Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Önkormányzati választások 2014: A kampány ára. A PÁRTBEVÉTELEK, KAMPÁNY- FINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSA Pártok gazdálkodása átláthatatlan Beszámolóik formálisak.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Önkormányzati választások 2014: A kampány ára. A PÁRTBEVÉTELEK, KAMPÁNY- FINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSA Pártok gazdálkodása átláthatatlan Beszámolóik formálisak."— Előadás másolata:

1 Önkormányzati választások 2014: A kampány ára

2 A PÁRTBEVÉTELEK, KAMPÁNY- FINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSA Pártok gazdálkodása átláthatatlan Beszámolóik formálisak Nyilvánosságra hozatal szabályozatlan Nyilvánosságra hozatal szankciói gyengék Nem bizonyítható, hogy a működésükre többet költenek a legális bevételeiknél Kampánykiadások jól nyomon követhetők → túlköltés tetten érhető Kampányfinanszírozás: csak a parlamenti választási kampány szabályozott ÁSZ: csak a számlák formai ellenőrzése → pártok kampánybeszámolói tökéletesek Ve./Alaptörvény 5. módosítása: elektronikus politikai reklám ingyenes nyomtatott reklám tarifája nyilvános közterületi óriásplakátok tarifája titokban tartható A magyarországi politikai elit nem hajlandó belátni, hogy a politikai pártok, és kampányaik sokba kerülnek → a jogállam drága és macerás

3 CIVIL KAMPÁNYMONITOR –

4 KIK FIGYELNEK? Az Átlátszó.hu, a K-monitor, a Political Capital és a Transparency International közös projektje 9 fős monitorozó bázis napi szinten gyűjtötte és összesítette az információkat Városok: Budapest, Győr, Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc ( fős választónépesség) MIT FIGYELÜNK? A kampányelem fogalma Minden olyan eszköz vagy tevékenység, amelynek célja, hogy a hivatalos választási időszakban egy adott pártot, annak bármelyik jelöltjét vagy programját a választókkal megismertesse, illetve hogy ezek támogatására buzdítson Politikai jellegű fizetett médiahirdetések (nyomtatott sajtó, internet, TV, rádió – ez utóbbi kettőt ingyenessé tették) A pártok illetve támogatóik által szervezett nyilvános rendezvények (nagygyűlések, lakossági fórumok, stb.) Közvetlen választói kapcsolattartáshoz felhasznált kommunikációs eszközök (plakátok, szórólapok, postai küldemények, sms, telefon) A pártok szervezési költségei (aktivisták, infrastruktúra, közlekedés, általános belső kommunikációs költségek, közvélemény-kutatások, kampánystáb) A KAMPÁNYMONITOROZÁS MÓDSZERTANA

5 A kampányelemek azonosítására és a költségek becslésére az alábbi fő forrásokat használjuk: Sajtófigyelés az országos valamint megyei/regionális lapokban, az IMEDIA médiafigyelő szolgáltatás segítségével és az MTI híreiben Kantar Media adataiból a politikai pártok hirdetéseinek azonosítása minden kereskedelmi hirdetési felületen Országos önkéntes hálózat a helyi kampányesemények és közvetlen pártkommunikációs eszközök figyelésére és dokumentációjára IPSOS közvélemény-kutatás a pártok közvetlen választói kapcsolattartásáról a vizsgált városokban Outdoor Media Audit kutatás a közterületi hirdetésekről (óriásplakátokról) Közvetett információk alapján átlagbecslés a pártok kampányokkal kapcsolatos operációs és szervezeti költségeire vonatkozóan A KAMPÁNYMONITOROZÁS MÓDSZERTANA

6 CIVIL KAMPÁNYMONITOR –

7 ÖNKORMÁNYZATI KAMPÁNYKÖLTÉSEK Ft Ft Ft Ft Ft Ft

8 Egyes kampányeszközök megoszlása Az önkormányzatok és a kormányzat költései nem szerepelnek ezen az ábrán Ft Ft Ft Ft Ft Önkormányzati és kormányzati költésekkel együtt.

9 KÖZTERÜLETI KAMPÁNYKÖLTÉSEK Ft 9486 db Ft Korm.: Ft 5047 db Önk.: Ft 182 db Pártok: Ft 4254 db 701 db

10 PLAKÁTOK MÉRETE

11 KÖZVETLEN LAKOSSÁGI KAMPÁNY (postai levelek)  Ipsos: megkérdezettek hány százalékát érték el a pártok postai levelekkel?  A vizsgált városokban lakó választókorúak száma alapján számítjuk az elértek számát.  Ebből számítjuk a postai levelek költségét, 150 Ft/db egységáron. Városok: Budapest, Győr, Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc; választókorúak: fő

12 KÖZVETLEN LAKOSSÁGI KAMPÁNY (gépi telefonhívás)  Ipsos: megkérdezettek hány százalékát érték el a pártok gépi hangon történő telefonhívással?  A vizsgált városokban lakó választókorúak száma alapján számítjuk az elértek számát.  Ebből számítjuk a gépi hívások költségét, 150 Ft/db egységáron. Városok: Budapest, Győr, Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc; választókorúak: fő

13 KÖZVETLEN LAKOSSÁGI KAMPÁNY TERÜLETI MEGOSZLÁSA

14 EGY JELÖLT ÁRA

15 Köszönöm a figyelmet!

16 PÁRTOK BEVÉTELEI 2011 TAGDÍJ- BEVÉTEL ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ÖSSZES BEVÉTEL ÖSSZES KIADÁS ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ARÁNYA A BEVÉTELHEZ KÉPEST FIDESZ % KDNP % KORMÁNY PÁRTOK % MSZP % JOBBIK % LMP % 2010 TAGDÍJ- BEVÉTEL ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ÖSSZES BEVÉTEL ÖSSZES KIADÁS ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ARÁNYA A BEVÉTELHEZ KÉPEST FIDESZ % KDNP % KORMÁNY PÁRTOK % MSZP % JOBBIK % LMP %

17 PÁRTOK BEVÉTELEI 2012 TAGDÍJ- BEVÉTEL ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ÖSSZES BEVÉTEL ÖSSZES KIADÁS ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ARÁNYA A BEVÉTELHEZ KÉPEST FIDESZ % KDNP % KORMÁNY PÁRTOK % MSZP % JOBBIK % LMP % 2013 TAGDÍJ- BEVÉTEL ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ÖSSZES BEVÉTEL ÖSSZES KIADÁS ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉSBŐL SZÁRMAZÓ TÁMOGATÁS ARÁNYA A BEVÉTELHEZ KÉPEST FIDESZ % KDNP % KORMÁNY PÁRTOK % MSZP % JOBBIK % LMP %


Letölteni ppt "Önkormányzati választások 2014: A kampány ára. A PÁRTBEVÉTELEK, KAMPÁNY- FINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSA Pártok gazdálkodása átláthatatlan Beszámolóik formálisak."

Hasonló előadás


Google Hirdetések