Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje Dr. Ailer Piroska 2014. szeptember 23.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje Dr. Ailer Piroska 2014. szeptember 23."— Előadás másolata:

1 A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje Dr. Ailer Piroska szeptember 23.

2 2 Helyzetelemzés – a teljesség igénye nélkül  Az iparvállalatok azonnal használható mérnököket igényelnek  több gyakorlati ismeret és tapasztalat  csoportmunka, projektek  készségek (probléma megoldó képesség, kommunikáció, prezentáció, tulajdonosi szemlélet, elkötelezettség), nyelvismeret  Műszaki felsőoktatási helyzet  erősen elméleti képzés  oktatók mérsékelt ipari gyakorlata/tapasztalata  kevés az ipari szakember a felsőoktatásban  tantervek, tantárgyak nem illeszkednek az ipar elvárásaihoz  infrastrukturális problémák (hiányzó, vagy korszerűtlen eszközök) Jó példák Európában, Németországban – duális felsőoktatás! 2

3 3 A duális képzés „kecskeméti” modellje – definíció 1. A duális felsőoktatás a felsőoktatási intézmények és az érintett iparvállalatok együttműködésén alapuló, a gyakorlatorientált képzés, a minőségi, az elméleti tudás mellett gyakorlati tapasztalatokkal és készségekkel rendelkező fiatal mérnökök képzését szolgáló modell. Az intézmény és a vállalat mind a képzési területeken, mind a képzés időtartamán osztoznak:  a felsőoktatási intézmény elsősorban (de nem kizárólagosan) a hallgatók elméleti, a vállalatok a gyakorlati képzést végzik;  a duális képzésben résztvevő hallgatók a képzési idő fele részét a felsőoktatási intézményben, a másik fele részét a vállalatnál tölti. 3

4 4 A duális képzés „kecskeméti” modellje – definíció 2. A duális képzésben résztvevő hallgatókat – a felsőoktatási felvételi rendszer szabályai és eljárásai mellett – előzetes jelentkezés alapján a vállalatok választják ki saját kidolgozott eljárásaik (tesztek, interjú, csoportos feladatok, nyelvismeret felmérése, stb.) szerint. A tanulmányok idejére (BSc képzésben 7 szemeszter) a vállalat és a hallgató között hallgatói munkaszerződés jön létre, mely alapján a hallgató vállalja a mintatanterv szerinti előrehaladást, a vállalat pedig pénzbeli juttatást folyósít. A szerződés egyik fél részéről sem tartalmaz kötelezettséget a képzés befejezése utáni időre. 4

5 5 Duális képzés – feladatmegosztás 5 Professzionális képzés Tárgyi tudás Főiskola: elméleti ismeretek Vállalat: gyakorlati ismeretek Metodikai ismeretek Főiskola: kutatás, számítás Vállalat: projektmunka Szociális készségek Főiskola: prezentációs technika Vállalat: tárgyalástechnika

6 6 Duális képzés – időbeosztás 6

7 7 Duális képzés – szerepek és feladatok 7

8 8 Eredmények  A duális képzés jelenleg négy alapszakon érhető el.  A partnervállalatok és intézmények száma 25, hónapról-hónapra növekszik.  Két évfolyamon jelenleg 70 hallgató tanul ebben a képzési formában, 2014 szeptemberében várhatóan újabb 60 hallgató az első évfolyamon.  Évről-évre több, mint tízszeres a túljelentkezés a duális képzésre.  Első eredmények a másodéves járműmérnök hallgatók teljesítményéről:  több mint 20%-kal több kreditpontot szereztek;  mintegy 20%-kal magasabb átlagos eredményt értek el;  a hallgatók célorientáltak, elhivatottak szakmájuk iránt, felelősséggel gondolnak jövőjükre, melyben a szakmai kiteljesedés fontos szerepet játszik. 8

9 9 Köszönöm a figyelmet! 9


Letölteni ppt "A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje Dr. Ailer Piroska 2014. szeptember 23."

Hasonló előadás


Google Hirdetések