Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2014. 11. 20. A tehetséggondozás hazai és nemzetközi tendenciái Dr. Vass Vilmos ELTE PPK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2014. 11. 20. A tehetséggondozás hazai és nemzetközi tendenciái Dr. Vass Vilmos ELTE PPK"— Előadás másolata:

1 A tehetséggondozás hazai és nemzetközi tendenciái Dr. Vass Vilmos ELTE PPK

2

3 Tehetséggondozás? (gyakorlat, tudásháttér)

4 K+F+I

5 K Talentum Kutatócsoport (Dobó István, Nahalka István, Ollé János, Perjés István, Vass Vilmos, Virányi Anita+12 hallgató) Tehetséggondozás a gyakorlatban (A tehetséggondozás hazai és nemzetközi komparatisztikai kutatása) Elméleti alapvetés, kérdőíves vizsgálat (100), interjúk (28), oktatási programcsomag, tehetségportál

6 K Naiv nézetek, tévképzetek (ígéret, potenciál, veleszületettség, tudás, teljesítmény) Neveléstudomány – új elméleti alapok Kulturális antropológia, gén- és idegtudomány, kognitív pszichológia „Tehetséges fiatalok fejlődésének vizsgálata” (Developmental Study of Talented Youth) (Ablard, Mills és Hoffhines 1996), vagy „A kivételes tehetség vizsgálata” (Study of Exceptional Talent) (Blackburn és Brody 1996, Brody 2005) A tehetséggondozás hozzáadott értéke („Tehetséges fiatalok fejlődésének vizsgálata” (Developmental Study of Talented Youth) (Ablard, Mills és Hoffhines 1996), vagy „A kivételes tehetség vizsgálata” (Study of Exceptional Talent) (Blackburn és Brody 1996, Brody 2005)

7 82%

8 Titok?

9 PRODUKTÍV KIVÁLÓSÁG

10

11 Paradigmák Pszichometriai paradigma (mérhetőség, a képességek szerkezetének a feltárása) Központi fogalom az intelligencia (Galton: öröklődés, Binet, papír-ceruza tesztek, IQ) Az egyének között különbségek vannak Az általános értelmesség egydimenziós?

12 Milyen különbségek vannak az egyének között?

13 Néhány név Spearman: egyetlen fő, differenciálatlan képesség Thorndike: néhány nagy képesség kapcsolata Binet és Watson: sok egymástól független képesség többfókuszú rendszere A fentiek kombinációi

14 Spearman 1904 (iskolai tantárgyak eredményei közötti korreláció) Általános faktor (valamennyi tantárgy eredményét befolyásolja) Speciális faktorok (mindegyik tantárgyra külön hatnak)

15 Cattel 1940-es évek Folyékony intelligencia (műveletvégzés, tanulás, információfeldolgozás, gondolkodási képességek) idősebb korban csökken Kristályos intelligencia (megismerés, tanulás, tapasztalatszerzés) LLL Ismeret, képesség?????

16 Guilford 1950-es évek vége Az intellektus szerkezete Háromdimenziós modell (tartalom, művelet, termék) 120 lehetséges faktor Sok komponensből álló rendszer Konvergens és divergens gondolkodás

17 Carroll 1993 Háromszintű hierarchia (képességek) Általános IQ Folyékony IQ, kristályos IQ, tanulás és memória, vizuális észlelés, visszakeresés, kognitív sebesség, információfeldolgozás sebesége Konkrét faktorok (pl. induktív gondolkodás, gondolkodási műveletek)

18 A pszichometriai paradigma értékelése Hogyan lehet a gondolkodást fejleszteni? (-) Hasznos eszközrendszerek, adekvát eszközök, IQ (+)

19

20 Paul Black – Dylan Wiliam Inside the black box: Raising standards through classroom assessment

21 Paul Black – Dylan Wiliam Assessment and Classroom Learning

22 ALAPFELTEVÉSEK Az elsajátítandó tudás sokféle (I+K+T) Az elsajátítandó tudás sokféle (I+K+T) Sokféle mód, út, ütem Sokféle mód, út, ütem A tudás megszerzéséhez szükséges képességek sokfélék A tudás megszerzéséhez szükséges képességek sokfélék A különböző intelligenciák központjai az agy más-más területein találhatók A különböző intelligenciák központjai az agy más-más területein találhatók

23 Velünk született? Fejleszthető?

24 AZ IQ TESZT

25

26

27

28 Rajzol táblára Rajzol táblára Videót vetít Videót vetít Zenét játszik Zenét játszik Körbead tárgyakat Körbead tárgyakat Valamit elkészíttet gyakorlatban Valamit elkészíttet gyakorlatban Diákokat csoportosan dolgoztatja Diákokat csoportosan dolgoztatja Osztállyal szemben áll Táblára ír Ismétlő kérdéseket tesz fel az anyagról Vár, amíg a diákok befejezik az írásos feladatukat

29 Néhány módja annak, hogyan tanítsunk IntelligenciaTevékenységEszközökKövetelmény Nyelvi Megbeszélés, szójátékok, történetek mesélése Olvass róla, írj róla, beszélj róla Logikai - Matematikai Fejtörők, fejszámolás, tudományos kísérlet Térbeli Képzelet-játékok, elme- térkép készítése Rajzold le, képzeld el, színezd ki Testi-mozgásos Építő játékok, sport-felszerelés

30 Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós attitűdök, kedvtelések és ellenszenvek gyakran sokkal fontosabbak, mint a nyelvtanórák, földrajzórák, vagy a megtanult történelmi tények. Mert alapvetően ezek az attitűdök számítanak később. (John Dewey, 1938)

31

32 Hogyan értjük meg a történetet? Megbeszéljük Megbeszéljük Kiemelünk Kiemelünk Értelmezünk Értelmezünk Vázlatot írunk Vázlatot írunk Feladatot oldunk meg Feladatot oldunk meg Összefoglaljuk Összefoglaljuk Felelet Felelet Kérdést teszünk fel Kérdést teszünk fel Lerajzoljuk Lerajzoljuk Más befejezés Más befejezés Más cím Más cím Zeneszerzés Zeneszerzés Versírás Versírás Eljátsszuk Eljátsszuk Képrejtvény Képrejtvény

33 Filmelemzés

34 Filmelemzés

35

36

37 l

38

39 Alapkérdés Milyen a kreatív gyermek?

40 Mi történik? 3-5 év98% 3-5 év98% 8-10 év32% 8-10 év32% év 10% év 10% 25+ 2% 25+ 2%

41

42 A kreativitás „A kreativitás képesség az új gondolatok létrehozására.” (Donald O. Hebb) „A megoldások többféle változatának a feltárása.” (Edward de Bono) „Divergens (különböző irányokban való) gondolkodás a problémamegoldásban.” (J. P. Guilford)

43 Kreativitás 1. Szenzivitás: Problémára való érzékenység. 2. Fluencia: A kreatív emberek nagyszámú ötletet találnak ki. 3. Eredetiség: A kreatív gondolkodás fontos sajátossága, hogy új, szokatlan, innovatív ötletek révén eredeti, mások megoldásaitól különböző válaszokat tud adni a problémákra. 4. Rugalmasság: A kreatív emberek változatos megközelítésmódokat alkalmaznak és különböző ötleteket tudnak létrehozni.

44 5. Szintetizálás: A kreatív emberek nagyobb és teljesebb gondolati körökbe rendezik gondolataikat. 6. Elaboráció: A kreatív emberek képesek a részletek kitöltésére. Adott információk alapján struktúrát építenek fel. 7. Analízis: A kreatív emberek lebontják a "szimbolikus struktúrákat", hogy újakat alkossanak.

45 8. Újradefiniálás: A kreatív emberek a szokásos módtól eltérően interpretálják vagy észlelik a tárgyakat és egészen új célokra használják fel. 9. Komplexitás: A kreatív emberek sok, egymással összefüggő gondolattal tudnak dolgozni. 10. Értékelés: A kreatív emberek könnyen meghatározzák az új ötletek értékét.

46 A kreativitás Kifejezés (rajzok, zenék: függetlenség) Produktivitás (alkotás, korlátozás) Feltalálás (felfedezés, kutatás, PLB) Újítás (tudomány, művészet) Teremtés (új elvek)

47 Monet nyomában

48 Oktatási intelligencia Koncepció Kompetencia Taktika

49 Mit tapasztaltunk? A pedagógusok és a pedagógusjelöltek tehetségfogalommal kapcsolatos elképzelései közelebb álnak a hétköznapi, népi pszichológiai elképzelésekhez. A pedagógusok és a pedagógusjelöltek tehetségfogalommal kapcsolatos elképzelései közelebb álnak a hétköznapi, népi pszichológiai elképzelésekhez. A tehetségessé válás, a tehetség kialakulása kérdésében a pedagógusok és a jelöltek erősen tanácstalannak tűnnek. A tehetségessé válás, a tehetség kialakulása kérdésében a pedagógusok és a jelöltek erősen tanácstalannak tűnnek. A pedagógusoknak illúzióik vannak a hazai tehetségnevelés eredményességének és színvonalának megítélése szempontjából. A pedagógusoknak illúzióik vannak a hazai tehetségnevelés eredményességének és színvonalának megítélése szempontjából.

50 Mi következik ebből? Tartalom (tudományos diszciplínák, tudásátadás, kognitív taxonómiák, tér és idő, didaktika) Tartalom (tudományos diszciplínák, tudásátadás, kognitív taxonómiák, tér és idő, didaktika) Kompetencia (gazdaság, struktúrák, tudástranszfer, tanulásszervezés) Kompetencia (gazdaság, struktúrák, tudástranszfer, tanulásszervezés) Motiváció (tapasztalat, személyiség, affektív tényezők, kreatív transzfer) Motiváció (tapasztalat, személyiség, affektív tényezők, kreatív transzfer)

51 Mi lehet emögött? FLOWDRIVE

52

53 Összegzés 3A

54 „Mi kell a sikerhez: kitartás, legjobbra való törekvés – és némi dili.” (Esze András)

55 magyar-oktat%C3%A1sban/ ?sk=info

56 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "2014. 11. 20. A tehetséggondozás hazai és nemzetközi tendenciái Dr. Vass Vilmos ELTE PPK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések