Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A 2014/2015-ös tanév aktuális feladatai, a komplex vizsgarendszer bevezetésének tapasztalatai Dr. Tellné Horváth Zsuzsanna NMH SZFI Szolnok 2014. Szeptember.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A 2014/2015-ös tanév aktuális feladatai, a komplex vizsgarendszer bevezetésének tapasztalatai Dr. Tellné Horváth Zsuzsanna NMH SZFI Szolnok 2014. Szeptember."— Előadás másolata:

1 A 2014/2015-ös tanév aktuális feladatai, a komplex vizsgarendszer bevezetésének tapasztalatai Dr. Tellné Horváth Zsuzsanna NMH SZFI Szolnok Szeptember 03.

2 Álláskeresés és a szakképzés

3 Tanév rendje rendelet rendelkezései

4 A tanév rendje az EMMI 35/2014. (IV. 30.) rendelete alapján –tanítási év A tanítási év első tanítási napja szeptember 1. (hétfő) és utolsó tanítási napja június 15. (hétfő). A középfokú iskolák befejező évfolyamán az utolsó tanítási nap április 30., kivéve a Belügyminisztérium és a Honvédelmi Minisztérium fenntartásában működő iskolákat (BM május 22., HM május 29.). Tanítási szünetek: október 27-től október 31-ig, december 22-tól január 2-ig, április 02-től április 07-ig

5 A tanév rendje az EMMI 35/2014. (IV. 30.) rendelete alapján - vizsgaidőszakok Írásbeli érettségi szakmai előkészítő vizsgatárgyakból: október 13-a, óra; május 19-e, 8.00 óra. Szakmai vizsgák: Írásbeli és interaktív vizsgatevékenység: október 6., 7., 8., 9. és 10.; 8.00-tól február 2., 3., 4., 5. és 6.; 8.00-tól május 11., 12., 13., 14. és 15.; 8.00-tól Szóbeli és gyakorlati vizsgatevékenység: október február–március május–június

6 A tanév rendje az EMMI 35/2014. (IV. 30.) rendelete alapján - vizsgaidőszakok A szakközépiskolákban a szakmai vizsgák írásbeli pótnapja: május 28. (ha a vizsgázó szakmai vizsgát, valamint érettségi vizsgát is tesz, és ezek azonos napra esnek). A HÍD II. programok keretében megszerezhető rész- szakképesítések írásbeli vizsgatevékenységeinek időpontja: június 17., a további vizsgatevékenységeket június 30-ig kell megszervezni.

7 Szakmai vizsga szervezésével, lebonyolításával kapcsolatos információk

8 Szakmai vizsgaadatok

9 Komplex vizsgák főbb adatai Összes komplex vizsga adatai Ebből a TÁMOP projekt adatai Vizsgák száma3 450 db1 065 db Vizsgára jelentkezettek száma fő fő Kijelölt elnökök száma1 091 fő419 fő szeptember 1. – augusztus 1. közötti időszak adatai

10 A moduláris és a komplex vizsgák arányának változása, ben, havi bontásban

11 Az 5 legkeresettebb szakképesítés a vizsgázók száma alapján Szakképesítés Vizsgázók száma (fő) Vizsgák száma (db) Építő- és anyagmozgató gép kezelője (Targoncavezető szakmairány) Motorfűrész-kezelő Építő- és anyagmozgató gép kezelője (Emelőgépkezelő (kivéve targonca) szakmairány) Mezőgazdasági munkás Konyhai kisegítő szeptember 1. – augusztus 1. közötti időszak adatai

12 Az 5 legkeresettebb szakképesítés a vizsgázók száma alapján (a TÁMOP projekt adatai nélkül) Szakképesítés Vizsgára jelentkezettek száma (fő) Vizsgák száma (db) Építő- és anyagmozgató gép kezelője (Targoncavezető szakmairány) Építő- és anyagmozgató gép kezelője (Földmunka-, rakodó- és szállítógép kezelő szakmairány) Társadalombiztosítási ügyintéző Bérügyintéző Közbeszerzési referens szeptember 1. – augusztus 1. közötti időszak adatai

13 Az 5 legkeresettebb szakmacsoport a vizsgázók száma alapján Szakmacsoport Vizsgázók száma (fő) Vizsgák száma (db) Gépészet Mezőgazdaság Közgazdaság Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció Vendéglátás-turisztika szeptember 1. – augusztus 1. közötti időszak adatai

14 A komplex vizsgarendszer bevezetésének tapasztalatai Vizsgabejelentés – tételigénylés – elnöki/tagi kijelölés – elektronikus törzslap kitöltés – egy rendszerben történik. A vizsgaelnöki/tagi kijelölések adminisztrációja egyszerűbbé vált, a vizsgabizottság tagjai számára a megbízólevél útja elektronikusan nyomon követhető. A törzslapkitöltés része lett a vizsganyilvántartás, így a vizsga utáni adatszolgáltatás folyamata egyszerűsödött. A szakmai szervezetekkel az együttműködés a folyamatok optimalizálása érdekében folyamatos.

15 Törzslapnyilvántartás A évi szakképzési törvény értelmében a törzslapnyilvántartás - a természetes személyazonosító adatok kivételével - közhiteles hatósági nyilvántartásnak minősül. A nyilvántartás alapján az elveszett, ellopott, megrongálódott vagy megsemmisült bizonyítványról bizonyítványmásodlatot állít ki kérelemre az állami szakképzési és felnőttképzési szerv. A moduláris rendszerű vizsgákról kiállított törzslapok szigorú elszámolású törzslapnyomtatványon kerülnek beküldésre. A komplex rendszerű vizsgák esetében elektronikus rendszerben történő törzslapkitöltés és megküldés, majd papíralapú beküldés (nem szigorú számadású nyomtatvány).

16 Szakmaszerkezeti döntés Szakképzési megállapodás

17 Szakmaszerkezeti döntés A 2014/2015. tanév beiskolázását a tanévre vonatkozó szakmaszerkezeti döntést tartalmazó 562/2013. (XII. 31.) kormányrendeletben foglaltak határozták meg. A rendelet költségvetési hozzájárulás szempontjából három kategóriába sorolja megyénként az iskolai rendszerben oktatható szakképesítéseket és a szakközépiskolai ágazatokat: a) támogatott szakképesítések: a fenntartó korlátozás nélkül beiskolázhat, költségvetési hozzájárulásra korlátozás nélkül jogosult b) nem támogatott szakképesítések: a fenntartó költségvetési hozzájárulásra nem jogosult c) korlátozottan támogatott szakképesítés: költségvetési hozzájárulásra korlátozott keretszámok alapján jogosult Meghatározott keretek közt és formában a keretszám más fenntartó részére történő átadására lehetőség van, megállapodással, a tanévet megelőzően. Az állami szakképzési és felnőttképzési szerv ekkor ellenjegyzésével látja el a megállapodást.

18 Képzés indítása nem állami fenntartású intézményben költségvetési hozzájárulással Az iskolai rendszerű szakképzésben ellátott feladatok után a szakképző iskola nem állami fenntartója a szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény 84. § (7) bekezdése és a szakképzési megállapodásról szóló 314/2013. (VIII.28.) Korm. rendelet szerint akkor jogosult költségvetési hozzájárulásra, ha a fővárosi, megyei kormányhivatallal szakképzési megállapodást kötött az állami szakképzési és felnőttképzési szerv egyetértését követően. Meghatározott esetekben a vidékfejlesztésért felelős miniszter is egyetértési jogot gyakorol.

19 Szakképzési kerettantervek

20 A 2014/15. tanévben folytatódik a szakképzési kerettantervek szerinti oktatás a szakiskolákban és a szakközépiskolákban Az új OKJ szerinti képzések előző tanévi indításának feltételét biztosító, kiadott kerettantervek száma: Szakiskolai képzés: 85 szakképesítéshez Szakközépiskolai képzés: 161 szakképesítéshez 83 db szakképesítés-ráépülésekhez Speciális szakiskolai képzés: −79 részszakképesítéshez 2 éves képzési idővel −85 szakképesítéshez 4 éves képzési idővel HÍD II. program szerinti képzés 53 részszakképesítéshez

21 A szakképzési dokumentumok elérhetősége:

22 Kerettantervekhez kapcsolódó további fejlesztések a TÁMOP alprojekt keretében Módszertani anyagok készítése Ágazati szakmai érettségi követelmények kidolgozása (az első munkaanyag elkészült) Informatikai rendszer kidolgozása az intézményi alkalmazáshoz, felhasználáshoz Kerettanterveket alkalmazók felkészítése A kerettantervek intézményi implementációjának támogatása, Tapasztalatgyűjtés a kerettantervek intézményi bevezetéséről »a szakképzési kerettantervekre vonatkozó esetleges módosítási javaslatok előkészítése

23 Tankönyv- és tananyagfejlesztés

24 Szakképzési tankönyvek, tananyagok biztosítása I. Az NMH Szakképzési és Felnőttképzési Igazgatóság tevékenysége a szakképzési tananyagok biztosításához kapcsolódóan: A szakképzési kerettantervekhez kapcsolódó tankönyvek fejlesztése folytatódik több szakmacsoportban. Az ún. „szuperközös” modulokhoz is készülnek további tananyagok.

25 Szakképzési tankönyvek, tananyagok biztosítása II. Továbbra is forgalmazzuk a már ismert tankönyveinket (katalógus a honlapon elérhető). A TÁMOP keretében kidolgozott tartalomelemek továbbra is letölthetők a honlapról. Hatósági feladatként összeállítjuk és közzétesszük a szakképzési tankönyvjegyzéket a 2015/16-os tanévre is.

26 Tanulmányi versenyek

27 Tanulmányi versenyek szervezése Az NMH Szervezeti és Működési Szabályzatának 4. § 9. pontja szerint a Hivatal, azon belül a Szakképzési és Felnőttképzési Igazgatóság alapfeladata a speciális szakiskolák tanulói számára a szakmai tanulmányi versenyek megszervezése. Ezt a feladatot a 2013/2014. tanévben is elvégeztük az érintett minisztériumok közreműködésével. A 2014/2015. tanévben is tervezzük a versenyek megszervezését. A korábbi évekhez hasonlóan, a szakképesítésért felelős minisztériumok egyéb tanulmányi versenyek megszervezésére történő felkérésének is eleget teszünk, hasznosítva az e területen szerzett tapasztalatainkat.

28 Az SZFI által szervezett, 2013/2014. tanévi tanulmányi versenyek adatai Nevezők száma (fő) Elődöntőben résztvevők száma (fő) Döntőben résztvevők száma (fő) Speciális szakiskolák tanulmányi versenye (SZKTV, SZTKV) SZÉTV Közlekedési OSZTV Közlekedési SZKTV Informatikai OSZTV

29 Adatszolgáltatás, bejelentési kötelezettség

30 Nyilvántartásokkal, adatszolgáltatással kapcsolatos feladatok, bejelentési kötelezettségek A szakképző intézményeknek, felnőttképzést folytató intézményeknek az állami szakképzési és felnőttképzési szerv felé teljesítendő adatszolgáltatási, bejelentési kötelezettsége körébe tartozik: Statisztikai adatszolgáltatás Felnőttképzési tevékenység megkezdése, folytatása Szakmai vizsgáztatás Szakmai vizsgákról kiállított törzslapok megküldése

31 OSAP Az elektronikus adatszolgáltatás a 243/2011. (XI. 22.) Kormányrendelet alapján kötelező! A kötelező adatszolgáltatás az 1665 nyilvántartási számú adatlap elektronikus kitöltését jelenti a https://osap.nive.hu felületen.https://osap.nive.hu Adatszolgáltatásra kötelezettek: minden iskolai rendszeren kívüli képzést folytató intézmény. Beküldési, illetve feltöltési határidő: a vizsgát, ill. a képzés befejezését követő 10. nap, a hatósági jellegű és a 25 óránál kevesebb képzési idejű felnőttképzések esetében évet követő 10. nap. Az adatszolgáltatás statisztikai célokra történik, annak megtagadása, valótlan adatok közlése, valamint a késedelmes adatszolgáltatás büntetőjogi, illetve szabálysértési eljárást von maga után.

32 Felnőttképzéssel kapcsolatos feladatok

33 Felnőttképzési tevékenységgel kapcsolatos feladatok Engedélyezési eljárás lefolytatása Engedéllyel rendelkező képző intézmények nyilvántartása, kétévenkénti ellenőrzése Szakértői tevékenység engedélyezése Felnőttképzési szakértői nyilvántartás vezetése Nyelvi programkövetelmények nyilvántartása Felnőttképzési Szakértői Bizottság működtetése

34 Ösztöndíj folyósítása

35 A szakiskolai tanulmányi ösztöndíjról szóló 328/2009. (XII.29.) Korm. rendelet alapján a közoktatási intézményben nappali rendszerű szakiskolai oktatásban első szakképesítésre felkészítő, szakképzési évfolyamon tanulói jogviszonyban lévő, az adott megyében hiány-szakképesítést tanulók ösztöndíjban részesülnek. Feltétel: támogatási keretszerződés, a Korm. rendeletben meghatározott igénybejelentések alapján Az állami szakképzési és felnőttképzési szerv folyósítja: ösztöndíj fedezetét biztosító összeget, az iskolát megillető lebonyolítási költségtérítést a szakiskolákkal kötött A szakképző intézményeket érintő feladat a szakiskolai tanulmányi ösztöndíj folyósítása

36 Az ösztöndíjak folyósítására vonatkozó néhány szabály Az iskolának a tanuló jogviszonyával kapcsolatos adatai között nyilván kell tartani azt is, hogy a tanuló a hiány- szakképesítések közé tartozó szakképesítést tanult. Nem részesülhet ösztöndíjban a tanuló attól a hónaptól kezdődően, amelyet megelőző hónapban az igazolatlan óráinak száma elérte, illetve meghaladta a tíz órát. Nem részesülhet ösztöndíjban a tanuló a rendeletben meghatározott fegyelmi büntetés esetén. Amennyiben a tanuló bármely tantárgyból elégtelen osztályzatot kapott, tanulmányi átlag nem számítható, ekkor a tanulót kompetencia fejlesztésben kell részesíteni.

37 Az ösztöndíjak igénylését, elszámolását érintő változások A 136/2014. (IV. 24.) Korm. rendelet módosította az igénylést, elszámolást. Az eddigi négy igénylési/elszámolási időszakot a továbbiakban két igénylési/elszámolási időszak váltja fel. A fenti módosított igénylési és elszámolási időszakok a 2014/2015-ös tanévtől kezdődően kerülnek bevezetésre. Aktuális információk, dokumentumok továbbra is a honlapon az NFA támogatások, Szakiskolai tanulmányi ösztöndíj menüpont alatt találhatók.

38 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A 2014/2015-ös tanév aktuális feladatai, a komplex vizsgarendszer bevezetésének tapasztalatai Dr. Tellné Horváth Zsuzsanna NMH SZFI Szolnok 2014. Szeptember."

Hasonló előadás


Google Hirdetések