Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Sipos Károly alezredes

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Sipos Károly alezredes"— Előadás másolata:

1 Sipos Károly alezredes
HM Hatósági Hivatal Katonai Légügyi Igazgatóság Európai katonai légügyi szabályozás hazai bevezethetősége Sipos Károly alezredes

2 EDA MAWA FORUM – European Defence Agency Military Airworthiness Authorities Forum
Felállításáról 2008-ban 26 EU ország védelmi minisztere határozott; Működését a Basic Framework Document (BFD) szabályozza; NINCS LÉGÜGYI HATÓSÁGI JOGKÖR!!! Tagjai: a katonai légügyi hatóságok képviselői (HU speciális helyzete); A jogszabályalkotás ún. Task Force –okban folyik; HU kezdeti részvétele, majd között szünet; HM HH KLI megalakítása után kapcsolatfelvétel; EDA MAWA BFD 2.0 aláírása; Közös képviselet: HM HH KLI+NKH LH ÁLF.

3 The EDA Member States: 28 EU States - Denmark
IS The EDA Member States: 28 EU States - Denmark FL NO SE EE LV RU DK LT KZ IR RU BY UK NL PL BE UA DE CZ LU SK MD AU FR CH HU RO GE SL AZ HR AM RS BA IR KO BG IT ME PT ES FYROM TR AL GR IQ SY DZ CY MA TN MT

4 EDA MAWA FORUM folyt. Fő feladata: a polgári szabályozás (EASA Part -ok) mintájára az egységes európai katonai légügyi szabályozórendszer kialakítása (European Military Airworthiness Regulation – Európai Katonai Légügyi Jogszabály (EMAR); Miért? - 216/2008/EK rendelet (EASA megalakítása), ipari érdek; Garancia: az állami légiközlekedés jogszabályi környezete, szervezése, végrehajtási mechanizmusai más EU-tagországokéhoz hasonlóvá válhatnak, megkönnyítve az együttműködést nemcsak a békeidőben, de a műveleti viszonyok között is; Nem korlátozhatja a tagországok védelmi képességeit, azok bevezetéséről minden tagország önállóan határozhat; EASA – MAWA emü. -> JMAA megalakítása? 2016/2008/EK rendelet I. fejezet 1. cikk (2) bekezdés: E rendelet nem alkalmazandó a következőkre: a) az (1) bekezdés a) és b) pontjában említett olyan termékek, alkatrészek, berendezések, személyzet és szervezetek, amelyek katonai, vámügyi, rendőrségi, kutatás-mentési, tűzoltási tevékenységekben, illetve a parti őrség feladataiban vagy hasonló tevékenységekben vagy szolgáltatásban vesznek részt. A tagállamok vállalják annak biztosítását, hogy az ilyen tevékenységek vagy szolgáltatások a lehetséges mértékben figyelembe vegyék e rendelet céljait; Nagy ipari érdek fűződik a kialakításhoz, hiszen a nemzetközileg elfogadott jogszabályrendszer megkönnyíti a fejlesztők, gyártók munkáját, mert minden tagország ugyan azt az elevet, jogszabályt használja, így nem kell külön-külön mindenhol megfeleltetni az adott eszközt. Az összehangolt Európai Katonai Légialkalmassági Rendszer megteremti a többnemzeti fejlesztések, beszerzések és rendszeresítések alapját, ami a ráfordított idő és erőforrások csökkenését, jobb hatásfokú felhasználását eredményezi.

5 EMAR - European Military Airworthiness Regulation
Jelenlegi ambíció a repülő-műszaki terület szabályozása (RPAS is); Minden állami légijármű „komplex motoros légijárműnek” minősül; Nem csak EU tagországok alkalmazzák; European Military Airworthiness Document (EMAD): EMAD 1 – Definition and Acronyms Document; EMAD R – Recognition; EMACC – European Military Airworthiness Certification Criteria EMAR Implementation Guidance EMAR Forms Document Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS)

6 EMAR - European Military Airworthiness Regulation
European Military Airworthiness Requirements (EMAR): EMAR 21 – Certification of Miltary Aircraft and Related Products, Parts and Appliances, and Design and Production Organizations; EMAR 66 – Military Aircraft Maintenance Licensing; EMAR 145 – Requriments for Maintenance Organisations; EMAR 147 – Aircraft Maintenance Training Organisations; EMAR M – Continous Airworthiness Management Organization (CAMO) – kidolgozás alatt; Alkalmazási segédletek: AMC&GM – Acceptable Means of Compliance & Guidance Material. Az EMAR-ok az EASA Part-ok mintájára lettek kidolgozva, szövegezésük, tartalmuk gyakorlatilag azonos, szellemiségük hasonló. Fontos ismét hangsúlyozni, hogy az EMAR-ok nem kötelező érvényűek a tagországok számára, azokat nem egy EK rendelet vezeti be.

7 Hazai bevezethetőség A hazai állami légiközlekedési jogszabályok frissítésre szorulnak; Teljes, részleges adaptáció; Jelenlegi ambíció a repülő-műszaki terület szabályozása; EMAR-ok lefordítása; Hazai szervezeti kialakítás vs. EMAR szerinti követelmények EMAR /1998. (XII. 21.) HM rendelet az állami légijárművek nyilvántartásáról, gyártásáról és javításáról, valamint a típus- és légialkalmasságáról; EMAR 145 – tulajdonos (owner), fenntartó (TC holder), üzemeltető (operator) – CAMO; EMAR 147 – kiképző intézet, kiképzés – NKE, MH AA, más intézmény, modulok, óraszámok, integrált vagy kiegészítő képzés; EMAR 66 – szoros kapcsolat EMAR 147, nyugati-keleti típusok Hajózó és légiforgalmi szolgálatok területe - BVR az állami légiközlekedés jogszabályi környezete, szervezése, végrehajtási mechanizmusai más EU-tagországokéhoz hasonlóvá válhatnak, megkönnyítve az együttműködést nemcsak a békeidőben, de a műveleti viszonyok között is

8 Köszönöm a figyelmet! EDA MAWA web site:


Letölteni ppt "Sipos Károly alezredes"

Hasonló előadás


Google Hirdetések