Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogk.hu Mozgásszervi betegségek elsődleges és másodlagos megelőzése Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Soroksár,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogk.hu Mozgásszervi betegségek elsődleges és másodlagos megelőzése Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Soroksár,"— Előadás másolata:

1 National Center for Spinal Disorders, Budapest Mozgásszervi betegségek elsődleges és másodlagos megelőzése Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Soroksár, augusztus 26.

2 National Center for Spinal Disorders, Budapest Elsődleges megelőzés Mit előzhetünk meg elsődlegesen? – A felnőttkori degeneratív gerincbetegséget – azzal, hogy a tartáshibákat megelőzzük és korrigáljuk Hogyan előzhetjük meg? – mindennapi testnevelés/testmozgás minden gyermeknek – felmentési divat csökkentése – tartásjavító torna helyes végzése minden gyermekkel a testnevelés órán, a gimnasztika részeként – gerinc- és ízületvédelem betartása a testnevelésben (fittségmérés, erősítés) – elméleti órákon 2-3 percben tartásjavító és egyúttal frissítő ülőtorna végzése – a számítógép monitorja az asztalba süllyesztve, vagy az asztallapra téve

3 National Center for Spinal Disorders, Budapest Elsődleges megelőzés Hogyan előzhetjük meg (folytatás): – biomechanikailag jó iskolabútorok (www.ogk.hu) beszerzésének szorgalmazása, ha ez nem megy, akkor legalább ékpárna alkalmazása (www.aranyharmas.hu)www.ogk.huwww.aranyharmas.hu – a helyes ülés megtanítása és szorgalmazása – kisiskolások iskolatáskája a testsúly 10 %-át nem haladhatja meg – „Porci Berci barátokat keres”- kisiskolások meseszerű oktatóprogramja a helyes ülésről, állásról, emelésről (www.zalaszam.hu/pb)www.zalaszam.hu/pb – úszástanítás és úszás szorgalmazása.

4 National Center for Spinal Disorders, Budapest Mozgásszervi szűrés Mitől jó a szűrővizsgálat? – Alsónadrág gumija a két proc. spin. ant. sup.-on legyen – Egyenes állás és lassú, fokozatos előrehajlás pontosan a középvonalon – A medence aszimmetriáját (=végtaghossz-különbséget) észrevesszük – A zsírlerakódás okozta bőrredőket észrevesszük – Gyakorlatot szerzünk a vizsgálat értékelésében

5 National Center for Spinal Disorders, Budapest Mozgásszervi szűrés Egyenesen álló helyzetben: – Elölről: szegycsont, patellák – Hátulról: fiziológiás görbületek, törzs-kar háromszög, lapockák és a medence állása – Oldalról: Matthias-teszt Előrehajlás közben: – Gerinc a középvonalban marad-e – Mellkason a bordaívek, lumbalisan a paravertebralis izmok szimmetrikusak-e

6 National Center for Spinal Disorders, Budapest Kar-előretartási teszt Matthiass szerint A Matthiass-féle gyorsteszt általános ismeretet nyújt a testtartásért felelős izmokról. A tesztelés menete: Felszólitjuk az álló gyermeket, hogy húzza be a hasát, szorítsa össze a farizmát és zárja a lapockáját /aktív tartási helyzet/. Az aktív tartási helyzetet megtartva mindkét karját felemeli mellső középtartásba és ezt a helyzetet megtartja 30 másodpercig. Tesztelés közben oldalnézetből figyeljük a karok és a lapockák, a gerinc, valamint a medence helyzetének változását.

7 National Center for Spinal Disorders, Budapest Kar-előretartási teszt Matthiass szerint A teszt értékelése: - normál esetben: 0 pont - elsőfokú tartásgyengeség: 1 pont - másodfokú tartásgyengeség: 2 pont (H.D.Kempf; J.Fischer: “Rückenschule für Kinder”, 1993)

8 National Center for Spinal Disorders, Budapest Kar-előretartási teszt Matthiass szerint

9 National Center for Spinal Disorders, Budapest Gerinc-vizsgálati lap: Név, dátum: I. Álló helyzetben: Fiziológiás görbületek: Lumbalis lordosis Háti kyphosis Nyaki lordosis Medence szimmetrikus állása: Törzs-kar háromszög: Lapockák szimmetriája és helyzete: Matthias teszt: II. Előrehajolva: Lumbalis táj szimmetriája: Háti gerinc és bordaívek szimmetriája:

10 National Center for Spinal Disorders, Budapest Mozgásszervi szűrés A sok megfigyelni való közül mi vonja maga után a szakorvoshoz küldést? – A háti kyphosis fokozott – A háti kyphosis és a lumbalis lordosis csökkent – Oldalirányú görbület a frontalis síkban Minden észlelt eltérést nem lehet küldeni, nem is kell – a tartáshibák és jelentéktelen eltérések nem igényelnek kezelést, csak a testnevelésben végzendő tartásjavítást. Kétféle hiba: – Hibásan poz.: „schooliosis” – Hibásan neg.: a szükséges kezelés elmaradása

11 National Center for Spinal Disorders, Budapest

12 National Center for Spinal Disorders, Budapest

13 National Center for Spinal Disorders, Budapest

14 National Center for Spinal Disorders, Budapest

15 National Center for Spinal Disorders, Budapest

16 National Center for Spinal Disorders, Budapest

17 National Center for Spinal Disorders, Budapest

18 National Center for Spinal Disorders, Budapest

19 National Center for Spinal Disorders, Budapest A Magyar Gerincgyógyászati Társaság prevenciós programja Két célkitűzés: – Mindennapi testnevelés – Testnevelés részeként minden gyerekkel rendszeresen végzett speciális tartásjavító torna Speciális tartásjavító torna könyvben, videón (DVD) 1996 óta Akkreditált pedagógus-továbbképző program 1998 óta közt országszerte oktatás, testnevelőket képző tanszékek jogosítása az oktatásra (EüM, ISM, OM támogatása) Szabályozás megfelelő változása (2002, 2003, 2004, 2011, 2012)

20 National Center for Spinal Disorders, Budapest

21 National Center for Spinal Disorders, Budapest

22 National Center for Spinal Disorders, Budapest A prevenciós program számokban december végén: oktatási intézményben dolgozó, testneveléssel foglalkozó pedagógus ismerte meg a speciális tartásjavító tornát, -közülük 583 pedagógus végezte el az ún. „hosszú” (66 ill. 30 órás), akkreditált továbbképző programot -771 oktatási intézményben dolgozó 1050 pedagógus küldte be a központba az általa gyermekről készített izomtesztet: izomegyenúly csak 11 %-ukban!

23 National Center for Spinal Disorders, Budapest A tesztalanyok eloszlása a helyesen elvégzett feladatok száma szerint (n=30153)

24 National Center for Spinal Disorders, Budapest 1 tanéven át tartásjavító tornavégzés a testnevelésben, független vizsgáló. Kísérleti csoport, 200 tanuló: mindegyik tesztgyakorlatban igen erős szignifikáns javulás Kontroll csoport,213 tanuló: - 2., 5. gyakorlat: igen erősen szignifikáns javulás, mely azonban szignifikánsan kisebb, mint a kísérleti csoportban talált javulás - 1., 7., 10., 12. gyakorlat igen erősen szignifikáns romlás - 3., 4., 6., 8., 9., 11. gyakorlat: változatlan Közlés: A Magyar Gerincgyógyászati Társaság primaer prevenciós programja II. A tartásjavító mozgásanyag kontrollált prospektív vizsgálata. Somhegyi A, Tóth J, Makszin I, Gardi Z, Feszthammer A, Darabosné Tim I, Tóthné Steinhausz V, Tóthné Szabó K, Varga PP. Ideggyogy Sz May 20;58(5-6): Kontrollált prospektív vizsgálat, Békéscsaba, 2001/2002, Tóth János és mtsai:

25 National Center for Spinal Disorders, Budapest Kontrollált prospektív vizsgálat, Békéscsaba (2001/2002): Gyakorlat sorszáma i = index (kísérleti) = 200; k (kontroll) = 213; n (összes vizsgált tanuló) = 413 Gyakorlat átlag-eredménye*

26 National Center for Spinal Disorders, Budapest

27 National Center for Spinal Disorders, Budapest A gyermek gyógy-ülőpárna ülőfelületének - korosztálytól függően - 12,2 - 13,0 fokos az előre lejtése. Biomechanikai vizsgálatok során megállapították, hogy ez a lejtés optimálisan segíti az aktív ülést, és a gerincet viszonylag a legkisebb terhelésnek teszi ki. Ebben a helyzetben ideális egyensúly alakulhat ki a hát- és hasizmok működése között, ami az aktív ülést a legkisebb izommunkával tudja biztosítani. Így válik lehetővé az ülés közben a gerinckímélő testtartás, és ez hozzájárulhat a tartáshibák kialakulásának és a későbbi panaszok megelőzéséhez is. A gyógy-ülőpárna különleges összetételű anyaga megfelelően kemény, hogy kifejthesse emelő hatását, ugyanakkor elég rugalmas, hogy kényelmes ülést biztosítson.

28 National Center for Spinal Disorders, Budapest Közlemény a közoktatási intézmények számára Szülői jelzések, de országos és nemzetközi vizsgálatok is egyre gyakrabban hívják fel a figyelmet arra, hogy az iskolatáska sajnos egyre nehezebbé válik. Mindannyiunk közös érdeke, hogy a gyermekek egészségének a védelme érdekében az iskolák figyelemmel legyenek az iskolatáska súlyára az egyes évfolyamokon, de akár indokolt esetben az egyes tanulók esetében is. … orvosi szakirodalom alapján osztrák és német szabvány ismert, mely szerint az iskolatáska súlya nem haladhatja meg a gyermek testsúlyának 10, de maximum 12,5 %-át. Ezen adatok alapján az Egészségügyi Szociális és Családügyi Minisztérium a testsúly 1/10-ét tartja elfogadhatónak. Kérjük ezért, hogy az iskolák teremtsenek módot arra, hogy minél több felszerelést hagyhassanak a tanulók az iskolában, a pedagógusok körültekintően rendelkezzenek az iskolába kötelezően bevitt taneszközökről, tankönyvekről, valamint a tanulói segédletekről. Törekedjenek az alkalmilag használt eszközök iskolai beszerzésére és tárolására. … szülők rendszeresen ellenőrizzék az iskolatáskák tartalmát (Megjelent az Oktatási Közlönyben 2004 szeptemberben)

29 National Center for Spinal Disorders, Budapest Iskolatáska 2013 Ombudsman jelentése az iskolatáskáról: AJB 691/2013 (letölthető a is). Jászsági védőnők táskasúly-mérése szúrópróbaszerűen. Következmény: megdöbbenés, táskák könnyebbek lettek!

30 National Center for Spinal Disorders, Budapest Másodlagos megelőzés Mit előzhetünk meg másodlagosan? – A gyermekkori gerincbetegségek következményeként kialakuló felnőttkori degeneratív gerincbetegséget Hogyan előzhetjük meg? – A gyermekkori gerincbetegség hatásos kezelésének megszervezésével – Plusz az elsődleges megelőzés összes eszközével

31 National Center for Spinal Disorders, Budapest Másodlagos megelőzés Hogyan szervezheti az iskola-egészségügy a gerincbetegség hatékony kezelését? – ellenőrzi, hogy a szakorvos javaslata (gyógytorna) megtörténik-e a valóságban: a gyermek megtanulta-e és végzi-e otthon a gyógytornáját – ellenőrzi, hogy a gyermek részt vesz-e minél több mozgásban (testnevelés és sport) – sportválasztásban segít (úszás jó technikával, váltott úszásnemekben /mell és hát/, biciklizés egyenes derékkal, evezés szimmetrikus terheléssel) – (ha van gyógytestnevelés, oda is eljuttatja a gyermeket). Új lehetőségért dolgozunk: A gyógytornász mehessen az iskolába heti 2x, és gyógytornásztassa a hosszantartó gyógytorna-kezelést igénylő gerincbeteg gyermekeket. Ez új egészségügyi ellátási forma, melynek megszervezéséért és finanszírozásáért most folyik a munka. Ha ez sikerül, a gerincbeteg tanulót nem gyógytestnevelésre kell majd besorolni, hanem az iskolai gyógytornászhoz!

32 National Center for Spinal Disorders, Budapest Másodlagos megelőzés Honnan lehet tudni, hogy a kezelés nem hatékony? – a gyermek nem jut el gyógytornászhoz – eljut ugyan a gyógytornászhoz, de nem végzi otthon naponta a megtanult gyógytornát – gyógytorna megtanulása és otthoni végzése helyett gyógytestnevelésre jár, és azt hiszik, ez azonos a gyógytornával, tehát azt is hiszik, hogy a szükséges kezelést megkapja – fölöslegesen felmentik testnevelésből – nem sportol, nem mozog eleget.

33 National Center for Spinal Disorders, Budapest Örömmel végzett testmozgás

34 National Center for Spinal Disorders, Budapest Mindennapi testnevelés egészségfejlesztési kritériumai A jó testnevelés = a pedagógia művészete – minden nap minden tanuló részt vesz benne (felmentések!) – minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fiz. jelei!) – minden alkalommal siker- és örömélmény: jól végzett munka + játék „művészi” pedagógiai módszerek! – megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is túlsúlyos, ügyetlen, alulfejlett + ügyes, izmos gyerekek egy osztályban – minden testnevelés órán gimnasztika, benne megfelelő tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), lábizomerősítés, légzéstechnika – tánc (néptánc és társastánc), relaxáció – életmód sportok elsajátítása, diáksport, sporttörténet – egészség-ismeretek hatékony átadása – értékelés módja a részvételre serkent. NAT, kerettantervek, Netfit, szakmai segítés és ellenőrzés mind ezt segíti!!!

35 National Center for Spinal Disorders, Budapest Hogyan jobbítsuk? Testnevelő képzés Testnev. továbbképzés Szakmai segítés Szakmai ellenőrzés Szülői tájékoztatás

36 National Center for Spinal Disorders, Budapest Sok sikert! ( és


Letölteni ppt "National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogk.hu Mozgásszervi betegségek elsődleges és másodlagos megelőzése Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Soroksár,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések