Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VÁRHATÓ POZÍCIÓK, KILÁTÁSOK A 2015. ÉVI KÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSÉNEK KEZDETÉN KOVÁCS ÁRPÁD EGYETEMI TANÁR, SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖLTSÉGVETÉSI TANÁCS ELNÖK.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VÁRHATÓ POZÍCIÓK, KILÁTÁSOK A 2015. ÉVI KÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSÉNEK KEZDETÉN KOVÁCS ÁRPÁD EGYETEMI TANÁR, SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖLTSÉGVETÉSI TANÁCS ELNÖK."— Előadás másolata:

1 VÁRHATÓ POZÍCIÓK, KILÁTÁSOK A ÉVI KÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSÉNEK KEZDETÉN KOVÁCS ÁRPÁD EGYETEMI TANÁR, SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖLTSÉGVETÉSI TANÁCS ELNÖK MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG ELNÖK SZEPTEMBER

2 1.A év első nyolc hónapja gazdasági folyamatainak főbb jellemzői: a költségvetési folyamatok alakulása 2014-ben, az államadósság-szabály és a hiánycél betarthatósága 2014-ben. 2.A évi költségvetés megvalósításának gazdasági környezete: a fő jellemzőkre vonatkozó prognózisok és teljesülésük hosszabb távon várható tendenciák. Tartalom 2

3 1.A év első nyolc hónapja gazdasági folyamatainak főbb jellemzői: a költségvetési folyamatok alakulása 2014-ben, az államadósság-szabály és a hiánycél betarthatósága 2014-ben. 2.A évi költségvetés megvalósításának gazdasági környezete: a fő jellemzőkre vonatkozó prognózisok és teljesülésük hosszabb távon várható tendenciák. Tartalom 3

4 A növekedés 2013 tavaszától gyorsul, a 2014 első félévi adatok alapján az idei növekedés túlszárnyalhatja az előzetes várakozásokat Forrás: KSH, KT Titkárság GDP növekedés (év/év, %) és hozzájárulás a GDP változásához (%-pont) Kormány es növekedési várakozása a Konvergencia Programban 2,3% I. félév 3,7%

5 A 2014 kora nyári külhoni előrejelzések szerint a kelet-közép európai térségben javuló makrogazdasági környezet lesz az idei és a jövő évben a jellemző. Azóta a várakozásoknál jobb honi eredményekről és ugyanakkor az európai konjunktúra lassulásáról érkeznek hírek Forrás: Az Európai Bizottság 2014 tavaszi (május) makrogazdasági előrejelzése; éves változás, %; a munkanélküliségre (%) A növekedés erősödhetAz exportdinamika gyorsulhat Az infláció csökkenhetÁm a munkanélküliség magasan ragadhat Németország0,41,82,0 Ausztria0,41,61,8 Szlovénia-1,10,81,4 Szlovákia0,92,23,1 Bulgária0,91,72,0 Csehország-0,92,02,4 Horvátország-1,0-0,60,7 Magyarország1,12,3-3,12,1-2,5 Lengyelország1,63,23,4 Románia3,52,52, Németország0,85,05,6 Ausztria2,84,45,9 Szlovénia2,93,95,4 Szlovákia4,55,66,4 Bulgária8,94,96,5 Csehország0,25,06,2 Horvátország-1,82,63,7 Magyarország5,35,76,1 Lengyelország4,64,46,0 Románia13,56,55, Németország1,61,11,4 Ausztria2,11,61,7 Szlovénia1,90,71,2 Szlovákia1,50,41,6 Bulgária0,4-0,81,2 Csehország1,40,81,8 Horvátország2,30,81,2 Magyarország1,71,02,8 Lengyelország0,81,11,9 Románia3,22,53, Németország5,35,1 Ausztria4,94,84,7 Szlovénia10,1 9,8 Szlovákia14,213,612,9 Bulgária13,012,812,5 Csehország7,06,76,6 Horvátország17,218,0 Magyarország10,29,08,9 Lengyelország10,39,99,5 Románia7,37,27,1 5

6 A évi költségvetés időarányos teljesülése (milliárd forint, %) 6 Tervezett (Mrd Ft) I. félévi teljesítés (%) I-VII. havi teljesítés (Mrd Ft) I-VII. havi teljesítés (%) Központi alrendszer bevételei ,748,59 204,057,6 Ebből: Gazdálkodó szervezetek befizetései (társasági adó, különadók stb.) 1 351,742,7640,547,4 Fogyasztáshoz kapcsolt adók (ÁFA stb.) 4 316,746,22 351,954,5 Lakosság befizetései (SZJA stb.) 1 700,050,71 022,260,1 Központi költségvetési szervek bevételei 2 903,646,41 650,956,9 Kamatbevételek 91,6136,7185,6202,5 TB alapok bevételei (szoc. h. jár., kgv. tám. stb.) 4 848,851,82 947,560,8 Elkülönített alapok bevételei 437,652,8270,061,7 Központi alrendszer kiadásai ,350, ,759,3 Ebből: Központi költségvetési szervek kiadásai 6 421,252,03 977,161,9 Helyi önkormányzatok támogatása 779,253,3468,160,1 Kamatkiadások 1 165,058,4765,665,7 TB alapok kiadásai 4 848,849,42 813,258,0 Elkülönített alapok kiadásai 460,941,8224,448,7 Forrás: NGM, KT Titkárság

7 A költségvetés makro-pályájában figyelembe vetthez képest nagyobb mértékében van növekedésben az egyszeri tényezőknek szerepe, ami a következő évek növekedési kilátásainak megítélésében óvatosságra int Forrás: KT Titkárság Hozzájárulás a 2014 első félévi 3,7%-os növekedéshez FaktorHozzájárulás a GDP-hez Q1-benElőretekintve Az építőipar év/év 23%-ot emelkedett, főként a kormányzati kereslet hatására 0,5%-pont (teljes építőipar)Az uniós finanszírozású állami beruházás kevéssé bővülhet tovább, a hazai finanszírozású állami építések viszont emelkedhetnek; a magánszektor beruházási aktivitása várhatóan továbbra is gyenge lesz A feldolgozóipar 11,1%-kal nőtt év/év alapon, elsősorban az autóipari beruházások beinduló termelésének köszönhetően 1,9%-pont (teljes feldolgozóipar) 2014 végén, 2015 elején kikerül a bázisból ez a kedvező hatás, a feldolgozóipar növekedése valószínűleg lelassul A téli közmunkaprogram hatására az első negyedévben 3,5%-kal emelkedett a közösségi fogyasztás 0,7%-pont (teljes kormányzati fogyasztás) 2014 végén, 2015 elején kikerül a bázisból ez a kedvező hatás, az állami fogyasztás növekedése valószínűleg lelassul 7

8 A foglalkoztatottság bővülése bizakodásra ad okot Munkaügyi adatok (LFS, szezonálisan igazított, ezer fő) Forrás: KSH, KT Titkárság 8 Az eredmény még akkor is kedvező, ha nem zárható ki bizonyos mintavételi torzítás

9 Az infláció alacsony, értéke alulmúlja a legfrissebb előrejelzéseket is. Ez a kiváló fejlemény a költségvetési bevételekre nézve azonban negatív kockázat. Forrás: KSH, KT Titkárság Különböző inflációs mutatók (év/év, %) 0,8% Kormány es inflációs várakozása a Konvergencia Programban 9

10 A költségvetési bevételek jól teljesülnek, amiben valószínűleg szerepe van az on-line pénztárgépek bekötését követő fehéredésnek és az erőteljesebb ellenőrzésnek Forrás: KSH, Konvergencia Program április, KT Titkárság A fogyasztási adó (pl. ÁFA, jövedéki adó) bevételek (4 né. gördülő, milliárd forintban) 10

11 A költségvetés finanszírozása szempontjából kedvező fejlemény, hogy a felárak és a hozamok sokat estek Forrás: ÁKK, Reuters A 10 éves államkötvény hozama (%) A CDS-felár alakulása (bázispont)

12 A strukturális tényezők mellett ország-specifikus események és a gazdaságpolitika is befolyásolja az egyes országok relatív megítélését Forrás: Reuters, a CEE átlag a fenti országok átlaga, az egyes országok vonalai pedig a CEE átlagtól való eltérést ábrázolják A CEE térség átlagos CDS- felára és az egyes országok relatív pozíciói (bázispont) 12

13 1.A év első nyolc hónapja gazdasági folyamatainak főbb jellemzői: a költségvetési folyamatok alakulása 2014-ben, az államadósság-szabály és a hiánycél betarthatósága 2014-ben. 2.A évi költségvetés megvalósításának gazdasági környezete: a fő jellemzőkre vonatkozó prognózisok és teljesülésük hosszabb távon várható tendenciák. Tartalom 13

14 Forrás: Focus Economics elemzői konszenzus, KKE : Visegrádi országok és Románia illetve Bulgária A növekedési képesség erősítésének kulcsszerepe van, mert a jelenlegi piaci várakozások szerint az elkövetkező években a magyarországi növekedés elmaradhat a régiós átlagtól. A GDP növekedése a KKE országokban (év/év, %) Piaci előrejelzés a jelenlegi feltételekkel, a növekedési képesség erősödése nélkül 14

15 Determináció az államadósság, államadósság a GDP %-ában 15 Forrás: Eurostat, ÁKK, * Konvergencia Program Rendszerváltási sokk Költségvetési kiigazítás és felzárkózás Fiskális lazítás majd sikertelen korrekciós kísérlet A pénzügyi válság hatá- sainak ered- ménytelen kezelése Fiskális stabilizáció

16 A konszolidált államadósság a GDP százalékában - az ENSZ régiós besorolása alapján - az EU országaiban Forrás: EUROSTAT, Konvergencia Programok, Európai Bizottság * előrejelzés

17 Az államadósság pályája a következő néhány évben várhatóan stagnál, a belátható távlatban azonban az atomerőmű beruházás befejezéséhez közeledve erőteljesen csökkenhet Forrás: KT Titkárság, *Focus Economics elemzői konszenzus, az alternatív pályákban a növekedésen kívül minden paraméter változatlan Államadósság a GDP arányában (%) Feltételezések GDP*: 2014: 2,6% : 2,2% 2018-: 2,3% EUR/HUF árfolyam: 308 Forint adósság aránya hosszú távon: 2/3 Forint reálkamat hosszú távon: 2,8% Deviza reálkamat: hosszú távon: 2,2% Elsődleges egyenleg: +1,5% 17

18 Az elmúlt néhány évben az állam tulajdonosi részesedése a GDP 3,6%-ával gyarapodott Forrás: MNB Pénzügyi Számlák, KT Titkárság, *kumulált tranzakciók 1996 első negyedévétől a befektetési jegyek nélkül a 4 negyedéves gördülő %-ában Tulajdonosi részesedések kumulált változása* a GDP arányában (%) 18 +3,6

19 Üzleti értékelés: a bruttó államadósság és a likvid pénzügyi eszközökkel nettósított államadósság várható GDP arányos alakulása 2015 végéig 19 Forrás: MNB, banki elemzők, KT Titkárság

20 Előretekintve: a GDP-arányos államadósság fenntartható csökkentéséhez elsősorban a növekedési képesség erősítésére van szükség. Forrás: KT Titkárság A beruházási ráta emelése, a hitelezési aktivitás javítása, a KKV- szektor vállalkozó-képességének fejlesztése. A K+F tevékenység további erősítése. További befektetés a humán tőkébe, képzettebb munkaerő- kínálat biztosítása. A GDP fenntartható növekedése A növekedési képesség erősítése 20 Fenntartható GDP-arányos államadósság- csökkentés A versenyképesség javítása az üzleti bizalom további erősítésével, a szabályozás kiszámíthatóságának növelésével Felszabaduló forrás a gazdaság- fejlesztésre Stabil, forrásaiban javuló költségvetés

21 A beruházások* a GDP-arányában (%) Forrás: KT Titkárság, Eurostat; *szezonálisan igazított negyedéves adatok, KKE : Visegrádi országok és Románia illetve Bulgária Van mit tennünk: strukturális probléma I, hogy a beruházási ráta – bár az állami beruházásoknak köszönhetően javul – nálunk a legalacsonyabb a régióban 21

22 Forrás: EUROSTAT Strukturális probléma, Magyarországon változatlanul magas az államháztartás összes kiadása, különösen régiós összevetésben A konszolidált államháztartás kiadási főösszege (a GDP %-ában) 22

23 A WEF megítélése szerint a magyar versenyképesség tizenkét oszlopa , szembetűnő, hogy az ún. „hard” mutatókban egyértelmű javulás, a kérdőíves felmérésekre épülő ún. „soft” mutatókban stagnálás és romlás – szubjektivitás és késleltetés a megítélésben 23 Forrás: World Economic Forum

24 2014. november IMD összevont versenyképességi rangszám, Magyarország 2008-tól lemaradt a visegrádi országcsoporttól, utóbbi évben szerény felzárkózás, Magyarország helyzete a mediterrán országokhoz hasonló, mögött olyan országok vannak, mint Brazília, Szlovénia, Dél Afrika, Görögország, Románia, Bulgária, stb. 2014

25 2014. november IMD Kormányzati hatékonyság, A Közép-kelet és a Dél-európai országok gyenge versenyképességében tükröződnek a társadalmi teljesítmények és a válságkezelésben a kormányzati hatékonyság is. Meghatározó szerepe lehet azonban 2014-től az igazgatási rendszerek működésében bekövetkezett változásoknak, kérdés, a tett intézkedések hatása miben, mikor és hol fordulhat „termőre”! Az adatfelvételek átfutási ideje torzítja az adott évre megjelenő adatokat, mintegy másfél évnyi a késleltetés!! A kormányzás átalakításának időszaka, 2014 Az első év, amikor az új szerkezet kifejtheti hatásai t és a 2015-ös adatokban jelenhet ez meg

26 A középtávú kormányzati előrejelzés szerint az elkövetkező években gyorsul a növekedés Forrás: NGM, Konvergencia Program 2014 A Kormány makrogazdasági alappályája (%: éves változás %-ban, *: a GDP %-ában) * 26

27 KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!


Letölteni ppt "VÁRHATÓ POZÍCIÓK, KILÁTÁSOK A 2015. ÉVI KÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSÉNEK KEZDETÉN KOVÁCS ÁRPÁD EGYETEMI TANÁR, SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖLTSÉGVETÉSI TANÁCS ELNÖK."

Hasonló előadás


Google Hirdetések