Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,"— Előadás másolata:

1 Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2012 április 8. FENNTARTHATÓSÁG: INTEGRÁLT VÁLASZKÍSÉRLET A KIHÍVÁSOKRA

2 2 Fenntarthatóság: integrált válaszkísérlet a kihívásokra 4 12 fe 14 (1) A városi köztérről, a városi közlekedésről 4 12 fe 21 (2) A közúthálózatról és az autópályákról 4 12 fe 28 Design Terminál (3) A vasúti pályaudvarok városi szerepéről 4 12 mr 6 (4) A fenntarthatóság térbeli dimenziója + a hálózatokról 4 12 mr 13 (5) A belvízi hajózásról, a vasútról 4 12 mr 20 (6) Az Andrássy út és a reprezentatív sugárutak + (3) 4 12 mr 27 (7) Erzsébetváros és Madách-sétány + ! 4 12 mr 27 (7/a) A Dunáról és a rakpartról 4 12 áp 17 (8) Az áruszállításról, logisztikáról - trendek és mítoszok 4 12 áp 24 (9) Budapest közforgalmú közlekedéséről 4 12 mj 8 (10) Fenntarthatóság, fenntartható közlekedés és összefoglaló

3 3 Fenntarthatóság: integrált válaszkísérlet a kihívásokra 4 (1) A városi köztérről, a városi közlekedésről - KÖZLEGELŐK 4 (2) A közúthálózatról és az autópályákról – TÖBBSZINTŰ HÁLÓZAT 4 (3) Vasúti pályaudvarok – CSOMÓPONTI SZEREP ÉS VÁROSI HELY 4 (4) A fenntarthatóság TÉRBELI DIMENZIÓJA + FA, RÁCS, KISVILÁG 4 (5) A belvízi hajózás, a vasút – DOMINÁNS ALÁGAZATOK vs EGYÜTTM. 4 (6) Az Andrássy út– KERTEK, TENGELYEK, ÚJ ÉS RÉGI VISZONYA 4 (7) Erzsébetváros – NEM A NAGY GESZTUS/BERUHÁZÁS FEJLESZT 4 (7a) Dunai rakpart – PÁLYAFÜGGÉS + KORREKT INTERPRETÁCIÓ 4 (8) Az áruszállításról, logisztikáról – ‘HOZZA IDE’ MÍTOSZA 4 (9) Bp-i tömegközlekedés – ÜZEMI vs UTAS ÉRDEK + INTEROPERABILIT. 4 (10) Fenntarthatóság, fenntartható közlekedés és összefoglaló – INTEGRÁCIÓK

4 4 Fenntarthatóság: integrált válaszkísérlet a kihívásokra 4 MAZSOLÁK 4 Exponenciális növekedés, 4 Rendszerek, pozitív visszacsatolás, negatív visszacsatolás 4 Két rendszer: egy külső keret és egy belső cselekvési tér. Nem mindegy, hogy az utóbbi szintre milyen jelzések érkeznek 4 Pályafüggőség (a múlt számít) 4 A közlegelők tragédiája: az egyéni érdek félrevihet 4 ‘Ugyanabból még többet’: a megoldás maga válik problémává 4 Hálózatok: medence és átjáróház; a belső struktúra fontossága 4 (Madách) nem a nagy külső pénz / forgalom a fejlődés záloga 4 Hálózatok több réteg, több funkció (gyorsforgalmi, városi)

5 5 FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS - KÖZLEKEDÉS ÉS INFRASTRUKTÚRA 4 Bevezetés. Fenntartható Fejlődés Stratégia, mint a Nemzeti Fejlesztési Terv kötelező előzménye 4 A fenntartható fejlődésről 4 A fenntarthatóság külső és belső feltételei 4 A fenntarthatatlan közlekedés önerősítő folyamatai 4 Stratégiai fókuszok és tennivalók kijelölése

6 6 A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSRŐL 4 ENSZ Bruntland jelentés (Közös jövőnk 1987) definíció: „Olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit, anélkül, hogy veszélyeztetné az eljövendő generációk lehetőségét arra, hogy ők is kielégíthessék a szükségleteiket” 4 Nyelvi korrekció: „Olyan fejlődés, amely anélkül elégíti ki a jelen szükségleteit, hogy veszélyeztetné az eljövendő generációk lehetőségét arra, hogy ők is kielégíthessék a szükségleteiket” 4 Intergenerációs szolidaritás ill. indirekt reciprocitás 4 Térbeli kiegészítés – intragenerációs szolidaritás

7 7 A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSRŐL 4 A „három krumpli” 4 Gyenge fenntarthatóság: a (környezeti, társadalmi, gazdasági) tőke összességében ne csökkenjen KÖRNYEZET TÁRSADALOM GAZDASÁG

8 8 A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSRŐL 4 A „három krumpli” 4 Gyenge fenntarthatóság: a (környezeti, társadalmi, gazdasági) tőke összességében ne csökkenjen KÖRNYEZET TÁRSADALOM GAZDASÁG

9 9 4 A három pillér rendszerösszefüggésbe rendezve 4 Erős fenntarthatóság: a környezeti korlátokat önmagukban be kell tartani A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSRŐL KÖRNYEZET TÁRSADALOM GAZDASÁG

10 10 A RENDSZER FENNTARTHATÓSÁGÁNAK KÜLSŐ ÉS BELSŐ FELTÉTELEI 4 Közvetlenül a ‘gazdaság’, esetleg a ‘társadalom’ folyamataira tudunk hatni. E rendszereknek vannak külső és belső kapcsolatai. 4 A fenntarthatóság külső feltételei: az input ne lépje túl az erőforrások regenerálódási ütemét; az output ne haladja meg a természet felvevőképességét; (+ a nem-megújulók használatának kifuttatása megújulókkal való helyettesíthetőségük üteme szerint). 4 A fenntarthatóság belső, (rendszerműködési) feltételei: a rendszer érzékelje a peremfeltételeket, annak megfelelően működjön; és alakuljanak ki e működés önszabályozó belső alrendszerei. *

11 11 4 Együttműködések, stratégiai szövetségek, integrációk 4 Közlekedésen belül: különböző közlekedési módok együttműködése (intermodalitás), távolsági és helyi közlekedés együttműködése, térségi közlekedési szövetségek 4 A közlekedés jobb beágyazása: szakpolitikák integrációja (közlekedés a várospolitikával, területi politikával stb.), döntési folyamatok társadalmi beágyazása, felhasználói szempontok érvényre jutása, értékelés befoglalása a fejlesztésekbe A STRATÉGIAI FÓKUSZOK KIJELÖLÉSE

12 12 A STRATÉGIAI FÓKUSZOK KIJELÖLÉSE

13 13 4 A közlekedés mennyiségének visszafogására irányuló lépések 4 A motorizált közlekedés csökkentésére irányuló lépések 4 A közlekedés térbeli megosztásának változtatása 4 A közlekedés időbeli lefolyásának változtatása 4 A közlekedés összetételének változtatása 4 A közlekedés szennyezés kibocsátása / forrásfelhasználása csökkentése 4 A közlekedés társadalmi beágyazódását segítő lépések 4 A meglévő létesítmények megbecsülése, kiegészítése, felújítása A STRATÉGIAI FÓKUSZOK KIJELÖLÉSE

14 14 A STRATÉGIAI FÓKUSZOK KIJELÖLÉSE Integrációk Stratégiák Szakpolitikai Területi Modális Finanszírozási Társadalmi Értékelési A mennyiség visszafogása A motorizált közlekedés csökkentése A térbeli megosztás változtatása Az időbeli lefolyás változtatása Az összetételének változtatása A szennyezés csökkentése A társadalmi beágyazódás A meglévő létesítmények megbecsülése

15 15 Egy környezetbarát közlekedéspolitika elemei

16 16 Egy környezetbarát közlekedéspolitika elemei

17 Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2012 május 8. FENNTARTHATÓSÁG: INTEGRÁLT VÁLASZKÍSÉRLET A KIHÍVÁSOKRA KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések