Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A korai iskolaelhagyás magyarországi kontextusa Márkus Edina Ph.D Debreceni Egyetem BTK Neveléstudományok Intézete QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A korai iskolaelhagyás magyarországi kontextusa Márkus Edina Ph.D Debreceni Egyetem BTK Neveléstudományok Intézete QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális."— Előadás másolata:

1 A korai iskolaelhagyás magyarországi kontextusa Márkus Edina Ph.D Debreceni Egyetem BTK Neveléstudományok Intézete QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Debrecen, január 29.

2 Érintendő kérdéskörök Problémakör, fogalom Előzmények Helyzet Intézkedések – szabályozási keret Hazai programok

3 Problémakör, fogalom Évtizedek óta létezik. Tankötelezettség vége előtti kimaradás – foglalkoztatás, munkaerő-piaci beilleszkedés ellehetetlenülése. ESL – Early school leaving – Korai iskolaelhagyók éves évesek akiknek nincs középfokú végzettségük (ISCED 3 ) és nem is vesznek részt képzésben. NEET – Not in Employment, Education or Training, nem dolgozik és nem is tanul.

4 Előzmények 90-es évek második fele óta napirenden a témakör. Második esély iskolái (1995- és most újra....) Hazai vizsgálatok ◦ Második esély programok vizsgálata (Ifjúság Tematikus Hálózat keretében) ◦ Tanoda típusú programok vizsgálata ◦ KID programok vizsgálata ◦ Szakképzés és lemorzsolódás ◦ Esélyteremtés szakképzéssel

5 Helyzet – Korai iskolaelhagyók aránya országonként Education and Training Monitor 2013, European Commission

6 Helyzet – Korai iskolaelhagyók foglalkoztatási helyzet szerinti bontásban Education and Training Monitor 2013, European Commission

7 Szabályozási keret Az Európai Bizottság Közleménye Az iskolai lemorzsolódás felszámolása. Az Európa 2020 stratégia sikerének előmozdítása A Tanács ajánlása a korai iskolaelhagyás csökkentését célzó szakpolitikáról A fő tényezők azonosítása és nyomon követése. Szakpolitikai keretrendszer. Az intézkedések hármas szabályozási kerete: ◦ Prevenciót/megelőzést célzó szabályozás ◦ Intervenciót/beavatkozást célzó szabályozás ◦ Kompenzációt célzó szabályozás

8 Szabályozás - prevenció/megelőzés A megelőzés bizonyos állapotok kialakulását igyekszik elkerülni azokon a területeken, ahol az iskolai lemorzsolódáshoz vezető folyamatok elkezdődhetnek. Szegregációellenes szabályozás Pozitív diszkriminációs intézkedések Rugalmas tanulási utak

9 Szabályozás - prevenció/megelőzés Hogyan? Jó minőségű koragyermekkori nevelésben és gondozásban való részvétel. A sikeres iskolai pályafutás útjában álló akadályok felszámolása. A tanulmányi utak közötti átjárhatóság növelése. Szorosabb kapcsolat az oktatási és képzési rendszerek és a foglalkoztatási ágazat között- Migráns családból származó gyermekek támogatása.

10 Szabályozás - beavatkozás Korai szakaszban foglalkozik a kialakulóban lévő problémákkal, megpróbálja megakadályozni, hogy ezek iskolai lemorzsolódáshoz vezessenek. A beavatkozás során alkalmazott intézkedések középpontjában ◦ egész iskolák vagy képzési intézmények, ◦ vagy az egyes – az iskolából vagy képzésből való kimaradás kockázatának kitett – diákok is állhatnak.

11 Szabályozás - beavatkozás Hogyan? Iskolai tanulóközösségek támogatása. Kockázatnak kitett tanulókra összpontosító korai figyelmeztető rendszerek kialakítása. Kapcsolati hálózat kialakítása a szülőkkel és egyéb iskolán kívüli szereplőkkel… A tanárok támogatása a kockázatnak kitett tanulókkal való munkájuk során, és ehhez a megfelelő eszközök rendelkezésre bocsátása. A tanítás után és az iskolán kívül végezhető, tanórán kívüli tevékenységek, valamint a művészeti, kulturális és sporttevékenységek támogatása.

12 Szabályozás - kompenzáció A kompenzációs intézkedések oktatási és képzési lehetőséget kínálnak a lemorzsolódott diákok számára. Ezek pénzügyi, illetve más jellegű támogatások is lehetnek. Céljuk, hogy segítsék a fiatalokat az iskolai oktatási rendszerbe való visszatérésben. A második esélyt kínáló intézmények főként abban különböznek az alapképzést nyújtóktól, hogy megkísérlik megoldani azokat a nehézségeket, amelyekkel a diákok az iskolai oktatási rendszerben szembesültek.

13 Szabályozás - kompenzáció Hogyan? Második esélyt kínáló oktatási programok. Rugalmas tanulási utak. A korábban megszerzett tudás elismerése és igazolása. Célzott egyéni támogatás, amely egyszerre nyújt szociális, pénzügyi, oktatási és pszichológiai támogatást a problémás helyzetben lévő fiatalok számára.

14 Prevenció, beavatkozás – hazai példák Útravaló-MACIKA ösztöndíjprogram IPR – Integrált Pedagógiai Rendszer Gyerekesély Program Arany János Programok (tehetséggondozó, kollégiumi, kollégiumi szakiskolai) Tanodák Szakiskolai Fejlesztési Program Dobbantó program

15 Kompenzáció – hazai példák Második esély programok Tranzit programok KID programok Felzárkóztató programok

16 Az Észak-Alföldi régió gyakorlatai Útravaló-MACIKA ösztöndíjprogram IPR – Integrált Pedagógiai Rendszer Gyerekesély Program Arany János Program Tanodák Kid program Második esély programok Szervezetek - Országos Tranzitfoglalkoztatási Egyesület, Csat Egyesület, Útirány Egyesület, Lépéselőny Egyesület, Krétakör Egyesület, Bihari Szabadművelődési és Népfőiskola Egyesület…

17 Az Észak-Alföldi régió gyakorlata - Gyerekesély között támogatott 25 kistérségből 7 észak-alföldi régiós kistérség

18 Az Észak-Alföldi régió gyakorlata – Arany János Programok 2013/2014 tanév ősz Arany János Tehetséggondozó Program 8 középiskola és kollégium (39 támogatottból) Arany János Kollégiumi Program 6 támogatott kollégium (18 támogatottból) Arany János Kollégiumi-Szakiskolai Program 10 támogatott szakiskola-kollégium (22 tmogatottból)

19 Az Észak-Alföldi régió gyakorlata - tanodák Forrás: Híves T. (2013): Tanoda programok térbeli megoszlása. Tanuló régiók Magyarországon: Az elmélettől a valóságig című kutatás Közösség tanulás munkacsoport. Beszámoló.

20 Az Észak-Alföldi régió gyakorlata - tanodák Forrás: Híves T. (2013): Tanoda programok térbeli megoszlása. Tanuló régiók Magyarországon: Az elmélettől a valóságig című kutatás Közösség tanulás munkacsoport bezsámoló.

21 Problémák Átfedések, párhuzamosságok A programok eredményeinek értékelése, monitoringja Szektorközi együttműködés gyengesége Projektalapú programok – a finanszírozás lejárta után nem életképes a program Az egyes proramok finanszírozási bizonytalanságai


Letölteni ppt "A korai iskolaelhagyás magyarországi kontextusa Márkus Edina Ph.D Debreceni Egyetem BTK Neveléstudományok Intézete QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális."

Hasonló előadás


Google Hirdetések