Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az antiszociális viselkedés és a magatartászavar gyerekekben és fiatalokban: felismerés, intervenció és kezelés NICE Clinical Guidline 158 guidance.nice.org.uk/cg158.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az antiszociális viselkedés és a magatartászavar gyerekekben és fiatalokban: felismerés, intervenció és kezelés NICE Clinical Guidline 158 guidance.nice.org.uk/cg158."— Előadás másolata:

1 Az antiszociális viselkedés és a magatartászavar gyerekekben és fiatalokban: felismerés, intervenció és kezelés NICE Clinical Guidline 158 guidance.nice.org.uk/cg158 Dr. Dochnal Roberta Folyóirat referálás

2 Bevezetés:  A magatartás- és az antiszociális viselkedés nagyon gyakori rendellenességek gyermek és serdülőkorban  között végzet kutatás alapján (Office of National Statistics) az 5 és 16 éves gyermekek 5%-nál fordul elő  A magatartászavar jelentősen befolyásolja a gyermek mindennapi működését és életminőségét  Egy 1999-es felmérés kimutatta, hogy a magatartászavar gyakorisága magasabb a D (kevésbé- vagy szakképzetlen fizikai munkások) és E (alkalmi munkások, segélyen élők, nyugdíjasok) társadalmi osztályokban, mint az A társadalmi osztályban

3 Bevezetés:  Egy 2004-es felmérés szerint az utánkövetett, a bántalmazott és védelembe vett gyerekek 40%-nál fordult elő viselkedés zavar.  Magatartás zavar (MZ): ismételt és tartós antiszociális és agresszív vagy dacos viselkedési módok jellemzik  A BNO-10 a következő kategóriákat különíti el:  F91 Magatartási zavarok  F91.0 A családi körre korlátozódó magatartászavar  F91.1 Kortárscsoportba sem beilleszkedettek magatartászavara (nem szocializált magatartászavar)  F91.2 Kortárscsoportba beilleszkedettek magatartászavara. (szocializált magatartászavar)  F91.3 Nyílt (kihívó) oppozíciós zavar  F91.8 Egyéb magatartászavar  F91.9 Nem meghatározott magatartászavar

4 Bevezetés:  Az oppozíciós zavar és a többi kategória között a legnagyobb különbség az antiszociális viselkedés súlyossága  Az oppozíciós zavar gyakoribb fiatalabb gyerekekben (10 év körül). A többi MZ 11 éves kor után fordul elő gyakrabban  A MZ gyakoribb fiúkban (pl. 5 és 10 év között a fiúk 7%-nál, a lányok 3%-nál fordul elő, év között 8% (fiúk) -5% (lányok) -os a megjelenés  Leggyakoribb komorbiditás: ADHD (40%)  Fokozza a felnőttkorban kialakuló pszichopatológia rizikóját (50%  antiszociális személyiségzavar)  Gyakran előfordul: rossz tanulmányi eredmények, szociális izoláció, serdülőkben – szerhasználat, rendőrségi ügyek

5 Bevezetés:  Számos intézményt/területet (szociális, oktatás, egészségügy) érint a MZ problematikája  Számos intézkedést és beavatkozást hoztak az Egyesült Királyságban: szülő programok, megelőzés …

6 Ajánlások – elsődleges szempontok  A MZ első vizsgálata  Strengths and Difficulties Questionnaire (erősségek és gyengeségek kérdőív)  Felmérni: a komorbiditásokat (depresszió, PTSD, ADHD, autizmus. stb), tanulási zavarokat, szerhasználatot  Átfogó kivizsgálás  a kulcs tünetek részletes kikérdezése  Az otthoni, iskolai, kortárskapcsolati működés részletes feltérképezése  A szülői kapcsolatok, nevelési elvek és módszerek

7 Ajánlások – elsődleges szempontok  Szülők képzése, oktatása – programok  Javasolt szülőcsoportok szervezése  Nevelő intézmények képzése, oktatása – programok  Javasolt csoportok szervezése a gondozók és felügyelők, nevelők, vagy egyéb hasonló gyermekekkel dolgozó személyzet részére

8 Ajánlások – elsődleges szempontok  Gyermekre fókuszáló programok  Csoportos szociális és kognitív probléma-megoldó programok MZ gyerekek vagy fokozott rizikójú gyermekek részére  Gyógyszeres terápia  Pl. a komorbiditás kezelése: ADHD

9 Ajánlások – elsődleges szempontok  A szolgáltatások elérhetőségének elősegítése:  Tájékoztatás: hol, milyen módon működik az ellátás, mi a kivizsgálás és az esetleges terápia folyamata

10 Az ellátás általános alapelvei  Hogyan dolgozzunk biztonságosan és hatékonyan a gyermekekkel és fiatalokkal  Képzett és kompetens szakemberek – több területre figyelni kell: tanulási képesség, kognitív kapacitások, érzelmi érettség, és fejlődés  A szakembereknek ismerniük kell az ajánlásokat és a jogszabályokat  Biztosítani kell, hogy a gyermekek egy szakmai team általi ellátásban részesüljenek, ne kerüljenek át egyik team-ból a másikba és ne részesüljenek indokolatlan kivizsgálásokban  Biztosítani kell, hogy a terápiás beavatkozás megfelel a gyermek fejlődési szintjének

11 Az ellátás általános alapelvei  Teremtsünk kapcsolatot a gyermekekkel és fiatalokkal és szüleikkel  Figyelni kell arra, hogy a MZ gyerekek és serdülők számos rossz a tapasztalattal rendelkezhetnek.  Pozitív, gondoskodó és bizalmon alapuló kapcsolat  Figyelni kell a szülőkkel és gyermekkel való kommunikációra, a titoktartásra (lehetőleg a beszélgetés olyan helyen történjen ahol a tiszteletben tartjuk a gyermek méltóságát, a titoktartást és a magán szférát)  Győződjünk meg arról, hogy mindenki aki érintett megérti a találkozások célját és azt, hogy melyek a titoktartás szabályai

12 Az ellátás általános alapelvei  Munka a szülőkkel és gondozókkal  A gyermekkel meg kell beszélni, hogy kit szeretnénk bevonni. Többször vissza kell térni – változhatnak a kapcsolatok  ! A szülők/gondozók hibásnak érezhetik magukat. Válaszoljuk a kérdésekre  Gyakran a szülők/gondozók esetében is szociális, érzelmi támogatás szükséges – segíteni kell őket  Hasznos nevelési, életviteli és szociális tanácsokkal kell ellátni őket

13 Az ellátás általános alapelvei  Kommunikáció és tájékoztatás  MZ gyermekkel, szülő/gondozójával való kommunikáció:  Figyelembe kell venni a gyermek fejlődési szintjét, érzelmi fejlettségét, kognitív kapacitását (tanulási nehézségek, látás/hallás problémák, nyelvi fejlődési zavarok, szociális kommunikációs problémák)  Világosan és a beteg számára érthetően fejezzük ki magunkat  Győződjük meg arról hogy a gyermek vagy a felnőtt megértette  Ha szükséges használjuk segédeszközöket (képek, szimbólumok.. )

14 Az ellátás általános alapelvei  Kommunikáció és tájékoztatás  Tájékoztatás:  Helyi szervezetek, weboldalak – hol találhatnak még több információt  Megmutatni hogyan érheti el  A Gyermekkel való kommunikációhoz használjuk több módot (sms, telefon, levél … )

15 Az ellátás általános alapelvei  Kulturális, etnikai és társadalmi befogadás  Pszichiátriai ellátás – stigma !, diszkrimináció  Tartsuk tiszteletben a szexuális orientációt, nemi hovatartozást, szociális státuszt, családi hátteret …  A betegség és a diagnózis esetében vegyük figyelembe az etnikai és kulturális különbségeket, esetleges nyelvi nehézségeket  A szakember kompetens kell legyen ezekben a kérdésekben

16 Az ellátás általános alapelvei  Szakemberek szupervíziója (obszerváció, kimenetel vizsgálata, rendszeres)  Transzfer és elbocsájtás  ! Lelki reakciókat válthat ki  Tervezett és megbeszélve a gyermekkel/szülővel, gondozóval  Tájékoztatni a lehetőségekről, utakról esetleg a felnőtt ellátás működéséről


Letölteni ppt "Az antiszociális viselkedés és a magatartászavar gyerekekben és fiatalokban: felismerés, intervenció és kezelés NICE Clinical Guidline 158 guidance.nice.org.uk/cg158."

Hasonló előadás


Google Hirdetések