Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése."— Előadás másolata:

1 A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése

2 Miért használjuk a Bloom taxonómiát?  A tanulótól elvárt tudást/ teljesítményt követelményekben fejezzük ki. zért, hogy ezeket objektív kritériumokkal mérhessük, a célokat műveletseíteni kell, így mérhető követelményekkel dolgozunk. Bloom taxonómia csoportosítja, rendezi és rendszerezi ezeket a nevelési célokat (kognitív, affektív és pszichomotoros téren).  E zek szerint a Bloom taxonómia lehetővé teszi az objektivít és többszintű értékelést.

3 Abraham Maslow elmélete: a szükségek hierarchiája – a taxonómiák alapja Abraham Maslow (1908–1970) elmélete a szükségek hierarchiája, mely szerint a hierarchia előző szintjének ki kell elégülnie ahhoz, hogy valaki tovább tudjon lépni a következő szintre. Ezt gyakran egy piramissal szokták illusztrálni, melyben minden szint más és más szükséget jelent.

4 A Bloom-féle taxonómia régi változatának hierarchiás rendszere Ismeret -> Megértés -> Alkalmazás -> Analízis -> Szintézis -> Értékelés

5 A Bloom-féle taxonómia új változata (Anderson-féle taxonómia) FELIDÉZNI MEGÉRTENI ALKALMAZNI ANALIZÁLNI ÉRTÉKELNI ALKOTNI Lorin Anderson vezette pszichológusi csoport szerint (Bloom tanítványai)

6 …és ennek piramis- hierarchiája (Anderson-féle taxonómia) Felidézni -> Megérteni -> Alkalmazni -> Analízálni -> Értékelni -> Alkotni

7 A Bloom-Anderson digitális taxonómia

8 Mit eredményez az, hogy mely szintek a dominánsak?

9 …és következzen egy alkalmazás Az sorozatot a következő képlettel értelmezzük: Határozzuk meg a sorozat legkisebb és legnagyobb tagját!

10 Felidézni  Az sorozat szigorúan növekvő, ha:  Az sorozat szigorúan csökkenő, ha:  Sorozatok alsó- és felső korlátosságával vagy korlátlanságával kapcsolatos értelmezések, fogalmak és eredmények.

11 Megérteni Az sorozat szigorúan növekvő, ha: Az sorozat szigorúan csökkenő, ha:

12 Alkalmazni ezért Mivel és

13 Analizálni Tehát tranzitivítással valamint

14 Értékelni Tehát a sorozat legnagyobb tagja: Tehát a sorozatnak nincs egy legkisebb tagja mert a sorozat alulról korlátlan:

15 Alkotni Szükség van alkotóképességre (kreativításra) és értelmességre (intelligenciára)… rendezésre, analógiára, elvonatkoztatásra, általánosításra, partikularizálásra, stb. …valamint logikai műveletekre és gondolkodási műveletekre mint pl. szintetézisre, összehasonlításra,

16 Alkotni (a  0) akkor a függvény grafikus képe egy parabola, aminek minimuma van, ha a> 0 és maximuma van ha a< 0 és mindkét esetben a szélsőértékhely koordinátája:. Esetünkben: Ezért a legnagyobb tag indexe Általában ez a szélsőérték index a következő: ( az [z] a z egészrészét jelöli.)

17 Megjegyzés A feladat érdekes és nehéz, ugyanis:  Kevésbé épül az alsó szintekre: FELIDÉZNI, MEGÉRTENI, ALKALMAZNI  Inkább a felsőbb szintekre épül: ANALIZÁLNI, ÉRTÉKELNI, ALKOTNI  A megoldása leginkább a következő szinteken zajlik: ALKALMAZNI, ANALIZÁLNI, ÉRTÉKELNI

18 Készítette: Tuzson Zoltán matematikatanár B. Kis Gergely Református Kollégium, Székelyudvarhely DeCeE-Bac június VÉGE


Letölteni ppt "A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések