Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Önkormányzati választások 2014: A kampány ára. A PÁRTBEVÉTELEK, KAMPÁNY- FINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSA Pártok gazdálkodása átláthatatlan Beszámolóik formálisak.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Önkormányzati választások 2014: A kampány ára. A PÁRTBEVÉTELEK, KAMPÁNY- FINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSA Pártok gazdálkodása átláthatatlan Beszámolóik formálisak."— Előadás másolata:

1 Önkormányzati választások 2014: A kampány ára

2 A PÁRTBEVÉTELEK, KAMPÁNY- FINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSA Pártok gazdálkodása átláthatatlan Beszámolóik formálisak Nyilvánosságra hozatal szabályozatlan Nyilvánosságra hozatal szankciói gyengék Nem bizonyítható, hogy a működésükre többet költenek a legális bevételeiknél Kampánykiadások jól nyomon követhetők → túlköltés tetten érhető Kampányfinanszírozás: csak a parlamenti választási kampány szabályozott ÁSZ: csak a számlák formai ellenőrzése → pártok kampánybeszámolói tökéletesek Ve./Alaptörvény 5. módosítása: elektronikus politikai reklám ingyenes nyomtatott reklám tarifája nyilvános közterületi óriásplakátok tarifája titokban tartható A magyarországi politikai elit nem hajlandó belátni, hogy a politikai pártok, és kampányaik sokba kerülnek → a jogállam drága és macerás

3 CIVIL KAMPÁNYMONITOR – http://kepmutatas.hu/http://kepmutatas.hu/

4 KIK FIGYELNEK? Az Átlátszó.hu, a K-monitor, a Political Capital és a Transparency International közös projektje 9 fős monitorozó bázis napi szinten gyűjtötte és összesítette az információkat Városok: Budapest, Győr, Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc (2 072 000 fős választónépesség) MIT FIGYELÜNK? A kampányelem fogalma Minden olyan eszköz vagy tevékenység, amelynek célja, hogy a hivatalos választási időszakban egy adott pártot, annak bármelyik jelöltjét vagy programját a választókkal megismertesse, illetve hogy ezek támogatására buzdítson Politikai jellegű fizetett médiahirdetések (nyomtatott sajtó, internet, TV, rádió – ez utóbbi kettőt ingyenessé tették) A pártok illetve támogatóik által szervezett nyilvános rendezvények (nagygyűlések, lakossági fórumok, stb.) Közvetlen választói kapcsolattartáshoz felhasznált kommunikációs eszközök (plakátok, szórólapok, postai küldemények, sms, telefon) A pártok szervezési költségei (aktivisták, infrastruktúra, közlekedés, általános belső kommunikációs költségek, közvélemény-kutatások, kampánystáb) A KAMPÁNYMONITOROZÁS MÓDSZERTANA

5 A kampányelemek azonosítására és a költségek becslésére az alábbi fő forrásokat használjuk: Sajtófigyelés az országos valamint megyei/regionális lapokban, az IMEDIA médiafigyelő szolgáltatás segítségével és az MTI híreiben Kantar Media adataiból a politikai pártok hirdetéseinek azonosítása minden kereskedelmi hirdetési felületen Országos önkéntes hálózat a helyi kampányesemények és közvetlen pártkommunikációs eszközök figyelésére és dokumentációjára IPSOS közvélemény-kutatás a pártok közvetlen választói kapcsolattartásáról a vizsgált városokban Outdoor Media Audit kutatás a közterületi hirdetésekről (óriásplakátokról) Közvetett információk alapján átlagbecslés a pártok kampányokkal kapcsolatos operációs és szervezeti költségeire vonatkozóan A KAMPÁNYMONITOROZÁS MÓDSZERTANA

6 CIVIL KAMPÁNYMONITOR – http://kepmutatas.hu/http://kepmutatas.hu/

7 ÖNKORMÁNYZATI KAMPÁNYKÖLTÉSEK 2014 2 072 500 000 Ft 280 590 000 Ft 49 890 000 Ft 418 320 000 Ft 5 040 000 Ft 413 280 000 Ft

8 Egyes kampányeszközök megoszlása Az önkormányzatok és a kormányzat költései nem szerepelnek ezen az ábrán. 924 243 000 Ft 60 078 000 Ft 391 514 700 Ft 60 078 000 Ft 1 786 972 000 Ft Önkormányzati és kormányzati költésekkel együtt.

9 KÖZTERÜLETI KAMPÁNYKÖLTÉSEK 1 528 490 000 Ft 9486 db 111 224 000 Ft Korm.: 832 722 000 Ft 5047 db Önk.: 29 847 000 Ft 182 db Pártok: 665 921 000 Ft 4254 db 701 db

10 PLAKÁTOK MÉRETE

11 KÖZVETLEN LAKOSSÁGI KAMPÁNY (postai levelek)  Ipsos: megkérdezettek hány százalékát érték el a pártok postai levelekkel?  A vizsgált városokban lakó választókorúak száma alapján számítjuk az elértek számát.  Ebből számítjuk a postai levelek költségét, 150 Ft/db egységáron. Városok: Budapest, Győr, Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc; választókorúak: 2 072 000 fő

12 KÖZVETLEN LAKOSSÁGI KAMPÁNY (gépi telefonhívás)  Ipsos: megkérdezettek hány százalékát érték el a pártok gépi hangon történő telefonhívással?  A vizsgált városokban lakó választókorúak száma alapján számítjuk az elértek számát.  Ebből számítjuk a gépi hívások költségét, 150 Ft/db egységáron. Városok: Budapest, Győr, Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc; választókorúak: 2 072 000 fő

13 KÖZVETLEN LAKOSSÁGI KAMPÁNY TERÜLETI MEGOSZLÁSA

14 EGY JELÖLT ÁRA

15 Köszönöm a figyelmet! www.transparency.hu

16 PÁRTOK BEVÉTELEI 2011 TAGDÍJ- BEVÉTEL ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ÖSSZES BEVÉTEL ÖSSZES KIADÁS ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ARÁNYA A BEVÉTELHEZ KÉPEST FIDESZ143 8601 055 0001 293 2291 164 06482% KDNP7 127232 600256 670209 67891% KORMÁNY PÁRTOK150 9871 287 6001 549 8991 373 74283% MSZP38 687521 300802 788729 86965% JOBBIK2 321448 000501 804341 46789% LMP4 066249 200283 842142 78888% 2010 TAGDÍJ- BEVÉTEL ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ÖSSZES BEVÉTEL ÖSSZES KIADÁS ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ARÁNYA A BEVÉTELHEZ KÉPEST FIDESZ136 968888 9741 953 2652 265 28446% KDNP6 162213 452337 693310 87463% KORMÁNY PÁRTOK143 1301 102 4262 290 9582 576 15848% MSZP46 220674 6841 054 5521 558 69564% JOBBIK9 013240 993357 913313 89167% LMP3 579138 244279 384419 67749%

17 PÁRTOK BEVÉTELEI 2012 TAGDÍJ- BEVÉTEL ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ÖSSZES BEVÉTEL ÖSSZES KIADÁS ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ARÁNYA A BEVÉTELHEZ KÉPEST FIDESZ150 4401 055 0001 294 2821 208 52782% KDNP8 048232 600260 900231 75089% KORMÁNY PÁRTOK158 4881 287 600 1 555 182 1 440 27783% MSZP32 688521 300 749 252 650 56870% JOBBIK5 670447 894 528 060 457 82385% LMP4 055249 200 287 998 199 14587% 2013 TAGDÍJ- BEVÉTEL ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ÖSSZES BEVÉTEL ÖSSZES KIADÁS ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ARÁNYA A BEVÉTELHEZ KÉPEST FIDESZ184 6901 055 0001 345 0811 160 48078% KDNP7 144232 600263 629322 32388% KORMÁNY PÁRTOK191 8341 287 600 1 608 710 1 482 80380% MSZP28 244521 300 806 917 75407765% JOBBIK4 510448 000 525 066 489 09885% LMP3 303249 200 270 378 250 59792%


Letölteni ppt "Önkormányzati választások 2014: A kampány ára. A PÁRTBEVÉTELEK, KAMPÁNY- FINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSA Pártok gazdálkodása átláthatatlan Beszámolóik formálisak."

Hasonló előadás


Google Hirdetések