Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár."— Előadás másolata:

1 A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár és jövedelem.

2 A piac típusai: A termelési tényezők piaca (inputpiac) A fogyasztási javak piaca (outputpiac)

3 Inputpiac A termelési tényezők piacán (inputpiacon), a vállalkozások a termelésben használható erőforrások vevőiként kapcsolatba kerülnek a háztartásokkal, a termelési tényezők tulajdonosaival, mint eladókkal.

4 Outpupiac A fogyasztási javak piacán (outputpiacon), a háztartások, mint jövedelemmel rendelkező tényezőtulajdonosok a tovább már nem feldolgozott javak és szolgáltatások vevőiként kapcsolatba kerülnek a vállalkozásokkal, mint eladókkal.

5 A háztartás szerepe a gazdasági körforgásban a)Vevő: fogyasztási javak b)Eladó:termelési tényezők

6 A vállalat szerepe a gazdasági körforgásban Vevő: A termelési tényezők piacán Eladó: A fogyasztási javak piacán

7 Gazdasági racionalitás –Lényege: A gazdasági szereplők tevékenységeikben mindig azt a lehetőséget keresik, amelyik legközelebb áll jól felfogott önérdekükhöz –Fajtái: Vállalati racionalitás Fogyasztói racionalitás

8 1. A szükséglet fogalma A szükséglet az emberekben felmerülő hiányérzet, termékek és szolgáltatások iránti igény, ami cselekvést vált ki annak megszüntetésére

9 Piaci kereslet Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy az összes vásárló - különböző lehetséges árak mellett – mennyit akar és képes együttesen megvásárolni az adott termékből. (A piaci kereslet az egyéni keresletek összege)

10 Keresleti függvény Keresleti függvénynek nevezzük azt az összefüggést, amely egy termék lehetséges piaci áraihoz az adott termék keresleti mennyiségeit rendeli hozzá.

11 Keresleti függvény P (Ár) (ezer Ft/db) Q (keresett mennyiség) (ezer db)

12 Keresleti függvény D

13 Keresett mennyiség Valamely termékből az egy adott árhoz tartozó terméknagyság, amelyet a vásárlók képesek és hajlandók megvenni az adott áron.

14 A kereslet törvénye P0P0 P1P1 Q1Q1 Q0Q0 D Ha P 0 > P 1, akkor Q 0 < Q 1

15 A kereslet törvénye Ha a termék ára emelkedik, a keresett mennyiség csökken, ha pedig a termék ára csökken, akkor a keresett mennyiség nő az adott termékből.

16 A piaci keresletet befolyásoló tényezők A fogyasztók száma A fogyasztók ízlésvilága A fogyasztók jövedelme Más termékek árai Az adott termék ára A keresett mennyiséget meghatározó tényező } A keresletet meghatározó tényezők

17 Kereslet megváltozása D D,D,

18 Piaci kínálat Egy termék piaci kínálata azt fejezi ki, hogy az összes termelő különböző lehetséges árak mellett mennyit akar és képes együttesen eladásra termelni az adott termékből. (A piaci kínálat az egyéni kínálatok összege.)

19 Kínálati függvény Kínálati függvénynek nevezzük azt az összefüggést, amely egy termék lehetséges piaci áraihoz az adott termék kínálati mennyiségeit rendeli hozzá.

20 Kínálati függvény P (Ár) (ezer Ft/db) Q (Kínált mennyiség) (ezer db)

21 Kínálati függvény S S

22 Kínált mennyiség Valamely termékből az egy adott árhoz tartozó kínált mennyiség az a terméknagyság, amelyet a termelők képesek és hajlandók eladásra megtermelni az adott áron.

23 A kínálat törvénye P0P0 P1P1 Q0Q0 Q1Q1 S Ha P 1 > P 0, akkor Q 1 > Q 0

24 A kínálat törvénye Ha a termék ára emelkedik, a kínált mennyiség is nő, ha pedig a termék ára csökken, akkor a kínált mennyiség is csökken.

25 A piaci kínálatot befolyásoló tényezők A termelők száma A termelés természeti feltételei A termelés technikai feltételei A termelés költségei Az adott termék ára } Kínálatot meghatározó tényezők A kínálat mennyiségét meghatározó tényező

26 A kínálat megváltozása S S S1S1 S1S1

27 Marshall-kereszt Adott termék piaci keresleti és piaci kínálati függvényének közös koordináta-rendszerben történő ábrázolását Marshall-keresztnek nevezzük.

28 PePe QeQe A piaci egyensúly

29 Piaci egyensúly jellemzői A piaci ár éppen egyenlő az egyensúlyi árral. Az egyensúlyi ár az a kitüntetett piaci ár, amely mellett a termék keresleti és kínálati mennyisége éppen megegyezi. Piaci egyensúly esetén mind az eladók, mind a vevők elégedettek a kialakult piaci helyzettel. Az érvényes piaci ár mellett nincsen eladatlan termék, illetve kielégítetlen fizetőképes kereslet.

30 Piaci ár A piaci ár valamely termék értéke pénzben kifejezve, s mint ilyen a terméknek a piacon érvényesülő tényleges ára, amely a vevői és eladói szándékok viszonyát fejezi ki, és ezek alakulásától függően folyamatosan változhat

31 Ha P 0 > P e, akkor Q S0 > Q D0 Túlkínálat =Q S0 - Q D0 (Eladatlan árukészlet) Q D0 Q S0 PePe P0P0 QeQe A piaci túlkínálat jellemzői

32 Piaci túlkínálat akkor jön létre, ha a piaci ár meghaladja az egyensúlyi árat Az adott ár mellett a kínálat mennyisége meghaladja a keresett mennyiséget. Eladatlan árukészlet halmozódik fel a termelőknél A piaci túlkínálat árengedményekre, árcsökkentésre ösztönzi és kényszeríti a termelőket.

33 Ha P 1 Q S1 Q S1 Q D1 PePe P1P1 QeQe Túlkereslet = Q D1 – Q s1 (Áruhiány) Piaci Túlkereslet

34 Piaci Túlkereslet jellemzői A túlkereslet közvetlen kiváltó oka, hogy a piaci ár alacsonyabb, mint az egyensúlyi ár Az adott ár mellett a kereslet mennyisége meghaladja a kínálat mennyiségét. A piacon hiány keletkezik az adott termékből. Az áruhiány az ár emelésére ösztönzi a termelőket és a fogyasztókat

35 A piaci automatizmus A piaci szereplők százezreinek- önmagában jelentéktelennek tűnő- egyéni cselekedetei (pénzelköltés, vétel, eladás, azaz kereslet, kínálat, árajánlat és alku) összeadódnak és a piac mint „élő rendszer” automatikus reakciójaként valósulnak meg. A piaci szereplőknek alapvető szabályokkal, törvényszerűségekkel kell szembenézniük, s ezt nevezzük „piaci automatizmusnak

36 A fogyasztói többlet Az a haszonmennyiség, amelyet azok a fogyasztók realizálhatnak, akinek az egyéni rezervációs ára magasabb, mint a piaci ár.

37 Rezervációs ár Az a maximális ár, amelyet egy fogyasztó képes és hajlandó fizetni valamely termék egységnyi mennyiségéért.

38 PePe QeQe A fogyasztói többlet

39 A termelői többlet Az a haszonmennyiség, amelyet a termelők azoknak a termékegységeknek az eladásából realizálhatnak, amelyeket a piaci árnál alacsonyabb határköltséggel állítottak elő.

40 Határköltség A határköltség kifejezi, hogy hány egységgel változik a vállalat összköltsége, ha egységnyivel megváltozik a kibocsátása.

41 PePe QeQe A termelői többlet


Letölteni ppt "A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár."

Hasonló előadás


Google Hirdetések