Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Felelősen, egészségesen, biztonságosan Előadó: Geskó Sándor elnök Konszenzus Alapítvány Budapesti Szervezete cím:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Felelősen, egészségesen, biztonságosan Előadó: Geskó Sándor elnök Konszenzus Alapítvány Budapesti Szervezete cím:"— Előadás másolata:

1

2 Felelősen, egészségesen, biztonságosan

3 Előadó: Geskó Sándor elnök Konszenzus Alapítvány Budapesti Szervezete cím: Telefonszám: 1/

4 Alternatív konfliktuskezelés

5 “Cselekedeteink következménye a tett elkövetésének pillanatában éppoly valóságos, mint később, csak ezt ’akkor’ nem vesszük figyelembe…” /A. Miller/ Alternatív konfliktuskezelés

6 A konfliktus emberek, vagy emberek csoportjai közötti versengés egy formája. Akkor lép fel, ha két, vagy több személy verseng olyan célokért, vagy korlátozott javakért, amelyek ténylegesen, vagy az ő észlelésük szerint nem érhetőek el mindannyiuk számára. (Boulding, 1962) Alternatív konfliktuskezelés

7 A konfliktusok két alapvető megközelítésmódja: Jelenségszintű megközelítés Lehetőségszintű megközelítés. Alternatív konfliktuskezelés

8 A KONFLIKTUSKÖR ÉRDEKEK STRUKTÚRÁK INFORMÁCIÓK ÉRTÉKEK KAPCSOLATOK Alternatív konfliktuskezelés

9 Alternatív konfliktuskezelés

10 A KONFLIKTUSKEZELÉS HÁROM PARADIGMÁJA 1. paradigma: A konfliktuskezelés tudatos tevékenység Minden konfliktuskezelési tevékenység alapjellemzője a tudatos cselekvés Legfőbb elemei: a konfliktus okainak feltárása; a konfliktus fázisainak feltérképezése, elemzése a helyzettel kapcsolatos érzelmek kordában tartása; 2. paradigma: A konfliktuskezelés során nem azt keressük, kinek van igaza, hanem hogy miként lehet megoldani a problémát. 3. paradigma: A konfliktuskezelő mindig pártatlan, soha nem állhat a konfliktus valamelyik résztvevőjének oldalára! Alternatív konfliktuskezelés

11 GYŐZELEM ÉS MEGOLDÁS-ORIENTÁLT KONFLIKTUSKEZELÉS SAJÁT ÉRDEKSAJÁT ÉRDEK MÁSIK ÉRDEKE ”vesztes-vesztes” ”Másik győzelme” kompromisszum Közös megoldás“Saját győzelem” Alternatív konfliktuskezelés

12 GYŐZELEM ORIENTÁLT KONFLIKTUSKEZELÉS A vitázó partnerek a kapcsolatfelvétel előtt kialakítják pozíciójukat, A konfliktusban állók a minél nagyobb győzelem érdekében nyitó pozíciójukat magasan határozzák meg (ebből engednek azután) gyakran elhallgatnak lényeges információkat a másik fél elől ha nem nyerhetnek, megfenyeget(het)ik a partnert A pozicionálás alapú tárgyalásnak gyakran ”vesztes-vesztes” kimenetele van. A helyzetre rávetül a „jövő árnyéka”, a „vesztes” egy következő adódó alkalommal revansra törekszik ! Alternatív konfliktuskezelés

13 MEGOLDÁS ORIENTÁLT KONFLIKTUS KEZELÉS A felek együtt törekszenek a minden fél számára kielégítő megoldás megtalálására. Nem a másik fél legyőzése, hanem a probléma megoldása kap elsőbbséget. Az érdekalapú tárgyalás előnye, hogy a megoldás minden érdekelt fél számára megfelel, és a bizalom megteremtésével lehetővé válik a felek közötti kapcsolatok javulása és akár a hosszú távú kooperáció. A kölcsönös információáramlás megteremtése és a bizalom kialakítása azonban hosszú időt igényel. Alternatív konfliktuskezelés

14 KONFLIKTUS-MEGOLDÁSI FORMÁK a konfliktus elkerülése informális megbeszélés, probléma megoldás tárgyalás - formális megbeszélkés facilitált megbeszélés mediáció, közvetítés resztoratív eljárások arbitráció v. választott bírósági megoldás jogi megoldás erőszak - jogon kívüli megoldás Alternatív konfliktuskezelés

15 M E D I Á C I Ó - KÖZVETÍTÉS Mi a mediáció ? A mediáció egy olyan közvetítési/tárgyalássegítő eljárás, melynek során egy külső pártatlan közvetítő segíti a vitás feleket abban, hogy: a./ vitás ügyüket, konfliktusaikat tárgyalásos úton próbálják rendezni b./ e tárgyalások során mindkét fél számára elfogadható, tartós megállapodás szülessen (A mediációs eljárás során a mediátor soha nem hoz döntéseket a résztvevők helyett, hanem segíti őket olyan helyzetbe kerülni, amelyben a felek maguk hozhatnak megállapodáshoz vezető döntéseket.) Alternatív konfliktuskezelés

16 A mediáció szakaszai Első szakasz : előkészítés Második szakasz: mediációs ülés Harmadik szakasz: utánkövetés A MEDIÁCIÓS FOLYAMAT SZAKASZAI Alternatív konfliktuskezelés

17 A mediációs ülés fázisai Első fázis : Bevezetés / A megbeszélésre vonatkozó alapszabályok közös meghatározása Második fázis: Monológ - a felek ismertetik álláspontjukat a mediátorral Harmadik fázis: Közvetlen, segített eszmecsere - törekvés a kölcsönös megértés javítására Negyedik fázis: Megoldási javaslatok; megállapodás kidolgozása Ötödik fázis: A megállapodás formába öntése Hatodik fázis: Lezárás A MEDIÁCIÓS ÜLÉS FÁZISAI Alternatív konfliktuskezelés

18 A MEDIÁCIÓ ELŐNYEI a kontroll a felek kezében marad a partnerek a kölcsönös előnyök elérésére törekszenek, szemben a ”győztes-vesztes” dinamikával a konfliktusok más megvilágításba kerülnek, ezzel új megoldások elősegítői lehetnek időtakarékos költség kímélő az információk bizalmasak, nem kerülnek harmadik fél kezébe Alternatív konfliktuskezelés


Letölteni ppt "Felelősen, egészségesen, biztonságosan Előadó: Geskó Sándor elnök Konszenzus Alapítvány Budapesti Szervezete cím:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések