Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből."— Előadás másolata:

1 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből

2 Stílusalkotó elemek Stílusalkotó elemek Fény Fény Hang Hang Szín Szín Plán Plán Ritmus Ritmus Stb. Stb. Mellőzés vagy kitüntetett jelentőség: egyaránt lehet stílusalkotó elem

3 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A film ábrázolóeszközei határozzák meg a stílust A film ábrázolóeszközei határozzák meg a stílust Felvétel és rögzítéstechnika Felvétel és rögzítéstechnika Felvevőgép és szereplők viszonya Felvevőgép és szereplők viszonya A montázs szerepe A montázs szerepe A környezetről való gondolkodás A környezetről való gondolkodás

4 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A színészekkel kapcsolatos elképzelések A színészekkel kapcsolatos elképzelések Hang és zene használata Hang és zene használata A narráció jellegzetes építkezése A narráció jellegzetes építkezése

5 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Tömegfilmek (pl. horror, thriller, western, melodráma) Tömegfilmek (pl. horror, thriller, western, melodráma) Inkább a műfajok bevált, rögzült stiláris megoldásait használják Inkább a műfajok bevált, rögzült stiláris megoldásait használják Nélkülözik a személyességet Nélkülözik a személyességet Szerzői filmek Szerzői filmek A filmek stíluskaraktere általában jellegzetesebb, erősebb A filmek stíluskaraktere általában jellegzetesebb, erősebb Több formai újítás Több formai újítás „érezni” a szerzőt a filmen, rajta van a „kézjegye” „érezni” a szerzőt a filmen, rajta van a „kézjegye”

6 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az irodalomhoz és a képzőművészethez hasonlóan a filmben is beszélhetünk korstílusokról, meghatározó stílusirányzatokról Az irodalomhoz és a képzőművészethez hasonlóan a filmben is beszélhetünk korstílusokról, meghatározó stílusirányzatokról A művek sohasem elszigetelt képződmények A művek sohasem elszigetelt képződmények A stílusirányzatok ismerete segít a művek megértésében A stílusirányzatok ismerete segít a művek megértésében

7 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A német expresszionizmus A német expresszionizmus Képzőművészet: Otto Dix, Egon Schiele, Oskar Kokoschka Képzőművészet: Otto Dix, Egon Schiele, Oskar Kokoschka Irodalom: Georg Trakl, Bertolt Brecht Irodalom: Georg Trakl, Bertolt Brecht Színház: Bertolt Brecht, Ervin Piscator, Max Reinhard Színház: Bertolt Brecht, Ervin Piscator, Max Reinhard

8 Korstílusok a film történetéből Otto Dix

9 Korstílusok a film történetéből Egon Schiele

10 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A tízes években kialakult amerikai stúdiórendszerrel és a klasszikus elbeszélési móddal szemben jönnek létre a húszas években európai alternatívák A tízes években kialakult amerikai stúdiórendszerrel és a klasszikus elbeszélési móddal szemben jönnek létre a húszas években európai alternatívák Német expresszionizmus Német expresszionizmus Francia avantgárd Francia avantgárd Szovjet avantgárd Szovjet avantgárd

11 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Exprimere=kifejezni Exprimere=kifejezni Intenzív, látomásos erejű fogalmazás Intenzív, látomásos erejű fogalmazás Kísérlet a formák maximális kifejezőképességének megteremtésére Kísérlet a formák maximális kifejezőképességének megteremtésére Harsány Harsány Forradalmi hevület Forradalmi hevület Túlzás és torzítás Túlzás és torzítás

12 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből „a felszíni valóságábrázolással szembeni bizalmatlanság, a tárgyi valóság közvetlen képének elutasítása” (Kovács András Bálint) „a felszíni valóságábrázolással szembeni bizalmatlanság, a tárgyi valóság közvetlen képének elutasítása” (Kovács András Bálint) A filmi expresszionizmus a filmművészet történetének első önálló és egységes irányzata A filmi expresszionizmus a filmművészet történetének első önálló és egységes irányzata

13 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Sajátos témák (német romantika irodalma) Sajátos témák (német romantika irodalma) és sajátos képi világ (tízes évek expresszionista képzőművészete) találkozása és sajátos képi világ (tízes évek expresszionista képzőművészete) találkozása Legerősebb a festészet hatása Legerősebb a festészet hatása „kivetülés” – belső érzések kivetülnek a külső világra: torzítás, víziószerűség „kivetülés” – belső érzések kivetülnek a külső világra: torzítás, víziószerűség

14 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Expresszionista festészet Expresszionista festészet Figuratív – Die Brücke Figuratív – Die Brücke Absztrakt – Blauer Reiter Absztrakt – Blauer Reiter Az expresszionista film inkább a figuratív irányhoz áll közel Az expresszionista film inkább a figuratív irányhoz áll közel

15 Korstílusok a film történetéből Die Brücke: Nolde, Kirchner

16 Korstílusok a film történetéből Die Brücke: Schmidt-Rotluff, Heckel

17 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Fontos a díszlet, erős képzőművészeti hatás, (különösen a Dr. Caligariban) Fontos a díszlet, erős képzőművészeti hatás, (különösen a Dr. Caligariban) Erős fényárnyék-hatások Erős fényárnyék-hatások Aszimmetrikus plánok Aszimmetrikus plánok A kamera még jellemzően statikus A kamera még jellemzően statikus (technika és stílus összefüggése: amíg a felvevőgép mozdulatlan, a látvány óhatatlanul színpadias) (technika és stílus összefüggése: amíg a felvevőgép mozdulatlan, a látvány óhatatlanul színpadias)

18 Korstílusok a film történetéből Expresszionista színház hatása Expresszionista színház hatása Már a színház is használja ezt a festményszerű látványvilágot Már a színház is használja ezt a festményszerű látványvilágot Világháború nincs pénz a valódi díszletek helyett előtérbe kerülnek a fény- és árnyékhatások Világháború nincs pénz a valódi díszletek helyett előtérbe kerülnek a fény- és árnyékhatások Kontrasztos világítási stílus, a kosztümöket igyekeznek összhangba hozni a díszlettel Kontrasztos világítási stílus, a kosztümöket igyekeznek összhangba hozni a díszlettel

19 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Tematikus világ az expresszionista filmben Tematikus világ az expresszionista filmben Meghatározatlan félelmek kivetülése Meghatározatlan félelmek kivetülése Doppelgänger (pl. Prágai diák, árnyéka önálló életre kel) Doppelgänger (pl. Prágai diák, árnyéka önálló életre kel) Teremtett lény (Dr. Caligari, Gólem, Metropolis) Teremtett lény (Dr. Caligari, Gólem, Metropolis) Valamilyen túlvilági figura ölt testet (pl. Nosferatu) Valamilyen túlvilági figura ölt testet (pl. Nosferatu)

20 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Dr. Caligari – aszimmetrikus díszlet Dr. Caligari – aszimmetrikus díszlet

21 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Robert Wiene Robert Wiene

22 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Nosferatu – fény-árnyék Nosferatu – fény-árnyék

23 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Murnau: Nosferatu Murnau: Nosferatu

24 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Murnau Murnau

25 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Fritz Lang Fritz Lang Hatalmas tömegeket mozgat, időnként óriási tempóban: erő és dinamizmus árad a tömegjelenetekből Hatalmas tömegeket mozgat, időnként óriási tempóban: erő és dinamizmus árad a tömegjelenetekből Lépcsők: függőleges mozgásra kényszeríti a szereplőket (a kamera ezt még nem tudná követni) Lépcsők: függőleges mozgásra kényszeríti a szereplőket (a kamera ezt még nem tudná követni)

26 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A tömegmozgatás Max Reinhardtól származik A tömegmozgatás Max Reinhardtól származik Tömegek világítási hatásokkal történő megnövelése (pl. alulról) Tömegek világítási hatásokkal történő megnövelése (pl. alulról) Tömegeket is geometrikus formaként kezeli a színpadon Tömegeket is geometrikus formaként kezeli a színpadon

27 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Fritz Lang: Metropolis Fritz Lang: Metropolis

28 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Fritz Lang: Metropolis Fritz Lang: Metropolis

29 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Fritz Lang: M egy város keresi a gyilkost Fritz Lang: M egy város keresi a gyilkost

30 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia avantgárd A francia avantgárd A század első évtizedeiben a filmipar központja Franciaország A század első évtizedeiben a filmipar központja Franciaország Megjelennek az első filmklubok (Delluc indítja el) és szaklapok (Film, Cinema) Megjelennek az első filmklubok (Delluc indítja el) és szaklapok (Film, Cinema) Louis Delluc, Leon Moussinac, Jean Epstein Louis Delluc, Leon Moussinac, Jean Epstein

31 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia avantgárd A francia avantgárd Franciaország a gyűjtőhelye a különböző nemzetek különböző művészeinek Franciaország a gyűjtőhelye a különböző nemzetek különböző művészeinek Lázadás az amerikai film ellen Lázadás az amerikai film ellen Deklarálják, hogy a film művészet Deklarálják, hogy a film művészet Canudo: a film a „hetedik művészet” Canudo: a film a „hetedik művészet”

32 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia avantgárd A francia avantgárd Mi a film lényege? Mi az, amit csak a film tud? Mi a film lényege? Mi az, amit csak a film tud? Dulac: a film mozgásművészet, közelebb áll a zenéhez, mint az irodalomhoz Dulac: a film mozgásművészet, közelebb áll a zenéhez, mint az irodalomhoz Ferdinand Léger: Gépi balett (1924) – egyszerű tárgyak megmozgatásával teremt vizuális élményt Ferdinand Léger: Gépi balett (1924) – egyszerű tárgyak megmozgatásával teremt vizuális élményt

33 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia avantgárd A francia avantgárd Gépi balett Gépi balett

34 A francia avantgárd A francia avantgárd Mozgás cselekmény Mozgás cselekmény Az avantgárd alkotóit az érdekli a filmben, ami a cselekményen túl van Az avantgárd alkotóit az érdekli a filmben, ami a cselekményen túl van „tiszta film” – fontosabb a hangulat és a kompozíció, mint a szavakkal elmesélhető történet „tiszta film” – fontosabb a hangulat és a kompozíció, mint a szavakkal elmesélhető történet A hatás a képekben és a montázsban rejlik A hatás a képekben és a montázsban rejlik Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből

35 A francia avantgárd A francia avantgárd René Clair: Felvonásköz – a korszak egyik botrányfilmje René Clair: Felvonásköz – a korszak egyik botrányfilmje

36 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia avantgárd A francia avantgárd Híres jelenete a temetési menet – formaságok kifigurázása, a menet a jelenet végén már rohan, a halott feltámad Híres jelenete a temetési menet – formaságok kifigurázása, a menet a jelenet végén már rohan, a halott feltámad

37 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia avantgárd A francia avantgárd A fotogenitás: az objektív és a keret megváltoztatja a világ dolgainak képét. Egy dologról alkotott technikai kép, valamilyen „többlettartalmat” hordoz a valóságos dologhoz képest A fotogenitás: az objektív és a keret megváltoztatja a világ dolgainak képét. Egy dologról alkotott technikai kép, valamilyen „többlettartalmat” hordoz a valóságos dologhoz képest A fotogenitás az a tulajdonság, ami a filmre vett képet megkülönbözteti a valódi tárgytól A fotogenitás az a tulajdonság, ami a filmre vett képet megkülönbözteti a valódi tárgytól

38 A francia avantgárd A francia avantgárd A kamera kiemeli a világ dolgait megszokott környezetükből, kapcsolatrendszerükből A kamera kiemeli a világ dolgait megszokott környezetükből, kapcsolatrendszerükből új jelentéssel ruházza fel azokat új jelentéssel ruházza fel azokat szoros kapcsolat a szürrealizmussal szoros kapcsolat a szürrealizmussal

39 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia avantgárd A francia avantgárd Szürrealizmus, fantasztikus képek – tudattalan, álmok Szürrealizmus, fantasztikus képek – tudattalan, álmok A mozi „éjszakai zarándoklás a tudatalatti képei felé” A mozi „éjszakai zarándoklás a tudatalatti képei felé” A forgatókönyv sokszor az automatikus írás elvét őrzi A forgatókönyv sokszor az automatikus írás elvét őrzi Louis Bunuel: Louis Bunuel: Az andalúziai kutya (1928) Az andalúziai kutya (1928) Az aranykor (1930) Az aranykor (1930)

40 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A dadaizmussal szemben nemcsak rombol, hanem felépít egy sajátos logikát, az álom logikáját A dadaizmussal szemben nemcsak rombol, hanem felépít egy sajátos logikát, az álom logikáját Sokkoló képek (pl. Andalúziai kutya) Sokkoló képek (pl. Andalúziai kutya) Az avantgarde irányzataiból csak a szürrealizmus marad meg végig a filmtörténetben (a tudatalatti megjelenítése marad fontos!) Az avantgarde irányzataiból csak a szürrealizmus marad meg végig a filmtörténetben (a tudatalatti megjelenítése marad fontos!)

41 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia avantgárd A francia avantgárd Az andalúziai kutya Az andalúziai kutya

42 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia avantgárd A francia avantgárd Az andalúziai kutya Az andalúziai kutya

43 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A szovjet avantgárd A szovjet avantgárd 1919 után kiemelt politikai jelentőség 1919 után kiemelt politikai jelentőség Propaganda („agitka”=propagandafilm”) Propaganda („agitka”=propagandafilm”) Lenin: „számunkra a legfontosabb művészet a film” Lenin: „számunkra a legfontosabb művészet a film” Állami filmgyártás Állami filmgyártás Első filmfőiskola a világon Első filmfőiskola a világon Nagyjából 1921/22-től 1928-ig (tolerancia vége, formalizmus vádja Nagyjából 1921/22-től 1928-ig (tolerancia vége, formalizmus vádja

44 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Erős színházi hatás Erős színházi hatás Sztanyiszlavszkij: a színpadi alakítás a tökéletes átélésen alapul Sztanyiszlavszkij: a színpadi alakítás a tökéletes átélésen alapul Meyerhold (ellentétben Sztanyiszlavszkijjal): a valós élethelyzetekben megfigyelt viselkedést kell a színpadon a végletekig begyakorolni, az átéléssel szemben a mozgásreflexek visszaadása a cél Meyerhold (ellentétben Sztanyiszlavszkijjal): a valós élethelyzetekben megfigyelt viselkedést kell a színpadon a végletekig begyakorolni, az átéléssel szemben a mozgásreflexek visszaadása a cél

45 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A szovjet avantgárd A szovjet avantgárd Eizenstein, Dziga Vertov, Pudovkin, Kulesov Eizenstein, Dziga Vertov, Pudovkin, Kulesov Elvont gondolatokat és eszméket fogalmaznak meg mozgóképpel (Sztrájk (1924) – lemészárolt lázadó tömeg/vágóhídra vitt állatok) Elvont gondolatokat és eszméket fogalmaznak meg mozgóképpel (Sztrájk (1924) – lemészárolt lázadó tömeg/vágóhídra vitt állatok) Montázs kiemelt szerepe Montázs kiemelt szerepe

46 A Kulesov-effektus A Kulesov-effektus Mozzsuhin premier plánja és Mozzsuhin premier plánja és Egy tányér leves Egy tányér leves Egy kislány Egy kislány Egy gyermekkoporsó Egy gyermekkoporsó A képek különféle értelmet nyertek, a két képből egy „harmadik kép” született A képek különféle értelmet nyertek, a két képből egy „harmadik kép” született

47 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Stilisztika Stilisztika Az amerikai folyamatos vágás (continuity editing) ellentéte (folyamatosság érzetét keltő vágás, cél: a néző ne vegye észre, hogy vágás van) Az amerikai folyamatos vágás (continuity editing) ellentéte (folyamatosság érzetét keltő vágás, cél: a néző ne vegye észre, hogy vágás van) Szovjet montázsfilm: egyre erőteljesebb kizökkentő hatás, sokkal több snitt, mint egy korabeli amerikai filmben lenne Szovjet montázsfilm: egyre erőteljesebb kizökkentő hatás, sokkal több snitt, mint egy korabeli amerikai filmben lenne

48 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A szovjet avantgárd A szovjet avantgárd Patyomkin páncélos (1925) Patyomkin páncélos (1925) Lépcsőjelenet: „képek konfliktusa” – hatalom és tömeg viszonya Lépcsőjelenet: „képek konfliktusa” – hatalom és tömeg viszonya

49 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A szovjet avantgárd A szovjet avantgárd Patyomkin páncélos Patyomkin páncélos

50 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Lépcsőjelenet Lépcsőjelenet Ütközteti a színeket, a sötét és világos foltokat Ütközteti a színeket, a sötét és világos foltokat Katonák rendezett mozgása rohangáló tömeg Katonák rendezett mozgása rohangáló tömeg Tömeg és egyén ütköztetése (totálkép és közeli kontrasztja) Tömeg és egyén ütköztetése (totálkép és közeli kontrasztja) Mozgásirányok (alulról, felülről és oldalról is felvéve) Mozgásirányok (alulról, felülről és oldalról is felvéve) Késleltető hatás (sok snitt, babakocsis nő összeesése közben a tömegről is bevág képeket) Késleltető hatás (sok snitt, babakocsis nő összeesése közben a tömegről is bevág képeket)

51 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A szovjet avantgárd A szovjet avantgárd Eizenstein – a legkiemelkedőbb alkotó Eizenstein – a legkiemelkedőbb alkotó Sztrájk, Patyomkin páncélos, Október, Jégmezők lovagja, Rettegett Iván Sztrájk, Patyomkin páncélos, Október, Jégmezők lovagja, Rettegett Iván A montázs számára elsősorban összeütközés – képtartalmak, látószögek, fényirányok, plánok stb. ütköztetése A montázs számára elsősorban összeütközés – képtartalmak, látószögek, fényirányok, plánok stb. ütköztetése

52 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből 1+1=3 a képeket ütköztetni kell egymással plusz hatás intellektuális film: a cél nem egy történet elbeszélése, hanem gondolatok ébresztése 1+1=3 a képeket ütköztetni kell egymással plusz hatás intellektuális film: a cél nem egy történet elbeszélése, hanem gondolatok ébresztése „Nem filmszem kell, hanem filmököl” – vita Dziga Vertovval „Nem filmszem kell, hanem filmököl” – vita Dziga Vertovval

53 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A szovjet avantgárd A szovjet avantgárd Eizenstein Eizenstein

54 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A szovjet avantgárd A szovjet avantgárd Dziga Vertov Dziga Vertov A játékfilmet elveti – a „valóság képeiből” építkezik, sajátos dokumentumfilmezés (sokszor szakít a kronologikus szerkesztéssel) A játékfilmet elveti – a „valóság képeiből” építkezik, sajátos dokumentumfilmezés (sokszor szakít a kronologikus szerkesztéssel) „filmszem” elmélet: a kamera az emberi szemnél sokkal tökéletesebb, a valóság lefényképezésére való „filmszem” elmélet: a kamera az emberi szemnél sokkal tökéletesebb, a valóság lefényképezésére való Ember a felvevőgéppel (1929) Ember a felvevőgéppel (1929)

55 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A szovjet avantgárd A szovjet avantgárd Plakát Dziga Vertov filmjéhez Plakát Dziga Vertov filmjéhez

56 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A szovjet avantgárd A szovjet avantgárd Dziga Vertov Dziga Vertov

57 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A hangosfilm megjelenése egyúttal az avantgarde végét is jelenti A hangosfilm megjelenése egyúttal az avantgarde végét is jelenti Okok: Okok: túl drága túl drága A Szovjetunióban politikai okokból szűnik meg A Szovjetunióban politikai okokból szűnik meg Sokan a filmművészet halálát jósolják – a filmes nyelv elhal és megint „fényképezett színház” lesz (az USA-ban néhány évig igaz, Európában nem) Sokan a filmművészet halálát jósolják – a filmes nyelv elhal és megint „fényképezett színház” lesz (az USA-ban néhány évig igaz, Európában nem)

58 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az olasz neorealizmus Az olasz neorealizmus Mussolini rendszere – a film kiemelten fontos Mussolini rendszere – a film kiemelten fontos „Cinecitta”, a filmváros – rengeteg film „Cinecitta”, a filmváros – rengeteg film „fehér telefonos” vígjátékok „fehér telefonos” vígjátékok Ezzel szemben fogalmazzák meg 1943-ban a neorealista kiáltványt Ezzel szemben fogalmazzák meg 1943-ban a neorealista kiáltványt

59 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az olasz neorealizmus Az olasz neorealizmus Visconti: Megszállottság Visconti: Megszállottság

60 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az olasz neorealizmus Az olasz neorealizmus Rossellini: Róma nyílt város, Paisa Rossellini: Róma nyílt város, Paisa

61 Róma nyílt város Róma nyílt város telén játszódik, a német megszállás elleni harc összefogásra késztet különböző embereket (kommunista, katolikus pap) telén játszódik, a német megszállás elleni harc összefogásra késztet különböző embereket (kommunista, katolikus pap) Paisa Paisa Hat epizódban rajzol képet a szövetségesek által megszállt Olaszországról Hat epizódban rajzol képet a szövetségesek által megszállt Olaszországról Töredékes szerkezet, dokumentumszerű felvétel Töredékes szerkezet, dokumentumszerű felvétel

62 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az olasz neorealizmus Az olasz neorealizmus Vittorio De Sica: Biciklitolvajok Vittorio De Sica: Biciklitolvajok

63 Biciklitolvajok Biciklitolvajok Kortárs szociális problémák iránti érzékenység, munkanélküliség okozta nyomor Kortárs szociális problémák iránti érzékenység, munkanélküliség okozta nyomor Nehezen megszerzett munkaeszköz (egy bicikli) ellopása – a reményvesztettség metaforája Nehezen megszerzett munkaeszköz (egy bicikli) ellopása – a reményvesztettség metaforája

64 Elméleti megalapozás Elméleti megalapozás 1935 – Centro Sperimentale – filmfőiskola 1935 – Centro Sperimentale – filmfőiskola Bianco e nero, a főiskola folyóirata Bianco e nero, a főiskola folyóirata A filmről való kritikai gondolkodás fontos fóruma, a neorealizmus elméleti megalapozása A filmről való kritikai gondolkodás fontos fóruma, a neorealizmus elméleti megalapozása Erősíti a realisztikusság érzetét az a kontraszt is, ami elválasztja e filmeket az elődeiktől Erősíti a realisztikusság érzetét az a kontraszt is, ami elválasztja e filmeket az elődeiktől

65 Nagyjából az 1940-es évek közepétől az ötvenes évek közepéig tart Nagyjából az 1940-es évek közepétől az ötvenes évek közepéig tart Az ekkor készült filmek 1/10-e neorealista Az ekkor készült filmek 1/10-e neorealista Szociális érzékenység Szociális érzékenység Geográfiai meghatározottság – érdeklődés a nehéz sorsú vidékek iránt Geográfiai meghatározottság – érdeklődés a nehéz sorsú vidékek iránt Kortárs témák, alsóbb osztályokra koncentráló történetek Kortárs témák, alsóbb osztályokra koncentráló történetek

66 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az olasz neorealizmus Az olasz neorealizmus Természetes környezet, sok külső felvétel Természetes környezet, sok külső felvétel Gyakran amatőr szereplők Gyakran amatőr szereplők Ok: Ok: részben anyagi (háború utáni helyzet), a Cinecitta stúdiói romokban részben anyagi (háború utáni helyzet), a Cinecitta stúdiói romokban A történet drámai mélységét éppen a szereplők és a környezet hitelessége teremti meg A történet drámai mélységét éppen a szereplők és a környezet hitelessége teremti meg

67 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az olasz neorealizmus Az olasz neorealizmus Ebből a szempontból nagyra értékelik Szőts István Emberek a havason című filmjét Ebből a szempontból nagyra értékelik Szőts István Emberek a havason című filmjét

68 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az olasz neorealizmus Az olasz neorealizmus Döntő szerephez jut a tér mélységében való komponálás – ezt a viszonylag új technikai lehetőséget korábban nem használta ilyen tudatosan a filmművészet Döntő szerephez jut a tér mélységében való komponálás – ezt a viszonylag új technikai lehetőséget korábban nem használta ilyen tudatosan a filmművészet

69 Formai jegyek Formai jegyek Elliptikus elbeszélő szerkezet Elliptikus elbeszélő szerkezet Figurák motivációjának megjósolhatatlansága Figurák motivációjának megjósolhatatlansága Hosszú beállítások alkalmazása Hosszú beállítások alkalmazása A szekondok és a távoli beállítások preferálása a közelikkel szemben A szekondok és a távoli beállítások preferálása a közelikkel szemben

70 Narratív újdonságok Narratív újdonságok A történetmesélési koncepciónak ekkor válik fontos elemévé a véletlennek, mint dramaturgiai elemnek a szerepe (a gondosan motivált történésláncolat elutasítása) A történetmesélési koncepciónak ekkor válik fontos elemévé a véletlennek, mint dramaturgiai elemnek a szerepe (a gondosan motivált történésláncolat elutasítása) a cselekménybeli linearitás mellőzése a cselekménybeli linearitás mellőzése A jelenetek sokszor nem egymásból csak egymás után következnek A jelenetek sokszor nem egymásból csak egymás után következnek

71 Narratív újdonságok Narratív újdonságok Nem jellemzőek a drámai nagyjelenetek, minden történés érzelmileg és dramaturgiailag azonos szinten áll Nem jellemzőek a drámai nagyjelenetek, minden történés érzelmileg és dramaturgiailag azonos szinten áll Megoldatlan vég Megoldatlan vég

72 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az olasz neorealizmus Az olasz neorealizmus Néhány év után kifullad, sematikussá válik Néhány év után kifullad, sematikussá válik Az 50-es évek második felétől az olasz művészfilm egyéni problémákra kezd koncentrálni Az 50-es évek második felétől az olasz művészfilm egyéni problémákra kezd koncentrálni Modern élet pszichológiai következményeinek vizsgálata Modern élet pszichológiai következményeinek vizsgálata Közép- és felső társadalmi osztályok világa erre a legmegfelelőbb Közép- és felső társadalmi osztályok világa erre a legmegfelelőbb

73 Innen indul és a neorealizmus meghaladásával lesz jelentős rendezővé: Innen indul és a neorealizmus meghaladásával lesz jelentős rendezővé: Antonioni Antonioni

74 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az olasz neorealizmus Az olasz neorealizmus Fellini és Pasolini Fellini és Pasolini

75 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az európai új hullámok Az európai új hullámok Ötvenes évek: erős igény a változásra, megelégelték a „papa moziját”, a hazug vígjátékokat Ötvenes évek: erős igény a változásra, megelégelték a „papa moziját”, a hazug vígjátékokat Angol free cinema: nemzedéki és társadalmi ellentétek, szexuális devianciák (A hosszútávfutó magányossága) Angol free cinema: nemzedéki és társadalmi ellentétek, szexuális devianciák (A hosszútávfutó magányossága) (pl. Tony Richardson, Lindsay Anderson) (pl. Tony Richardson, Lindsay Anderson)

76 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az angol free cinema Az angol free cinema Új generáció csinálja Új generáció csinálja Új tematika: általában lázadó fiatal hős Új tematika: általában lázadó fiatal hős Jellemző az angol munkásközeg (szűk lehetőségek – elvágyódás) Jellemző az angol munkásközeg (szűk lehetőségek – elvágyódás) Nemzedéki ellentétek Nemzedéki ellentétek Ugyanakkor a filmnyelv még tradicionális, erősen kötődik az angol hagyományokhoz Ugyanakkor a filmnyelv még tradicionális, erősen kötődik az angol hagyományokhoz

77 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az angol free cinema Az angol free cinema Dokumentarista szemlélet Dokumentarista szemlélet Balos irányultság Balos irányultság Nincsenek sztárallűrök Nincsenek sztárallűrök Szintén tradicionális, hogy kötődik az angol irodalomhoz, sok az adaptáció („Dühös fiatalok” csoportja) Szintén tradicionális, hogy kötődik az angol irodalomhoz, sok az adaptáció („Dühös fiatalok” csoportja)

78 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az angol free cinema Az angol free cinema Rendezők Rendezők Richardson – Dühöngő ifjúság, A hosszútávfutó magányossága Richardson – Dühöngő ifjúság, A hosszútávfutó magányossága Anderson – Britannia gyógyintézet Anderson – Britannia gyógyintézet Karel Reisz – Szombat este, vasárnap reggel Karel Reisz – Szombat este, vasárnap reggel Sokszor használják a kitchen free cinema elnevezést – a közegre vonatkozik, a család a konyhában, ált. ott történnek az események Sokszor használják a kitchen free cinema elnevezést – a közegre vonatkozik, a család a konyhában, ált. ott történnek az események

79 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az európai új hullámok Az európai új hullámok Lengyelország – Andrzej Vajda Lengyelország – Andrzej Vajda A háborút követő hatalmi harcok (Hamu és gyémánt) A háborút követő hatalmi harcok (Hamu és gyémánt) Fiatal filmesek Franciaországban, Csehszlovákiában, Jugoszláviában, Magyarországon Fiatal filmesek Franciaországban, Csehszlovákiában, Jugoszláviában, Magyarországon

80 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az európai új hullámok Az európai új hullámok Szovjet és lengyel – 1950-es évek közepe Szovjet és lengyel – 1950-es évek közepe Francia – 1959 Francia – 1959 Cseh és szlovák – 1960-as évek eleje Cseh és szlovák – 1960-as évek eleje Magyar – 1962 Magyar – 1962 Jugoszláv – 1970 körül Jugoszláv – 1970 körül

81 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Az európai új hullámok Az európai új hullámok Változások a társadalomban: Változások a társadalomban: Rock megjelenése Rock megjelenése Elfordulás a fogyasztói társadalomtól Elfordulás a fogyasztói társadalomtól „emberarcú szocializmus” „emberarcú szocializmus” Szexuális szabadság Szexuális szabadság

82 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia új hullám A francia új hullám Nouvelle vague Nouvelle vague Elméleti előzmények – André Bazin, Alexandre Astruc Elméleti előzmények – André Bazin, Alexandre Astruc Cahiers du Cinema Cahiers du Cinema „a kameratöltőtoll” – „A szerző úgy ír kamerájával, mint az író a tollával.” (Astruc) „a kameratöltőtoll” – „A szerző úgy ír kamerájával, mint az író a tollával.” (Astruc) A film már nem csupán egy előre megírt jelenet illusztrálása A film már nem csupán egy előre megírt jelenet illusztrálása

83 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia új hullám A francia új hullám Truffaut: Négyszáz csapás, Jules és Jim Truffaut: Négyszáz csapás, Jules és Jim

84 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia új hullám A francia új hullám Alain Resnais: Szerelmem, Hirosima – Tavaly Marienbadban Alain Resnais: Szerelmem, Hirosima – Tavaly Marienbadban Agnes Varda: Cleo 5-7-ig Agnes Varda: Cleo 5-7-ig Godard: Kifulladásig, Bolond Pierrot Godard: Kifulladásig, Bolond Pierrot

85 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia új hullám A francia új hullám Első film: Négyszáz csapás – nagy figyelem, óriási siker Első film: Négyszáz csapás – nagy figyelem, óriási siker Truffaut volt a legkeményebb kritikus Truffaut volt a legkeményebb kritikus Pontosan megvalósította azt, amiről írt Pontosan megvalósította azt, amiről írt Saját gyerekkor, szubjektív szempont Saját gyerekkor, szubjektív szempont Formailag nem botrányosan új, a klasszikus dramaturgiának nem mond ellent Formailag nem botrányosan új, a klasszikus dramaturgiának nem mond ellent

86 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia új hullám A francia új hullám

87 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia új hullám A francia új hullám Godard Godard Az európai új hullám talán legnagyobb hatású alakja Az európai új hullám talán legnagyobb hatású alakja Állandó kísérletezés, megszegi a vágás, a képalkotás, a hagyományos dramaturgia szabályait Állandó kísérletezés, megszegi a vágás, a képalkotás, a hagyományos dramaturgia szabályait Provokatív Provokatív Szereplői gyakran kiszólnak a filmből a nézőkhöz Szereplői gyakran kiszólnak a filmből a nézőkhöz A hatvanas évek társadalmi és politikai problémái foglalkoztatják, központi kérdése a szabadság A hatvanas évek társadalmi és politikai problémái foglalkoztatják, központi kérdése a szabadság

88 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia új hullám A francia új hullám Technikai újdonság: Technikai újdonság: Szokatlan módon alkalmazza a vágást – ugyanabba a beállításba belevág Szokatlan módon alkalmazza a vágást – ugyanabba a beállításba belevág furcsán felgyorsítja, feszültté teszi a jelenetet furcsán felgyorsítja, feszültté teszi a jelenetet Tudatosan elkövetett hibák (pl. Patrícia beszél az újságíróval – kivág filmkockákat a jelenetből) Tudatosan elkövetett hibák (pl. Patrícia beszél az újságíróval – kivág filmkockákat a jelenetből) Zavaró, ugyanakkor ingereket keltő eszközök Zavaró, ugyanakkor ingereket keltő eszközök

89 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A francia új hullám A francia új hullám Tudatosan használnak filmes/filmtörténeti motívumokat (ők már beleszülettek a filmművészetbe) Tudatosan használnak filmes/filmtörténeti motívumokat (ők már beleszülettek a filmművészetbe) Majd minden film tudatosan reflektál régi filmekre, idéz belőlük Majd minden film tudatosan reflektál régi filmekre, idéz belőlük Frissesség, sok improvizáció Frissesség, sok improvizáció Téma: évesek, szerelem, léha életmód,lázadás a társadalmi konvenciókkal szemben Téma: évesek, szerelem, léha életmód,lázadás a társadalmi konvenciókkal szemben

90 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A kelet-európai új hullámok A kelet-európai új hullámok Az ötvenes évek sematizmusa után oldottabb légkör Az ötvenes évek sematizmusa után oldottabb légkör Állami finanszírozás kiszolgáltatottsága Állami finanszírozás kiszolgáltatottsága Prágai tavasz leveréseaz új hullám is megsemmisül: sok filmet betiltanak, sok művész emigrál Prágai tavasz leveréseaz új hullám is megsemmisül: sok filmet betiltanak, sok művész emigrál

91 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A csehszlovák új hullám A csehszlovák új hullám Nem foglalkozik a politikával (szemben pl. a magyar filmekkel) Nem foglalkozik a politikával (szemben pl. a magyar filmekkel) A szocialista realizmus hamis emberképével szemben igaz történeteket, valódi embereket mutat fel A szocialista realizmus hamis emberképével szemben igaz történeteket, valódi embereket mutat fel Félreérthetelenül felismerhető a cseh irodalom haseki groteszk hagyománya, az emberi esendőséget elfogadó megbocsátó humor Félreérthetelenül felismerhető a cseh irodalom haseki groteszk hagyománya, az emberi esendőséget elfogadó megbocsátó humor Groteszk: szükségszerűen „ellenzéki” Groteszk: szükségszerűen „ellenzéki”

92 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A csehszlovák új hullám A csehszlovák új hullám Milos Forman: Milos Forman: Fekete Péter, Egy szöszi szerelme, Tűz van babám Fekete Péter, Egy szöszi szerelme, Tűz van babám A hétköznapok kisemberének világa A hétköznapok kisemberének világa Vera Chytilova: Vera Chytilova: Százszorszépek Százszorszépek

93 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A csehszlovák új hullám A csehszlovák új hullám Tűz van babám Tűz van babám

94 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A csehszlovák új hullám A csehszlovák új hullám Jiri Menzel Jiri Menzel Legszebb filmjeit Bohumil Hrabal írásaiból készítette Legszebb filmjeit Bohumil Hrabal írásaiból készítette Csendes pátosz, az örök „emberi dolgok” kiemelése a történelem vagy a politika múló viharaiból Csendes pátosz, az örök „emberi dolgok” kiemelése a történelem vagy a politika múló viharaiból

95 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A csehszlovák új hullám A csehszlovák új hullám Szigorúan ellenőrzött vonatok Szigorúan ellenőrzött vonatok

96 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A német új film A német új film Nyugatnémet új film Nyugatnémet új film Meghatározó a II. világháborút követő sokk Meghatározó a II. világháborút követő sokk Ötvenes évek: szándékoltan apolitikus filmek, kevés pénz Ötvenes évek: szándékoltan apolitikus filmek, kevés pénz A mozikban amerikai filmek A mozikban amerikai filmek

97 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A német új film A német új film 1962 – Oberhauseni nyilatkozat 1962 – Oberhauseni nyilatkozat Cél: a német film szellemi és gazdasági újjáteremtése Cél: a német film szellemi és gazdasági újjáteremtése A hatvanas évek második felére kiépül egy hatékony támogatási rendszer A hatvanas évek második felére kiépül egy hatékony támogatási rendszer Új nemzedék: Werner Herzog, Wim Wenders, Rainer Werner Fassbinder, Volker Schlöndorff Új nemzedék: Werner Herzog, Wim Wenders, Rainer Werner Fassbinder, Volker Schlöndorff

98 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A német új film A német új film Figyelmes és lassú kameramozgás Figyelmes és lassú kameramozgás Többnyire realista és dokumentárisan egyszerű Többnyire realista és dokumentárisan egyszerű Jellemzi a tabuk feszegetése: Jellemzi a tabuk feszegetése: a másság problematikája (pl. Herzog:Caspar Hauser) a másság problematikája (pl. Herzog:Caspar Hauser) Az ötvenes évek Heimatfilmjeinek idillje helyett a lappangó fasizmusra mutat rá Az ötvenes évek Heimatfilmjeinek idillje helyett a lappangó fasizmusra mutat rá

99 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből A német új film A német új film Fassbinder Fassbinder A német hétköznapok sivársága és ridegsége filmjei középpontjában A német hétköznapok sivársága és ridegsége filmjei középpontjában Vendégmunkás, A zöldségkereskedő Vendégmunkás, A zöldségkereskedő Wim Wenders Wim Wenders Erős Antonioni hatás Erős Antonioni hatás Téma: a háború utáni apátlan, elveszett nemzedék – kapcsolatok és értelmes múlt nélkül bolyong a saját hazájában Téma: a háború utáni apátlan, elveszett nemzedék – kapcsolatok és értelmes múlt nélkül bolyong a saját hazájában Gyakran visszatérő motívum az utazás Gyakran visszatérő motívum az utazás

100 Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből Vége Vége


Letölteni ppt "Korstílusok a film történetéből Korstílusok a film történetéből."

Hasonló előadás


Google Hirdetések