Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Debreceni Tankerületben avagy a debreceni példa

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Debreceni Tankerületben avagy a debreceni példa"— Előadás másolata:

1 Debreceni Tankerületben avagy a debreceni példa
Tehetséggondozás a Debreceni Tankerületben avagy a debreceni példa Pappné Gyulai Katalin

2 A TEHETSÉGRŐL A KÖZNEVELÉSI TÖRVÉNYBEN „Kiemelt célja a nevelés-oktatás eszközeivel a társadalmi leszakadás megakadályozása és a tehetséggondozás.” (1.§) „A tehetséggondozás kereteit a Nemzeti Tehetség Program jelöli ki, amelyet a Nemzeti Tehetség Alap támogat.” (47.§) Tehetséggondozásra és felzárkóztatásra osztályonként legalább (az osztály óratömegén túl) további heti egy-egy óra biztosított a Köznevelési törvény szerint szeptember 1-től.

3 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 7. §
„az iskola pedagógiai programja meghatározza a kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal kapcsolatos pedagógiai tevékenység helyi rendjét”.

4 „A tehetséges gyermekeknek mást és másképpen kell tanítani, kreativitásuk, személyiségük egészének fejlesztését célozva” (Herskovits 1994)

5 Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata ig terjedő időtartamra vonatkozó közoktatási feladat-ellátási, intézményhálózat-működtetési és fejlesztési terve

6 Speciális osztály kialakítása a tehetséges gyermekek számára Tehetségfejlesztő központ létrehozása

7 Életkori specializáció - szenzitív időszakok
tehetségfejlesztés megalapozása, érzelmi alapok lerakása, lehetőségek megkínálása Óvodáskor: „érezze jól magát a gyerek az óvodában”.

8 Életkori korszak, életkori sajátosságok
megtanítani a gyereket írni, olvasni, számolni, próbálgassa a gyerek képességeit /megerősítés / - Alsó tagozat: „általános intellektuális fejlesztés megalapozása”. - általános intellektuális képességek erősítése, általános képességeken elindulni a speciális képességek felé, - lehetőségek megteremtése (5-6. oszt), - programok indítása (6-7. oszt),  Felső tagozat: „kóstoljon bele a gyerek”. az igazi tehetséggondozás időszaka Középiskola: „tehetségfejlesztés”

9 Mönks modellje

10 Diagnosztikai mérést végeztünk minden évben az általános iskola. 4
Diagnosztikai mérést végeztünk minden évben az általános iskola évfolyamán, évfolyam végén kontroll-mérést.

11 Diagnosztikai mérés Megismerési képességek vizsgálata:
- figyelemvizsgálat - emlékezetvizsgálat - gondolkodásvizsgálat Tantárgyi tesztek: - matematika - magyar Tanári jellemzés

12 A mérésben résztvevők száma
2009 2010 2011 2012 2013 a diagnosztikai mérésben részt vettek száma 1384 1261 1423 1391 1306 beválogatásra került tanuló 194 198 199 200

13 A beválogatottak teljesítménye
2009 2010 2011 2012 2013 Kiváló (75%felett) 9,00% 9,50% 8,00% 6,80% Lényegesen átlag feletti 15,00% 16,00% 12,00% 32,00% 13,70% Átlag feletti 26,00% 20,50% 20,00% 18,00% Átlagos és átlag alatti 50,00% 54,00% 60,00% 29,20% 61,50%

14 Modulok tanulásmódszertan matematika anyanyelv idegen nyelv mozgásművészet képzőművészet zeneművészet természettudományos ismeretek

15 Tapasztalatok Túlmutat a 8 foglalkozás keretein: önbizalom
kudarctűrő képesség kitartás önismeret fejlesztése kooperatív készségek fejlesztése kreativitás, általános intellektuális képességek fejlesztése a tanuláshoz való viszony formálása helyes tanulási szokások kialakítása konkrét módszerek és technikák megismertetése és begyakoroltatása a tanuláshoz szükséges alapképességek intenzív fejlesztése

16 Szülői, tanulói visszajelzések
Minden tanuló és szülője örömmel vette a beválogatás tényét, szívesen vesz részt a programban. Leginkább magával a programmal, a lehetőséggel voltak elégedettek. Szeretik a felkínált területeket, a továbbtanulási lehetőséget, az alkalmazott módszereket. A program legfőbb erényének tartják, hogy az iskola keretein túl fejleszti a gyermek képességeit, kis csoportban, újfajta feladattípusokban, kötetlen hangulatban.

17 Megkezdődött a munka a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában a hat évfolyamos tehetséggondozó osztályban. / Akkreditált Kiváló Tehetségpont /

18 Adatok a felvett gyerekekről, avagy a tehetségek nyomon követése
2010/2011 2011/2012 2012/2013 2013/2014 Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola 20 10 7 15 Fazekas Mihály Gimnázium 9 12 DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnázium 16 13 14 Ady Endre Gimnázium 4 8 11 Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma 1 2 Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola Gimnázium és Diákotthon DE Balásházy János Mezőgazdasági és Közgazdasági Gyakorló Szakközépiskolája és Kollégiuma Szt. József Gimnázium és Kollégium

19 „Játék vagy kutatás” Diákkonferencia
47 kutatási téma /szabadon választott/ pályamunka készítése / mentor / egyedül, párban vagy háromfős csoportban kutatási eredmények bemutatása „minikonferencia”.

20 Diákkonferencia 2012 Intézményi fordulók:
213 versenyző / 127 fő mentortanár / 147 pályamunka készítése Városi döntő: 30 előadás 38 versenyző Arany, ezüst, bronz minősítés

21 Diákkonferencia 2014

22 Témakör db Történelem 42 Földrajz 39 Anyanyelv 31 Biológia 25 Sport 20 Képzőművészet-öltözködés 13 Fizika-technika 12 Matematika-fizika 10 Kémia 9 Zene 8 Informatika 7 Angol nyelvű 3 Fegyverek - bűnügy - rendőrség 2 Tánc Német nyelvű 1 Összes 224

23 A tehetséggondozás középiskolai és egyetemi szintjének kapcsolódásai
Együttműködés a DE Hatvani István Szakkollégiumával →Fizika műhely →Kémia műhely →Biológia műhely →Matematika – Informatika műhely →Irodalomtudományi-, Média- és Kommunikációtudományi műhely →Történettudományi-, Társadalomtudományi- és Filozófia

24 Városi tehetséggondozó munkaközösség létrehozása Cél:→ folyamatos kapcsolattartás → a hálózatos tanulás kialakítása → egymás segítése → tapasztalat-információcsere → ötletadás → tehetséggondozó pedagógusok adatbázisának létrehozása → bemutató foglalkozást tartása a szülők részére a munkaközösség tagjai számára → feladatgyűjtemény összeállítása → mozgásművészet - kurzus

25 „Kincseink” Tehetséggondozó tábor
2013. június 43 pedagógus 62 gyermek (5-7. osztály) TÁMOP Tehetséghidak pályázaton elnyert összeg: ft

26 Tehetségsegítő Tanács megalakítása /szakmai, társadalmi, gazdasági élet szereplőinek bevonása /

27 Folytatás Megyei szintű kiterjesztés Diákkonferencia 2014
Középiskolákkal való kapcsolattartás erősítése (felkészítés a középfokra) Hatvani Szakkollégiummal való kapcsolat erősítése Tehetséggondozás a szakképzésben

28 Tehetséggondozás a szakképzésben

29 „ Mechwart modell ” Magyarországon egyedülálló módon az IT Network Systems Administration – Informatikai Hálózati Rendszergazda verseny kategóriájában a Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskola az alábbi eredményeket érte el között: WorldSkills 2007, Japán, Shizouka: egyéni 7. hely, EuroSkills 2008, Hollandia, Rotterdam: csapat 4. hely, WorldSkills 2009, Kanada, Calgary: egyéni 10. hely, EuroSkills 2010, Portugália, Liszabon: csapat 4. hely (egyéni 1., 2., 3. és 7. hely), WorldSkills 2011, Anglia, London: egyéni 7. hely, EuroSkills 2012, Belgium, Spa-Francochamps: csapat 1. hely, WorldSkills 2013, Németország, Lipcse: egyéni 13. hely.  A versenyzők minden évben megkapták a nemzetközi színvonalat (500 pont feletti teljesítményt) jelző medált, és 5 alkalommal a "Best of Nation" - Legeredményesebb magyar versenyző kitüntetést is.

30 „ Nemzetközi versenyek (WorldSkills- EuroSkills) – SkillsHungary program IV.”
WorldSkills/Euroskills verseny magyar versenyszámai Ács Burkoló Bútorasztalos Épületasztalos Festő Fodrász Hegesztés Kőműves Villanyszerelő Mechatronika Pincér Szakács Szépségápoló Virágkötő Informatikai hálózati rendszergazda

31 Megvalósítás Felkészítés hazai és nemzetközi szakmai versenyek az Alföld tehetséggondozó központ támogatásával 2013. őszi indulás Iskolák – szakmák kiválasztása Módszertani felkészítés Versenyzők felkészítése Szponzorok támogatása

32 2014. tavasz - 9 évfolyam Iskolák – szakmák kiválasztása Modulok, diagnosztikus tesztek kidolgozása Módszertani felkészítés Szponzorok támogatása Tervezett modulok (tanulásmódszertan, matematika, anyanyelv, idegen nyelv, természettudományi ismeretek, szakmai ismeretek)

33 „ Források I.” Intézmények eszközrendszerének feltérképezése, hogy a nemzetközi versenyek eszközigényeinek mennyire felel meg Infrastrukturális erőforrások Alföld Szakképző eszközei, laborjai Debrecen TISZK eszközei, laborjai Szakképző intézmények eszközei, laborjai Szponzorcégek támogatása Eszközök beszerzésére tehetségfejlesztő központnak Támogatás tehetségfejlesztő központ működéséhez Decentralizált pályázat Eszközök beszerzésére intézményeknek

34 „ Források II.” Humán erőforrások Alföld Szakképző humán erőforrásai
Debrecen TISZK humán erőforrásai Szakképző intézmények humán erőforrásai Szponzorcégek humán erőforrásai Cég szakembereinek előadásai Céges gyakorlat tanulóknak Projekt feladatok Tanárok felkészítése Tréningek Pályázati források Idegen nyelv tanulása Módszertani képzések

35 „ Partnerek” Debrecen Megyei Jogú Város
Alföld Szakképző Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft. Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni Tankerület Debrecen TISZK Térségi Integrált Szakképző Központ Oktatási Szolgáltató Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft. Szakképző intézmények Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Debreceni Egyetem Szponzor cégek

36 EuroSkills 2014, Franciaország, Lille WorldSkills 2015, Brazília, Sao Paulo

37 „ A kultúrpolitika hosszú lejáratú váltó
„ A kultúrpolitika hosszú lejáratú váltó. A kultúrpolitika terén sokáig lehet hibákat elkövetni, de amikor az új nemzedék felnőtt, az elkövetett hibákon, bajokon segíteni már nem lehet. Nekünk olyan nemzedéket kell ma felnevelnünk, amely húsz év múlva megállja a versenyt az akkori más nemzetek generációival” Klebelsberg Kunó

38 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! katalin.gyulai@klik.gov.hu


Letölteni ppt "Debreceni Tankerületben avagy a debreceni példa"

Hasonló előadás


Google Hirdetések