Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Óvoda bemutatása  Kikelet Waldorf óvoda, nemcsak óvoda, közösség is  A Waldorf pedagógia: természetközeliség, kizárólag természetes alapanyagok, utánzáson.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Óvoda bemutatása  Kikelet Waldorf óvoda, nemcsak óvoda, közösség is  A Waldorf pedagógia: természetközeliség, kizárólag természetes alapanyagok, utánzáson."— Előadás másolata:

1

2 Óvoda bemutatása  Kikelet Waldorf óvoda, nemcsak óvoda, közösség is  A Waldorf pedagógia: természetközeliség, kizárólag természetes alapanyagok, utánzáson alapuló nevelés, vegyes csoport, ritmusok, alapszabály: nem viszünk be játékot!  Napi ritmus: Művészeti munka, szabad játék, körjáték, udvar, mese, ebéd (közben mondókák mindenhol).  Heti ritmus-művészeti munka: rajzolás, festés, gyurmázás, cipógyúrás, gyapjúkép készítése (állandó napokon)  Éves ritmus: az évszakok és az ünnepkörök követése a mindennapi tevékenységekben: betakarítás, Mihály- időszak, Márton ünnep, Szent Miklós, Karácsony, farsang, húsvét, pünkösd, nyárrünnep.  Hagyományápolás és a környezeti nevelés megjelenése a mindennapokban (utánzás)  Kapcsolatrendszer fő pillére: a közösség.

3

4

5

6

7

8 Kritériumrendszer megvalósulása  Fenntarthatóságra nevelés  Környezet-és egészségtudatosságra nevelés  A helyi természeti értékek védelmének nevelése Mindezek áthatják az óvoda mindennapjait. Megjelennek a környezetben, a napi tevékenységekben, a kapcsolatokban, stb.

9 Kritériumrendszer megvalósulása  Hungarikumok, helyi értékek  népművészeti és kézműves képzés, népdalok, a magyar növény- és állatfajoktól, a gyógynövényekig, a magyar konyha.

10 Kritériumrendszer megvalósulása Óvodapedagógusok alkalmazott módszerei:  tevékenységekben megvalósuló tanulás  játék, játékos cselekvéses tanulás,  terepi tapasztaltatás,  tevékenykedtetés,  felfedeztetés,  élménypedagógia,  projektpedagógia,  szenzitív módszerek,  kooperatív tanulási elemek alkalmazása

11

12

13

14

15

16

17 Kritériumrendszer megvalósulása A nevelés folyamatában:  az igényeknek, szükségleteknek megfelelően valósul meg a képességek fejlesztése, a különféle eszközök használatának megtanulása, kirándulások szervezése, stb.): a csoport kor- és nem-összetételéhez alkalmazkodik  differenciált bánásmód elve: egyéni képességükhöz és fejlettségükhöz igazodó nevelés: a nagyobbak aktívabb bevonása, a kicsit szemlélődve tanulnak. (Lehel)  fogyasztói, táplálkozási, élelmiszerhigiéniai, hulladékkezelési szokások alakítása, ételkészítési ismeretekre nevelés, szoktatás: mondókákkal, példamutatással, tevékenykedtetéssel.

18

19

20

21

22 Kritériumrendszer megvalósulása  kommunikációs kapcsolat az óvoda és partnerei között- a helyi térségi identitás erősítése:  „Kirándulások”:Szabó kertészet (kiskert), Dancsi kertészet (alma), Dombos tanya, Debreceni botanikus kert, Hortobágyi NP, mindez a szülők aktív közreműködésével, jelenlétével.  Pedagógiai programok: Előadások, konzultációs lehetőségek  Közösségi programok: Adventi vásár, Öko-baba klub, Aprók háza  Helyi beszállítók  kapcsolatrendszerében (a fenntartói oldal vonatkozásában) a tervezésben és a megvalósításban a helyi igények, lehetőségek és szükségletek összhangja: A fenntartó (szülői közösség) segítő, közreműködő magatartása a hétköznapokban is.

23 Kritériumrendszer megvalósulása  A hagyományok ápolása, élése a szülők bevonásával, és így a családdal való kapcsolatban: közösség (pl. közös családi almaszedés). A népszokások, jeles napok ünneplésénél érvényre jutnak a helyi környezeti adottságok.  A környezeti neveléshez kapcsolódó szakirodalom, a felnőttek és a gyermekek környezet- és egészségbarát szemléletét formáló kiadványok, könyvek. Alakítják a gyermekek közvetlen és tágabb környezetének (család, település) környezettudatos szemléletét, fogyasztói szokásait:  Kialakulóban van egy ovi-könyvtár is a szülők számára,  de alapvetően mi nem könyvből, hanem saját tevékenységeinken keresztül, szemléletünkkel tanítjuk meg mindezt. Az oviban a szülők is sokat tanulnak (az óvónőktől és egymástól is)!

24 Kritériumrendszer megvalósulása  Az óvoda dolgozói (mindenki)életmódjukkal és munkájukkal pozitív mintát nyújtanak  a környezettudatos magatartásra,  az ökológiai szemléletformálásra,  az egészséges életmód szokásainak megalapozására,  a közösségi egészséges életvitelre.  A nevelőmunka folyamatában résztvevő szakemberek és a pedagógiai munkát segítő alkalmazottak, (pedagógiai asszisztens, dajka, óvodatitkár), tiszteletben tartják az adott óvoda helyi nevelési elveit. Nincs gondnok, mindent az óvónők és a szülők csinálnak.

25 Kritériumrendszer megvalósulása  Az intézményvezető és az óvodapedagógusok példamutató magatartása, erős szemléletbeli meggyőződése  Az óvodában munkaközösség működése ( szülői és nevelői munkaközösség )  Mentori feladatok a leendő ovodások családjai körében:  Öko-baba klub  Aprók háza

26 Kritériumrendszer megvalósulása  Az óvodapedagógusok továbbképzésében meghatározó szempont a Zöld Óvodai programokkal kapcsolatos fejlődés.  Waldorf képzés  Zöld óvoda kritériumrendszere a gyakorlatban c. képzés  „Balance”- életegyensúly, ember-természet kapcsolat (angol nyelven)  Belső tudásátadás.

27 Kritériumrendszer megvalósulása  Szelektív hulladékgyűjtés (pl. papír, műanyag stb.), veszélyes hulladékok (pl. elem, olajos palack stb.).  A „hulladék nem szemét ” : újrafelhasználás (ajándékkészítés, játékkészítés stb.)  A felnőttek által használt terek (pl. iroda): A pedagógusok a szülőkkel együtt a rontott (használt) papírokat külön tárolóba teszik, hogy a gyerekek újból és sokféleképpen felhasználhassák.

28 Kritériumrendszer megvalósulása  Biztonságos élelmiszerellátás, a piachoz kapcsolódóan a tudatos fogyasztó és vásárló program érvényesül:  helyi, vegyszermentes beszállítók  Szülői munkacsoport működik a megfelelő minőségű ételek érdekében.  Heti tízórai: idényfüggően összeállítva, amikor van, friss zöldség-gyümölcs, kenyérrel, sajttal, stb. Télen több kása, változatosan ízesítve, olajos magvakkal, aszalt gyümölcsökkel, sajttal, stb.  HÉTFŐ: Csipkebogyó tea, Rizs kása  KEDD: Levendula tea, Árpa kása  SZERDA: Körömvirág tea, Köles kása  CSÜTÖRTÖK: Bodza tea, Rozs cipó  PÉNTEK Hársfa tea, Zab kása

29 Kritériumrendszer megvalósulása Az óvodaépület berendezése és gyermekek által használt eszközök, játékok, berendezési tárgyak:  környezetbarát szemléletmód,  egyszerűség,  takarékosság,  Praktikusság,  természetes anyagok felhasználása. (pl.fa, gyapjú, termések, pamut anyagok)

30 Kritériumrendszer megvalósulása  A csoportszoba és a többi helység egyéni hangulata, arculata, sok-sok növénnyel, a természetsarokban a természet által adott „kincsekkel” ( évszakasztal ).  Rendszeres, folyamatos növényápolási, állatgondozási feladatok ( télen madáretetés ).

31 Kritériumrendszer megvalósulása  Az óvoda udvara:  mentes a legtöbb allergiát, valamint az esetleges mérgezést és sérülést okozó növényektől.  zöldséges- és virágoskert,  gyógy-és fűszernövény rész,  kisméretű kerti szerszámok  udvari játékok környezetbarát anyagból (fa, vessző), melyek megfelelő helyet, teret adnak a gyermekek szabad játékának. ( szellős udvar )  udvari árnyékolók ( fás, madárbarát kert ), ivási lehetőség biztosított.  mindennap megfelelő hely és idő áll rendelkezésre a szabadban történő egészséges mozgáshoz, játékhoz.

32 Kritériumrendszer megvalósulása Az óvoda működtetése során  környezetbarát tisztítószerek használata: - Citromsav (vízkőoldás, folttisztítás) - Ecet (fertőtlenít, tisztít pl. WC, lefolyó) - Szódabikarbona (zsíroldás, ecettel kiváló) - Marhaepe (zsír és folttisztítás) - Teafa-, Kókusz és egyéb olaj alapú felületaktív anyagok  tudatos takarékosság, (villany-, a vízhasználat, fűtés,)  kapcsolatok széles és többirányú kiépítése  energiatakarékos izzók vannak a folyosókon, termekben a világítás megfelel az egészségügyi előírásoknak  környezetbarát fűtési rendszer (gáz).  a levegő illatosítására gyógynövényeket, illóolajokat használunk (levendula, citromfű, teafa, stb.)

33 A siker kulcsa: - a hiteles pedagógus - a tudatos szülők - az összetartó közösség

34 Köszönöm a figyelmet! Honlapunk: hu


Letölteni ppt "Óvoda bemutatása  Kikelet Waldorf óvoda, nemcsak óvoda, közösség is  A Waldorf pedagógia: természetközeliség, kizárólag természetes alapanyagok, utánzáson."

Hasonló előadás


Google Hirdetések