Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szülők szerepe a fiatalok médiahasználati szokásainak alakításában Kiss Adél Pro Educatione Egyesület PARENTING - FIT FOR FUTURE 2013. április 17.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szülők szerepe a fiatalok médiahasználati szokásainak alakításában Kiss Adél Pro Educatione Egyesület PARENTING - FIT FOR FUTURE 2013. április 17."— Előadás másolata:

1 A szülők szerepe a fiatalok médiahasználati szokásainak alakításában Kiss Adél Pro Educatione Egyesület PARENTING - FIT FOR FUTURE április 17.

2 A kutatásról… Sapientia Egyetem a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal együttműködve (lehetőséget ad az összehasonlításra magyarországi eredményekkel 2012 március-április Kérdőíves adatfelvétel 2122 fő megkérdezésével (1088 VII. és 1034 XI. osztályost kérdeztünk, 64 iskolából, 3 megyében – HR, CV, MS) Kérdéseink a fiatalok médiahasználatára fókuszáltak: IT eszközökkel való ellátottság, tévénézési szokások, internetezés, mobiltelefon használat, olvasási szokások, szabadidő eltöltés

3 Társadalmi kontextus Vidéki térségben az IT szektor fejlesztése később indul, lassabban halad Térségünkben (Székelyföldön) e téren egyfajta fáziskésés figyelhető meg (eszközök megjelenésében, térhódításában, használati módokban, stb. figyelhetőek meg) Tapasztalat azt mutatja, hogy a vidéki fiatalok gyorsan behozzák a fáziskésésből adódó esetleges hátrányokat. Kérdés, hogy az információs társadalom eszköztárához és használati módjához való viszonyt vagy éppen a tartalomgyártásra vonatkozó képességek kialakulását miként befolyásolja ez a sajátos szocializációs környezet?

4 Fiatalok helyzete: Az IT eszközök birtoklásával és használatával kapcsolatos gyakorlat még mindig jelentős mértékben az anyagiak kérdése. Ebben a fiatal generációk nagymértékben függnek az idősebb generációktól (azok támogatásától). Az ilyen (IT) jellegű kiadások halmaza gyakran meghaladja a családok teherbíró képességét. A szülők, közép-korosztály gyakran „nem érti” vagy „nem értékeli” a fiatalok körében tapasztalható életvezetési modelleket, s így nem is igen ért egyet vele. – Párhuzamos, egymás melletti életstílus fenntartása jellemző Ez kihat arra, ahogy az idősebb generációk próbálják szabályozni a médiahasználatot és annak anyagi vonzatait, és gyakran negatív értékelést is mondanak erről.

5 Az új média újszerűsége Folyamatosan kihívás és tanulás elé állít, ami különösen a középkorosztály számára okoz nehézségeket Jellemző a középkorosztály idegenkedése az új média használatától, emiatt jellemző egyfajta distancia-termelés, távolságtartás fenntartása (nem érzik magukénak, nem érzik otthonosan benne magukat) Idegen maradt a virtuális tér léte, vagy nehezen kezelhetőek ezek a felületek Frusztrációt termel, főleg ha kitűnik, hogy a fiatalok otthonosabban mozognak az új média világában

6 Néhány eredmény kulcsszavakban (I.) Majdnem minden háztartásban található TV és mobiltelefon, a családoknak átlagosan 2 TV-jük van és 4 mobiljuk 63,5%-nak van vezetékes internet kapcsolata, 32,8%-nak van mobil internet kapcsolata A fiatalok körében a sportolás sokkal népszerűbb, mint például az olvasás (60% szinte naponta sportol, 25% aki naponta olvas – kötelező olvasmányon kívül is) A megkérdezett fiatalok egy átlagos hétköznapon a legtöbb időt internetezéssel és zenehallgatással töltik (5 óránál többet) Internetezésre a mobiltelefont például a megkérdezettek több mint fele használja (a XI.-esek sokkal nagyobb arányban) Tanultok-e az iskolában valamelyik órán a médiáról, internetről, és azok hatásairól? 68,6% - néha, 12% gyakran

7 Kutatási eredmények kulcsszavakban (II.) Honnan tudsz meg legtöbbet a biztonságos internethasználatról? VII.XI. a barátoktól a szüleidtől az iskolai órán tanultakból a testvéredtől a médiából az internetről

8 Közösségi háló Van saját profilja (%) Átlagosan hány ismerős (fő) Facebook93,51358 Iwiw3786,7 Személyes blog16,124,4 My VIP11,513,3 Twitter11,911,6 My Space10,39,7

9 MILYEN GYAKRAN…nagyon gyakran gyakranritkánsoha a. ….interneteztek (anya) együtt? (apa) b. …beszélgettek arról, amit az interneten láttál/olvastál? c….tudja mire használod a számítógépet, internetet? d. …ajánlja, hogy nézz meg Valamit az interneten? e….mondja, hogy túl sokat Számítógépezel? f. ….mondja, hogy túl sokat Vagy az interneten? g….ellenőrzi, hogy milyen internetes oldalakat nézel

10 Vannak-e otthon szabályok arról, hogy mennyit internetezhetsz? Vannak-e otthon szabályok arról, hogy mire használhatod az internetet?

11 Minden negyedik tanuló úgy gondolja, hogy a szüleinél valamivel többet tud az internetről (22,52%), kétharmad pedig (67,74%) határozottan meg van győződve, hogy jártasabb az internet világában, mint édesanyja és/vagy édesapja

12 IGENNEM Van-e szabály az iskolában a telefonhasználatra?189789,99%21110,01% Szabályozzák-e a szüleid, hogy mennyit költhetsz telefonra?98846,81%111953,11% Szabályozák-e a szüleid, hogy mire használhatod a telefonod?34916,58%175683,42% Mobil telefon használat

13 Mennyire igaz rád?Sokat tudsz az internetről Többet tudsz az internetről, mint a szüleid % nem igaz23311,112059,74 kicsit igaz118756, ,52 nagyon igaz67732, ,74 Érvényes összes , ,00 Internet tudás – szülők és gyerekeik

14 Összegzés A szülő szerepe a fiatalok médiahasználatának alakításában nem tud mélyreható lenni, különösen ha ún. „hatalmi eszközökkel”, utasítással, stb. próbál a szülő hatni Kedvező lehetne egymásnak (szülők-gyermekek/fiatalok) egyfajta „egyenrangú” partnerként való kezelése az IT kérdésekben Lassan lépik ez a világ, inkább felzárkózásról és a fejlődéssel való lépéstartásról beszélhetünk e téren is.

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A szülők szerepe a fiatalok médiahasználati szokásainak alakításában Kiss Adél Pro Educatione Egyesület PARENTING - FIT FOR FUTURE 2013. április 17."

Hasonló előadás


Google Hirdetések