Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A Calderoni Program és a FEMIP kapcsolódási pontjai - felsőoktatási és minőségfejlesztői szemmel Zellei László főiskolai docens Eötvös József Főiskola.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A Calderoni Program és a FEMIP kapcsolódási pontjai - felsőoktatási és minőségfejlesztői szemmel Zellei László főiskolai docens Eötvös József Főiskola."— Előadás másolata:

1 1 A Calderoni Program és a FEMIP kapcsolódási pontjai - felsőoktatási és minőségfejlesztői szemmel Zellei László főiskolai docens Eötvös József Főiskola Budapest, január 18.

2 2 Felsőoktatási minőségfejlesztés 2004 – 2007 állapot és fejlesztési eredmények FEMIP célok, feladatok, kínálat-rendszer CALDERONI tartalmi, módszertani, formai szolgáltatások

3 3 Szervezeti állapot 2004 (Kivonat a MAB felmérés eredményeiből) Van-e az intézménynek minőségbiztosítási felelőse? Válaszoló intézményeknem küldte be össz esen van szervezet van személy ninc s intézmények száma válaszoló intézmények %-ában 81,6%12,2%6,1 % 100, 0% összes intézmény %-ában 58,8%8,8%4,4 % 27,9%100, 0%

4 4 Rendszer állapot 2004 (Kivonat a MAB felmérés eredményeiből) Van-e az intézményben kiépített minőségbiztosítási rendszer? Válaszoló intézményeknem küldte be össze sen van rendszer Folyamatban van Tervezzüknem tervez zük intézmények száma válaszoló intézmények %-ában 38,8%30,6%20,4%10,2 % 100% összes intézmény %-ában 27,9%22,1%14,7%7,4%27,9%100%

5 5 Irányzat - állapot 2004 (Kivonat a MAB felmérés eredményeiből) Milyen elvek alapján lett kialakítva a minőségbiztosítási rendszer? ISOTQMEFQMEFQM egyé b nincs vagy folyamatb an van a rendszer kiépítés nem küldte be össze sen intézmények száma válaszoló intézmények %-ában 14,3 % 10,2 % 4,1 % 10,2 % 61,2% 100% összes intézmény %-ában 10,3 % 7,4 % 2,9 % 7,4 % 44,1%27,9 % 100%

6 6 Probléma - állapot 2004 (Kivonat a MAB felmérés eredményeiből) Negatív fogadtatás a megnövekedő adminisztrációs terhek és a dolgozók idegenkedése miatt Kapacitás és kompetencia hiánya Az adatkezelés technikai erőforrásainak hiánya, plusz költségek fedezésének nehézségei Az integrálódott karok területi széttagoltsága, a szervezeti kultúra különbözőségei és a kommunikáció lassúsága Minőségügyi gondolkodásmód elfogadtatása A minőségügy elemeinek értelmezése és adaptációja A felsőoktatásra specializált minőségfogalom és modellek hiánya

7 7 Igény - állapot 2004 (Kivonat a MAB felmérés eredményeiből) Írásos szakmai anyagok terjesztése, Hírlevél Tanfolyamok szervezése, továbbképzések Internetes fórum működtetése Helyszíni konzultációk, tapasztalatcserék Az alapvető elvárások és minimumkövetelmények mielőbbi tisztázása Mintakérdőívek és a feldolgozásukhoz szükséges szoftverek biztosítása A követendő példák megjelölése és terjesztése A minőségügy szerepének tisztázása az akkreditációban

8 8 Fejlesztési eredmények (HEFOP projektek) A felsőoktatási intézmény oktatási, nevelési, kutatási, kulturális, rekreációs, társadalmi, ügyviteli és gazdasági tevékenysége egyaránt szolgáltatás. A szolgáltatások összetett belső és külső partneri kapcsolatok formájában működnek, az intézmény elsődleges partnere (vevője) a hallgató, külső partnere (közvetett vevője) a munkaerő piac és a társadalom.

9 9 FEMIP Felsőoktatási Minőségfejlesztési Program (FEMIP) célja és elemei Minőségbiztosítás ágazati-szakmai koordinációját ellátó Minőségirányítási Programiroda felállítása; A minőségbiztosítás megvalósítását segítő, hálózatba szerveződő regionális központok kiépítése; A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjeinek adaptációja; Felsőoktatási minőségi díj és a kiválósági díj kritériumrendszerének létrehozása és továbbfejlesztése; Egységes minőségbiztosítási definíciós gyűjtemény és egységes indikátorrendszer kidolgozása; Minőségirányítási Portál kialakítása és működtetése;

10 10 FEMIP Felsőoktatási Minőségfejlesztési Program (FEMIP) célja és elemei Minőségbiztosítási szakértői adatbázis kialakítása; Jó gyakorlatok adattár létrehozása, disszeminációja; A minőségbiztosítás oktatási, kutatási, tanulás támogatási rendszerének kialakítása; Helyzetelemzés, igényfelmérés, tanulmányírás, konferenciák, szakmai napok, workshop-ok szervezése és lebonyolítása; Felkészülés arra, hogy a kialakítandó Minőségirányítási Programiroda Minőséghitelesítő-felkészítő Ügynökséggé váljon; A vezetői elkötelezettség elősegítése

11 11 Horizontális értelmezés: Oktatás, közigazgatás, munkaadói (vevői) rendszerek, egészségügy felé nyitás, jó gyakorlat, tapasztalatcsere (fellépés horizontális együttműködésben régiós források felé) Vertikális értelmezés: (Pólus központok, TQM központok) Miskolc, Debrecen, Szeged, Pécs, Székesfehérvár (Veszprém) Győr, Budapest, Sopron FEMIP - hálózat

12 12 CALDERONI program Belépő szolgáltatása a HEFOP ben megjelent eredmények (minőségfejlesztési dokumentumok, digitális formátumú tananyagok, e-learning programok) disszeminációja Sajátossága – autonóm szerveződés és fejlődés

13 13 Összefüggések FOI – Problémák, igények FEMIP – Válaszok CALDERONI - Támogatások Kompetencia, kapacitás és technikai erőforrások, szoftverek hiánya Szakértői adatbázis, jó gyakorlatok adattár Elektronikus tartalomszolgáltató Minőségügyi gondolkodásmód elfogadtatása Minőségbiztosítási definíciós gyűjtemény és egységes indikátorrendszer ágazati-szakmai koordináció e-tanulási forrásközpont A minőségügyi modellek adaptációja Európai sztenderdek adaptációja Kompetencia-fejlesztő tanárképzési programok

14 14 Összefüggések FOI – Problémák, igények FEMIP – Válaszok CALDERONI - Támogatások Szakmai anyagok terjesztése, Hírlevél, továbbképzések Minőségirányítási PortálHálózati szerveződés Internetes fórumFelsőoktatási minőségi díjMédiadidaktikai kutató és gyakorló laboratórium Tapasztalatcserék követendő példák terjesztése Minőséghitelesítő-felkészítő Ügynökség Rendszer fejlesztés

15 15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "1 A Calderoni Program és a FEMIP kapcsolódási pontjai - felsőoktatási és minőségfejlesztői szemmel Zellei László főiskolai docens Eötvös József Főiskola."

Hasonló előadás


Google Hirdetések