Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az autisztikus spektrumzavar korai felismerése az óvodában.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az autisztikus spektrumzavar korai felismerése az óvodában."— Előadás másolata:

1 Az autisztikus spektrumzavar korai felismerése az óvodában

2 Amit, az autizmusról talán nem tudtak A nemzetközi kutatások az autizmus előfordulási arányát 166 gyermekből, 1-re becsülik 5 autista gyermekből 4 fiú 5 autista gyermeket nevelő szülőipárból 4-en elválnak a korai feljlesztés (2-7 év) fontos az optimális fejlődés érdekében; az autizmus gyógyíthatatlan, de terápiás segítséggel a tünetek enyhíthetőek, a kognitív-, szociális- és nyelvi készségek pedig javulhatnak;

3 Képességek és készségek az első életévben: mosolyra reagál; személyeket a tekintetével követ; a hozzá beszélő személy arcát nézi; hangos zajra összerezzen; magánhangzokat mássalhangzókkal társít, mint például: mamamamama; saját nevére a tekintetével válaszol; abba az irányba néz, amerre a felnőtt; önnállóan ül; verbális instrukciókat teljesít, pl.: integess -pá-pá mielőtt másik személy megmutatná; érti a tiltást: nem szabad! mondja anya és/vagy apa szándékosan, a szülő hívása céljából; önnállóan játszik egy tárggyal, amelyet két kézzel tart; szőnyegen önnállóan közlekedik a kívánt tárgy elérése érdekében; más személy segítségével, vagy bútorokba kapaszkodva jár; mutatással kommunikál vagy tárgyak után nyúl; gyerekkönyvet lapoz; ismerős személyek felismerését arckifejezéssel vagy testi közeledéssel jelzi;

4 Képességek és készségek a második életévben: önállóan jár; egyszerű instrukciókra válaszol: hozd ide a labdát; gyere ide! kérdésekre egyszerű gesztusokkal válaszol (igen-nem, mutat); tárgyakat, képeket, családtagokat megmutat ; felnőtt által mondott egyszerű szavakat utánoz; adott játékot 2-3 percig kitartóan figyeli; pár szavas szókincse van; firkál vastagabb ceruzával; ha idegenek vannak jelen, visszahúzódóbb; felnőttel egyszerű játékokat játszik,a kezeit használva; dobozba rejtett tárgyat megkeres, miután látta a felnőttet a tárgyat elrejteni ; arcának néhány részét, kérésre megmutatja (szem, orr, száj); tárgyakat adekvátan használ, a játékban betöltött funkciójuknak megfelelően (a telefont a füléhez teszi és úgy tesz mintha beszélne, megfésűli a babát a játékfésűvel, megeteti); boldog amikor megdícsérik és megismétli a viselkedést; kézkoordináció nagyon jól működik (egyik kezében dobozt tart, másikal tesz bele valamit); más gyerekeket utánoz; 2-3 kockából álló tornyot épít, miután másik személyt látta ugyanezt tenni; kérésre képeket mutat meg ismerős képeskönyvben; labdát könnyedén dob; a gesztusait és szavait összeegyezteti, annak érdekében, hogy megértsék; önmagát tükörben felismeri és megmondja saját nevét; önmagáról képes megmondani, hogy fiú vagy lány; megérti a 2 jelentését (kérésre vízre tud tenni 2 kacsát vagy 2 tűzoltót az autóba);

5 Képességek és készségek a harmadik életévben: vígasztalja azt, aki szomorú; megérti a ki? és a hova? kezdetű kérdéseket; próbálja elmesélni, mi történt vele; tárgyakat egymásba rendez, kicsiktől a nagyok felé haladva. ha megkérdezik, hogy hívják, megmondja a vezeték- és a keresztnevét; 300 szó körüli szót használ; 2-3 szavas egyszerű mondatokat alkot; féltékeny, ha más gyerekhez érzelmekkel viszonyulnak; egyszerű, 2-3 szvas kérdéseket tesz fel: hol van anya?, mi ez?; egy tárgyat az asztalra vagy alá tud helyezni ( tedd a poharat az asztalra, tedd a papucsot az ágy alá); pár perces, képes mesét végighallgat; másik gyerek mellett játszik, és utánozza, de nem játszik vele; két egymással összekötött instrukciót végrehajt: szedd össze a játékokat és tedd helyre a dobozt; kérésre megmutatja a piros, kék, sárga, zöld színeket; kivel?, mi?, hol?, hogyan?, miért? kérdéseket tesz fel; néhány rövid éneket-versikét tud; kört és keresztet tud rajzolni; felismeri saját érzelmeit (szomorúság, öröm, félelem, harag) és meg tudja nevezni az okát, amiért így érez (elvette a játékom, haragszom); napszakokat jelző szavakat használ (reggel, este, éjszaka); úgy tesz mintha... (tűzoltó lenne, doktor, anya stb.); tudja, hogy a villanyáram, a gázsütő, a különböző gépek veszélyesek, távolságot tart; játék közben megvárja a sorát, ha felhívják rá a figyelmét; 3-5 tárgyat megszámol; játék közben a többi gyerekkel együttműködik; helyesen használja a: övé, övék, mi, miénk, szavakat;

6 18 hónapos korig: testrészeket mutat meg; néhány értelmes szót használ; kialakult a szimbolikus játék (mintha játék...): úgy tesz mintha egy kocka autó lenne, úgy tesz mintha a babának teát öntene a csészébe, úgy tesz mintha telefonon beszélne); tárgyakat mutat meg a környezetében; a felnőtt által mutatott távoli tárgy irányába néz (nézd a macit); 24 hónapos korig: kétszavas mondatokat használ; szülök tevékenységeit utánozza (port töröl, kavar az edényben, vasal); a többi gyerek iránt érdeklődik; Siegel után, 1991 Clinical Practice Guideline, 1999.

7 Az autizmus viselkedési tünetei

8 - hiányozhat más gyerekek játéka iránti érdeklődése - testvéreivel rosszindulatú lehet - egyedül sírhat-visíthat az ágyacskájában, ahelyett, hogy anyát hívná - nem veheti észre amikor a szülő távozik vagy érkezik a munkából - nem mutathat érdeklődést olyan egyszerű, interaktív játékok iránt, mint a „kukucs” - hevesen ellenkezhet, amikor felemelik, megölelik vagy megpuszilják a szülei - nem nyújtja a kezeit, amikot valaki fölé hajol, hogy kivegye a kiságyából Szociális adaptációs nehézségek

9 Környezetét nem tudatosítja Vizuális szemkontaktust kerüli A felnőtt kezét irányítja Kommunikációs nehézségek

10 - repkedő kézmozgás - plafonra fixen tekint - egyhelyben forog - a játékokat sorakoztatja - a játék iránt nem mutat érdeklődést, de kötődhet tárgyakhoz, pl. egy radiátor - fénysugarakban a porszemeket válogatja - játékokkal nem adaekvát módon játszik, egyetlen részletre koncentrálva, pl. egy kisautó kerekének forgatása - jachtál SZTEREOTÍP / REPETITÍV VISELKEDÉS

11 - a fény kényszeres fel-lekapcsolása - szokatlan dolgokat eszik mint ruhát, matracot, fuggönyt - ujjait a keze előtt repteti - olyan mozgásos viselkedésmódokat talál, amelyekben saját testére nagy nyomást vagy ütést gyakorolhat - az ürülékét szétszórja-keni SZTEREOTIP / REPETITIV VISELKEDÉS

12 - finommotorikai deficit - gyenge koordinációs készség - lábujjhegyen járás - mélység észlelési deficit - egyensúly: kivételes / deficites - tricikli, kisautó hajtásának képtelensége Mozgási nehézségek

13 - hajvágáskor extrém nehézségek - biztonsági öv toleranciájának képtelensége - új élményektől való elzárkózás - fürdetés csaknem lehetetlen lehet - háztartásban megszokott szagoktól hányik - a zene tolerálásának nehézsége - arca előtt pörget tárgyakat - süketnek tűnhet, nem reagálva hangos zajokra, máskor a hallása épnek tűnhet - télen, az évszaknak megfelelő öltözék hordásával nehézségei lehetnek Szenzoros nehézségek

14 - ruhacserének ellenáll - eltépheti saját ruháit, cimkéket, varrásokat - nyáron is téli ruhába szeretne öltözni Szenzoros nehézségek

15 - fejét ismételten kemény felületekhez üti - megharapja saját testét, anélkül, hogy fájdalom érzetének jelét adná - saját kezét üti, karmolja - fejéről hajcsomókat tép ki tövestől Autoagresszív viselkedés

16 - nincs veszélyérzete - nem ismeri fel az olyan helyzeteket, amiben megsérülhet - nem fél a magasságtól Biztonsággal kapcsolatos nehézségek

17 - székrekedés/hasmenés - emésztetlen ételdarabok a székletben - extrém diéta és/vagy élelmiszer érzékenység/allergia Alvászavarok / Fájdalomérzet változása / Konvulsziók Az autizmus családra gyakorolt hatása Autizmussal élő gyermeket nevelő családokban, a napi rutintevékenységek is lehetetlenné válhatnak. Gasztro-intesztinális zavarok

18 1. gyerekek fejlesztésében jártas szakember 2. korai fejlesztő-team vizsgálata 3. hallásvizsgálat 4. logopédia 5. fizikoterápia 6. ergoterápia 7. gyermek gasztroenterológus (ha hasmenés / székrekedés / véres széklet / emésztetlen ételdarabok a székletben / gyakori hányás tünete - jelen van) 8. neurológus (konvulsziók esetén) 9. gyermek pszichiáter / gyermek pszichológus 10. szociális munkás / családgondozó 11. szülői szuportív csoportok Lehetséges vizsgálatok/foglalkozások listája

19 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az autisztikus spektrumzavar korai felismerése az óvodában."

Hasonló előadás


Google Hirdetések