Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A vezetésről. A vezetés kérdésével kapcsolatos nézetek Személyiség- elméletek Vezetésistílus- elméletek Függőségi elméletek (Handy, 1986, 27.old.)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A vezetésről. A vezetés kérdésével kapcsolatos nézetek Személyiség- elméletek Vezetésistílus- elméletek Függőségi elméletek (Handy, 1986, 27.old.)"— Előadás másolata:

1 A vezetésről

2 A vezetés kérdésével kapcsolatos nézetek Személyiség- elméletek Vezetésistílus- elméletek Függőségi elméletek (Handy, 1986, 27.old.)

3 Személyiség-elméletek Az egyén fontosabb, mint a helyzet Amennyiben sikerül megtalálnunk az eredményes vezetők megkülönböztető személyiségjegyeit, megoldottuk a vezetés problémáját Különböző vizsgálatok eltérő eredményekhez vezettek  a sikerhez vezető személyiségjegyek az adott helyzettől függően változhatnak (Handy, 1986, 27.old.)

4 Gyakrabban előforduló „hasznos” személyiségjegyek 1. Intelligencia: átlagon felüli, de nem zseni 2. Kezdeményezőkészség 3. Magabiztosság 4. Helikoptertényező 5. Jó egészség 6. Lelkesedés 7. Kapcsolatkészség 8. Bátorság (Handy, 1986, old.)

5 A sikeres művezető tulajdonságai 1. Intelligencia 2. Képzettség 3. Speciális vagy műszaki tudás, kézügyesség vagy testi erő 4. Tapintat 5. Energia 6. Határozottság 7. Becsületesség 8. Ítélőképesség 9. Egészség (Taylor, 1983, old)

6 A személyiség-elméletek bírálata Elérhetetlen eszménykép Túl sok a kivétel Az első 3 „hasznos” személyiségjegy szükséges, de nem elégséges feltétel A személyiségjegyek meghatározása homályos (Handy, 1986, 28.old.)

7 Vezetésistílus-elméletek Az alkalmazottak olyan vezetőknél dolgoznak keményebben, akik meghatározott vezetési stílust alkalmaznak Autokratikus-Demokratikus dimenzió Strukturáló-Támogató vezetési stílus (Handy, 1986, old.)

8 A támogató vezetési stílus Növeli az alkalmazottak elégedettségét Csökkenti a fluktuációt és a panaszokat Csökkenti a csoportközi konfliktusokat A beosztottak által kívánt stílus (Handy, 1986, 29.old.)

9 Ellenérvek: Nem szükségképpen eredményez nagyobb termelékenységet Ismétlődő vagy rutin feladatoknál rövid távon a feladatokat pontosan kiosztó vezetési stílus eredményesebb Egyes emberek jobban szeretik, ha irányítják őket (Handy, 1986, old.)

10 Függőségi elméletek Figyelembe veszik a vezetési helyzetekben jelentkező egyéb változókat is: A feladatot A munkacsoportot A vezető csoporton belüli helyzetét (Handy, 1986, 30.old.)

11 Fiedler elmélete Szempontok: A vezető és csoportja közötti kapcsolat A feladat jellege A konkrét utasításokkal dolgozó (feladatorientált) vezetési stílus akkor a leghatékonyabb, ha a körülmények a vezetés szempontjábül nagyon kedvezőek vagy nagyon kedvezőtlenek Átmeneti helyzetekben inkább a kapcsolatorientált vezetési stílus a sikeres (Handy, 1986, 30.old., Bakacsi, 2001, 200 old. )

12 Kedvező helyzet: A vezetőt szereti a csoport és bízik benne Az elvégzendő feladatot világosan megfogalmazták és érthetően közölték a csoporttal A vezető jelentős hatalmat élvez a csoportban (Handy, 1986, 30.old.)

13 Az optimális illeszkedés 4 befolyásoló tényező-csoport: Maga a vezető A beosztottak A feladat A környezet Helyes vezetési stílus nem létezik, a vezetés akkor a legeredményesebb, ha létrejön az első 3 tényező optimális illeszkedése Merev-rugalmas skálán értékelik a tényezőket (Handy, 1986, old.)

14 A vezető magatartását befolyásoló tényezők Értékrend A beosztottak iránti bizalom Megszokás Saját munkájának az értékelése A bizonyosság igénye A stressz tolerálásának mértéke Életkor (Handy, 1986, old.)

15 A beosztottak magatartását befolyásoló tényezők Saját intelligenciájuk és szaktudásuk értékelése A csoport és a vezető közötti pszichológiai szerződés Érdeklődés a probléma iránt A konkrét utasítások iránti igény A csoport múltbeli tapasztalata Kulturális tényezők (Handy, 1986, 33. old.)

16 A feladat Jellege Az időtényező Bonyolultság A hibák következményeinek súlyossága Fontosság (Handy, 1986, old.)

17 A környezet A vezető hatalmi helyzete, befolyása a szervezetben A vezető és a csoport kapcsolata A szervezeti normák A szerkezeti felépítés és működés A beosztottak sokfélesége (Handy, 1986, 35. old.)

18 A vezetés alapvető dimenziói Támogatás Az interakciók elősegítése A cél hangsúlyozása A munka elősegítése (Handy, 1986, 36. old.)

19 A vezető mint közvetítő és példakép Nagyköveti feladat Példakép-szerep (Handy, 1986, old.)

20 A hatalom A hatalom viszonylagossága A hatalom egyensúlya A hatalom hatóköre (Handy, 1986, 40. old.)

21 A hatalom forrásai Jutalmazás Pozíció Szaktudás Személyiség ereje Negatív hatalom (Handy, 1986, old.)

22 A befolyásolás módszerei Erőszak Szabályok és eljárások Kölcsönös juttatások Meggyőzés Ökológia Fizikai környezet Pszichológiai és szociológiai környezet (Handy, 1986, old.)

23 Az egyén válasza a befolyásolásra Elfogadás Azonosulás Internalizálás (Handy, 1986, old.)

24 Bibliográfia Handy, Ch. B (1986): Szervezetek irányítása a változó világban, Mezőgazdasági Kiadó, Budapest Bakacsi, Gy. (2001): Szervezeti magatartás és vezetés, KJK, Budapest


Letölteni ppt "A vezetésről. A vezetés kérdésével kapcsolatos nézetek Személyiség- elméletek Vezetésistílus- elméletek Függőségi elméletek (Handy, 1986, 27.old.)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések