Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ELTE PPK Oktatásszervezés 2014. (október) Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer www.onfejlesztoiskolak.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ELTE PPK Oktatásszervezés 2014. (október) Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer www.onfejlesztoiskolak.hu."— Előadás másolata:

1 ELTE PPK Oktatásszervezés (október) Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer

2 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Alapelvek, célok, funkciók Intézményi mérési-értékelési rendszerben (rendszerbe illesztésben) gondolkozni (alrendszerek: pl. tanulói, tanári, vezetői, tantervi) Cél – funkció – eszköz szinkronban gondolkodni Taxonómia rendszert választani (pl. Bloom) Feladatírási, tesztszerkesztési szempontokból áttekinteni az értékelést Tesztdiagnosztikai lehetőségek kihasználtságát vizsgálni Méréselméleti, mérésfilozófiai „vitákhoz” szükséges mérési adatokakkal rendelkezni (input – iskolai hatás - output)

3 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Törvényi, tanügyigazgatási háttér, megjelenés (megjelenítés) az intézményi dokumentumokban –PP, SzMSz, házirend, IMIP, stb. Mérésfilozófiák –Tantárgyi tesztek, vizsgák (pl. érettségi) –PISA mérések –Kompetencia mérések Értékelhetőség, mérhetőség, mérési skálák –Nominális, ordinális(rang), intervallum, arány- skála Mit értékeljünk? - rétegfelvételek Motiváció, attitűd, megerősítés

4 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Egy adott tanulási egység tudáselemeinek szintezése a Bloom-féle taxonómia rendszer alapján (tanmenetek) Értékelési területek, célok és funkciók –Norma- és kritériumorientált értékelés –Szummatív, formatív és diagnosztikus értékelés –Értékelési hexagonale Az iskolai tudás rétegei –Osztályzatokkal mért (mérhető) tudás –Tesztekkel mért (mérhető) tudás Tantárgyi tesztek Alkalmazási képességet mérő tesztek Gondolkodási képességet mérő tesztek

5 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Tesztelméleti alapok, a tesztek jóságmutatói Tudásszint mérő tesztek készítése –Tananyagelemzés –Feladatírás, feladattipológia –Javítókulcs –A teszt elkészítése, kipróbálása, javítása –Ekvivalens tesztek A mérési eredmények elemzése, értékelése –Összefüggés-vizsgálatok –Item-analízis

6 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Iskolák összehasonlítása –Kompetencia mérések –Érettségi –Továbbtanulási mutatók Háttérváltozók Neveltségi szint mérések Külső és belső mérések összhangja Vizsgák, vizsgarendszerek (meg)léte Hozzáadott pedagógiai érték

7 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Vizsgálati szempontok Tudásszintmérő teszt összeállítása egy tanítási egységre vonatkozóan (témazáró) Tudásszintmérő teszt feladatainak elemzése feladatírási, feladattipológiai szempontból Javítási útmutató elkészítése A tanulói értékelés alapfogalmainak pontos használata

8 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tartalom (terület) és alkalmazási (műveleti) szint – általában Tartalmi területek: tantárgytól, tananyagtól, témától függő Feladattípus/műveleti szint: Felismerési szint (ismeret) Felidézési (kapcsolási) szint (reprodukció, megértés) Kivitelezési szint (integráció, alkalmazás) Elemzési (diszkussziós) szint (diszkusszió, kreatív műveletek)

9 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A tudás mely rétegét mérjük, értékeljük? Gondolkodási képességek (induktív, deduktív, korrelatív gondolkodás) Megértés, alkalmazások (a tudás elmélyültsége, megalapozottsága, újszerű helyzetekben való alkalmazni tudása) Tantárgyi tesztek (év végén, az elsajátított tudást mérik, a megszokott kontextusban) Tantárgyi osztályzatok (iskolai tradíciók, kultúra, jelentős különbségek, stb.)

10 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Alkalmazási, műveleti szint TevékenységFeladattípus Felismerés (reproduktív) Azonosítás, kiválasztás, sorképzés, összehasonlítás Zárt- végű Többszörös választás Alternatív vál.,illesz. Összehasonlítás Soralkotás Kapcsolás, aktív felidézés (reproduktív) Leírás, jellemzés, megnevezés, felsorolás, feliratozás, ábrázolás Nyílt vé- gű Rövid válasz Hosszú válasz Kivitelezés, szabálykövetés (integratív) Számítások elvégzése, szerkesztés, algoritmuskövetés Hosszú válasz Összefüggő válasz Értelmezés, elemzés (kreatív) Összefüggés kifejtése, bizonyítás, diszkusszió Összefüggő válasz

11 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 1 A vizsgálni kívánt probléma körülhatárolása Tartalmi vázlat elkészítése A problémák kérdéssé alakítása A zárt kérdések típusai Nyitott kérdések megfogalmazása, kódolása A kérdőív megszerkesztése Kipróbálás, bemérés, sokszorosítás, begyűjtés, feldolgozás

12 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 2 A vizsgálni kívánt probléma körülhatárolása –Szakirodalmi előzmények feltárása –Hipotézis(ek) megfogalmazása –Vizsgálati koncepció kidolgozása Tartalmi vázlat elkészítése –Fő témakörök –Arányok megtervezése, súlypontok –A kérdések hierarchikus elrendezése –Az egészből a részek felé haladás elve Az alapproblémák al(rész)problémákra osztása Az al(rész)probléma vagy már kérdés, vagy tovább osztandó

13 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 3 Kérdéssé alakítás –Zárt Előny: kódolás, feldolgozás könnyebb Hátrány: előre megadott, esetleg személytelennek érzett válaszok –Nyitott Előny: érdekesebb, jobban átjön a személyiség Hátrány: nehezebb kódolni, feldolgozni –Kisebb mintán lehet több nyitott kérdés (kódolás a tipikus válaszokkal), nagy mintán célszerű a kérdések nagy részét zárttá tenni (a kódolás miatt).

14 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 4 Zárt kérdések –Feleletválasztós technikák Dichotóm (alternatív, vagyis igen/nem) Többszörös választás –Rangsorolás (sorba rendezés) –Besorolás, adatok lekérdezése –Skálázás (semleges lehetőség!) Pr.; ptl.; fokszám: 5-7-max. 9 (Miller féle 7 ± 2) Megnevezés: egymás ellentétei, szimmetrikus nyelvi kifejezéssel

15 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 5 Nyitott kérdések –Előre elkészített kódok –Kódok kialakítása menet közben, a feldolgozás szüli meg a kódokat

16 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 6 Jóságmutatók –Objektivitás –Érvényesség (validitás) –Megbízhatóság (reliabilitás) A kérdőív megszerkesztése –Bevezető szöveg –Időtartam tervezés –Érthetőség –Áttekinthetőség Kipróbálás, bemérés, sokszorosítás, begyűjtés, feldolgozás

17 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulók értékelése nem megszokott szempontokból (Neveltségi szint mérés) 0. Háttérváltozók 1. Közösségi aktivitás 2. Értékek definiálása, védelme 3. Karitativitás 4. Fegyelmezettség, szabálykövetés 5. Esztétikai tevékenységek 6. Egészséges életmód 7. Kognitív paraméterek vizsgálata –Tantárgyi –Alkalmazási –Gondolkodási Arányok, kérdéssorrend, kérdéstípus, időtartam, egybeszerkesztés

18 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A.1: Szaktárgyának ismerete, a tananyagból való felkészültsége A.2: Mennyire veszi figyelembe az egyes tanulók képességeit, igazítja az egyes diákokhoz az anyagot A.3: Mennyire érthetően adja le a tananyagot, magyaráz jól B.1:Számonkéréskor mennyire igazodik az órán leadott anyaghoz, mennyire világosak a követelményei B.2: Az általa számon kért tudás mennyire hasznosítható a későbbiekben B.3: Az általa feladott házi feladatok mennyire segítik a tananyag megismerését és megtanulását

19 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út C.1: Az óráin való részvétel során mennyire fejleszti a vitakultúrádat, mennyire segít hozzá az önálló véleményalkotáshoz és – kifejtéshez C.2: Mennyire segíti az esetleges szorongások feloldását C.3: Mennyire kezel partnerként (toleráns, segíti önbecsülésedet, odafigyel Rád, stb.) D.1: Mennyire tartod jónak óráinak hangulatát D.2: Mennyire tartod jónak fegyelmezési módszereit D.3: Mennyire tudja összehangolni, összefogni az órai munkát, az osztályt

20 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Továbbtanulási mutatók A szelektív iskolarendszer hatását (ok és okozat) „alig” szűri A szakiskolákat nem méri a rendszer Plafonhatás (a „legjobbak” nem javulhatnak) Az egyetemek, főiskolák differenciálatlansága A külföldön továbbtanulókat nem kezeli A szakközépiskolásokat együtt kezeli a gimnazistákkal (nem továbbtanulni akarók)

21 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Érettségi eredmények Valós tudást mér (van tétje) Többmóduszú eloszlások (jegyhatárok) – megbízhatóság (emelt szint – populáció lefedettség) Nincsenek szocioökonómiai jellemzők Szakiskolák kimaradnak

22 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kompetencia mérések (a közeljövő csúcsragadozója) Nagy minták évfolyamonként (4., 6., 8., 10.), korábban mintavétel (20 fő/iskola), mára teljes populáció Nincs tétje (valós tudást mér?) Szakiskolákat is méri Objektív javítás (normál eloszlás) Saját társadalmi háttérmutatók használata Mit mér pl. 10.-ben? (ált. isk. vagy kp. isk.)


Letölteni ppt "ELTE PPK Oktatásszervezés 2014. (október) Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer www.onfejlesztoiskolak.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések