Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 HITS avagy segítség intelligens rendszerek tervezéséhez, fejlesztéséhez HITS – Hungarian ITS Framework Architecture Hladon Andrea COWI Mo. Kft. 2008.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 HITS avagy segítség intelligens rendszerek tervezéséhez, fejlesztéséhez HITS – Hungarian ITS Framework Architecture Hladon Andrea COWI Mo. Kft. 2008."— Előadás másolata:

1 1 HITS avagy segítség intelligens rendszerek tervezéséhez, fejlesztéséhez HITS – Hungarian ITS Framework Architecture Hladon Andrea COWI Mo. Kft. 2008. 03. 27.

2 2 I.) EITSFA European ITS Framework Architecture  Előzmények  Felépítés  User Needs, Funkcionális, Fizikai szerkezet és egyéb részek  Eddigi fejlesztések  Selection Tool / Browsing Tool  Honlap: www.frame-online.net

3 3 II.) HITS Hungarian ITS Framework Architecture  Előzmények  Felépítés  Eddigi lépések  2006 év eleji felmérés  Honlap  Szoftver  További feladatok  Összegzés www.frame-online.hu

4 4 ITS: Intelligent Transport Systems ITS rendszer kapcsolatai:

5 5 Mit szeretnének tudni az emberek?  Megérteni, mi az ITS keretszerkezet –Néhányan nem tudják –Néhányan azt gondolják, hogy tudják –Némelyik ember szkeptikus –Mások az első lépésnél visszafordulnak  Pedig egyszerű: Keretterv = Tervezés  Hogyan kell nemzeti szinten rendszereket tervezni? –Nem része a hagyományos oktatásnak –A téma újszerűsége miatt nincs oktatói gárda –Nagyon kevés szakkönyv született (ráadásul angolul)  Megoldás: Ismeretterjesztés

6 6 A keretszerkezet használatával járó előnyök  Nyílt piac  Konzisztens adatok  Fejlesztések támogatása  Interoperabilitás  Technológiai függetlenség  Egységes alkalmazások

7 7 Annak hátránya, ha nincs ilyenünk, vagy nem használjuk  Az elvárt szolgáltatások csak adott körzetekben használhatók  Nehézkes azokat kiterjeszteni, vagy módosítani  Lehetetlen új technológiát adaptálni  Aminek eredménye –Magas költségek –Interoperabilitás hiánya –Szolgáltatók száma korlátozott –Az IT rendszerek lehetőségeinek kiaknázása korlátozott Technológiai szigetek

8 8  ITS keretszerkezet létezése még nem elég  Szükséges… –… a használat hogyanjának és miértjének ismerete –… a hasznosságának megértése –… a használat elősegítése és előírása –… elkötelezettség a keretszerkezet használata mellett “A lovat vízhez vezetheted, de nem veheted rá, hogy igyon is belőle.”

9 9 Jelenleg használt ITS keretszerkezetek  Referencia keretszerkezet –US National ITS Architecture –European ITS Framework Architecture (EITSFA) –Japán (legalább kétféle)  Nemzeti alkalmazások –TelemArk – Finnország –AVB & STIS – Hollandia –ISO (az amerikai egyik változata ) –Canada & Mexikó (az amerikai alapján) –ACTIF – France (az EITSFA alapján) –ARTIST – Italy (az EITSFA alapján) –Australia (az ISO alapján) –VIKING – Skandináv országok  Fejlesztés alatt: koreai, kínai, osztrák, cseh és brazil… keretszerkezet

10 10

11 11

12 12

13 13

14 14

15 15 A dokumentációk tárháza

16 16

17 17 I.) Előzmények : EITSFA(1998-2006) – European ITS Framework Architecture HITS(2002-2007) – Hungarian ITS Framework Architecture 2002: Pilot az M7-re (kísérleti tanulmány) 2003-2004: Teljes User Needs összeállítása 2005: Funkcionális szerkezet vizsgálata 2006: A felhasználói lista adaptálása Magyarországra 2007: Honlap, pilot szoftver 2008: Előadássorozat 2010: Bevezetés: rendelet, törvény, szabvány?

18 18 ITS Architecture – Rendszerfelépítési terv, keretterv User Needs Modellek Szervezeti kapcsolatok Kockázat- elemzés Fejlesztési program Infrastruktúra Specifikációk Részegység- specifikációk Költség-haszon elemzés Kommunikációs Szerkezet Fizikai Szerkezet Rendszer- szemlélet Funkcionális Szerkezet www.frame- online.net

19 19 User Needs – Felhasználói igények 8 témakörben 551 igény

20 20 Funkcionális szerkezet Vész- helyzetek kezelése (F 2.1) 54 diagram 200 oldal definíció

21 21 Fizikai szerkezet Funkcionális szerkezet váza alapvetően elkészült Nincs tudásháttér a funkcionális szerkezet átalakításához Nincsenek jól működő, átjárható rendszerek, melyek alapját képezhetnék a példarendszereknek

22 22 Az M0 forgalomirányító központ fejlesztése, real time adatgyűjtés biztosítása más központokkal

23 23 Az M0 forgalomirányító központ fejlesztési koncepciójának kialakítása, migrációs út megtervezése

24 24 Konklúzió  Az ITS keretszerkezetet el kell tudni adni –Megfelelő módon –Megfelelő embereknek  Használhatóságát könnyíteni kell –Pilot kezelő szoftver elkészítése, bemutatása –Tájékoztató anyagok készítése, terjesztése –Internetoldal készítése  Szakmai oldal, felsővezetők bevonása –Véglegesítése a funkcionális és fizikai szerkezetnek –Felhasználhatóság formájának meghatározása szükséges

25 25 Miért fontos az ITS keretszerkezet? Garantálja a rendszerek akár nemzetközi szintű  fejleszthetőségét,  együttműködési képességét,  és biztosítja, hogy minden igény számítson… még a kisebb felhasználóké is.

26 26 Mire jó a magyar keretszerkezet (HITS)? (Mire nem jó?) A tervezett rendszerek egységesen átjárható, egymással konform kialakítása Az elkészült rendszerek migrációjának átjárhatóvá tétele A hatósági szint bevonása a közlekedéstelematikai rendszerek fejlesztésébe Az eddig kialakult, elzárt blokkok felszámolása Mik a feladatok a HITS alkalmazásához? Magyar UN, FA, PA, CA... alkalmazása, munkacsoportok Egységes vagy új felhasználó igények, szabványajánlások, „példarendszerek” gyártása Hatósági támogatással, ajánlásként vagy előírásként bevezetni „Terjesztés”

27 27 Vége az első résznek…  Várom a kérdéseket  Sütemények, kávé a büféasztalon  Mosdó a folyosó végén a lift mellett balra

28 28 Második rész/ A HITS alkalmazása  1) Előzmények  2) Megszületik a HITS  3) A honlap és a szoftver  4) A szoftver használata  5) Browsing Tool / Selection Tool

29 29 HITS előzmények: 2003.: European ITS Framework Architecture vizsgálata, Pilot projekt az autópályás rendszerekre 2004.: Teljes User Needs összeállítása 2005.: Teljes Functional Architecture 2006.: Physical Architecture szint

30 30 2007: HITS (CONNECT D8.1/1)  Magyar keretszerkezet véglegesítése  Módszertan egységesítése  Pilot szoftver készítése (Forráskód)  Kezelői kézikönyv  Arculati elemek készítése  Szóróanyagok  Honlap Megbízó: Magyar Közút

31 31

32 32

33 33 HITS/FRAME felépítése www.frame- online.net www.frame- online.hu

34 34 Felhasználói igények/ User Needs

35 35 Kiválasztó eszköz használata

36 36 Fizikai szerkezet

37 37 Browsing Tool, Selection Tool  www.frame-online.net oldalain az eredeti angol nyelvű változatú Browsing Tool használata segíti az egyes elemek közötti keresgélést, böngészést www.frame-online.net  Ugyanitt a Selection Tool letölthető szoftver, amellyel otthon összeállíthatók az egyes szintű ITS keretszerkezetek  A Library menüpont alatt nyomtatható formában az összes kapcsolódó háttéranyag megtalálható.

38 38 Köszönöm a figyelmet!  Egyéb információk: www.frame-online.net www.frame-online.hu  További kérdések : info@frame-online.huinfo@frame-online.hu  COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft. 1134 Budapest, Tüzér u. 39-41. Hladon Andrea Tel: 236-6220 hla@cowi.hu www.cowi.hu


Letölteni ppt "1 HITS avagy segítség intelligens rendszerek tervezéséhez, fejlesztéséhez HITS – Hungarian ITS Framework Architecture Hladon Andrea COWI Mo. Kft. 2008."

Hasonló előadás


Google Hirdetések