Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit."— Előadás másolata:

1 ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit

2 ÉLETKOR TARTALMAZ Biológiai szempontok: az élő szervezetek születnek és meghalnak. Közben fejlődnek és visszafejlődnek. Mindez genetikai program alapján.

3 ÉLETKOR TARTALMAZ Társadalmi és pszichológiai szempontok:
Életkori feladatok Kognitív többlet: nyereség-veszteség kettőse pl.nyelv/beszédtanulás/ összeköt és elválaszt, új perspektívákat nyit, de a szavak előtti /beszéd előtti/ idő tapasztalati teljessége szavakkal nem kifejezhető /veszteség/

4 KRÍZIS Görög eredetű, jelentése:”fordulópont az események rendjében”
Erikson: A krízisnek lehet regresszív és progresszív kimenetele.

5 KRÍZISEK,FORULÓPONTOK

6 Születés Intrauterén élet „Nem akart megszületni”
„Nagyon gyorsan született meg” Nehéz elengedés

7 Gyakori pszichodinamikai összefüggés ezen jelenségek és a probléma mintázata között.

8 2 hónapos kor Az első 2 hónap tekinthető kritikus időszaknak.
Vegetatív változások során megy át a gyermek 2 hónapos korukra megnyugszanak

9 8-36 hó szeparáció,individuáció
Leválás és kötődés kettőssége Autonómiára törekvés és intimitásra való képesség Közelség, távolság beállítása / újraközeledési krízis hó / Az identitás tudat kezdetei

10 Nehézségek az újraközeledési krízis idején
A gyerek túl messzire megy, vagy nem megy Nem fogadják visszatéréskor a regressziót Testvérszületés Szeparációs helyzetek / kórház, külön nyaralás, bölcsőde…/ Megoldása, ill. megoldatlansága később visszaköszön

11 Óvodába kerülés 3-4 éves kor
Ödipális krízis / kezdeményezés, bűntudat / Szeparációs szorongás A kor megoldása, ill. megoldatlansága később visszaköszön

12 Iskolába kerülés latencia időszaka /?/
Az ösztönkésztetések nyugalma/?/ Teljesítmény és csökkentértékűség Kritikai érzék erősödése Keményen vett szabályok

13 Serdülőkor

14 10 éves kortól: prepubertás
évig: pubertás /?!/ Feladatok: szülőkről való leválás identitás megtalálása pálya és párválasztás A serdülőkor jelentősége Beavatás, rítusok

15 Anna Freud 4 féle tipikus elhárítási módot ír le
Érzelmeit hirtelen visszavonja családtagjairól és egy családon kívüli személyre viszi át / különbözőség! / Érzelmeit ellentétükbe fordítja /trónfosztás/ Érzelmeit saját magára vonja vissza /narcisztikus regresszió/ Ellenáll a serdülés lelki folyamatainak, a valóság követelményeit elutasítja, saját fantáziavilágban él.

16 Moses Laufer vészjelei
Annyira ragaszkodik a gyermekkori magatartásmódokhoz, hogy az már akadályozza törekvését a felnőtt viselkedésre./ gondozás utáni vágy / Viselkedése túlságosan merev / fél az ellazulástól, érzésektől, gondolatoktól / Szociális kapcsolatai gyermekkori viszonyait rögzítik / gyámolító baráti kapcsolatok /

17 Moses Laufer vészjelei
Nem tud a szülőkről leválni, kortársak felé fordulni Nem képes adekvát érzéseket érezni, kifejezni Mások viselkedésének rossz értelmezése / paranoid érzések / Bénító gondolatok gátolják / testi betegségek, megőrülés /

18 Moses laufer vészjelei
Beállítottsága a jövőhöz problematikus / ábrándozás vezérli, képességeit nem ítéli meg reálisan / Úgy érzi, cselekedeteit nem maga határozza meg, hanem irányítják / belső késztetéseit külsőként érzékeli /

19 Nagykorúság 18 éves kor jelentősége Érettségi-érettség/ !? /
Menni-maradni? Dolgozni-tanulni?

20 18 éves kor után 18-30 év:pályaválasztás, párválastás, fészekrakás
30-33 év: „krisztusi”kor Hol tartok? 40 év: középkorba lépés 40-50 év: középkorúak krízise / klimax, kapuzárási pánik / 50-60 év: fiatal öregkor Nyugdíj ketdete Jó öregkor/t/ kívánok mindenkinek!


Letölteni ppt "ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit."

Hasonló előadás


Google Hirdetések