Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tehetséggondozás a Debreceni Tankerületben avagy a debreceni példa Pappné Gyulai Katalin.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tehetséggondozás a Debreceni Tankerületben avagy a debreceni példa Pappné Gyulai Katalin."— Előadás másolata:

1 Tehetséggondozás a Debreceni Tankerületben avagy a debreceni példa Pappné Gyulai Katalin

2 A TEHETSÉGRŐL A KÖZNEVELÉSI TÖRVÉNYBEN „Kiemelt célja a nevelés-oktatás eszközeivel a társadalmi leszakadás megakadályozása és a tehetséggondozás.” (1.§) „A tehetséggondozás kereteit a Nemzeti Tehetség Program jelöli ki, amelyet a Nemzeti Tehetség Alap támogat.” (47.§) Tehetséggondozásra és felzárkóztatásra osztályonként legalább (az osztály óratömegén túl) további heti egy- egy óra biztosított a Köznevelési törvény szerint szeptember 1-től.

3 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 7. § „az iskola pedagógiai programja meghatározza a kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal kapcsolatos pedagógiai tevékenység helyi rendjét”.

4 „A tehetséges gyermekeknek mást és másképpen kell tanítani, kreativitásuk, személyiségük egészének fejlesztését célozva” (Herskovits 1994)

5 Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata ig terjedő időtartamra vonatkozó közoktatási feladat-ellátási, intézményhálózat-működtetési és fejlesztési terve

6 Speciális osztály kialakítása a tehetséges gyermekek számára Tehetségfejlesztő központ létrehozása

7 Életkori specializáció - szenzitív időszakok Óvodáskor: „érezze jól magát a gyerek az óvodában”. tehetségfejlesztés megalapozása, érzelmi alapok lerakása, lehetőségek megkínálása

8 É letkori korszak, é letkori saj á toss á gok Alsó tagozat: -megtanítani a gyereket írni, olvasni, számolni, próbálgassa a gyerek képességeit /megerősítés / - „általános intellektuális fejlesztés megalapozása”. Felső tagozat: - általános intellektuális képességek erősítése, általános képességeken elindulni a speciális képességek felé, - lehetőségek megteremtése (5-6. oszt), - programok indítása (6-7. oszt), „kóstoljon bele a gyerek”. Középiskola: az igazi tehetséggondozás időszaka „tehetségfejlesztés”

9 Mönks modellje

10 Diagnosztikai mérést végeztünk minden évben az általános iskola 4. évfolyamán, évfolyam végén kontroll-mérést.

11 Diagnosztikai mérés Megismerési képességek vizsgálata: - figyelemvizsgálat - emlékezetvizsgálat - gondolkodásvizsgálat Tantárgyi tesztek: - matematika - magyar Tanári jellemzés

12 A mérésben résztvevők száma a diagnosztikai mérésben részt vettek száma beválogatásra került tanuló

13 A beválogatottak teljesítménye Kiváló (75%felett) 9,00%9,50%8,00%6,80%6,80% Lényegesen átlag feletti 15,00%16,00%12,00%32,00%13,70% Átlag feletti 26,00%20,50%20,00%32,00%18,00% Átlagos és átlag alatti 50,00%54,00%60,00%29,20%61,50%

14 Modulok tanulásmódszertan matematika anyanyelv idegen nyelv mozgásművészet képzőművészet zeneművészet természettudományos ismeretek

15 Tapasztalatok Túlmutat a 8 foglalkozás keretein: önbizalom kudarctűrő képesség kitartás önismeret fejlesztése kooperatív készségek fejlesztése kreativitás, általános intellektuális képességek fejlesztése a tanuláshoz való viszony formálása helyes tanulási szokások kialakítása konkrét módszerek és technikák megismertetése és begyakoroltatása a tanuláshoz szükséges alapképességek intenzív fejlesztése

16 Szülői, tanulói visszajelzések Minden tanuló és szülője örömmel vette a beválogatás tényét, szívesen vesz részt a programban. Leginkább magával a programmal, a lehetőséggel voltak elégedettek. Szeretik a felkínált területeket, a továbbtanulási lehetőséget, az alkalmazott módszereket. A program legfőbb erényének tartják, hogy az iskola keretein túl fejleszti a gyermek képességeit, kis csoportban, újfajta feladattípusokban, kötetlen hangulatban.

17 Megkezdődött a munka a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában a hat évfolyamos tehetséggondozó osztályban. / Akkreditált Kiváló Tehetségpont /

18 Adatok a felvett gyerekekről, avagy a tehetségek nyomon követése 2010/ / / /2014 Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola Fazekas Mihály Gimnázium DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnázium Ady Endre Gimnázium Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma 1287 Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola Gimnázium és Diákotthon 2112 DE Balásházy János Mezőgazdasági és Közgazdasági Gyakorló Szakközépiskolája és Kollégiuma 1001 Szt. József Gimnázium és Kollégium 0102

19 „Játék vagy kutatás” Diákkonferencia 47 kutatási téma /szabadon választott/ pályamunka készítése / mentor / egyedül, párban vagy háromfős csoportban kutatási eredmények bemutatása „minikonferencia”.

20 Diákkonferencia 2012 Intézményi fordulók: 213 versenyző / 127 fő mentortanár / 147 pályamunka készítése Városi döntő: 30 előadás 38 versenyző Arany, ezüst, bronz minősítés

21 Diákkonferencia 2014

22 Témakördb Történelem42 Földrajz39 Anyanyelv31 Biológia25 Sport20 Képzőművészet-öltözködés13 Fizika-technika12 Matematika-fizika10 Kémia9 Zene8 Informatika7 Angol nyelvű3 Fegyverek - bűnügy - rendőrség2 Tánc2 Német nyelvű1 Összes224

23 A tehetséggondozás középiskolai és egyetemi szintjének kapcsolódásai Együttműködés a DE Hatvani István Szakkollégiumával →Fizika műhely →Kémia műhely →Biológia műhely →Matematika – Informatika műhely →Irodalomtudományi-, Média- és Kommunikációtudományi műhely →Történettudományi-, Társadalomtudományi- és Filozófia műhely

24 Városi tehetséggondozó munkaközösség létrehozása Cél:→ folyamatos kapcsolattartás → a hálózatos tanulás kialakítása → egymás segítése → tapasztalat-információcsere → ötletadás → tehetséggondozó pedagógusok adatbázisának létrehozása → bemutató foglalkozást tartása a szülők részére a munkaközösség tagjai számára → feladatgyűjtemény összeállítása → mozgásművészet - kurzus

25 „Kincseink” Tehetséggondozó tábor június pedagógus 62 gyermek (5-7. osztály) TÁMOP Tehetséghidak pályázaton elnyert összeg: ft

26 Tehetségsegítő Tanács megalakítása /szakmai, társadalmi, gazdasági élet szereplőinek bevonása /

27 Folytatás Megyei szintű kiterjesztés Diákkonferencia 2014 Középiskolákkal való kapcsolattartás erősítése (felkészítés a középfokra) Hatvani Szakkollégiummal való kapcsolat erősítése Tehetséggondozás a szakképzésben

28

29 „ Mechwart modell ” Magyarországon egyedülálló módon az IT Network Systems Administration – Informatikai Hálózati Rendszergazda verseny kategóriájában a Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskola az alábbi eredményeket érte el között: WorldSkills 2007, Japán, Shizouka: egyéni 7. hely, EuroSkills 2008, Hollandia, Rotterdam: csapat 4. hely, WorldSkills 2009, Kanada, Calgary: egyéni 10. hely, EuroSkills 2010, Portugália, Liszabon: csapat 4. hely (egyéni 1., 2., 3. és 7. hely), WorldSkills 2011, Anglia, London: egyéni 7. hely, EuroSkills 2012, Belgium, Spa-Francochamps: csapat 1. hely, WorldSkills 2013, Németország, Lipcse: egyéni 13. hely. A versenyzők minden évben megkapták a nemzetközi színvonalat (500 pont feletti teljesítményt) jelző medált, és 5 alkalommal a "Best of Nation" - Legeredményesebb magyar versenyző kitüntetést is.

30 „ Nemzetközi versenyek (WorldSkills- EuroSkills) – SkillsHungary program IV.” WorldSkills/Euroskills verseny magyar versenyszámai WorldSkills/Euroskills verseny magyar versenyszámai Ács BurkolóBútorasztalos Épületasztalos Festő Fodrász Hegesztés Kőműves Villanyszerelő Mechatronika Pincér Szakács Szépségápoló Virágkötő Informatikai hálózati rendszergazda

31 Megvalósítás Felkészítés hazai és nemzetközi szakmai versenyek az Alföld tehetséggondozó központ támogatásával őszi indulás Iskolák – szakmák kiválasztása Módszertani felkészítés Versenyzők felkészítése Szponzorok támogatása

32 2014. tavasz - 9 évfolyam Iskolák – szakmák kiválasztása Modulok, diagnosztikus tesztek kidolgozása Módszertani felkészítés Szponzorok támogatása Tervezett modulok (tanulásmódszertan, matematika, anyanyelv, idegen nyelv, természettudományi ismeretek, szakmai ismeretek)

33 „ Források I.” Intézmények eszközrendszerének feltérképezése, hogy a nemzetközi versenyek eszközigényeinek mennyire felel meg Infrastrukturális erőforrások Alföld Szakképző eszközei, laborjai Debrecen TISZK eszközei, laborjai Szakképző intézmények eszközei, laborjai Szponzorcégek támogatása Eszközök beszerzésére tehetségfejlesztő központnak Támogatás tehetségfejlesztő központ működéséhez Decentralizált pályázat Eszközök beszerzésére intézményeknek

34 „ Források II.” Humán erőforrások Alföld Szakképző humán erőforrásai Debrecen TISZK humán erőforrásai Szakképző intézmények humán erőforrásai Szponzorcégek humán erőforrásai Cég szakembereinek előadásai Céges gyakorlat tanulóknak Projekt feladatok Tanárok felkészítése Tréningek Pályázati források Idegen nyelv tanulása Módszertani képzések

35 „ Partnerek” Debrecen Megyei Jogú Város Alföld Szakképző Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft. Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni Tankerület Debrecen TISZK Térségi Integrált Szakképző Központ Oktatási Szolgáltató Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft. Szakképző intézmények Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Debreceni Egyetem Szponzor cégek

36 EuroSkills 2014, Franciaország, Lille WorldSkills 2015, Brazília, Sao Paulo

37 „ A kultúrpolitika hosszú lejáratú váltó. A kultúrpolitika terén sokáig lehet hibákat elkövetni, de amikor az új nemzedék felnőtt, az elkövetett hibákon, bajokon segíteni már nem lehet. Nekünk olyan nemzedéket kell ma felnevelnünk, amely húsz év múlva megállja a versenyt az akkori más nemzetek generációival” Klebelsberg Kunó

38 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Tehetséggondozás a Debreceni Tankerületben avagy a debreceni példa Pappné Gyulai Katalin."

Hasonló előadás


Google Hirdetések