Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,"— Előadás másolata:

1 Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt, avagy ki mit tud tenni az Internet elterjedéséért, internetezők számának tömegessé tétele érdekében? 2002 szeptember 25 Médiahajó

2 2002 augusztus 30Miért nem internetezik mindenki? - Pintér Róbert 2 Lehet-e mindenkiből felhasználó? Mitől függ, hogy valaki Netizen lesz-e? Mitől függ, hogy valaki Netizen lesz-e? Vagyis, hogy felhasználóvá válik Vagyis, hogy felhasználóvá válik Ismeri és használja az új technológiákat Ismeri és használja az új technológiákat Egyszerre Internet-felhasználó, de több is annál: az információs társadalom aktív tagja Egyszerre Internet-felhasználó, de több is annál: az információs társadalom aktív tagja

3 2002 augusztus 30Miért nem internetezik mindenki? - Pintér Róbert 3 A felhasznált adatokról A kérdésekre az ITTK-Tárki közös kutatása alapján keressük a válaszokat A kérdésekre az ITTK-Tárki közös kutatása alapján keressük a válaszokat World Internet Project (WIP): egy nemzetközi összehasonlító vizsgálatsorozat hazai fejezete World Internet Project (WIP): egy nemzetközi összehasonlító vizsgálatsorozat hazai fejezete Több mint tíz ország részvételével, amerikai vezetéssel kezdődött 2000-ben Több mint tíz ország részvételével, amerikai vezetéssel kezdődött 2000-ben Első adatfelvétele idehaza 2001 őszén Első adatfelvétele idehaza 2001 őszén

4 2002 augusztus 30Miért nem internetezik mindenki? - Pintér Róbert 4 Négy okcsoport a háttérben Négy ok-csoport magyarázza az összefüggéseket: gazdasági, kulturális, társadalmi és munkahelyi okok Négy ok-csoport magyarázza az összefüggéseket: gazdasági, kulturális, társadalmi és munkahelyi okok Összekötik a felhasználói profilt, a készségeket, a népszerű Internetes tevékenységeket… Összekötik a felhasználói profilt, a készségeket, a népszerű Internetes tevékenységeket… Társadalmi csoportra és egyénekre nézve is valószínűsítik, lehet-e belőlük Netizen Társadalmi csoportra és egyénekre nézve is valószínűsítik, lehet-e belőlük Netizen

5 2002 augusztus 30Miért nem internetezik mindenki? - Pintér Róbert 5 Gazdasági tényezők A hozzáférés és az eszközök beszerzése „drága” A hozzáférés és az eszközök beszerzése „drága” Gyorsan elavuló gépek, a fizetésekhez mérve relatíve magas távközlési költségek Gyorsan elavuló gépek, a fizetésekhez mérve relatíve magas távközlési költségek A szegényebbek számára a kívánt szolgáltatások (főleg szórakozás) nem megfizethetőek A szegényebbek számára a kívánt szolgáltatások (főleg szórakozás) nem megfizethetőek De a gazdasági okok mögött elsősorban kulturális-munkahelyi tényezők húzódnak De a gazdasági okok mögött elsősorban kulturális-munkahelyi tényezők húzódnak

6 2002 augusztus 30Miért nem internetezik mindenki? - Pintér Róbert 6 Kulturális tényezők A nem-Netizenek sajátos fogyasztói igényei: szórakozás  nagy sávszélesség A nem-Netizenek sajátos fogyasztói igényei: szórakozás  nagy sávszélesség Az Internet szöveg-alapú médium, ma elsősorban kapcsolattartásra, tájékozódásra, ügyek intézésére alkalmas (kapacitás-növelő) Az Internet szöveg-alapú médium, ma elsősorban kapcsolattartásra, tájékozódásra, ügyek intézésére alkalmas (kapacitás-növelő) Nem-Netizen készségei (pl. kommunikatív kompetenciája) rosszabbak Nem-Netizen készségei (pl. kommunikatív kompetenciája) rosszabbak Az Internet-kultúra ma nagyon távol áll tőle Az Internet-kultúra ma nagyon távol áll tőle

7 2002 augusztus 30Miért nem internetezik mindenki? - Pintér Róbert 7 Társadalmi tényezők A nem-Netizen társadalmi tőkéje alacsonyabb A nem-Netizen társadalmi tőkéje alacsonyabb Itt pedig egy közösségi technológiát kap(na) Itt pedig egy közösségi technológiát kap(na) Nincs elegendő minta a szűkebb környezetében Nincs elegendő minta a szűkebb környezetében Nincs igazán kitől tanulni, kit irigyelni Nincs igazán kitől tanulni, kit irigyelni Kicsi az új technológiákhoz csábító csoporthatás, társadalmi háló ereje alacsony Kicsi az új technológiákhoz csábító csoporthatás, társadalmi háló ereje alacsony

8 2002 augusztus 30Miért nem internetezik mindenki? - Pintér Róbert 8 Munkahelyi tényezők Mindhárom fentebbi tényezővel összefügg Mindhárom fentebbi tényezővel összefügg Nem-irodai dolgozók: alacsonyabb bérek, új technológiák ismeretének a hiánya, „ingyen”-környezettől elzártan… Nem-irodai dolgozók: alacsonyabb bérek, új technológiák ismeretének a hiánya, „ingyen”-környezettől elzártan… Nem-Netizeneknek a munkájukhoz nincs szükség az új kommunikációs eszközökre Nem-Netizeneknek a munkájukhoz nincs szükség az új kommunikációs eszközökre Munkahelyi információs kultúra hiánya Munkahelyi információs kultúra hiánya Többszörösen hátrányos helyzet Többszörösen hátrányos helyzet

9 2002 augusztus 30Miért nem internetezik mindenki? - Pintér Róbert 9 A pénz nem minden a befogadáshoz Az „ingyen ebéd” nem kell annak, aki nem tudja, hogy éhes Az „ingyen ebéd” nem kell annak, aki nem tudja, hogy éhes Az olcsó hozzáférés, gép… csak az egyik eszköz Az olcsó hozzáférés, gép… csak az egyik eszköz A digitális szakadék rossz oldalán rekedteknek a saját igényeikhez igazodó információs kultúrára, elérhető szolgáltatásokra, követendő mintákra is szükségük van A digitális szakadék rossz oldalán rekedteknek a saját igényeikhez igazodó információs kultúrára, elérhető szolgáltatásokra, követendő mintákra is szükségük van Olcsó rekreációs lehetőségek, tanulható kapacitásnövelés és a hálózati javak megízlelése Olcsó rekreációs lehetőségek, tanulható kapacitásnövelés és a hálózati javak megízlelése

10


Letölteni ppt "Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések