Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Járművillamosság-elektronika Alapfogalmak Villamos és mágneses Átmeneti jelenségek Félvezetők Fajtáik 2014.09.04.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Járművillamosság-elektronika Alapfogalmak Villamos és mágneses Átmeneti jelenségek Félvezetők Fajtáik 2014.09.04."— Előadás másolata:

1 Járművillamosság-elektronika Alapfogalmak Villamos és mágneses Átmeneti jelenségek Félvezetők Fajtáik

2 Tematika 1. hét09.04.Regisztráció, tantárgy kialakítás, követelmények Alapfogalmak (villamos, mágneses), Félvezető eszközökalkalmazása gépjárművekben 2. hét Gépjárművek villamos rendszere (villamos hálózat, 42 Voltos rendszer), Áramellátó rendszer (akkumulátorok, jellemzőik, vizsgálatuk) 3. hét09.18.Akadémiai nap (oktatási szünet) 4. hét09.25.Generátorok szerkezete, működése, Feszültségszabályozás 5-6.hét laborgyakorlat: Áramellátó rendszerek a gyakorlatban* - csoportosítás - tulajdonságaik - vizsgálatuk

3 Tematika 7. hét10.16.Indító motorok, Villamos motorok 8. hét10.23.Munkaszüneti nap, nemzeti ünnep 9. hét10.30.Gyújtásrendszerek ismertetése, műszerek, szenzorok 10. hét11.06.Korszerű járművilágítások, Komfortelektronika hét laborgyakorlat: Indítómotorok és mérőműszerek a gyakorlatban* - csoportosítás - tulajdonságaik - vizsgálatuk 13. hét11.27.Zárthelyi 14. hét12.04.Összefoglalás, Zárthelyi dolgozat pótlása, javítása F előadó,csütörtök, 1-2. óra( )

4 Labor időpontok

5 Járművillamosságtan-elektronika I. 5 Definíciók Villamos áram: töltések rendezett irányú áramlása Iránya: pozitívból negatívba mutat (technikai áramirány) negatívból pozitívba (elektronok valós irányú mozgása - fizikai áramirány) Okozhatja:dörzs elektromosság, hő energia, galván- és indukciós elektromosság

6 Járművillamosságtan-elektronika I. 6 Villamos áram hatásai: Hőhatás (ablakfűtés) Elektromágneses (vezető körül mágn. tér) Vegyi (galván elemek) Ívhatás (gyújtógyertya) Élettani (áramütés!!!!!) Fény (izzólámpák)

7 Járművillamosságtan-elektronika I. 7 Áramerősség Áramerősség: I (A) I=Q/t (vezető keresztmetszetén egységnyi idő alatt átáramló töltésmennyiség) 1 A az áram erőssége, ha két párhuzamos, egyenes, végtelen hosszúságú, elhanyagolhatóan kicsiny kör keresztmetszetű és vákuumban, egymástól 1 m távolságban lévő vezető között méterenként 2x10 − 7 N erőt hoz létre.

8 Járművillamosságtan-elektronika I. 8 Feszültség Feszültség: U (V) U=W/Q az elektromos töltésnek az A pontból a B pontba történő mozgatása során végzett munka (W) és az elektromosan töltött test töltésének (Q) a hányadosával definiált fizikai mennyiség. Egysége: J/C Elektromos potenciál: U(P) nevezzük A tér bármely pontjának (P), egy kitüntetett ponthoz (O) viszonyított feszültségét

9 Járművillamosságtan-elektronika I. 9 Ellenállás Ellenállás: R (Ohm) R=U/I Ohm-törvény: a vezetőn átfolyó áram erőssége egyenesen arányos a vezető két vége közti feszültséggel Fajlagos ellenállás: R=  l/A Vezetőképesség: G (Siemens)=1/R

10 Járművillamosságtan-elektronika I. 10 Villamos munka: W=QU=ItU (J) Villamos teljesítmény: P (Watt)=W/t=UI Kapacitás: C(F) C=Q/U (töltés befogadó képesség) a kondenzátorra vitt töltés (Q) és a kondenzátor fegyverzetei közötti feszültség (U) hányadosa. Egysége: C/V, röviden Farad.

11 Járművillamosságtan-elektronika I. 11 Mágneses indukció: B (T) B=M/NIA Mágneses fluxus: (weber)=BA adott felületen áthaladó indukcióvonalak száma Mágneses térerő: H (A/m) Magnetometer

12 Járművillamosságtan-elektronika I. 12 B=μH=μ o μ r H, μ o =4π10 -7 Tm/A μ:permeabilitás μ r <<1diamágneses anyag (fa, ezüst) μ r >1paramágneses anyag (Al, Pt, Mg, Ti, Cr, Mn, Mo, W ) μ r >>1ferromágneses anyag (vas, nikkel, kobalt )

13 Járművillamosságtan-elektronika I. 13 Mágneses Ohm törvény Φ=BA=μHA=μNiA/l=μAθ/l, θ Φ=θ/R M Θ: mágneses gerjesztés=Ni R M : mágneses ellenállás=l/μA

14 Járművillamosságtan-elektronika I. 14 Egyenes tekercsre Egyenes tekercs (szolenoid) mágneses tere: az indukcióvonalak a tekercs belsejében párhuzamos egyenesek - azaz itt homogén a mező. B=μiN/l

15 Járművillamosságtan-elektronika I. 15 A hiszterézisgörbe által bezárt terület arányos a vasanyag átmágnesezéséhez szükséges energiával. A váltakozó irányú gerjesztéssel elvesző energia, a hiszterézisveszteség, hővé alakul át.hiszterézis vasenergiával gerjesztés energia hő

16 Járművillamosságtan-elektronika I. 16 Áramjárta vezetőre ható erő: ha áram folyik egy mágneses mezőbe helyezett vezetőben, és az nem párhuzamos az indukcióvonalakkal, akkor a mágneses mező erőt fejt ki a vezetőre F=liB, másképpen F=QvB Jobbkéz szabály (i: hüvelyk- ujj, B: mutatóujj, F: középsőujj)

17 Járművillamosságtan-elektronika I. 17 Időben változó mágneses mező Mozgási indukció: ha egy vezető az indukcióvonalakat metszve mozog mágneses mezőben, akkor a végei közt feszültség (ha pedig a vezető egy zárt kör, akkor egyúttal elektromos áram) jön létre. Ezt a feszültséget illetve áramot indukált feszültségnek és áramnak nevezzük. Faraday törvény:

18 Járművillamosságtan-elektronika I. 18 Lenz-szabály: az indukált áram iránya mindig olyan, hogy annak mágneses mezeje akadályozza az indukáló folyamatot Önindukciós együttható: induktivitás (tekercsre)

19 Járművillamosságtan-elektronika I. 19 Hall effektus U H =R H BI/h Gyújtásvezérlés Indukció, áram és teljesítmény mérés, érintés- mentes

20 Járművillamosságtan-elektronika I. 20 Tranziens jelenségek Be és kikapcsoláskor T=L/R és W L =Li 2 /2 I max =U/R

21 Járművillamosságtan-elektronika I. 21 Tekercset kondenzátorral helyettesítve W C =CU 2 /2 Üres kondi rövidzárnak tekinthető Áramot korlátozni kell T=RC Ki és bekapcsolásnál Nagy ugrások lehetnek

22 Járművillamosságtan-elektronika I. 22 Félvezetők 4 vegyértékű elemek (Si, Ge) Szén is az, egykristálya a gyémánt Dotálással „szennyezzük” Öt vegyértékűvel: As, Sb, P n típusú Három vegyértékűvel: In, Ga, p típusú

23 Járművillamosságtan-elektronika I H1H 2 He He 2 3 Li Li 4Be4Be 5B5B 6C6C 7N7N 8O8O 9F9F 10 Ne Ne 3 11 N a N a 12Mg12Mg 13 Al Al 14 Si Si 15 P P 16 S S 17 Cl Cl 18 Ar Ar 4 19K19K 20Ca20Ca 21Sc21Sc 22 Ti Ti 23 V V 24 Cr Cr 25 M n M n 26 Fe Fe 27 C o C o 28 Ni Ni 29 C u C u 30 Zn Zn 31 G a G a 32 Ge Ge 33 As As 34 Se Se 35 Br Br 36 Kr Kr 5 37Rb37Rb 3 8 Sr Sr 39Y39Y 40 Zr Zr 41 N b N b 42 M o M o 43 Tc Tc 44 R u R u 45 R h R h 46 Pd Pd 47 Ag Ag 48 Cd Cd 49 In In 50 Sn Sn 51 Sb Sb 52 Te Te 53 I I 54 Xe Xe 6 55Cs55Cs 56Ba56Ba 57La57La * 72 Hf Hf 73 Ta Ta 74 W W 75 R e R e 76 O s O s 77 Ir Ir 78 Pt Pt 79 Au Au 80 Hg Hg 81 Tl Tl 82 Pb Pb 83 Bi Bi 84 Po Po 85 At At 86 Rn Rn

24 Járművillamosságtan-elektronika I. 24 Dióda Villamos visszacsapó szelep P-n átmenetben a szabad elektronok a p rétegbe diffundálnak, míg a lyukak az n réteget pozitív töltésűvé teszik Záró irányú feszültséget rákapcsolva a potenciálgát nő Nyitó irányban (p-re pozitív, n-re negatív) potenciálgát csökken

25 Járművillamosságtan-elektronika I. 25 Fajtáik Egyenirányító diódák (Graetz híd) Jel (kapcsoló) diódák Teljesítmény diódák Feszültség stabilizálás (Zéner)

26 Járművillamosságtan-elektronika I. 26 Graetz- kapcsolás

27 Járművillamosságtan-elektronika I. 27 Tranzisztorok Három réteg, két átmenet N-p-n ill. p-n-p Három kivezetés (bázis, emitter, kollektor) Bipoláris, térvezérelt Erősítése β=50-200=I E /I B Erősítés növelhető (Darlington kapcsolás) Járműben általában kapcsoló üzemben használjuk (gyors, nagy záró irányú és kicsi nyitó irányú ellenállás)

28 Járművillamosságtan-elektronika I. 28 Jelölése:

29 Járművillamosságtan-elektronika I. 29 Tirisztorok Négy réteg n-p-n-p Három kivezetés (p 1, n 2 és p 2,mint gate) P 2 -re nyitó fesz. Tirisztor begyújt Kikapcsolni I A csökken- tésével lehet Vezérlő áram kicsi

30 Járművillamosságtan-elektronika I. 30 Karakterisztikája

31 Járművillamosságtan-elektronika I. 31 Triac Két tirisztor közös gate-tel Mindkét irányban szabályozható


Letölteni ppt "Járművillamosság-elektronika Alapfogalmak Villamos és mágneses Átmeneti jelenségek Félvezetők Fajtáik 2014.09.04."

Hasonló előadás


Google Hirdetések