Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők Szemerszki Marianna Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) ONK, 2011. november 4.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők Szemerszki Marianna Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) ONK, 2011. november 4."— Előadás másolata:

1 Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők Szemerszki Marianna Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) ONK, november 4.

2 A felsőoktatás expanziója – képzési szintek Forrás: Felsőoktatási Statisztikai Kiadvány

3 A felsőoktatás különböző szintjeire jelentkezők és felvettek Forrás: felvi.hu

4 A felsőoktatás különböző tagozataira jelentkezők és felvettek Forrás: felvi.hu

5 A felsőfokú szakképzés  1998 óta, hossza jellemzően 4 félév  Kettős intézményrendszer –Azonos: képzések tartalma, hossza, vizsgakövetelmények, kimeneti követelmények –Különböző: diákok jogviszonya, bekerülés módja és követelményei, intézmények közötti együttműködési formák, statisztikai nyilvántartás  Az FSZ képzésben résztvevők az érettségi utáni középiskolai képzésben tanulók 22%-át teszik ki,míg a felsőoktatásban a hallgatók 6-7%-át  Nemzetközileg a felsőoktatás ISCED 5B szintjén tanulók aránya változó, Magyarország a legalacsonyabb arányú országok között van  Felsőfokú továbbtanulás esetén kreditbeszámítás (30-60 kredit)

6 A felsőfokú szakképzés létszámai Forrás: Felsőoktatási és Közoktatási Statisztikai Kiadvány

7 A felsőoktatásban részt vevő hallgatók összetétele tanulmányi területek szerint

8 A legnépszerűbb szakok FSZ képzésben KÖZOKTATÁS:  Jogi asszisztens  Banki szakügyintéző  Idegenforgalmi szakmenedzser  Pénzügyi szakügyintéző  Kereskedelmi szakmenedzser  Vendéglátó (és idegenforgalmi) szakmenedzser  Intézményi kommunikátor  Logisztikai műszaki menedzser asszisztens  Reklámszervező szakmenedzser  Számviteli szakügyintéző FELSŐOKTATÁS:  Idegenforgalmi szakmenedzser  Csecsemő- és (kis)gyermeknevelő gondozó  Vendéglátó (és idegenforgalmi) szakmenedzser  Ifjúságsegítő  Intézményi kommunikátor  Banki szakügyintéző  Pénzügyi szakügyintéző  Reklámszervező szakmenedzser  Logisztikai műszaki menedzser asszisztens  Kereskedelmi szakmenedzser

9 A kutatásról  Összehasonlító vizsgálat két nagy képzési területcsoport tanulói/hallgatói körében reprezentatív mintán: 1. gazdasági, üzleti, ügyviteli, turizmus-vendéglátás képzések 2. társadalomtudományi, szociális, kommunikáció képzések nappali tagozat, 2011 tavasz BA első éves hallgatók (N=1351) FSZ első és másodéves hallgatók: - középiskolában (N=945) - felsőoktatásban (N=647)  Kutatási kérdések: - kik és milyen elképzelésekkel tanulnak az egyes képzési formákban; - milyen eltérések figyelhetők meg a két nagy csoport társadalmi hátterét tekintve; - milyen eltérő iskolai életutat jártak be, s milyen szerepük van a középiskolai előtanulmányoknak; - milyen továbbtanulási, munkaerő-piaci elképzelésekkel rendelkeznek, s ehhez milyen kompetenciákat ad a képzés

10 A különböző képzésben tanulók szülői iskolázottság szerinti összetétele

11 A különböző képzésben tanulók szülei …

12 A család anyagi helyzete A család anyagi helyzete 1-7 skálán Fizet-e költségtérítést

13 A különböző képzésben tanulók középiskolai háttere

14 A különböző képzésben tanulók középiskolai tanulmányi eredménye (9-12. osztály átlaga)

15 A különböző képzésben tanulók különórái

16 A különböző képzésben tanulók nyelvvizsgái

17 A különórák és a nyelvvizsgák összefüggései

18 Az emelt szintű érettségit tettek aránya

19 Mennyire készítette fel a középiskola …

20 Az érettségi évében továbbtanulásra jelentkezők

21 Az érettségi éve az első évesek körében

22 Összegzés  A felsőfokú szakképzésben tanulók mind a kulturális tőke szempontjából, mind az anyagi javak szempontjából kedvezőtlenebb helyzetben vannak, mint a BA hallgatók, ugyanakkor egyik csoport sem teljesen homogén.  Mindezek a különbségek már a tanulmányok korábbi szintjein is meghatározóak. A tanulmányi életutak főbb állomásai közül a középiskola típusát, a tanulmányi eredményeket, az iskolában és a külső piacon igénybevett különórákat, az érettségi vizsgák típusát és a nyelvvizsga meglétét vizsgáltuk. Azt találtuk, hogy e pontok mindegyikén a BA képzésben tanulók előnyben voltak a felsőfokú szakképzésben tanuló társaikhoz képest, ami már előrevetíti az érettségi utáni életutak eltérő alakulását.  A felsőfokú szakképzésben való továbbtanulás tekintetében eltérő stratégiák körvonalazódnak, amelyek részben a korábbi hátrányok kompenzálását szolgálják.

23 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők Szemerszki Marianna Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) ONK, 2011. november 4."

Hasonló előadás


Google Hirdetések