Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Változó igények, bővülő szerepek – nemzetközi könyvtári körkép „A kiszámítható életpálya” MKE-IKSZ országos konferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Változó igények, bővülő szerepek – nemzetközi könyvtári körkép „A kiszámítható életpálya” MKE-IKSZ országos konferencia."— Előadás másolata:

1 Változó igények, bővülő szerepek – nemzetközi könyvtári körkép „A kiszámítható életpálya” MKE-IKSZ országos konferencia Budapest, Országos Széchényi Könyvtár, november 26. Nagy Zsuzsanna Budapesti Corvinus Egyetem Központi Könyvtár

2 A szokásos meghökkentő adatok Mennyiségek 1 milliárd website (2014.) 3,5 milliárd Google keresés naponta (2013.) 500 millió Twitter üzenet naponta (2013.) 1.2 milliárd Facebook felhasználó (2013. december) Sebesség egy üzenet perceken belül indexelve kereshető ami korábban komoly munkát igényelt – most egy kattintással elérhető feldolgozott kérdések (GYIK) „crowdsourcing” referensz Azonnali kapcsolat – mindig - mindenhol

3 IFLA trendek Trend 1 : Az új technológiák megnövelik, de egyben be is határolják azok körét, akiknek hozzáférésük lesz az információkho z Trend 2 : Az online oktatás demokratizálja és megváltoztatja a globális tanulást. Trend 3 : A magánélet és az adatvédelem határait újra kell definiálni. Trend 4 : A hipertérben keletkező közösségek érzékelik és erősítik az új hangokat és csoportokat Trend 5 : Az új technológiák megváltoztatják a globális információs gazdaságot Fordítás: Dippold Péter: Trendek az európai könyvtárügyben Könyvtári Figyelő p.

4 A könyvtárak válasza ?

5 A változás előidézői Technológia Szociológiai, életmódbeli változások – felhasználói igények Válság (finanszírozás és egyéni anyagi helyzet) Politikai filozófia, irányítási, társadalomszervezési modell

6 Irányzatok a gyakorlatban Közkönyvtárak USA Kik használják? Forrás: Pew Research Internet Projec

7 Irányzatok a gyakorlatban Közkönyvtárak USA Hogyan vélekednek? Jellemző a jó vélemény, 90% - a könyvtár bezárása káros a közösségre 67% - személyesen is érintené segíti az írástudást, az olvasás szeretetét esélyt ad a sikerre javítja az életminőséget Mit várnak ? több tevékenység, külön terek, nyomtatott könyvek, csönd, nyugalom, IT (ingyenes internet és eszközök) és alkalmazások, e-könyvek, szorosabb kapcsolat a könyvtárossal, segítség munkakeresésben, segítség közszolgáltatások elérésében, ifjúsági programok, programok időseknek, …

8 Forrás: David King: Emerging trends in libraries for Amit használnak… okos telefonok, laptopok, tabletek

9 Irányzatok a gyakorlatban Közkönyvtárak USA Használati mutatók alakulása* (3-5 éves időszak) Regisztrált használók Kölcsönzések Látogatások Állomány helyben használata Referensz kérdések Online használat ? E-könyv de a nyomtatott is népszerű Oktatás, tréning 44% formális technológiai képzés 35% egyéni képzés bejelentkezéssel 82% informális tréning *Forrás: The 2013 Public Library Data Service Statistical Report

10 Irányzatok a gyakorlatban Közkönyvtárak USA 1000$ ráfordításra eső mutatók, 2013.* (változás az előző évhez képest) 1,6% kevesebb látogatás 1,4% kevesebb kölcsönzés 22,6% kevesebb helyben használat 6,2 % kevesebb referensz tranzakció 3,3% több program látogatás Nagy eltérések típusonként, földrajzilag, stb * Forrás: : The 2013 Public Library Data Service Statistical Report

11 Irányzatok a gyakorlatban Közkönyvtárak USA Főbb nehézségek Finanszírozás – csökken, államonként, régiónként eltérő, Digitális szakadék és egyéb társadalmi problémák – finanszírozás és speciális szaktudás E-könyvek kölcsönzése – harc a kiadókkal és az Amazonnal Cenzúra elleni harc Főbb irányok Hagyományos szolgáltatások megtartása, olvasásra serkentés Információs készségek átadása Szorosabb kapcsolat a helyi irányítással, szervezetekkel és a közösséggel, igények beépítése – szociális, etnikai, gazdasági, környezeti problémákra válasz Új szaktudás megszerzése – szociális, pszichiátriai, államigazgatási, …

12 Irányzatok a gyakorlatban Közkönyvtárak USA Új (?) szolgáltatások (néhány példa) Írástudás/digitális írástudás Tanulás segítése (általános és középiskola) Élethosszig tartó tanulás (informális és nem formális) Munkakeresés, pályaépítés Általános e-ügyintézés (adó, tb, jogosítvány, okmányok,…) Korai fejlesztés (iskola előtti) Családi pénzügyek kezelése Nyelvtanulás Közösségi programok (kulturális és egyéb) Programok időskorúaknak Élelmezés (szegények, hajléktalanok)..és Makerspaces…(technológia, tanulás, szórakozás közösen)

13 Forrás: Maureen McLaughlin: Fayetteville Free Library MakerBot 3D printer. https://www.flickr.com/photos/mempix/ /in/photostream/

14 Forrás: flickr.com/photos/madrideducacion-es/ / Co-Working spaces

15 Forrás: Maureen McLaughlin: Fayetteville Free Library MakerBot 3D printer. https://www.flickr.com/photos/mempix/ /in/photostream/

16 Forrás: David King: Emerging trends in libraries for 2014

17 Irányzatok a gyakorlatban Iskolai könyvtárak USA Küzdelem az erőforrásokért (pénzügyi válság, szövetségi finanszírozás csökkenése, helyi politika, helyi szabályozás eltérő, érdekcsoportok harca) Következmény – kevesebb könyvtári program, kevesebb könyvtáros, szakképzettség nélküli személyzet, fizetés csökkenés A tanulási módszerek változása miatt még fontosabb az iskolai könyvtár (érdeklődésen alapuló tanulás, egyéni ismeretszerzés, digitális források, …) Tanórán kívüli lehetőségek – oktató játékok, korszerű alkalmazások Tanulási/oktatási források takarékos beszerzése Digitális média laboratóriumok szükségessége Esélyegyenlőség – otthoni lehetőségek, digitális szakadék Tartalom szűrés kérdőjelei Együttműködés a közkönyvtárakkal - előnyök

18 Irányzatok a gyakorlatban Közkönyvtárak Egyesült Királyság Az USA–hoz hasonló alaphelyzet és trendek Különbség – közpolitika és szervezeti megoldások („Big Society”* – David Cameron)→ közszolgáltatások reformja könyvtár bezárás 349, új könyvtár 40 Politikai és közéleti vita mi a könyvtár fő célja a 21. században továbbra is általánosan rendelkezésre álló közszolgáltatás legyen-e meghatározható-e az alapvető, mindenkinek járó szolgáltatások köre mely szolgáltatások legyenek ingyenesek van-e olyan alternatív szolgáltatási mód, amely hatékonyabban elégíti ki az igényeket fizikai elhelyezés módjai: különálló könyvtár, közösségi csomópont, mobil szolgáltató helyek * Bizonyos hatalmi jogosítványok átruházása helyi lakosokra, közösségekre, decentralizáció, a felelősség és az egyéni vállalkozás erősítése, egy befogadásra képes, szolidáris értéken alapuló közösség kialakítása

19 Irányzatok a gyakorlatban Közkönyvtárak Egyesült Királyság Alternatív modellek alternatív helyi irányítási/finanszírozási modellek (független cég vagy vagyonkezelő, kombinált finanszírozás) önkéntesek alkalmazása – személyi költségek megtakarítása – szakértelem? Hatékonyság? helyi közösség által működtetett szolgáltatás (vagyonátadás vagy csak menedzsment) osztott szolgáltatás (menedzsment, IT, háttér szolgáltatások – kevés megtakarítás) alternatív szolgáltatók – magánszektor vagy vegyes tulajdon (néhány kísérlet) egységes regionális szolgáltatás szervezés (Észak-Írország)

20 Tudományos könyvtárak Változások a felsőoktatásban és a tudományos kommunikációban Hallgatók összetétele – felnőtt korúak, nemzetköziesedés, sokadik diploma E-learning (távoktatás), MOOCS mint üzleti modell Oktatási módszerek: tanulási analitika, játékok, vizualizáció… Diploma mint befektetés? Költségcsökkentési törekvések, üzleti hatékonyság mint elv Nyílt hozzáférés (zöld, arany, hibrid) Tudományértékelés – verseny (bibliometria, új hatásmérő módszerek) Kutatási hálózatok, interdiszciplinaritás, nemzetköziesedés Kutatási adathalmazok kezelése, ellenőrizhetőség, nyílt hozzáférés

21 Tudományos könyvtárak Új feladatok Hozzáférés biztosítása intuitív, egyszerű felület („Google érzés”) IKR-ek alkonya Interoperabilitás hiánya (egyéb könyvtári rendszerekkel, egyetemi rendszerekkel, pl. tanulmányi, HR, kutatási, pénzügyi, stb.) Redundáns munkafolyamatok Jelentéskészítő és értékelő rendszer hiánya Elavult IT modell → SaaS modell a jövő (szoftver mint szolgáltatás) mobil eszközök terjedése (BYOD – hozd a saját eszközödet) → IT környezet, eszköz független szolgáltatások, mobilra optimalizált vagy app-ek, reszponzív dizájn, saját virtuális környezet

22 Tudományos könyvtárak Új feladatok Oktatás, tanulás támogatása e-learning rendszerek könyvtári támogatása, jogkezelés, jogtiszta tananyag! intézményi elektronikus tananyag-kiadás információs írástudás oktatása (meta műveltség) moduláris képzések, tanrendbe építve kredittel, tanórákon, oktatókkal közösen, egyedi tréningek, egyedi tanácsadás (referensz interjú) segédanyagok (segédletek, tutoriálok, szakterületi anyagok forrásokkal meta műveltség* – közösségi hálók, magatartás, adatvédelem, „információvonzás” * célja, hogy a közösségi média és az online közösségek alkotta új média közegében támogassa az információ felhasználását, létrehozását és megosztását” Mackey, T., Jacobson, T. (2011), "Reframing information literacy as a metaliteracy", College and Research Libraries, Vol. 72 No.1, pp

23 Tudományos könyvtárak Új feladatok Intézményi tudásmenedzsment tudománymetriai szolgáltatások (főként Európában→ új módszerek: Altmetrics, hatás mérése máképpen (blog, tweet, letöltés, stb nyílt hozzáférés (OA) támogatása repozitóriumok működtetése - tartalomkezelés, publikálás, megőrzés, nemzetközi hálózatok (Dart-Europe, OpenAire, CORE, stb.) nemzetközi szervezetek projektjei (SPARC, LIBER, COAR… szabványosítás OA követelményei – intézményi megoldások, APC finanszírozás (pályázatokban, szerződések kiadókkal, embargó idő és szerzői jogok…) publikálás támogatása (szakirodalom, elhelyezés, kommunikációs csatornák, közösségi hálózatok: ResearchGate, Academia.edu, Mendeley, azonosítók, : ORCID…)

24 Tudományos könyvtárak Új feladatok Kutatási adatok kezelése gyűjtés, kezelés, megőrzés→ adatrepozitóriumok EU és egyéb finanszírozó szervezetek igénye: OA DMS (data management plan) az EU kuatatási pályázatok kötelező eleme új könyvtári szolgáltatás: RDS (research data service) – kutatási adatkezelés új készségek→ „adatkönyvtáros” másfajta képzettség, átképzés (matematika, informatika, szaktudomány) a könyvtár a kutatási folyamat része lehet

25 Alapelvek Stratégia alkotás és felülvizsgálat Hatékonyság és racionalitás (de nem bevételszerzés!) Folyamatos technológiai fejlesztés Változások elfogadása és kezdeményezése Kísérletezés – innováció – kudarctűrés Együttműködés – nem centralizáció Tanulás, képzés, átképzés, szakmai kapcsolatok (hazai és nemzetközi) Szakmai etika, presztízs, jövedelmi viszonyok, mobilitás

26 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! …és sok sikert kívánok magunknak!


Letölteni ppt "Változó igények, bővülő szerepek – nemzetközi könyvtári körkép „A kiszámítható életpálya” MKE-IKSZ országos konferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések