Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON (1984 – 2006) Kertesi Gábor MTA Közgazdaságtudományi Intézet Történelemtanárok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON (1984 – 2006) Kertesi Gábor MTA Közgazdaságtudományi Intézet Történelemtanárok."— Előadás másolata:

1 ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON (1984 – 2006) Kertesi Gábor MTA Közgazdaságtudományi Intézet Történelemtanárok 17. Országos Konferenciája október 14.

2 Vázlat A foglalkoztatás összeomlása. Trendek. Hosszú távú iskoláztatási trendek a munkapiac értékítéletének tükrében. Felzárkózás: 8 osztály, szakiskola. A piac nem értékeli ezt. Növekvő relatív lemaradás: érettségi, diploma (a piacon ez a fontos) Családon belüli mechanizmus: a foglalkoztatás összeomlása => elszegényedés => erőforráshiány & családi trauma => középiskolai továbbtanulás esélye szignifikánsan csökken. Az iskolai szegregáció növekedése fokozódó mértékben aláássa a minőségi pedagógiai szolgáltatásokhoz való hozzájutás esélyeit.

3 ÉvFérfiakNőkEgyütt A foglalkoztatottak százalékos aránya a éves romák körében (nappali tagozatos tanulók és nyugdíjasok nélkül)

4 A foglalkoztatás leépülése az életpályák mentén: az 1984-ben éves férfiak foglalkoztatása (A kohorsz hány százalékának volt munkája az adott évben?) romák

5 A foglalkoztatás leépülése az életpályák mentén: az 1984-ben éves nők foglalkoztatása (A kohorsz hány százalékának volt munkája az adott évben?) romák

6 Születési évjárat Roma népességOrszágos adat lányok Azoknak az aránya a születési évjáratból, akik befejezték a 8 osztályt (R93, R03, KSH MF) fiúk lányok 1960-ban 1990-ben 15 évesek

7 Születési évjárat Azoknak az aránya a születési évjáratból, akik szakmunkás végzettséget szereztek (R93, R03,KSH MF) Roma népességOrszágos adat fiúk 1970-ben 2000-ben 20 évesek lányok

8 Azoknak az aránya a születési évjáratból, akik érettségit szereztek (R93, R03, KSH MF) Roma népesség Országos adat fiúk lányok Születési évjárat 1985-ben2000-ben 20 évesek

9 Különböző iskolai végzettségi fokozatok munkaerőpiaci értéke Mincer-típusú kereseti függvényekből becsülve ( ) 1973: KSH JF, 1981: TI RF, 1993: Tárki HP-2

10 Relatív különbség különbség Országos adat különbség Roma fiatalok Befejezte a 8 osztályt Közülük továbbtanul a 8 oszt. után szakiskolábanérettségit adó i-ban Az 1994-ben, illetve 2003-ban évesek középiskolai továbbtanulási adatai (R93, R03, KSH MF)

11 Hány százalékkal növeli a szegénység eltérő mértéke annak a valószínűségét, hogy a roma családokban élő, 8 osztály végzett fiatalok nem tanulnak tovább? 1 = nem szegény család, 0-2 gyerek, 2 = szegény család, 0-2 gyerek, 3 = szegény család, 3 gyerek 4 = szegény család, 4 gyerek, 5 = szegény család, 5+gyerek ( R93, TTRF 96/97) szakmunkás szülő 8 oszt-t végzett szülő 0-7 oszt-t végzett szülő (Kontrollok: van-e apa, szülő(k) életkora, aktuális foglalkoztatása, lakóhely (teltip, lakóhelyi szegregáció, közlekedési elszigeteltség)) referencia

12 Tanárok túlterhelése Teljesítmény- követelmények leszállítása A tanulók motivációjának leromlása A problémás gyerekek össze- sűrítése A tanulással szembehelyezkedő kortárscsoporti szubkultúra kialakulása A tanárok munkaterhelésének növekedése változatlan bérek mellett: a tanári bérek „leértékelődése” Tanári kontraszelekció A szegregált iskolarendszer káros hatásai. Miért romlik le az oktatás minősége szegregált körülmények között?

13 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON (1984 – 2006) Kertesi Gábor MTA Közgazdaságtudományi Intézet Történelemtanárok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések