Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szülői példa jelentősége az utódok életében Dr. Pintér Sándor Szeged SZTE Gyermekgyógyászati Klinika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szülői példa jelentősége az utódok életében Dr. Pintér Sándor Szeged SZTE Gyermekgyógyászati Klinika."— Előadás másolata:

1 A szülői példa jelentősége az utódok életében Dr. Pintér Sándor Szeged SZTE Gyermekgyógyászati Klinika

2 „Neveld a gyermeket a neki megfelelő módon még ha megöregszik akkor sem tér el attól” (Példabeszédek 22, 6)

3 A modell utáni tanulás a legjobb hatásfokú

4 A személyes példamutatás döntő nevelési tényező az utódok életében

5 Mit szeretne a szülő, milyen legyen gyermeke viselkedése hasonlítson rá ne hasonlítson rá?

6 Minek tartja a szülő a gyermeket áldásnakvagytehernek?

7 „Isten megáldotta őket és ezt mondta nekik Isten: szaporodjatok, sokasodjatok, töltsétek be és hódítsátok meg a Földet.” (Mózes I,1,28)

8 „Bizony az Úr ajándéka a gyermek az anyaméh gyümölcse jutalom” (Zsoltárok 127.3)

9 Hogyan neveljen a szülő megfelelő módon?

10 Minden újszülött tiszta lappal, de bűnös hajlammal („vad” emberként) érkezik a világba

11 Mi szükséges a neveléshez? kapcsolatteremtéskötődés

12 A kötődés (attachment) a kapcsolatok egyik formája diádikus kapcsolat

13 A diádikus kapcsolathoz szükséges -veleszületett kapcsolati kézség és -megfelelő partner (már a legkorábbi életkortól, a születés utáni pillanattól kezdve)

14 A diádikus kapcsolat alapja -a szociális kölcsönösség (reciprocitás) és -a megkülönböztetett, különösen szeretett (preferált) személyhez történő ragaszkodás (anya, apa)

15

16

17

18

19 Az újszülött- és csecsemőkori kötődés elmaradását semmi nem pótolja

20 5 éves kortól nem lehet a nevelés alapján a kötődésen javítani (3–5 éves kor között még igen)

21 A kötődés eredménye a szokásrend (szocializáció) kialakulása

22 A szokásrend (szocializáció) 60%-a 6 éves korig 60%-a 6 éves korig 80%-a12 éves korig 80%-a12 éves korig 100%-a18 éves korig kialakul

23 A szocializáció folyamatát befolyásoló tényező (0–18 éves kor között) 0–3 évcsaládi hatás 3 év  közösség (óvoda, iskola, barátok, környezet)

24 A GYERMEK SZEMÉLYISÉG-FEJLŐDÉSÉT MEGHATÁROZÓ KÜLSŐ TÉNYEZŐK

25 Az intergenerációs „átörökítettség” az „intergenerációs spirál” jelentősége Az egyén magatartásában egy korábbi diád eseményei türköződnek Ez a megállapítás az anyára és az apára egyaránt vonatkozik

26 A jó kapcsolatteremtéskötődésszokásrend(szocializáció) kialakításának feltételei lehetőség és idő

27 A biztonságos kötődés kialakulásában kulcsfontosságú a bőr-bőrkontaktus, a szoptatás

28 Az újszülött és csecsemőkorban elmaradt anya-gyermek közötti biztonságos kapcsolat kötődési zavarokhoz vezet

29 A sérült kötődés személyiségfejlődésizavarokateredményez

30 A kötődési zavar talaján kialakulhat -identitás-diffúzió -izoláció -kiégés -agresszív viselkedés -balesetekre való hajlam -lelassuló neuropszichológiai fejlődés -magatartási zavarok („kezelhetetlen gyermek”)

31 Kötődés hatása a felnőttkorra (I)

32 Kötődés hatása a felnőttkorra (II)

33 A legfontosabb szülői feladatok -a bibliai alapértékek szerinti személyes példamutatás (modell) -szeretetteljes (nyugodt) családi környezet -közös élmények gyűjtése (foglalkozni a gyermekkel, idő!, idő!...) -beszélgetés (követésre méltó személyekről, történetek olvasása) -a gyermek meghallgatása (a csecsemőt, kisdedet és az óvodást is) -közös játék (társasjátékok, stb.) -közös kirándulás -közös mozgás (futkározás, labdázás, fáramászás, kerékpározás, stb.) -fegyelmezés (de nem haragra ingerlés)


Letölteni ppt "A szülői példa jelentősége az utódok életében Dr. Pintér Sándor Szeged SZTE Gyermekgyógyászati Klinika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések