Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Adatbázis-kezelés a gyakorlatban MS ACCESS Microsoft Access A gyakorlatok során az Access program kezelésének alapjait ismerhetik meg. Feladatokon keresztül.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Adatbázis-kezelés a gyakorlatban MS ACCESS Microsoft Access A gyakorlatok során az Access program kezelésének alapjait ismerhetik meg. Feladatokon keresztül."— Előadás másolata:

1

2 Adatbázis-kezelés a gyakorlatban MS ACCESS

3 Microsoft Access A gyakorlatok során az Access program kezelésének alapjait ismerhetik meg. Feladatokon keresztül ismerhetik meg az adatbázisok tervezését, létrehozását, az adattáblák közötti kapcsolatok beállítását, az adatok - keresését, rendezését, - adott szempont szerinti válogatását, lekérdezések, űrlapok és jelentések készítésének alapjait.

4 Cél, hogy eligazodjon az Access alkalmazói program felületén, használni tudjon Access alkalmazásokat, meg tudjon tervezni és létre tudjon hozni adatbázisokat, az adatokat aktualizálni tudja, képes legyen az adatok karbantartásához űrlapokat készíteni, az adatbázisok rendelkezésre álló adatai alapján össze tudjon állítani olyan lekérdezéseket és jelentéseket, amelyek a szükséges eredményadatokat szolgáltatják, ismerje a szabványos SQL felület kezelésének alapjait, képes legyen a Microsoft Office programjai között adatok átvitelére, exportálására, importálására.

5 Alapfogalmak Adatbázis-kezelés az adatbázisok –létrehozását, –karbantartását (adatbevitelt, módosítást, törlést), az adatok –különböző szempontú válogatását és –rendezését, az adatok és eredménytáblák –nyomtatását –az állományokkal végzett lemezműveleteket foglalja magában.

6 Adatbázis-kezelő program a számítógép adatbázisba szervezett különböző típusú adatait − fogadja, − nyilvántartja, − tárolja, − visszakeresi és − megjeleníti; biztosítja a különböző adatformátumok közötti adatcserét; támogatja a felhasználót –rendszerint menürendszerrel, –párbeszédablakokkal, –program készítéséhez használható segédeszközökkel

7 Objektum Az objektum tárgy, mint például –a tábla, –lekérdezés, –űrlap, –jelentés, –makró, vagy modul, amely kijelölhető és egy egységként kezelhető. A MS Access terminológia más eszközökre is használja az objektum szót, mint például képekre, grafikonokra, párbeszédpanelekre, más alkalmazások által készített dokumentumokra. Bizonyos objektumok csatolhatók, vagy beágyazhatók.

8 A Microsoft Access egy Windows környezetben futó, interaktív, objektumokat kezelő, relációs adatbázis-kezelő rendszer (RDBMS)

9 A program jellemző tulajdonságai: Grafikus alkalmazás. Hatékony lekérdező és kommunikációs. Adatmegjelenítése tervező eszközök segítségével választékos és hatékony (űrlapok és jelentések). A korszerű objektumorientált megközelítésének megfelelően az adatbázis-elemek egységesek, kezelésük összehangolt. A Varázslók és makrók segítségével a legtöbb feladat programozás nélkül könnyen automatizálható. Speciális adatfeldolgozási igények kielégítésére Visual Basic nyelven programok készíthetők. A Visual Basic for Application (VBA) nyelvet használja. A VBA nyelven megírt programokat (eljárásokat) az adatbázis ablakának Modulok objektumában tároljuk.

10 A Microsoft Access indítása A program a többi Office alkalmazáshoz hasonlóan többféle módon indítható, többnyire az asztalra kitett ikonjával vagy a Start menü Programok (Programs) csoportjának Microsoft Access elemét választva. Az alkalmazás indítása után egy párbeszédablakban adhatjuk meg, hogy  új üres adatbázist hozunk létre,  új adatbázist hozunk létre Adatbázis Varázsló-val, vagy  egy már létező adatbázist nyitunk meg listából kiválasztva.

11 Menü Menüszalag Menü- csoport MS Access objektumok listája Adatbázis ablak Állapot- sor Egy adatbázis megnyitása után a képernyőn látható ablak

12 Demonstrációs adatbázis Mintapéldánkban egy kereskedelmi vállalat – termékeinek, – vevőinek, – szállítóinak és – megrendeléseinek adatait tartjuk nyilván.

13 A példában szereplő Kereskedelmi Vállalat ételspecialitásokat értékesít és szüksége van a termékek eladásával és raktári készleteivel kapcsolatos adatok nyomonkövetésére. Naprakészen tudnunk kell, hogy − melyik termékből mennyi van raktáron, illetve − milyen megrendeléseket kell teljesítenünk. Ismernünk kell a termékek beszerzési forrását, a szállító adatait, hogy a szükséges termékmennyiséget megrendeljük tőlük, a vevő adatait is, hogy a megrendelést teljesíteni tudjuk. Egy megrendelésben több termék is szerepelhet és egy termék is több megrendelésben szerepelhet.

14 Ezeket a szempontokat figyelembe véve adatbázisunkban öt táblát tartunk nyilván: − Vevők − Szállítók − Termékek − Rendelés − Rendelés részletei

15 Vevők Vevők tábla: tartalmazza a vevő cégek nevét, az ügyintéző adataival, a cég postai címével, telefon- és faxszámával együtt.

16 SzállítókVevők Szállító tábla: tartalmazza a szállító cégek nevét, az ügyintéző adataival, a cég postai címével, telefon- és faxszámával együtt.

17 SzállítókVevők Termékek Termékek tábla tartalmazza : a termék nevét, mennyiségi egységét, egységárát, a raktári készlet mennyiségét, a vevők által megrendelt mennyiséget, a minimális raktári készletet, a terméket szállító cég megjelölését és annak jelzését, ha a termék többé már nem szerezhető be.

18 SzállítókVevők Termékek Rendelés Rendelés tábla tartalmazza : a megrendelés számát, a vevő megjelölését, a megrendelés dátumát, a teljesítés határidejét, a szállítás dátumát és költségét; rendelésenként és azon belül termékenként tartalmazza az egységárat, a rendelési mennyiséget és az engedmény százalékát.

19 Szállítók Vevők Termékek Rendelés

20 Szállítók Vevők Termékek Rendelés

21 Szállítók Vevők Termékek Rendelés

22 Szállítók Vevők Termékek Rendelés

23 Szállítók Vevők Termékek Rendelés Ismétlő csoport Fel kell bontanunk, mert redundáns lenne!

24 SzállítókVevők Termékek Rendelés Rendelés részletei Rendelés tábla felbontása: rendelésre és részleteire

25 Szállítók Vevők Termékek Rendelés Új tábla Rendelés részletei De így az egyes megrendelések nem azonosíthatók!

26 Szállítók Vevők Termékek Rendelés Rendelés részletei Kapcsolatot biztosító mezők megadása névvel Rendelés- azonosító lehetővé teszi az egyértelmű azonosítást!

27 Szállítók Vevők Termékek Rendelés Rendelés részletei Kapcsolatot biztosító mezők megadása azonosítóval

28 A táblák közötti kapcsolatok meghatározása Példánkban egy vevőnek több megrendelése lehet, de egy megrendelés csak egy vevőtől származhat, egy szállítótól több terméket vásárolhatunk, de egy terméket csak egy szállító szállíthat, egy megrendeléshez több megrendelés részlet tartozhat, egy termékhez több megrendelés részlet tartozhat, de egy megrendelés részlet csak egy megrendelésből egy termékre vonatkozhat.

29 Ezt a kapcsolatrendszert láthatjuk a következő ábrán. Feladat: a fenti ábra és a táblák leírása alapján keressük ki, hogy az egyes táblák mely kulcs- mezők alapján kapcsolódnak egymáshoz!

30 Vevők – Rendelések 1 : M kapcsolatVevőkód Szállító – Termék1 : M kapcsolatSzállítókód Rendelés – R.részlet1 : M kapcsolatRendeléskód Termék – R.részlet1 : M kapcsolatTermékkód azonosítók

31 Szállítók Vevők Termékek Rendelés Rendelés részletei Kapcsolatok


Letölteni ppt "Adatbázis-kezelés a gyakorlatban MS ACCESS Microsoft Access A gyakorlatok során az Access program kezelésének alapjait ismerhetik meg. Feladatokon keresztül."

Hasonló előadás


Google Hirdetések