvviszgával : csak 10% kér szakmai nyelvvizsgát!!! Egyetlen Mester KKK sem ír elő szakmai nyelvvizsgát mint követelményt - illetve, ha előír, akkor az kiváltható általános C1 komplex-szel

8 S ZAKMAI AGGÁLYOK 2/3 Az előírt vizsgakövetelmélnyek sem mennyiségi sem minőségi értelemben nem követik a képzési szintemelkedést! Az alapképzési KKK-k 90%-a (144/130) „beéri” középszintű komplex nyelvvizsgával A mesterképzési KKK-k 85%-a (239/204) beéri egyetlen középszintű komplex nyelvvizsgával

9 S ZAKMAI AGGÁLYOK 3/3 Tévhit: A magas-szintű általános nyelvi ismeretek megléte esetén nem szükséges a szakmai nyelv ismerete Még az úgynevezett „nyelvigényes” szakmák esetében sem

10 F OGALMAZÁSBELI VARIÁCIÓK A SZAKMAI NYELVISMERETEK MEGKERÜLÉSÉRE ….a képzési területnek megfelelő szaknyelvi nyelvvizsga, vagy államilag elismert felsőfokú (C1) komplex típusú általános nyelvvizsga ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél….(az érettségi óta eltelt idő a mesterképzések esetén minimum 5 év – ami elmúlhat aktív nyelvhasználat nélkül!)

11 Ú JRAPOZICIONÁLÁS SZÜKSÉGESSÉGE A szakmai nyelv oktatása a felsőoktatási rendszerben alapos újrapozicionálásra szorul A szervezett oktatási keretek között zajló szakmai nyelvoktatási óraszámok kritikus mennyiségének biztosítása Idegen nyelven zajló szakmai tanórák számának a növelése (content-based) Idegen nyelvi ismeretek mobilizálását elősegítő feladatok/követelmények számának a növelése

12 N YELVOKTATÁSI / TANULÁSI ALAPELVEK Az „aszpirin” elv (kritikus tömeg) A „sorrendiség” fontossága A folyamatos használat /karbantartás elve A nyelvtudás nem önálló entitás (sem az oktatásban, sem a záróvizsgán)

13 T ÖRVÉNYI SZABÁLYOZÁS ÚJRAGONDOLÁSA Biztosítsa a keretet a megfelelő szaknyelvi óraszámhoz Az alapképzés és a mesterképzés közötti szintkülönbség a nyelvi igényesség emelkedésében is tükröződjék A „minőségi oktatás” részét képezze az idegen nyelv aktív beépítése az oktatási és vizsgáztatási folyamatba

14 S ZEMLÉLETBELI VÁLTOZÁS SZÜKSÉGESSÉGE A nyelvtudás és annak mérésére szolgáló nyelvvizsga nem bürokratikus formalitás kérdése Az idegen nyelv(ek) és kultúra(k) ismerete egyfajta tőke, amely hozzáadott értéket képvisel Az idegennyelv tudás nem statikus, nem egyszer és mindenkorra szóló bizonyított teljesítmény, hanem folyamatos karbantartást igénylő aktivitás („szidol-elv”) Idegen nyelvtanulási és nyelvhasználati kultúra kialakítása, támogatása (média!!)

15 F ELHASZNÁLT IRODALOM Dr. Sturcz Zoltán: Nyelvi követelmények a kétciklusú képzésben, Egység és sokszínűség az idegennyelv-oktatásban, a gazdasági nyelvoktatás helyzete a felsőoktatásban, Konferenciakötet 2009/2, BGF KVIF Kara 2009

16 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "A SZAKNYELVOKTATÁS HELYZETE ÉS JÖVŐJE H IDASI J UDIT / BGF A magyarországi nyelvtanulás eredményessége, tanulási környezete az elmúlt évtizedben Oktatáskutató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések