Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Felelős vásárlás és a natúrhatnám fogyasztó dr. Szigeti Cecília.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Felelős vásárlás és a natúrhatnám fogyasztó dr. Szigeti Cecília."— Előadás másolata:

1 Felelős vásárlás és a natúrhatnám fogyasztó dr. Szigeti Cecília

2 Választási lehetőségek

3 Választási lehetőségeink Néha dönthetünk http://www.youtube.com/ watch?v=rSJcy9V9vf4&fea ture=relmfu Néha nem… http://www.youtube.com/ watch?v=dcBNRCldLvE

4 Egyéni és közösségi felelősség „… egyéni jólétünk elválaszthatatlanul kötődik valamennyi embertársunkéhoz, illetve a környezethez, amelyben élünk. Ebből pedig az következik, hogy minden cselekedetünk, szavunk és gondolatunk, bármilyen jelentéktelennek tűnjék is, nemcsak ránk magunkra, hanem mindenki másra nézve is következményekkel jár.” Őszentsége a Dalai Láma (2001): Ősi bölcsesség, modern világ Európa Könyvkiadó

5 Felelős termék amelyet környezetbarát- környezetet kevéssé terhelő- módon állítottak elő, amelyek kereskedelme során a termelő is hozzájutott a méltányos jövedelemhez, amely helyi, vagy a forgalmazás helyéhez közel előállított termék.

6 Környezet iránti felelősség, ökológiai termék Az Unióban 2010. június 1.-től kezdve az új bioterméket egységesített zöld jelzéssel látnak el, amelyet legkésőbb 2013- ra minden EU-s országnak használnia kell, és az említett termékeken láthatóvá kell tenni a vásárlók számára.

7 Magyar biotermék Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. ellenőrző és tanúsító szervezet mára már a magyarországi biotermékek közel 95%- át ellenőrzi.

8 Reform- és natúrélelmiszer …nincs se jogszabályi definíció, se ellenőrzési rendszer. Ugyanakkor- mivel a termékcímkézés nem kötelező-, számos olyan termék is létezhet, amely megfelel a biotermékekkel szemben támasztott követelményeknek, de nem rendelkezik ökocímkével.

9 Méltányos kereskedelem- Fair Trade A Fair Trade (FT) mozgalomnak az a fő célja, hogy a harmadik világ országaiban élő termelők méltányos árat és biztos jövedelmet kapjanak az áruikért. A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait.

10 Fair Trade történelem Az első méltányos kereskedelemből származó termékeket árusító bolt 1958-ban nyílt meg az USA- ban. Az első hivatalos Fair Trade szervezet 1964-ben jött létre. ENSZ konferencia a kereskedelemről és a fejlődésről), azzal a céllal, hogy a "Trade Not Aid" ("kereskedj, ne segélyezz") üzenetet közvetíti. 1973-ban a hollandiai szervezet elsőként "igazságos kereskedelemből" származó kávét importált kis guatemalai termelőktől.

11 Fair Trade történelem 2. 1988-ban Hollandiában megalapították a Max Havelaar emblémát.

12 Fair Trade történelem 3 1997-ben megalakult az FLO (Fair Trade Labelling Organisations International). Ma ez a szervezet felelős a nemzetközi FT szabványok megállapításáért, a termékek hitelesítéséért, a szabványok szerinti kereskedelem ellenőrzéséért, és a termékek címkézéséért.

13 Helyi termék

14 Magyar termék Az a magyar termék, amely 100 százalékban magyar alapanyagból készül,azt Magyarországon dolgozzák fel és csomagolják.

15 Hazai termék Azokat a termékeket, amelyek magyar, de külföldi alapanyagot is tartalmaznak, ám Magyarországon gyártják azokat, hazai termék kategóriába sorolják.

16 Hazai feldolgozású termék Magyarországon készítenek de külföldi alapanyagból.

17 Furcsa dolgok A kép a Tudatos Vásárlók Egyesületének FB oldaláról származik

18 Tudatos Vásárlók Egyesületének „Jó termék” adatbázisa http://tudatosvasarlo.hu/jo_termekek/etel- ital/tea_kave_kakao_csokolade http://tudatosvasarlo.hu/jo_termekek/etel- ital/tea_kave_kakao_csokolade

19 „Good enough is good enough”

20 „Választás paradoxona” Barry Schwartz Ha jobbra várunk, miközben a jót, vagy az „elég jót" elszalasztjuk. Herbert Simon Nobel-díjas közgazdász általános tétele - miszerint nem mindig érdemes a jobbra várni, ha az elég jó, illetve ha a megfelelő rendelkezésünkre áll - nemcsak a vállalatok üzleti lehetőségeire érvényes, hanem a vásárlás egyéni döntéseire is. http://www.ted.com/talks/lang/en/barry_schwartz _on_the_paradox_of_choice.html

21 Natúrhatnám polgár „ A zöld tudás és a zöld fogyasztás különbsége nem elhanyagolható tényező. Aki műanyag tálban keveri a tésztát, az sem biztos, hogy azért teszi, mert megveti a kézzel faragott, öblös fatálakat, hanem mert másra nem futja neki. Akinek a fürdőszobájában bio- szemránckrémet pillantunk meg, arról még ne feltételezzünk emelkedettséget, egyszerűen csak meg tudja fizetni, és az öregedéstől ugyanazzal a félelemmel menekül, mint a "kommersz vásárló".” Szvetelszky Zsuzsanna (2003): Natúrhatnám polgár Liget 2003/7

22 Mítosz „Az Alana öko pelenka előállításánál mellőztük a felesleges alapanyagokat, ugyanakkor garantáljuk a megszokott prémium minőséget. A felhasznált cellulóz környezetbarát módon oxigénnel fehérített, és környezetkímélően megművelt erdőkből származik. A légáteresztő, nedvszívó magot körülvevő fólia biológiailag 100%- ban, a nedvszívó mag 20%-ban bomlik le. A pelenka csomagolása teljes mértékben komposztálódik.” -olvasható a pelenka ismertetőjében a cég honlapján. Hogy mi lesz a többi 80 százalékkal? Erről már nem tudunk semmit sem.

23 Furcsa termék „bio szalonna”

24 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Felelős vásárlás és a natúrhatnám fogyasztó dr. Szigeti Cecília."

Hasonló előadás


Google Hirdetések