Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A koreai sámánizmus bölcsője: Jeju-do Készítette: Bartók Rozália, koreai szak.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A koreai sámánizmus bölcsője: Jeju-do Készítette: Bartók Rozália, koreai szak."— Előadás másolata:

1 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A koreai sámánizmus bölcsője: Jeju-do Készítette: Bartók Rozália, koreai szak

2 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Hivatkozások, források Choi Joon Sik: Understanding Contemporary Korean Culture. Seoul, Ewha Womans University, Korean Cultural Research Institute, 2011, pp Kim Seong Nae: Interlacing Cosmology and Social History: Cheju Shamanic Mythology. Ulaanbaatar, The 5th Conference of The International Society for Shamanic Research, Shamanism. An Encyclopedia of World Beliefs, Practices, and Culture. Ed. Namba Walter, Mariko - Neumann Fridman, Eva Jane. Santa Barbara, California - Denver, Colorado - Oxford, England, ABC- CLIO 2004, pp , Yun Kyo Im: Performing the Sacred. Indiana, 2007, pp Képek forrása: internet

3 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Jeju-do Autonóm terület Fővárosa Jeju Félmillió lakos Nehezen érthető nyelvjárás Izoláltság  a mai napig virágzó kultúra Tamna-királyság 1404 (Joseon)

4 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Hallasan ( 한라산 )

5 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Hallasan ( 한라산 )

6 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Jeju-do konfucianizmus  erőszakos alárendeltség Politikai és kulturális reformkísérletek A helyi sámánizmus népi babonává degradálódik Sámánista szentélyek lerombolása  1702, Lee Hyongsang Vidékre száműzött sámánok  farmokon dolgoztak A vallás életben marad!

7 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus A tangok ( 당 ) különálló univerzum, istenek és szellemek otthona A tangok a vallási élet központjai  „a szentélyekbe vetett hit” Egy faluban több szentély Ponhyang ( 폰향 ) a falu legfontosabb védőszelleme Az istenségek rokoni kapcsolatban állnak egymással  mitikus család mélységes tisztelet és félelem Ősök (chosang 초상 ) és leszármazottak (chason 차손 )

8 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus

9 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus

10 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus A ponpurik ( 폰푸리 ) Egyedülálló mitológiai jelenség struktúrája kevéssé jellemző az anyaországban gyakorolt sámánizmusra Három nagy típusú mítosz (ponpuri):  általános mítoszok  a ponhyangok mítoszai  a törzsek őseiről mesélő mítoszok körülbelül 270 szentély  ezekhez mind társul egy-egy ponhyang-mítosz

11 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus az istenségek közötti nemzedékbeli kapcsolatok három nagy csoportja:  Kim Baekju és fiai  a Hallasan istenségei  a Hetedik Nap Istennői gigászi, mitikus család létrehozása, annak beosztása, és generációról generációra történő továbbadása Férfi istenségek: bennszülött lakosok Női istenségek: az anyaországból érkező idegenek Leszármazottak: számkivetettek, akiket fiatal korukban elhagynak a szüleik, majd győzedelmes istenekként hazatérnek

12 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus A rituálék a lélek elvesztésébe vetett hit a spirituális világ lényeinek akaratába vetett hit az embernek három lelke van (nok 녹 ) Lélekvesztés: leggyakrabban 15 év alatti gyerekek nok durim ( 녹두림 ): az elveszett lélek visszahozása pudasi ( 푸다시 ): a rossz lélek kiűzése younggam nori ( 영감노리 ): transztánc

13 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus kut ( 굳 ) előadásos jelleg, különféle recitálások, táncok és zenei kíséretek. célja a szellemek és istenségek jóakaratának elnyerése Négy faoltár (tangkul 당굴 ) a négy égtáj irányában, egy középen  az istenek és szellemek négy világát szimbolizálják áldozati asztalok bambuszoszlopok fehér zászlóval, összekötve az áldozati asztallal  az istenek ezen a kötélen szállnak alá invokációval (chogamche 초김재 ) Recitálás: három különböző előadásmód kombinációja  ponpuri-recitálás, üdvözlő recitálás (maji 마지 ), színpadias előadásmód (nori 노리 ) precíz sorrendű rítus

14 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus Két birodalom: a mi világunk (isung 이성 ), és a túlvilág (chosung 초성 )  a kettő folyamatosan tükrözi egymást a halott lelkek emberi értékeiktől függetlenül a túlvilágra jutnak  A rokonságok tagjai még a túlvilágon is együtt élnek  Falu (maul 마울 ) Ha a halál után a lélek nem tud bejutni a chosungba, akkor szánt szándékkal háborgatja a leszármazottakat  megszállja őket Chilchim ( 칠침 ): a sámán kitisztítja a chosung felé vezető utakat az eltévedt lélek előtt

15 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus

16 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus

17 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus

18 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus A simbang ( 심방 ) öröklés útján válhat valakiből sámán (simbang) A tudás egyaránt örökölhető szülőktől és közeli rokonoktól, Az újdonsült simbang karrierje elején három eszközt kap elődjétől, melynek neve sam maengdu ( 삼 맹두 ), a Három Fényes Csillag  egy csörgő, egy bronz pohárka és két érme, valamint két, bronzból készült kés az új sámánok jövendölésekor használatosak, és a sámán karrierjének védelmező szellemeit is szimbolizálják

19 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus

20 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője egy bizonyos szentélyt és a közönségét (tangol 당올 ) is örökli gyakorlottabb sámánok segítőiként kezdik karrierjüket formális rítus keretein belül is felavatják őket (sinkut 신굳 )  egy tapasztalt sámán felügyelésével, akivel az újdonsült simbang életfogytiglan tartó mester-tanítvány viszonyba lép a simbangok három sinkut rítuson vesznek részt, mielőtt teljes állású sámán válik belőlük „istenszolga” (sinchung 신청 ) chosung sam hanul ( 초성 삼 하늘 ) sam siwang ( 산시왕 ) A jejui sámánizmus

21 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus Kettős pozíció a közösségi életben Papok  A falu szolgái ők azok, akik tudják, hogyan kell szolgálni a szentélyek istenségeit A tisztelet lekorlátozódik a különféle rítusokra szakítás a szentélyhez kötött pap-státusszal szabadúszó munka Csökkenő papi befolyás, de sokkal populárisabb társadalmi státusznak

22 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A koreai sámánizmus bölcsője: Jeju-do Készítette: Bartók Rozália, koreai szak."

Hasonló előadás


Google Hirdetések