Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TRANSZEURÓPAI FOLYOSÓK – A MEGLÉVŐK HOSSZABBÍTGATÁSA, VAGY EGY ÖSSZEURÓPAI HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSA? Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TRANSZEURÓPAI FOLYOSÓK – A MEGLÉVŐK HOSSZABBÍTGATÁSA, VAGY EGY ÖSSZEURÓPAI HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSA? Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet"— Előadás másolata:

1 TRANSZEURÓPAI FOLYOSÓK – A MEGLÉVŐK HOSSZABBÍTGATÁSA, VAGY EGY ÖSSZEURÓPAI HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSA? Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet A DÉLKELET-EURÓPAI TÉRSÉG ÉS MAGYARORSZÁG EURÓPA KÖZLEKEDÉSÉBEN ELŐADÁSOK A BALKÁNRÓL 6. Balkán-tanulmányok Központ, Európa Intézet MTA Társadalomkutató Központ Budapest, 2006 május 16.

2 2 Forrás: Élet és Tudomány, 2006/12. sz. Közlekedés éve Amikor a Balkán volt „Európa kapuja”

3 3 Transzeurópai folyosók – a meglévők hosszabbítgatása, vagy egy összeurópai hálózat kialakítása? 4 Balkán – tanulságok az eddigi konferenciákból 4 CADSES - együttműködő térség 4 TEN, PEN, PETRA, TINA, TIRS, REBIS 4 Nem beszélek az AGR, AGC, AGTC, TEM és TER hálózatokról 4 Összefoglaló, tanulságok 4 (1) Interregionális összefüggésben máshol meghatározott hálózatok hatása válik dominánssá a térségi összefüggéseken alapuló tervezéssel szemben 4 (2) Az egyedi projekt-finanszírozhatóság szempontjának kizárólagossá emelése miatt a korábban kialakult struktúrák, hálózatelemek tudnak csak megerősödni, elsikkad az új struktúrák létrehozásának az esélye

4 4 A Balkán és környezete Mettől- meddig Balkán? Van-e kapuja? (Merre tartunk?)

5 5

6 6 Történelmi nézőpontok

7 7

8 8 1760

9 9 INTERREG III.B együttműködési térségek Eltérő térségi logika: Európa nyugati részén partvonalak, tengeröblök, beltengerek határozták meg az összetartozó téregységeket Forrás: Zonneveld, Wil (2005) Expansive Spatial Planning: The New European Transnational Spatial Visions. European Planning Studies, Vol.13. No.1. pp Kortárs nézőpont

10 10 Forrás: INTERREG térségek. INTERREG III.B ( ) együttműködési térségek CADSES = Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European együttműködési térség. Árulkodó a maradék-elv, a külső nézőpontból való lehatárolás Kortárs nézőpont

11 11 Forrás: INTERREG térségek. INTERREG III.B ( ) együttműködési térségek CADSES = Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European együttműködési térség. Kortárs nézőpont

12 12 4 A Duna vízgyűjtője lefedi a CADSES térség szárazföldi régióit A Duna vízgyűjtő medencéje

13 13 A Balkán belülről strukturálva: keleti részén a magot négy nagyváros által kifeszített zóna képezi Forrás: Papadaskalopoulos, A. – Karaganis, A. – Christofakis, M. (2005) The spatial impact of EU Pan-European transport axes: City clusters formation in the Balkan area developmental perspectives. Transport Policy Vol.12. No.6.

14 14 Új útszámozás 1975-ből: a TEN és a korridorok előképe A folyosók előképe

15 15 Európa keleti felében az autópályák szinte mindenütt a fővárosok bevezető szakaszait váltották ki 1990 A folyosók előképe

16 as évektől „Közös hálózatot a közös piachoz” 4 Transzeurópai hálózat (TEN-E, TEN-C, TEN-T) – Maastricht - EU 12 (-> EU 16-ra számítva) kiemelt projekt (2004 ápr. 29: 30-ra emelik) 4 Mateu Turro (1999) Going Trans-European: Planning and financing Transport Networks for Europe. Elsevier „regionális érdekektől vezérelt folyamat, drága megoldások” 4 Közben 1989 a berlini fal és a vasfüggöny leomlik 4 Pán-európai konferencia 1991 Prága, 1994 Kréta, 1997 Helsinki 4 „Krétai folyosók” v. Helsinki folyosók v. Páneurópai folyosók – a TEN keleti kiterjesztése TEN-T - uniós átlapoló közlekedéshálózat

17 17 4 Mit jelent a TEN keleti kiterjesztése ? Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése

18 18 4 A hálózat kiterjesztése kelet felé Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése

19 19 4 A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése

20 20 4 A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése

21 21 4 A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése

22 22 4 A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése

23 23 Forrás: A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése

24 24 Forrás: Köller László (2000) A Krakkó – Kassa – Miskolc – Nagyvárad útirány vizsgálata a vasúti forgalomban. Közlekedéstudományi Szemle Vol.50. No.12. pp Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése (Gdansk – ) Varsó – Bukarest – (Alexandopolisz) alternatív IX-es folyosó elképzelések (2000)

25 25 4 Helsinkiben a 10 folyosó mellett négy páneurópai közlekedési térséget is kijelöltek PETRA (Pan-European Transport Areas) Ezek tengerhajózási medencék 4 A Fekete-tenger az egyik PETRA térség (BS-PETRA) 4 Fő fejlesztési prioritása Constanta kikötője Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése

26 26 4 TINA – Transport Infrastructure Needs Assessment 4 ( There Is No Alternative ) – 11 csatlakozó ország módszertani segítése 1999 zárójelentés főhálózat = páneurópai folyosók + másodlagos hálózat (amit még a 11 ország javasolt) TINA – a Páneurópai hálózat kiegészítése

27 27 A helsinki folyosók és a TINA-hálózat kiegészítő elemei Forrás: A 8. sz. főút fejlesztési feladatai... UKIG Hálózatfejlesztési Főosztálya szept. 13 TINA – a Páneurópai hálózat kiegészítése

28 28 4 TIRS – Transport Infrastructure Study in Balkans – 7 ország ALB, B-H, BG, CR, SR-M, MAC, RO 4 BG és RO az alaphálózat azonos a TINA folyamatban meghatározottal, 4 A többi országban EIB Western Balkans Transport Infrastructure Inventory – 223 projekt finanszírozhatóság szempontjából kategorizálva TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése

29 29 A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók a balkáni térségben TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése

30 30 4 TIRS – A közúti kapacitások kimerülése TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése

31 31 4 TIRS – Tervezett közúthálózat 2015-re TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése

32 32 4 TIRS – Tervezett vasúthálózat 2015-re TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése

33 33 4 REBIS – Regional Balkans Infrastructure Study – 5 ország ALB, B-H, CR, SR-M, MAC, 4 Cél: finanszírozható projektek keresése, majd rangsorolása 4 20 projektet kiválasztottak REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése

34 34 4 REBIS – Regional Balkans Infrastructure Study REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése Általános áttekintés és 20 projekt részletes előtanulmánya (pre-feasibility study)

35 35 Összefoglaló, tanulságok 4 A TEN 12 (15) uniós ország saját közlekedési hálózatának figyelembevételével alakított ki egy átlapoló hálózatot (1992) Azóta a hálózat háttérbe szorul, főleg 14 (30) projektről van szó 4 A PEN (páneurópai hálózat) a TEN kelet-nyugati folyosói meg- hosszabbításaként próbálta lefedni Európa keleti részét (1997) 4 A TINA megtartotta a PEN hálózatát, de lehetővé tette másodlagos folyosók beiktatását (1999) 4 A TIRS kiindulásnak tekintette a PEN és a TINA folyosókat, és kiegészítette öt további ország irányában (2002) 4 A REBIS az utóbbi öt ország hálózatát felmérte és kiegészítő javaslatokat tett (2003) 4 A teljes folyamatban dominál a projekt-orientált megközelítés, kizárólagosan az elemi projektek finanszírozhatósága képezi a rangsor alapját - és hiányzik az átlapoló hálózat funkcionális szerepének a tudatosítása. Ilyen módon a meglévő struktúra őrződik (erősödik) meg, nincs mód struktúraváltásra.

36 TRANSZEURÓPAI FOLYOSÓK – A MEGLÉVŐK HOSSZABBÍTGATÁSA, VAGY EGY ÖSSZEURÓPAI HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSA? Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet A DÉLKELET-EURÓPAI TÉRSÉG ÉS MAGYARORSZÁG EURÓPA KÖZLEKEDÉSÉBEN ELŐADÁSOK A BALKÁNRÓL 6. Balkán-tanulmányok Központ, Európa Intézet MTA Társadalomkutató Központ Budapest, 2006 május 16. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "TRANSZEURÓPAI FOLYOSÓK – A MEGLÉVŐK HOSSZABBÍTGATÁSA, VAGY EGY ÖSSZEURÓPAI HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSA? Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet"

Hasonló előadás


Google Hirdetések