Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szakképzés és felnőttképzés aktuális kérdései Palotás József főigazgató-helyettes, NMH SZFI Kecskemét 2014. október 14. „Tudástranszfer-Munkaerőpiaci alkalmazkodás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szakképzés és felnőttképzés aktuális kérdései Palotás József főigazgató-helyettes, NMH SZFI Kecskemét 2014. október 14. „Tudástranszfer-Munkaerőpiaci alkalmazkodás."— Előadás másolata:

1 Szakképzés és felnőttképzés aktuális kérdései Palotás József főigazgató-helyettes, NMH SZFI Kecskemét október 14. „Tudástranszfer-Munkaerőpiaci alkalmazkodás segítése a szakképzés fejlesztésével Bács-Kiskun megyében”

2 A szakmaszerkezeti döntés I. Célja: a gazdasági trendek, munkaerő-piaci információk, a foglalkoztatási adatok alapján a szakképzés és a nemzetgazdasági igények összehangolása, a foglalkoztatottság növelése A szabályozási háttér: a szakképzési törvény 81. § és 84. § 331/2012. (XI. 28.) Korm. rendelet (2013/2014-es tanévre) 562/2013. (XII. 31.) Korm. rendelet (2014/2015-ös tanévre) Tartalmazza a szakiskolai tanulmányi ösztöndíjra jogosító szakképesítések meghatározását is A 2015/2016-os tanévre szóló tervezet hamarosan közigazgatási és társadalmi egyeztetésre kerül. Meghatározott keretek közt a keretszám más fenntartó részére történő átadására lehetőség van, megállapodással, a tanévet megelőzően. Az állami szakképzési és felnőttképzési szerv ekkor ellenjegyzésével látja el a megállapodást.

3 A szakmaszerkezeti döntés II. A javaslattétel rendje Feladat, tevékenységFelelős Javaslattétel megyénként és a fővárosra, az egyes szakképesítések és külön az ágazatok kategóriákba sorolására, valamint a korlátozottan támogatott kategóriába soroltak esetén a megyei, fővárosi keretszámokra mfkb-k (egyes szak- képesítések esetén az EMMI) Az mfkb-k és az EMMI javaslatainak nyilvánosságra hozatala NMH SZFI Javaslattétel a keretszámokból az állami intézmények által ellátható rész meghatározására KLIK, FM Javaslattétel a keretszámokból az egyes nem állami fenntartók által megyénként és a fővárosban ellátni kívánt rész meghatározására Szakképző iskolai, nem állami fenntartók !!! Javaslattétel a keretszámok fenntartók közötti megosztására megyénként és a fővárosra külön KLIK, FM

4 A szakmaszerkezeti döntés III. Kivételek, kiegészítő szabályok A keresztféléves képzésekre is vonatkozik Nem vonatkozik: a részszakképesítésekre és a kizárólag speciális szakiskolában indítható szakképesítésekre a Rendészet ágazatra és a Rendőr tiszthelyettes szakképesítésre történő felkészítésre a honvédelmi képzésekre (szakképzési tv. 84. § (5d)] A fenntartói keretszám átadható megállapodással a képzések elindulása előtt Terv szerint a 2015/2016-os tanévben a büntetés-végrehajtási intézetekben folyó képzésekre sem fog vonatkozni.

5 Az OKJ változása Új szakképesítések: Vájár ( ) Államháztartási ügyintéző ( ) Új szakképesítés-ráépülés Dietetikus (Diétás) szakács ( ) Új részszakképesítés Adóügyintéző ( ) Költségvetés-gazdálkodási ügyintéző ( )

6

7 Szakmai dokumentumok változása I. Egyes szakképzési és felnőttképzési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 25/2014. (VIII. 26.) NGM rendelet: Új szakmai és vizsgakövetelmények (szvk) kiadása, illetőleg módosítása Szvk-k kiegészítése, pontosítása (egyes pénzügyi szakmák, MKIK hatáskörébe tartozó szakmák) Szakképzési kerettantervek kiadása, módosítása [Vájár, Eladó, Dietetikus (Diétás) szakács]

8 Szakmai dokumentumok változása II. 17/2014. (IV. 8.) NGM rendelet – megújult mestervizsga követelmények:  A 8/2013. (III. 6.) NGM rendelet módosítása  Moduláris felépítés  Korszerűsített szakmai tartalom  21 db új követelmény  Összesen 28 korábbi mestervizsga követelmény törlése

9 A szakképzési dokumentumok elérhetősége:

10 A 2014/15. tanévben folytatódik a szakképzési kerettantervek szerinti oktatás a szakiskolákban és a szakközépiskolákban Az új OKJ szerinti képzések előző tanévi indításának feltételét jelentő, kiadott kerettantervek száma: Szakiskolai képzés: 85 szakképesítéshez Szakközépiskolai képzés: 161 szakképesítéshez 83 db szakképesítés-ráépülésekhez Speciális szakiskolai képzés: −79 részszakképesítéshez 2 éves képzési idővel −85 szakképesítéshez 4 éves képzési idővel HÍD II. program szerinti képzés 53 részszakképesítéshez

11 Vizsgáztatás Új közbeszerzési eljárás a bizonyítvány forgalmazó kiválasztásához 2014 őszétől az új forgalmazótól lehet a vizsgadokumentumokat rendelni A meglévő, még fel nem használt dokumentumok továbbra is használhatók Fokozottan figyelni kell a vizsga jogszabályi hátteréhez igazodó vizsgadokumentumok használatára. A nem komplex szakmai vizsgák esetén a papíralapú törzslapkitöltés határideje egy évvel, június 30-ig kitolódott.

12 Szakmai vizsgaadatok

13 Komplex vizsgák főbb adatai Összes komplex vizsga adatai Ebből a TÁMOP projekt adatai Vizsgák száma3 450 db1 065 db Vizsgára jelentkezettek száma fő fő Kijelölt elnökök száma1 091 fő419 fő szeptember 1. – augusztus 1. közötti időszak adatai

14 A moduláris és a komplex vizsgák arányának változása, ben, havi bontásban

15 Az 5 legkeresettebb szakképesítés a vizsgázók száma alapján Szakképesítés Vizsgázók száma (fő) Vizsgák száma (db) Építő- és anyagmozgató gép kezelője (Targoncavezető szakmairány) Motorfűrész-kezelő Építő- és anyagmozgató gép kezelője (Emelőgépkezelő (kivéve targonca) szakmairány) Mezőgazdasági munkás Konyhai kisegítő szeptember 1. – augusztus 1. közötti időszak adatai

16 Az 5 legkeresettebb szakképesítés a vizsgázók száma alapján (a TÁMOP projekt adatai nélkül) Szakképesítés Vizsgára jelentkezettek száma (fő) Vizsgák száma (db) Építő- és anyagmozgató gép kezelője (Targoncavezető szakmairány) Építő- és anyagmozgató gép kezelője (Földmunka-, rakodó- és szállítógép kezelő szakmairány) Társadalombiztosítási ügyintéző Bérügyintéző Közbeszerzési referens szeptember 1. – augusztus 1. közötti időszak adatai

17 Az 5 legkeresettebb szakmacsoport a vizsgázók száma alapján Szakmacsoport Vizsgázók száma (fő) Vizsgák száma (db) Gépészet Mezőgazdaság Közgazdaság Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció Vendéglátás-turisztika szeptember 1. – augusztus 1. közötti időszak adatai

18 TÁMOP projekt keretében további fejlesztések Kerettantervhez módszertani anyagok készítése Ágazati szakmai érettségi követelmények kidolgozása Mérés értékeléshez további vizsgafeladatok készítése Folyamatellenőrzés kidolgozása Hatósági képzések rendszerbe foglalása Magyar Képesítési Keretrendszer kidolgozása Informatikai rendszer kidolgozása az intézményi alkalmazáshoz, felhasználáshoz

19 Szakképzési tankönyvek, tananyagok biztosítása I. Az NMH Szakképzési és Felnőttképzési Igazgatóság tevékenysége a szakképzési tananyagok biztosításához kapcsolódóan: A szakképzési kerettantervekhez kapcsolódó tankönyvek fejlesztése folytatódik több szakmacsoportban. Az ún. „szuperközös” modulokhoz is készülnek további tananyagok.

20 Szakképzési tankönyvek, tananyagok biztosítása II. Továbbra is forgalmazzuk a már ismert tankönyveinket (katalógus a honlapon elérhető). A TÁMOP keretében kidolgozott tartalomelemek továbbra is letölthetők a honlapról. Hatósági feladatként összeállítjuk és közzétesszük a szakképzési tankönyvjegyzéket a 2015/16-os tanévre is.

21 Mi történt a felnőttképzési törvény hatályba lépése óta? Megjelentek az új rendszer indulásához szükséges jogszabályok – 1 kormány- és 5 miniszteri rendelet Elindult az engedélyezés – 525 intézmény 3656 képzése van nyilvántartásban Működik a kamarai Program Bizottság – 15 szakmai programkövetelményt fogadott el Felnőttképzési Szakértői Bizottság (FSZB) segíti a Hivatal engedélyezési, ellenőrzési tevékenységét Hét nyelvből megjelentek a nyelvi programkövetelmények Az FSZB hamarosan javaslatot tesz minőségbiztosítási rendszerek megfeleltethetőségére

22 Felnőttképzési feladataink a 2014 szeptemberétől Az új rendszer „finomhangolása” – a törvény és a rendeletek szükséges módosítása, pontosítása A felnőttképzés szakmai felügyeleti rendszerének, ellenőrzésének további kiterjesztése Az iskolai rendszerű OKJ-s szakmák oktatásának megoldása a felnőttképzésben: részszakképesítések? Miniszteri rendeletek megjelentetése  az előzetes tudás méréséről  a gyakorlati képzés folytatásának feltételeiről és ellenőrzéséről

23 Nyilvántartásokkal, adatszolgáltatással kapcsolatos feladatok, kötelezettségek Statisztikai adatszolgáltatás Felnőttképzési tevékenység megkezdése, folytatása Szakmai vizsgáztatás Szakmai vizsgákról kiállított törzslapok megküldése Szakértői tevékenység engedélyezése Felnőttképzési szakértői nyilvántartás vezetése Nyelvi programkövetelmények nyilvántartása Felnőttképzési Szakértői Bizottság működtetése

24 OSAP Az elektronikus adatszolgáltatás a 243/2011. (XI. 22.) Kormányrendelet alapján kötelező! A kötelező adatszolgáltatás az 1665 nyilvántartási számú adatlap elektronikus kitöltését jelenti a https://osap.nive.hu felületen. https://osap.nive.hu Adatszolgáltatásra kötelezettek: minden iskolarendszeren kívüli képzést folytató intézmény. Beküldési, illetve feltöltési határidő: a vizsgát, ill. a képzés befejezését követő 10. nap, a hatósági jellegű és a 25 óránál kevesebb képzési idejű felnőttképzések esetében évet követő 10. nap. Az adatszolgáltatás statisztikai célokra történik, annak megtagadása, valótlan adatok közlése, valamint a késedelmes adatszolgáltatás szabálysértési eljárást von maga után.

25 328/2009. (XII.29.) Korm. rendelet alapján a közoktatási intézményben nappali rendszerű szakiskolai oktatásban első szakképesítésre felkészítő, szakképzési évfolyamon tanulói jogviszonyban lévő, az adott megyében hiány-szakképesítést tanulók ösztöndíjban részesülnek. A 136/2014. (IV. 24.) Korm. rendelet módosította az igénylést, elszámolást. két igénylési/elszámolási időszak. módosított igénylési és elszámolási a 2014/2015-ös tanévtől aktuális információk honlapon az NFA támogatások, Szakiskolai tanulmányi ösztöndíj menüpont alatt A szakképző intézményeket érintő feladat a szakiskolai tanulmányi ösztöndíj folyósítása

26 Az ösztöndíjak folyósítására vonatkozó néhány szabály Nem részesülhet ösztöndíjban a tanuló attól a hónaptól kezdődően, amelyet megelőző hónapban az igazolatlan óráinak száma elérte, illetve meghaladta a tíz órát. Nem részesülhet ösztöndíjban a tanuló a rendeletben meghatározott fegyelmi büntetés esetén. Amennyiben a tanuló bármely tantárgyból elégtelen osztályzatot kapott, tanulmányi átlag nem számítható, ekkor a tanulót kompetencia fejlesztésben kell részesíteni. Az iskolának a tanuló jogviszonyával kapcsolatos adatai között nyilván kell tartani azt is, hogy a tanuló a hiány-szakképesítések közé tartozó szakképesítést tanult.

27 A jövőbeli tervek, teendők I. Szakképzésben tanulók arányának növelése a középfokú oktatáson belül A duális képzés erősítése (több kkv gyakorlati képző; több tanműhely a nagyvállalatoknál) A duális képzés ágazatspecifikus szabályozásának lehetősége A tanulószerződések arányának növelése (technikusi szakmák esetén is) Bizonyos állami és uniós támogatások esetén a gyakorlati képzésben való vállalati részvétel előnyt jelenthet Kamarai „garanciavállalás” lehetősége a gyakorlati képzésben való részvételre A hiányszakmát választók számának növelése: az ösztöndíjrendszer átalakításának lehetősége

28 A jövőbeli tervek, teendők II. A HÍD programok szerkezetének, tartalmának továbbfejlesztése: cél, hogy minden diák szakmával hagyja el az oktatási rendszert Az emelt szintű szakképesítések felsőoktatási tanulmányokba történő beszámításának elindítása „Szakképzési pedagógus életpályamodell” kialakításának lehetősége A gyakorlati oktatásvezetői munkakör visszaállítása A szakoktató tevékenység szakmai megerősítése és pozícionálása az iskolai rendszerben

29 A jövőbeli tervek, teendők III. -Szakképző iskolák felnőttképzési szerepvállalásának erősítése -A szakképző iskolák eszköz- és anyagellátottságának megerősítése - Life Long Learning erősítése

30 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Szakképzés és felnőttképzés aktuális kérdései Palotás József főigazgató-helyettes, NMH SZFI Kecskemét 2014. október 14. „Tudástranszfer-Munkaerőpiaci alkalmazkodás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések